Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 16:23:09

مقایسه پنل های VA و TN و IPS در مانیتور ها

 

در هنگام خرید مانیتور کامپیوتر، باید از بین پنل های نمایشگر TN ،IPSیا VA یک مورد را انتخاب کنید. بهترین گزینه برای شما به این نکته بستگی دارد که عمدتاً هدف استفاده شما از مانیتورتان برای چیست. اگر گیمر هستید، فن آوری های مختلف پنل برای انواع خاصی از بازی ها ایده آل است. برای آشنایی بیشتر با انواع پنل با ما همراه باشید.

انواع پنل در مانیتور ها

همانطور که در بالا ذکر کردیم، هنگام خرید مانیتور با سه نوع پنل زیر مواجه خواهید شد. هر نوع پنل دارای مزایا و معایبی است. ساده ترین راه برای انتخاب بین آنها این است که تصمیم بگیرید کدام ویژگی برای شما مهم است. اگر از کامپیوتر خود برای اموری مانند کارهای اداری، برنامه نویسی، ویرایش ویدیو و عکس یا بازی استفاده می کنید، تصمیم گیری ممکن است کمی سخت تر باشد.

مقایسه پنل های VA، TN و IPS در مانیتور ها

پنل TN (Twisted Nematic)

قدیمی ترین نوع پنل LCD.پنل های TN می باشند که در اولین مانیتورهای صفحه تخت استفاده و به صورت انبوه تولید می‌شدند. آنها به ساخت لوله های پرتو کاتدی حجیم کمک کردند و هنوز هم در مقادیر زیادی تولید می شوند. در حالی که پنل های جدیدتر همیشه بهتر از نمونه‌های قبلی خود هستند، فناوری صفحه نمایش TN هنوز دارای برخی اشکالات است. یکی از این ایرادات زوایای دید محدود آن بوده به ویژه در محور عمودی. غیرعادی نیست که رنگ‌های یک پنل TN زمانی که آن را از زاویه‌ای بسته مشاهده می‌کنید، کاملا معکوس شود.

بازتولید رنگ آن نیز چندان قوی نیست. اکثر پنل های TN قادر به نمایش رنگ واقعی 24 بیتی نیستند و در عوض برای شبیه سازی سایه های صحیح به درون یابی متکی هستند. این می تواند منجر به نوارهای رنگی قابل مشاهده و نسبت کنتراست پایین تر در مقایسه با پانل های IPS یا VA شود. وسعت رنگ (محدوده رنگی که یک مانیتور می تواند نمایش دهد) قسمت دیگری است که در آن پنل‌های TN اغلب شفاف می شوند. فقط TN های سطح بالا را می توان با گستره وسیع در نظر گرفت، به این معنی که کل طیف sRGB را نمایش می‌دهند. معمولا پنل‌های TN دارای قیمت ارزان تری بوده و همچنان طرفدار زیادی دارد.

مانیتور های TN کمترین تاخیر ورودی را دارند معمولاً حدود یک میلی ثانیه است. آنها همچنین می توانند با نرخ تازه سازی بالا تا 240 هرتز را ارائه دهند. این موضوع آنها را به گزینه ای جذاب برای بازی های چند نفره رقابتی تبدیل می کند. اگر تأخیر کم را به بازتولید رنگ یا زاویه دید ترجیح می دهید، یک پنل TN ممکن است تمام آن چیزی باشد که نیاز دارید. از این پنل در اکثر مانیتورهای استوک استفاده شده است.

پنل IPS (In-Plane Switching)

فناوری IPS برای بهبود محدودیت‌ های پنل‌های TN - به ویژه باز تولید رنگ ضعیف و زاویه دید محدود توسعه یافته است. در نتیجه، پنل‌‌های IPS در هر دو بخش بسیار بهتر از TN عمل می‌کنند.

به طور خاص، پنل های IPS دارای زوایای دید بسیار بهتری نسبت به TN‌ ها هستند و این بدان معناست که می‌توانید پنل‌ های IPS را از زوایای مختلف مشاهده کنید و همچنان بازتولید رنگ دقیقی را دریافت کنید. با این حال، پنل‌های IPS از نسبت کنتراست عالی که در VA وجود دارد، نسبتا عقب تر است.

در حالی که نرخ‌های بروزرسانی بالا معمولاً برای TN‌ها در نظر گرفته شده بود، تولیدکنندگان بیشتری پنل‌های IPS با نرخ تازه‌سازی 240 هرتز تولید می‌کنند. به عنوان مثال، مانیتور 27 اینچی VG279QM از پنل IPS استفاده می کند و از فرکانس 280 هرتز پشتیبانی می‌کند. با توجه به زمان پاسخ‌گویی کمی که پنل های IPS دارند ولی اگر می‌خواهید هزینه کمی برای خرید در نظر گرفته‌اید، انتظار زمان پاسخگویی در حدود چهار میلی ثانیه را داشته باشید.

آخرین چیزی که در مورد پنل‌های IPS باید از آن آگاه بود پدیده ای به نام "درخشش IPS" است. این زمانی رخ می دهد که نور پس‌زمینه نمایشگر را در زوایای دید نامناسب می‌بینید. این مشکل بزرگی نیست مگر اینکه مانیتور را از کنار ببینید، اما چیزی است که باید آن را در نظر داشت.

پنل VA (Vertical Alignment)

پنل های VA چیزی مابین بین TN و IPS هستند. آنها بهترین نسبت کنتراست را ارائه می دهند، به همین دلیل است که سازندگان تلویزیون به طور گسترده از آنها استفاده می کنند. در حالی که یک مانیتور IPS معمولاً دارای نسبت کنتراست 1000:1 هستند و این در حالی است که کنتراست این پنل به 3000:1 یا 6000:1 می رسد.

از نظر زوایای دید، نمایشگر VA نمی‌تواند کاملاً با عملکرد پنل های IPS مطابقت داشته باشد. روشنایی صفحه، می‌تواند بر اساس زاویه‌ای که از آن نگاه می‌کنید، متفاوت باشد اما شما درخشش پنل IPS را دریافت نخواهید کرد. ( مانیتور 27 اینچ C27F390FHM نمونه خوبی از پنل VA می باشد و قیمت مناسبی دارد.)

VAها نسبت به  TNها و پنل‌ های نانو IPS جدیدتر با نرخ پاسخ‌ دهی یک میلی‌ ثانیه‌ای زمان پاسخ‌ دهی کندتری دارند. می‌توانید مانیتورهای VA با نرخ تازه‌سازی بالا (240 هرتز) پیدا کنید، اما تأخیر می‌تواند باعث ایجاد تاری حرکتی بیشتر شود. به همین دلیل، گیمرهایی که بازی های رقابتی را انجام می‌دهند باید از VA اجتناب کنند.

در مقایسه با TN، پنل‌های VA بازتولید رنگ بسیار بهتری را ارائه می‌کنند و معمولاً طیف کامل sRGB را حتی در مدل‌های پایین‌تر تولید خواهند کرد. اگر می‌خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، پنل‌های Quantum Dot SVA سامسونگ می‌توانند 125 درصد پوشش sRGB را داشته باشند.

مانیتورهای VA برای استفاده عمومی ایده‌آل هستند، اما در بسیاری از زمینه‌ها به جز نسبت کنتراست، مطابقت دارند یا کم هستند. VA ها برای گیمرهایی که از تجربیات تک نفره یا معمولی لذت می برند، خوب می باشند. با این حال، متخصصان رسانه معمولاً پنل‌های IPS را به VA ترجیح می‌دهند زیرا طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نمایش می‌دهند.

مقایسه پنل های VA و TN و IPS در مانیتور ها

کدام نوع پنل برای شما مناسب تر است؟

در حال حاضر، احتمالاً ایده خوبی در مورد نوع پنل خود دارید. همانطور که اغلب اتفاق می افتد، هر چه بیشتر خرج کنید، بیشتر به دست می آورید. توصیه های ما برای اهداف خاص به شرح زیر است:

استفاده در محل کار یا مطالعه: بسته به بودجه خود باید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید . VA پنل همه کاره است، با زوایای دید برتر نسبت به TN؛ اما هر دو می توانند این کار را انجام می دهند. پس می توانید با هزینه کمتر مانیتور خود را تهیه کنید چون به نرخ تازه سازی بالا یا تاخیر بسیار کم نیاز ندارید.

ویرایشگرهای عکس و ویدیو/ هنرمندان دیجیتال: پنل‌های IPS هنوز به دلیل توانایی بالای خود در نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، مورد علاقه کاربران است. یافتن پنل‌ های VA که گستره وسیعی از رنگ ها را نیز پوشش می‌دهد (125 درصد sRGB و بیش از 90 درصد DCI-P3) غیرمعمول نیست، اما آنها تمایل دارند تاری حرکتی بیشتری را در طول عملکرد سریع نسبت به پنل‌های IPS نشان دهند. اگر در مورد دقت رنگ جدی هستید، باید مانیتور خود را به درستی کالیبره کنید.

برنامه نویسانی که مانیتورها را به صورت عمودی نصب می کنند: ممکن است فکر کنید پنل های TN برای برنامه نویسان عالی هستند، اما لزوماً اینطور نیست. مانیتورهای TN دارای زوایای دید بسیار بدی در محور عمودی هستند. اگر مانیتور خود را در حالت عمودی نصب کنید (همانطور که بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان موبایل انجام نیز می دهند)، بدترین زاویه دید ممکن را از یک پنل TN دریافت خواهید کرد. برای بهترین زاویه دید ممکن در این سناریو، روی صفحه نمایش IPS سرمایه گذاری کنید.

بازی های آنلاین رقابتی: بدون شک نمایشگرهای TN هنوز در دنیای ورزش‌های الکترونیکی مورد علاقه کاربران هستند. حتی ارزان‌ترین مدل‌ها زمان پاسخگویی سریع و پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی بالا را دارند. برای بازی‌های 1080 پیکسل، یک مانیتور 24 اینچی به خوبی اینکار را انجام می‌‌دهد، همانطور که می‌توانید یک مدل 1440p و 27 اینچی را بدون آسیب‌دیدگی انتخاب کنید. ممکن است بخواهید از پنل IPS استفاده کنید زیرا مدل‌های کم تاخیر بیشتری وارد بازار می‌شوند، اما انتظار می‌رود که هزینه بیشتری بپردازید.

بازی های غیررقابتی و رده بالا: یک نمایشگر VA نسبت کنتراست بالاتری نسبت به IPS یا TN ارائه می دهد. برای رنگ‌های تیره عمیق و تصویر واضح و متضاد، VA فوق العاده است. اگر با فدا کردن مقداری کنتراست مشکلی ندارید، می‌توانید IPS را انتخاب کنید. با این حال، توصیه می‌کنیم از TN به طور کامل اجتناب کنید، مگر اینکه به صورت رقابتی بازی کنید.

بهترین انتخاب: VA بهترین گزینه برای انتخاب می‌باشد، اما IPS در همه زمینه‌ها به جز نسبت کنتراست بهتر است. اگر بتوانید از کنتراست صرف نظر کنید، یک پنل IPS قابلیت هایی نظیر تأخیر نسبتاً کم، رنگ‌های تیره مناسب و پوشش رنگ رضایت بخشی را ارائه می‌دهد و در مجموع گزینه فوق العاده‌ای برای خرید می‌باشد.

منبع 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!