Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:41:15

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

 

اینترنت اشیا یا همان The Internet of Things (IoT)، شبکه ای از اشیاء فیزیکی بوده که با استفاده از حسگرها، نرم افزار‌ها و سایر فناوری‌های موجود می‌توانند تبادل داده‌ها را به کمک دستگاه‌ها و از طریق اینترنت انجام دهند. از این فناوری در دستگاه‌های خانگی معمولی تا ابزار‌های پیشرفته صنعتی استفاده شده که با توجه به آمار بدست آمده حدودا 7 میلیارد دستگاه از IoT بهره‌مند شده‌اند. همچنین انتظار می‌‎رود این عدد به حدودا 10 میلیارد دستگاه و حتی 22 میلیارد دستگاه نیز برسد.

چرا اینترنت اشیا (IoT) از اهمیت بالایی برخوردار است؟

شاید از مهم‌ترین تکنولوژی‌های به وجود آمده در قرن بیست و یکم همین اینترنت اشیا باشد که به طور روزمره در انواع وسایل منزل، ماشین ابزار، ترموستات‌ها و ... استفاده می‌شود. اتصال این ابزارآلات به اینترنت، ارتباط یکپارچه بین افراد، فرایند‌ها و... را امکان پذیر خواهد کرد.

اینترنت اشیا (IoT) چیست؟

از مهم‌ترین فایده آن می‌توان به کاهش هزینه در محاسبه و تجزیه اطلاعات و داده‌های بزرگ و جلوگیری از مداخله انسان تا حد امکان اشاره کرد. در دنیای امروز که تمام دستگاه‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند، تعامل از اهمیت بالایی برخوردار بوده که این تعامل به لطف IoT و تحت نظارت کارشناسان بالاترین سطح زندگی را برای ما میسر خواهد کرد.

چگونه این مزیت به وجود آمد؟

شاید ایده اینترنت اشیا مدت ها در ذهن انسان بود، اما پیشرفت‌های اخیر که در فناوری‌های مختلف وجود آمده دسترسی سریع تر به این تکنولوژی را میسر ساخته است. دسترسی به سنسور‌های کم‌هزینه و مقرون به صرفه، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته اطلاعات به همراه دسترسی به مقادیر داده‌ها که در بستر اینترنت و در حافظه‌های مجازی Cloud ذخیره شده‌اند، در پیشروی سریع‌تر در دسترسی به این اتفاق مهم را مهیا ساخته است. با پیشرفت در شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی(NLP) را به دستگاه‌های IoT آورده و آنها را برای استفاده در تجارت خانگی بسیار مقرون به صرفه و قابل اجرا کرد.

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چیست؟

این فناوری نیز یک سیستم یکپارچه متشکل از انواع دستگاه‌ها، برنامه‌ها و تجهیزات موجود در یک شبکه بوده که برای جمع‌آوری، نظارت و تحلیل داده‌های موجود در عملیات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به بهبود دید کلی شما نسبت به روند انجام کرد و عیب‌یابی سریع‌تر بدهد. برخی موارد استفاده از IOT به شرح زیر است:

  • شبکه برق هوشمند
  • ساختن محیط شهری هوشمند
  • تدارکات متصل (Connected logistics)
  • زنجیره تامین دیجیتال هوشمند
اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) چیست؟

افزایش ارزش کسب و کار با اینترنت اشیا

افزایش بهره وری و کارایی عملیات تجاری، ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید و جریان‌های درآمدی و اتصال آسان و یکپارچه دنیای کسب و کار فیزیکی در دنیای دیجیتال برای رسیدن سریع به اهداف همگی از ارزش‌های فوق العاده این فناوری خواهد بود.

برنامه های کاربردی برای تولید اینترنت اشیا

سرویس SaaS می‌تواند حسگر اینترنت اشیا را گرفته که از طریق داشبورد به کاربران تجاری به تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک خواهد کرد. این برنامه‌ها از مجموعه ای از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده‌های استفاده کرده که می‌توانند ناهنجاری‌های دستگاه‌ها و تجهیزات را شناسایی کرده و هشدار‌هایی را برای کاربران ارسال کند و حتی اقدامات مناسب برای مقابله با مشکلات را راه اندازی نماید.

به لطف این برنامه‌های اینترنت اشیا که مبتنی بر سرویس های ابری است، کاربران می‌توانند با سرعت نسبتا بالایی، فرایند‌های موجود را که به شکل مرتبط با خدمات مشتریان، منابع انسانی و حتی خدمات مالی هستند را تجزیه و تحلیل کنند و در صورت بروز مشکل نیازی به بازسازی فرایند‌های تجاری نیست.

مهمترین کاربرهای اینترنت اشیا در صنعت

سازمان‌هایی که از سنسور‌ها و حسگر‌ها در فرایند تجاری خود سود می‌برند می‌توانند از قابلیت‌های اینترنت اشیا بهره‌مند گردند. حال تعدادی از این کاربرد‌ها را به صورت مختصر برای شما توضیح خواهیم داد:

IoT در فرایند تولید

فرایند نظارت بر خط تولید برای فعال کردن تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در تجهیزات زمانی که حسگر‌ها امکان خراب شدن را دارند، مزیت مهمی به شما خواهد داد. به کمک هشدار‌هایی که حسگر‌ها تولید می‌کنند، سازندگان در زمان درست تری اقدام به خارج کردن دستگاه برای تعمیر زده و این امر منجر به کاهش هزینه‌های و مدیریت عملکرد دارایی خواهد شد.

اینترنت اشیا در صنعت خودرو سازی

در این زمینه نیز می‌توان از برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا استفاده کرد. علاوه بر مزایای استفاده از اینترنت اشیا که در خطوط تولید استفاده می‌شود، حسگر‌ها می‌توانند خرابی تجهیزات قریب الوقوع را در وسایل نقلیه و جاده‌ها تشخیص داده و با جزئیات و دقت بهتری به رانندگان هشدارهای لازم را بدهند. همچنین تامین کنندگان و تولید کنندگان می‌توانند در خصوص نحوه کارکرد خودرو‌ها اطلاعات بیشتری را کسب نمایند.

اینترنت اشیا در صنعت خودرو سازی

اینترنت اشیا به ایجاد خودرو های هوشمند که به صورت هوشمند کار می‌کنند کمک خواهد کرد که این خودرو‌ها با استفاده از اینترنت و به کمک صاحبان خودرو به صورت از راه دور کنترل خواهند‌شد، بدین صورت با استفاده از گوشی‌هوشمند، می‌توانند هوای داخل آن را کنترل کرده و همچنین با استفاده از نرم افزار‌های جدید، سیستم خودرو خود را ارتقا دهند.

سیستم حمل و نقل و تدارکات

سیستم‌های حمل و نقل و لجستیک از انواع برنامه‌های IoT سود خواهند برد. ماشین‌ها، کشتی‌ها و قطار‌ها و را می‌توان بر اساس شرایط آب و هوایی، در دسترس بودن وسایل نقلیه و یا در دسترس بودن رانندگان به لطف اینترنت اشیا تغییر حالت داد. صنایع غذایی و آشامیدنی، داروسازی نیز اغلب حساس به دما بوده که از برنامه‌های مبتنی بر این تکنولوژی برای نظارت بیشتر در هنگام افزایش یا کاهش دما استفاده کرده که هشداری را به کاربران ارسال خواهد کرد.

بخش عمومی و خرده فروشی

در سایر ارگان‌ها این قابلیت منجر به هوشمند‌سازی تجهیزات و بهبود عملکرد آنها خواهد شد بدین صورت که اطلاعات را مبتنی بر RFID جمع آوری کرده و داده‌های را به پلتفرم اینترنت اشیا ارسال کرده تا به صورت خودکار موجودی‌ها را بررسی و در صورت کم بودن اقلام خاص، هشداری را ارسال نماید. در بخش عمومی نیز می‌تواند اطلاعات مربوط به اختلالات به وجود آمده را جمع آوری و منابع را برای کمک به سازمان‌های مهم ارسال نماید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!