Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:34:17

همه چیز درباره کارت گرافیک اکسترنال

 

گیمرهای با عملکرد بالا بهتر از هر کس می دانند که فناوری و تجهیزات مناسب چقدر می تواند بر تجربه و عملکرد کاربر تأثیر بگذارد. وقتی صحبت از آن ضربه مهم یا کمین استراتژیک می شود ، داشتن بهترین فناوری در کنار خود اهمیت بسیار پیدا خواهد کرد. گرافیک با کیفیت بالا نه تنها فضای بازی را زنده می کند، حتی می تواند دید گسترده تری به شما بدهد تا بتوانید در بهترین حالت خود بازی کنید و یک قدم جلوتر از رقبا و دشمنان خود باشید. در این مقاله تصمیم داریم تا هرآنچه لازم است درباره خرید کارت گرافیک اکسترنال بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

کارت گرافیک اکسترنال (خارجی) چیست؟

کارت گرافیک اکسترنال یا همان کارت گرافیک خارجی، که بصورت eGPU نیز شناخته می شود، مفهومی نسبتاً جدید است که می تواند به کاربران لپ تاپ با اتصال یک اسکله سخت افزاری خارجی، به دستیابی به گرافیک با کیفیت دسک تاپ کمک کند. نقش کارت گرافیک اکسترنال می تواند در تجربه گرافیکی شما بسیار مهم باشد و به شما کمک کند بهترین گرافیک را برای بازی بدست آورید. با ارتقا گرافیک سیستم، تجربه تغییرات بصری برای گیمرها کاملا مشهود می شود. همچنین می توان از آنها برای ویرایش ویدئو و ویرایش های گرافیکی هم استفاده کرد.

هنگام ارتقا گرافیک خود با یک کارت گرافیک اکسترنال، مهم است که قبل از اینکه تجربه بازی خود را بالا ببرید، تحقیقاتی را انجام دهید. همه لپ تاپ ها با کارت گرافیک خارجی سازگار نیستند، و بعضی از آنها ممکن است برای کامپیوتر و داک به تولید کننده مشابه نیاز داشته باشند.

کارت گرافیک اکسترنال چگونه کار می کند!

به طور کلی، سیستم های لپ تاپ قدرت پردازش گرافیکی کمتری نسبت به دسک تاپ ها و PC دارند، به این معنی که کیفیت تصویر آنها کاملاً به اندازه گرافیک دسکتاپ روشن و قدرتمند نیستد. این می تواند مسئله ای برای گیمرهایی باشد که می خواهند کل دامنه بازی را درک کنند و عملکرد خود را بواسطه افزایش کیفیت تصویر بهبود ببخشند. به هر حال بازی به معنای تجربه دنیایی دیگر است و بدون گرافیک با کیفیت بالا ، تجربه کامل آن امکان پذیر نیست. اینجاست که کارت گرافیک اکسترنال وارد می شود. 

کارت گرافیک اکسترنال به همراه پاور(منبع تغذیه) دسکتاپ، کارت گرافیک قدرتمند و PCle، به لپ تاپ شما اجازه می دهد تا به جای کارت گرافیک داخلی، گرافیک را از داک خارجی بازیابی کند تا گرافیک بهتری را در مانیتور لپ تاپ شما منعکس کند. اگرچه این کار اغلب برای لپ تاپ ها رایج می‌باشد، اما از کارت گرافیک خارجی می توان برای ارتقا عملکرد گرافیک دسکتاپ و PC نیز استفاده کرد.

اتصال پردازنده گرافیکی خارجی لزوماً به این معنی نیست که همان سطح کارایی یا گرافیکی را خواهید داشت که اگر در داخل دستگاه نصب شده باشد، اما قطعاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند. از آنجا که کارت گرافیک اسکترنال یک فناوری برای آینده است، انتظار می رود که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌هایی در این قطعات باشیم، اما اگر اکنون تشنه یک تجربه بازی عالی هستید، ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا رایانه شما با کارت گرافیکی اکسترنال سازگار است یا نه!

فواید اتصال کارت گرافیک اکسترنال چیست؟!

سرمایه گذاری در کارت گرافیک خارجی می تواند به کاربران لپ تاپ کمک کند تا بدون نیاز به خرید یک PC کاملاً جدید، از فناوری گرافیک داخلی استفاده کنند. با استفاده از کارت گرافیک خارجی، می توانید جذابیت بازی خود را حفظ کرده و همچنین از مزایای پردازش قدرتمند گرافیک بهره‌مند شوید.

انتخاب یک کارت گرافیک اکسترنال به جای خرید لپ تاپ گیمینگ جدید، نه تنها می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند، بلکه قابلیت انعطاف پذیری شما با لپ تاپ را به عنوان یک دستگاه بازی و رایانه روزمره را نیز حفظ می‌کند.

علاوه بر شتاب بخشیدن به گرافیک برای بازی‌هایی که دوست دارید، پردازش بهتر گرافیکی می تواند دریچه ای برای بازی های پرمحتوا و جدیدتر مانند Deus Ex: Mankind Divided باز کند. همانطور که قرار بود دیده شود، پر جنب و جوش‌ترین تصاویر را در صنعت بازی تجربه کنید.

با وجود آنکه وجود یک eGPU عملکردی متفاوت ارائه می دهد، ممکن است در اجرای برخی از قابلیت های آن با عملکردی محدود مواجه شوید، بخصوص اگر لپ تاپ شما برای انجام چنین پردازش های گرافیکی قدرتمندی طراحی نشده باشد. قبل از انتخاب کارت گرافیک اکسترنال، انجام تحقیقات جدی لازم است تا اطمینان حاصل شود که با رایانه شما سازگار است و هنگام نصب هیچ گونه چالش عملکردی ایجاد نمی‌کند.

کارت گرافیک اکسترنال یا همان کارت گرافیک خارجی

آیا کارت گرافیک اکسترنال با لپ تاپ من سازگار می باشد؟!

در مورد ارتقا تنظیمات بازی، جزئیات همه چیز است. اکثر مدل های کارت گرافیک اکسترنال برای اتصال به اسکله گرافیکی خارجی به کامپیوتر میزبان نیاز به درگاه تاندربولت 3 دارند. Thunderbolt 3 یک پورت ورودی / خروجی پرسرعت از اینتل است که به eGPU امکان برقراری ارتباط با لپ تاپ؛ برای ارائه گرافیک شتاب‌دهنده؛ می دهد. جالب است بدانید که بنا به گفته ی زومیت، "اتصال تاندربولت ۳ به‌صورت جداگانه، برق مورد نیاز برای کارت گرافیک را تأمین می‌کند و دیگر نیازی به پاور نخواهد بود".

اگر به دنبال یک لپ تاپ چند منظوره هستید که بتواند به عنوان یک سیستم گیمینگ در منزل شما عمل کند، اتصال Thunderbolt 3 را به لیست ضروریات خود اضافه کنید. این ویژگی به شما آزادی می دهد تا گرافیک خود را بدون نیاز به تعویض کامل رایانه خود ارتقا دهید و می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند. (برای دانستن تفاوت کارت گرافیک و اختصاصی اینجا کلیک کنید!)

اگر اتصال تاندربولت 3 ندارید، ممکن است در بازار فعلی شانس تهیه کارت گرافیک اکسترنال را از دست بدهید. اکثر مدل های eGPU از تاندربولت به عنوان استاندارد صنعت استفاده می کنند و به طور گسترده ای آن را بهترین فن آوری اتصال موجود و تنها انتقال دهنده داده با سرعت حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه می دانند.

علاوه بر سازگاری اتصال با لپ تاپ، همچنین باید سازگاری کارت گرافیک اکسترنال با کارت گرافیک موردنظر خود را در نظر بگیرید. برخی از مدل‌های کارت گرافیک خارجی دارای کارت گرافیک از پیش نصب شده هستند، در حالی که برخی دیگر به شما آزادی انتخاب کارت گرافیک مناسب را می دهند. اگر تصمیم دارید کارت گرافیک خود را برای سازگاری با پایه گرافیکی خارجی خود انتخاب کنید، فقط اطمینان حاصل کنید که آن مدل با اتصال لپ تاپ و کارت گرافیک مورد نظر شما سازگار باشد.

کارت گرافیک اکسترنال یا همان کارت گرافیک خارجی

نحوه انتخاب کارت گرافیک اکسترنال (خارجی) مناسب

با وجود مدل های زیادی از کارت گرافیک اکسترنال در بازار، گیمرها برای انتخاب گزینه مناسب اغلب سر در گم می شوند. ما لیستی از پنج ویژگی برتر eGPU را برای سنجش گزینه های مورد نظر جمع آوری کرده ایم. هنگام جستجوی کارت گرافیک خارجی، مطمئن شوید که برخی از مشخصات لپ تاپ خود را از جمله جزئیات مربوط به منبع تغذیه کامپیوتر (PSU) را می دانید!

1 حداکثر قدرت منبع تغذیه (PSU)

بازی های فشرده بصری برای انجام در سطح گرافیکی بالا، خود به قدرت زیادی نیاز دارند. این بدان معنی است که مهم است که هر سخت افزار خارجی، مانند eGPU، به قدرت زیادی برای امکان ساخت این گرافیک های بالا دسترسی داشته باشد. در حال حاضر، بهترین کارت گرافیک های اکسترنال موجود در بازار از کمتر از 100 وات تا 650 وات کار می کنند. بالاتر از محدوده 400 وات بازه ای امن برای یک عملکرد گرافیکی قدرتمند خواهد بود.

2 نوع محل قرارگیری منبع تغذیه (PSU)

مانند اکثر سیستم های سخت افزاری، کارت گرافیک های اکسترنال برای کار سخت بدون سوختن مکانیزم های داخلی، به سیستمی خنک کننده نیاز دارند. پردازنده های گرافیکی خارجی می توانند از یک فن خارجی یا داخلی برای خنک سازی استفاده کنند زیرا پردازنده سخت کار می کند تا گرافیک لپ تاپ شما را به سطح بالاتری برساند. یک سیستم خنک کننده داخلی می تواند فضای اشغال شده توسط eGPU شما را به حداقل برساند و در عین حال فرآیند خنک کننده کارآمدتری را نیز فراهم کند.

3 اندازه کارت گرافیک اکسترنال

به روزرسانی گرافیک شما ممکن است کمی از قلمرو گیمینگ سنتر شما را اشغال کند، اما برخی از اسکله ها فضای بیشتری نسبت به بقیه اشغال می کنند. هنگام انتخاب داک، اندازه فضای خود و همچنین وزن استیشن را در نظر بگیرید تا انتخاب درستی برای فضای گیمینگ سنتر خود انجام دهید!

4 سازگاری با اتصال لپ تاپ

از طریق اتصال لپ تاپ خود با یک کارت گرافیک اکسترنال، مطمئن شوید که لپ تاپ شما با اتصال به کارت گرافیک خارجی سازگار می باشد. این بسیار مهم است و می تواند به شما کمک کند تا بهترین کارت گرافیک خارجی را برای لپ تاپ خود پیدا کنید.

5 سازگاری با کارت گرافیک

برخی از داک ها شامل یک کارت گرافیک بوده که از قبل نصب شده است، در حالی که برخی دیگر تجربه گرافیک را به عهده کاربر می گذارند. انتخاب  کارت گرافیک مورد استفاده شما می تواند بزرگترین تصمیم هنگام به ارتقا سیستم گیمینگ باشد.

گیمر ها قبل از هر چیز باید نوع بازی‌هایی که انجام می‌دهند و همچنین الزامات گرافیکی این بازی ها را در نظر بگیرند. از نوع بازی هایی که در حال حاضر بازی می کنید لیستی تهیه کنید و هنگام انتخاب کارت گرافیک، بازی هایی را که ممکن است در آینده انتخاب کنید در ذهن داشته باشید. انتخاب کارت گرافیک قدرتمندتر ممکن است به شما در آینده دسترسی به بازی های رایانه ای جدیدتر و پرمصرف گرافیکی را بدهد.

سرمایه گذاری در سخت افزار می تواند یک تعهد بسیار مهم به آینده سیستم شما باشد! خصوصاً در مورد فناوری گیمینگ. بنابراین انجام تحقیقات بسیار مهم است. همچنین خواندن نظرات خریداران قبلی کارت گرافیک اکسترنال مورد نظر شما از طرف دیگر گیمرهایی که محصول را آزمایش کرده‌اند و می‌توانند در مورد سازگاری آن با لپ تاپ های مختلف صحبت کنند، می‌تواند در روند تصمیم گیری مفید باشد. (برای آشنایی با فناوری Freesync و Gsync، اینجا کلیک کنید.)

نحوه راه اندازی کارت گرافیک اکسترنال

هنگامی که تحقیق خود را در مورد کارت گرافیک خارجی انجام دادید، کارت گرافیک بازی خارجی خود را انتخاب کردید و از سازگاری آن اطمینان حاصل کردید، آماده راه اندازی eGPU خود هستید. داک هر کارتی می تواند با دیگری متفاوت باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد برای راهنمایی‌های راه اندازی صحیح با وب سایت سازنده خود مشورت کنید. به عنوان مثال، ما از HP OMEN Accelerator خود به عنوان راهنما برای راه اندازی eGPU استفاده شده است.

برای اتصال کارت گرافیک خارجی(اکسترنال) به چه مواردی نیاز دارم؟

بسته به تنظیمات خود، ممکن است به اجزای مختلفی نیاز داشته باشید، اما به طور کلی، به موارد زیر احتیاج دارید:

  • کارت گرافیک اکسترنال، لپ تاپ، مانیتور
  • کورد و رابط تاندربولت 3
  • کارت گرافیک ویدئویی
  • منبع تغذیه (PSU)

نرم افزار HP OMEN Accelerator

HP OMEN Accelerator یک راه حل قدرتمند eGPU برای گیمرهای با عملکرد بالا است. با آنچه که با توجه به گیمرها طراحی شده است، گرافیک خود را تسریع کنید. شتاب دهنده HP OMEN با کارت‌های گرافیکی برتر و بازی‌های فشرده گرافیکی صنعت برای یک راه حل eGPU سازگار می‌باشد.

نحوه راه اندازی کارت گرافیک اکسترنال

  1. با مراجعه به اینجا نرم افزار HP OMEN Accelerator را روی لپ تاپ خود نصب کنید.
  2. در صورت استفاده از کابل منبع تغذیه HP OMEN Accelerator به برق و همچنین نمایشگر نمایشگر متصل شوید.
  3. کابل Thunderbolt را بردارید و از داک به لپ تاپ خود متصل شوید. اتصال Thunderbolt با نماد پیچ و مهره نشان داده می شود. دستگاه شما باید اتصال Thunderbolt را تشخیص داده و یک پیام پاپ آپ را نشان دهد. برای اجازه دادن به اتصال OK را کلیک کنید تا به تاندربولت اجازه برقراری اتصال بدهد. برای اتصال خودکار در آینده روی "Always Connect" کلیک کنید.
  4. پس از برقراری ارتباط با لپ تاپ و نمایشگر، آماده شروع بازی باشید!

نحوه برداشتن کارت گرافیک اکسترنال

اگر از کارت گرافیک شخصی خود استفاده می کنید، این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا کارت گرافیک بازی خارجی موجود را با استفاده از شتاب دهنده HP OMEN حذف کنید:

  1. قفل را در گوشه داک بلند کنید که کل درب را بلند کند.
  2. سه پیچ فنری را که در اطراف کارت گرافیک قرار دارد باز کنید.
  3. منبع تغذیه را از کارت جدا کنید.
  4. براکت را باز کنید و آن را از پایه خارج کنید.
  5. دکمه آزاد سازی در شکافِ PCI را فشار دهید و کارت گرافیک را از واحد خارج کنید.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!