Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:11:22

مقایسه و تفاوت فناوری AMD FreeSync و Nvidia G-Sync

 

احتمالا برای شما مشکل شکاف و تقاطع تصاویر در زمان انجام بازی‌های کامپیوتری پیش آمده است و شاید این اتفاق کمی ناخوشایند و آزار دهنده به نظر برسد. بروز مشکل هنگام رندر شدن تصاویر و ایجاد خطوط کاملا افقی می تواند عکس العمل به موقع را از کاربر سلب نماید. با قابلیت های AMD FreeSync و Nvidia G-Sync می توانید این مشکل را در نمایش تصاویر برطرف نمایید.

شرکت های انویدیا و AMD تلاش های بسیاری را افزایش فریم ریت و کیفیت تصاویر داشته اند و راه حل آنها با تازه‌سازی تطبیقی به حل این مشکل کمک کرد. AMD قابلیت FreeSync و Nvidia قابلیت G-Sync را معرفی و گسترش داده اند. در این مقاله به تجزیه و تحلیل و مقایسه این دو تکنولوژی جذاب پرداخته و بررسی خواهیم کرد که کدام ویژگی برای انتخاب شما مناسب تر خواهد بود.

کاربرد

از این دو فناوری برای اصلاح و شفاف سازی گیم‌پلی، کاهش تاخیر ورودی و جلوگیری از هر گونه شکاف و قطعی تصاویر استفاده می‌شود. این دو شرکت از روش‌های مختلفی برای اصلاح فریم ریت استفاده می کنند؛ G-Sync از طریق یک چیپست داخلی در ساختار مانیتور و در طرف مقابل FreeSync از عملکرد کارت‌گرافیک برای مدیریت نرخ بروزرسانی مانیتور و استاندارد همگام سازی تطبیقی موجود در DisplayPort استفاده می‌کند. پس می توان نتیجه گرفت فرایند انجام این دو به نوعی متفاوت است.

 فناوری AMD FreeSync

اگر قدرت کافی در نمایش پیکسل ها اعمال نشود، در تصاویر شکاف ایجاد خواهد شد و قدرت بیش از حد کارت گرافیک باعث ایجاد تعادل بین نمایش تصویر و عملکرد درست کارت گرافیک می‌شود. FreeSync باعث جلوگیری از هرگونه پارگی و شکستگی تصاویر می‌شود. زمانی که نرخ فریم به شکل متداوم با محدوده تازه‌سازی مانیتور بروز نشود، تصاویر درست رندر نمی‌شوند. G-Sync مشکلات مربوط به لرزش و پریدگی تصاویر در نرخ فریم پایین را حل می کند.

تعدادی از مانیتورهایی که از قابلیت FreeSync بهره برده اند، نرخ بروزرسانی بالایی نداشته و در صورتی که کارت گرافیک شما نتواند با آن ها سازگار شود، در ارائه تصاویر دچار مشکل خواهد شد. به طور کلی منتقدان و کاربران، بیشتر G-Sync را ترجیح می دهند چون مشکلات شکستگی و تاخیر را در نرخ فریم پایین نیز به طور کامل از بین برده و نسبتا منعطف تر است.

انتخاب بین FreeSync و G-Sync

لزوما گسترش این دو فناوری رقابت جالبی بین AMD و Nvidia ایجاد کرده است. اما تفاوت های موجود میان این دو استاندارد در چیست؟ برای استفاده از G-Sync شرکت سازنده مانیتور یا توسعه دهنده نیاز به اجازه و همکاری این شرکت دارد و این در حالی است که FreeSync به صورت رایگان این امکان در اختیار آنها قرار خواهد داد. لذا مانیتور های بیشتری با پشتیبانی از FreeSync در دسترس هستند.

مانیتور ها به طور کلی با همه کارت گرافیک ها کار می کنند اما G-Sync مختص انویدیا است و برای استفاده از آن، هر دو شرکت سازنده کارت گرافیک و مانیتور باید با یگدیگر در استفاده از G-Sync همکاری داشته باشند. در طرف مقابل FreeSync علاوه بر سازگاری در تمام کارت های AMD، با برخی از کارت های Nvidia نیز سازگار خواهد بود. اگر از انویدیا برای سیستم خود استفاده کنید، مانیتور وظایف سنگین تری را در تنظیم نرخ بروزرسانی خواهد داشت و به همین منظور از همتایان خود که از FreeSync بهره برده اند، گرانتر است.

نسخه های پیشرفته

این دو فناوری فقط یک ویژگی نیستند بلکه گواهینامه‌هایی بوده که شرکت های سازنده ملزم به رعایت آن هستند. نسخه های پریمیوم با دقت بیشتری از G-Sync و FreeSync وجود دارد. اگر از این ویژگی ها در مانیتور استفاده شود، کاربران از کیفیت بالاتری بهره مند خواهند شد.

FreeSync Premium

اگر مانیتور شما از حداقل نرخ بروزرسانی 120 هرتز پشتیبانی کند، کیفیت Full HD با رزولوشن 1080 پیکسل تضمین شده خواهد بود. همچنین با جبران نرخ فریم پایین (LFC)، فریم ها را کپی و گسترش می دهد تا مشکلات  رندر تصاویر به طور کامل از بین برود.

FreeSync Premium Pro

ابتدا با اسم FreeSync 2 HDR شناخته می‌شد که نسخه پیشرفته مورد قبلی است. برای نمایش تصاویر به صورت HDR شده و اگر مانیتوری بخواهد از آن استفاده کند باید از حداکثر میزان روشنایی 400 نیت برای HDR پشتیبانی نماید.

G-Sync Ultimate

شبیه به نسخه FreeSync Premium Pro است و یک گزینه پیشرفته در کارت گرافیک‌‎ها و مانیتور‌های رده بالا می‌باشد که برای پشتیبانی از HDR و کاهش تاخیر در نمایش استفاده می‌شوند. در گذشته حداقل میزان روشنایی مورد نیاز برای سازگاری با این فناوری، 1000 نیت بود ولی در حال حاضر با میزان 400 نیت هم سازگار است.مقاله ما را در خصوص آشنایی با انواع پنل های مانیتور از دست دهید.

فناوری Nvidia G-Sync

 جمع بندی

مانیتور‌های G-Sync از لحاظ ویژگی و قابلیت‌های فنی بهتر هستند، به خصوص برای محصولاتی که در رده G-Sync Ultimate رتبه بندی شده‌اند. البته این تفاوت آنقدر زیاد نیست که شما مانیتور های FreeSync را انتخاب نکنید. به صورت کلی بهتر است متناسب با شرکت سازنده کارت گرافیک مورد نظرتان، مانیتوری مناسب برای سیستم خود انتخاب نمایید.

لزوما مانیتورهای G-Sync از قیمت بیشتری دارندو به زودی در کارت گرافیک های میان رده سری RTX3060 نیز عرضه می شوند. در نهایت نکته جالبی که باید به آن اشاره کرد پشتیبانی از AMD FreeSync در ایکس باکس X است و گفته می شود به زودی پلی استیشن 5 مجهز به این فناوری می‌شود، اما هیچ یک از شرکت های تولید کننده کنسول بازی در خصوص پشتیبانی از G-Sync حرفی نزده‌اند.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!