Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 16:11:57

تفاوت رابط HDMI و DisplayPort چیست؟

 

DisplayPort و HDMI دو نوع از محبوب‌ترین پورت ها و رابط های اتصال دو دستگاه دستگاه های بصری به یکدیگر است. اتصال تلویزیون‌ها به کنسول‌های بازی، مانیتورها به کارت‌های گرافیک و نمایشگرهای خارجی به لپ‌تاپ‌ها به کمک این رابط ها میسر و انجام خواهد شد. به نظر می رسد هر دو پورت عملکرد یکسانی دارند اما در عمل به این شکل نیست. برای آشنایی بیشتر با این رابط های ویدئویی با ما همراه باشید.

چه دستگاه هایی از DisplayPort و HDMI پشتیبانی می کند؟

اگرچه امروزه هر دو کانکتور HDMI و DisplayPort گزینه‌های رایجی به حساب می آیند اما می توان گفت استفاده از HDMI تقریبا معمول‌تر است. در زمان راه اندازی صنایع بلوری و HD-DVD در اواسط دهه 2000 وجود این رابط کمک شایانی کرد و امروزه تقریباً در هر چیزی که به تلویزیون وصل می کنید، می توان این رابط را پیدا کرد. معمولا در کنسول های بازی از جمله ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و اکثر رایانه های رومیزی حداقل یکی از این رابط ها وجود دارد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً از خروجی‌های HDMI برای اتصال به مانیتور بزرگ‌تر استفاده می‌کنند.

در مورد DisplayPort چطور؟ هنوز هم یک انتخاب اتصال محبوب است، اما خود رابط تمایل دارد به طور انحصاری در دستگاه‌ها و صفحه ‌نمایش‌های مبتنی بر بازی کامپیوتری استفاده شود. بیشتر کارت‌های گرافیکی مدرن امروزی دارای حداقل یک کانکتور DisplayPort هستند. در کارت‌های گرافیکی سطح بالا مانند سری RTX 2000 انویدیا یا سری RX 5700 AMD، چندین مورد از آنها را خواهید یافت. این رابط در تلویزیون‌ها کمتر رایج است، اما برخی از صفحه ‌نمایش‌های گیمینگ جدید با فرمت بزرگ مانند HP Omen X Emperium، یکی از آنها یافت می‌شود.

هرچند که خیلی هم ساده نیست. فناوری پشت DisplayPort در چند مکان دیگر نیز تطبیق داده شده است. شما رابط mini-DisplayPort را هم در برخی از مانیتورها و لپ‌تاپ‌های میان رده مانند Razer Blade یا Surface Laptop 2 مشاهده می کنید. همچنین می‌توانید آن را در لپ ‌تاپ‌های دارای پورت USB-C که از استاندارد قدرتمند Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کنند، پنهان کنید.

تفاوت رابط HDMI و DisplayPort چیست؟

ویژگی ها و مشخصات فنی

از زمان شروع آن در سال 2002، نسخه های زیادی از HDMI وجود داشته است ولی امروزه بیشتر در نسخه های 1.4 و 2.0 یافت می شود. هر دو استاندارد می توانند تصویری با کیفیت 4K را به نمایشگر ارائه دهند، اما HDMI 1.4 فقط از نرخ ارسال 30 هرتز پشتیبانی می کند، به این معنا که تنها می تواند 30 فریم در ثانیه را بدون تداخل و مشکل در تصویر نمایش دهد. برای تماشای فیلم یا بازی‌های معمولی کاملاً خوب است، اما بیشتر گیمرها احتمالاً تصویری با کیفیت را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند. HDMI 2.0 می تواند کیفیت 4K را در 60 هرتز را بدون مشکل کنترل کند.

دلیل اینکه HDMI سرعت ارسال داده را به این شکل محدود کرده است و به اندازه کافی عریض نیست، این است که از نرخ فریم بالاتر را در وضوح بالاتر پشتیبانی می‌کند. اینجاست که DisplayPort حرف اول را می زند. جدیدترین نسخه‌های آن، 1.3 و 1.4 رابط DisplayPort، دو برابر سرعت داده را نسبت به HDMI 2.0 دارند که رزولوشن 4K را در فریم ریت 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. با مقداری فشرده‌سازی، حتی می‌تواند تا فریم ریت 240 هرتز را هم ارائه دهند. آخرین نسخه های DisplayPort حتی می توانند وضوح 8K را کنترل کنند، اما عمدتاً به 30 هرتز محدود می شوند.

سایر کاربردها

خارج از جریان های ویدئویی، HDMI از رابط اترنت تا 100 مگابیت در ثانیه و یک کانال بازگشت صدا (ARC) نیز پشتیبانی می کند که امکان ارسال صدا را متناسب با تنظیمات اسپیکر، بدون کابل صوتی اضافی فراهم می کند. DisplayPort هیچ یک از این فناوری ها را ارائه نمی دهد. HDMI تمایل دارد در فواصل طولانی‌ تر به خوبی کار کند، جایی که گزینه‌های وضوح DisplayPort پس از رسیدن به بیش از 10 فوت کاهش می‌یابد.

با این حال، یکی از مزایای DisplayPort، پذیرش آن توسط استاندارد Thunderbolt 3 اینتل است، همانطور که قبلا ذکر شد. این باعث می‌شود دستگاه‌های بیشتری از جمله لپ‌تاپ‌های نازک و سبک، از قابلیت‌های فنی DisplayPort 1.2 از وضوح 4K تا 75 هرتز استفاده کنند. نسل اول و دوم تاندربولت از کانکتور mini-DisplayPort استفاده می کرد که امروزه بیشتر به شکل پورت USB-C یافت می شود.

این پورت های در آینده به چه صورت خواهند بود؟

HDMI 2.1 به طور رسمی در ژانویه 2017 معرفی شد و وعده می دهد که سرعت داده و پهنای باند HDMI 2.0 را تقریباً سه برابر کند و قابلیت های DisplayPort 1.4 را با کیفیتی حداقل دو برابر ارائه دهد. کیفیت تصویر را تا رزولوشن 4K با فریم 144 هرتز و حتی رزولوشن 8K تا 60 هرتز (با برخی محدودیت ها) افزایش می دهد. HDMI 2.1  از دیگر پیشرفت‌های بصری مانند HDR پویا برای ارائه رنگ‌های غنی‌تر، نرخ‌های تجدید متغیر برای گیم پلی روان‌تر، تأخیر کمتر، تعویض سریع‌تر رسانه منبع و صدای پیشرفته‌تر پشتیبانی می‌کند.

دستگاه‌هایی که از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند با استانداردهای قدیمی‌تر HDMI نیز سازگار خواهند‌بود، به این معنی که می‌توانید دستگاه‌های HDMI 1.0 تا 2.0 را به پورت 2.1 تلویزیون 8K جدید خود متصل کنید. ما به تازگی شاهد عرضه اولین تلویزیون با پورت HDMI 2.1 هستیم که از کابل های HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند

تفاوت رابط HDMI و DisplayPort چیست؟

در همین حال، DisplayPort نیز در حال پیشرفت است. VESA سازمان ارائه دهند بسیاری از استانداردهای فنی مانیتور، در اوایل سال 2018 اعلام کرد که نسخه بعدی DisplayPort در حال توسعه و ارتقا است. در حالی که این مشخصات هنوز منتشر نشده است، VESA مدعی شد که دو برابر شدن پهنای باند DisplayPort 1.4 را هدف قرار داده است که ویدیوهای 8K بدون فشرده سازی را در 60 هرتز بدون مشکل فعال می کند.

در زمان‌های نزدیک‌تر، DisplayPort یکی از ویژگی‌های کلیدی Thunderbolt 3 اینتل باقی می‌ماند که به لطف ادغام آینده این فناوری با USB4، قرار است به طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه Thunderbolt 3 فقط از DisplayPort 1.2 پشتیبانی می‌کند، اما برای وضوح 4K تا 75 هرتز بدون فشرده سازی بیش از حد کافی می‌باشد؛ به این معنی که دستگاه هایی مانند مک بوک پرو اپل می‌توانند از مزایای کامل استفاده کنند.

DisplayPort همچنین از طریق استاندارد USB-C معروف به VirtualLink با پهنای باند تخمینی معادل DisplayPort 1.4 پشتیبانی می‌‌کند. این استاندارد که توسط Nvidia، AMD، HTC، Oculus VR و Valve پشتیبانی می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده‌است که هدست‌های واقعیت مجازی آینده را با یک اتصال کابل به کامپیوتر‌های شخصی، برای انتقال نیرو و اطلاعات ارائه دهد.

در ابتدا، انتظار می رفت مانیتورهایی با استاندارد DP به روز شده در پایان سال 2020 منتشر شوند، اما با توجه به مشکلات عمومی سال 2020 و عدم وجود تست های PlugTest حضوری برای صحبت در مورد این فناوری با شرکت ها، اتفاق نیفتاد. در عوض، آخرین به روز رسانی VESA نشان می دهد که پورت های جدید DisplayPort 2.0 باید در اواخر سال 2021 ظاهر شوند.

منبع 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!