Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:40:15

مهم ترین ویژگی‌های مانیتور مخصوص طراحی

 

برای افرادی که زمان زیادی را صرف کار با نرم‌افزار‌‌های گرافیکی و طراحی می‌کنند، تهیه یک مانیتور مخصوص طراحی امری ضروری است. به مشخصات فنی این محصولات باید به گونه ای توجه نمود که با نیاز شما همخوانی داشته باشد. عواملی نظیر دقت رنگ، اندازه صفحه نمایش، نوع پنل و نرخ بروز رسانی و ... در هر مانیتور باید در راس توجه‌تان قرار بگیرد.

معمولا گرافیست ها و افرادی که با نرم‌افزار‌های تدوین سرو کار دارند، حساسیت زیادی در ارائه خروجی کار خود خواهند داشت. علت این امر می تواند این باشد که اگر مانیتور مناسبی برای تحلیل و ارائه خروجی کار خود نداشته باشند، از کیفیت واقعی کار دور خواهند ماند و زحماتشان به نتیجه نمی‌رسد. لذا نمایش بصری طرح های شما از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله در فرایند انتخاب کالا مورد نظرتان راهنمایی‌های لازم را خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ویژگی های مانیتور مخصوص طراحی

فریب برخی از ویژگی های غیر ضروری را نخورید!

بسیاری از ویژگی های یک مانیتور حرفه ای، ضرورتی برای شما ندارد. معمولا وجود این ویژگی ها برای علاقه‌مندان به بازی خوشایند است. مشخصات ظاهری مانند طرح های جذاب، عرض باریک، اسپیکر های داخلی، رابط های اتصال غنی و ... نباید شما را از مشخصات فنی که وجود آنها به شدت ضروری هستند، دور کند.

یکی از نکات مهم که باید گوش زد کنیم این است که زمان پاسخگویی (response time) مناسب اغلب برای علاقه مندان به بازی جذابیت دارد. آنها در بازی های آنلاین به این ویژگی نیاز خواهند داشت اما برای طراحان برجسته که دقت عمل و ظرافت کار آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، زمان پاسخگویی اصلا مهم نیست.

به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟!

طراحان گرافیک عموما در کنار عملکرد های عمومی که اکثر مانیتور ها از آن برخوردار هستند، انتظار وضوح بالایی برای مانیتور خود خواهند داشت. حال لیست مهمی از قابلیت های اصلی مانیتور های طراحی را مرور خواهیم کرد:

دقت رنگ و Gray-Scale

دقت رنگ از اهمیت به شدت بالایی برخوردار است؛ به طوری که رنگی که در صفحه نمایش نشان داده می شود با دقت چاپ آن مطابقت داشته باشد. پس مهم ترین فاکتور دقت و ثبات رنگ است. داشتن قابلیت فیلتر نور آبی خیلی خوب و مفید خواهد بود. نور آبی از نورهای فلورسنت و LED ساطع شده که برای چشمان شما بسیار ضرر دارد. سعی کنید مانیتوری را انتخاب کنید که فیلتر نور آبی را داشته باشد.

افرادی که از مانیتور های با پنل پیشرفته AH-IPS استفاده می کنند، باید بدانند که آن یک پنل سوئیچینگ پیشرفته با عملکرد بالا است. البته این را هم بدانید برای اینکه بتوانید یک کالیبراسیون منظم را انجام دهید، مانیتور شما باید بتواند 99 درصد از ناحیه رنگی Adobe RGB را پوشش دهد. توصیه می شود مانیتور دارای جدول جست و جوی 10، 12 یا 14 بیتی (LUT) باشد تا کالیبراسیون های منظم را به خوبی انجام دهد.

مانیتور های با پنل IPS نیز گزینه مناسبی برای خرید شما هستند چون این امکان را به شما می دهند که زاویه دید بالاتری با وضوح بالای رنگ ها را بدون تغییر در آنها داشته باشید. سایه های با رنگ خاکستری تیره و روشن را به شکل مناسب و سطوح سایه و هایلایت تصاویر را به خوبی نمایش می دهد.

اندازه صفحه نمایش

هر چقدر مانیتور بزرگ تر باشد، جزئیات بیشتری را می تواند نمایش دهد. البته این بدان معنا نیست که مانیتور های بزرگ تر بهتر عمل می کنند. برخی از طراحان دوست دارند به طور همزمان روی چند پروژه کار کنند. برای این افراد مانیتور های 29 اینچی WQHD بسیار مناسب است. البته بسیاری از طراحان از دو مانیتور کوچکتر ولی قدرتمند به طور همزمان استفاده می کنند که نشان می‌دهد این نکته کاملا سلیقه ایست.

اندازه مناسب برای مانیتور مخوص طراحی چقدر است؟

نوع پنل

نوع پنل شما مشخص می کند که مانیتور شما برای طراحی مناسب است یا خیر. پنل های TN از ارزان ترین و قابل دسترس ترین پنل های موجود در بازار است. رنگ ها و زوایای دید در این پنل ها خیلی ایده آل نبوده و معمولا گزینه مناسبی برای خرید نیست.

پنل های VA نمونه های میان رده هستند و به اندازه IPS محبوب نیست. البته قیمت آنها بالاتر از TN است ولی بهترین انتخاب برای شما نخواهد بود. اما شاید بهترین انتخاب پنل IPS باشد. قیمت آنها از دیگر پنل ها تقریبا بالاتر است و زاویه رنگ بهتر و دقیق تری را ارائه می دهند. پنل های Super IPS نیز گزینه خوبی برای خرید می‌باشند که زمان پاسخگویی سریع تری را به همراه نمایش بهتر رنگ ها دارد. (برای دریافت تفاوت انواع پنل ها در کامپیوتر، اینجا کلیک کنید.)

وضوح بالا

وضوح پیکسلی از اهمیت بالایی برخوردار است و هر چقدر وضوح بیشتر باشد عموما بهتر است. سعی کنید مانیتوری با حداقل دقت Full HD انتخاب نمایید. مانیتور های UHD یا Ultra-High-Definition از بالاترین رزولوشن های ممکن مانند 2160 × 3840 پیکسل برخوردار هستند. پس از آن ها می‌توان WQHD یا Wide-Quad HD را نام برد که دقت آنها 2160 × 2560 پیکسل است. همچنین WQHD نیز با رزولوشن پایین تر یعنی 1440 × 2560 پیکسل نیز وجود دارد.

سایر قابلیت های مانیتور مخصوص طراحی

از آنجایی که شما مدت زمان زیادی را صرف کار کردن با این مانیتور ها می گذارید، بهتر است مانیتور شما از پایه ارگونومیک برخوردار باشد که ارتفاع آن قابل تنظیم بوده و نسبت به جهت نشستن شما قابل چرخش باشد. تا حد امکان برای اتصال مانیتور به کیس، از رابط HDMI یا DisplayPort استفاده کنید (برای دانستن تفاوت این دو رابط، اینجا کلیک نمایید) که کیفیت تصویر بهتری نسبت به رابط VGA انتقال می دهد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!