Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 11:03:31

مقایسه PS4 و PS5 (بخش اول)

 

در این مقاله و مقاله بعدی به بررسی تفاوت های اساسی دو نسل از کنسول های سونی می پردازیم و حتم داریم که در این مقاله و بخش بعدی آن مواردی ذکر شده که برایتان جالب خواهد بود و در تصمیم گیری خرید و یا تعویض کنسول کمکتان خواهد کرد پس با ما همراه باشید.

پلی استیشن 5 سرانجام اینجا است و اگرچه ممکن است سریعترین کنسول جهان نباشد ، اما نسبت به پلی استیشن 4 ارتقا قابل توجهی یافته است. با ساختاری کاملاً جدید ، پشتیبانی از وضوح برتر و فضای ذخیره سازی سریعتری که به لطف SSD از آن بهره مند شده، PS5  تقریبا از هر لحاظ از PS4 بهتر می باشد.

scorpion character

مشخصات فنی PS4 Pro در مقابل PS5​

حتی یک نگاه اجمالی به مشخصات PS5 نشان می دهد که این تیم در سطح متفاوتی از PS4 (و حتی PS4 Pro) قرار دارد. سونی از هر لحاظ قابلیت های پلتفرم خود را بهبود بخشیده و فضای ذخیره سازی کارآمدتر، قطعات محاسبه گر سریعتر، پشتیبانی از دیسک های با ظرفیت بیشتر و پشتیبانی از رزولوشن های بالاتر را به آن اضافه کرده است. می دانیم که دو نسخه از PS5 وجود دارد - نسخه استاندارد و نسخه دیجیتال - هر دو مشخصات فنی یکسانی را ارائه می دهند (به استثنای حذف درایو دیسک در نسخه دیجیتال).

به عنوان مثال ، PS5 و PS4 Pro تعداد واحد محاسبه (CU) یکسانی دارند، اما CU های PS4 پرو دارای تراکم ترانزیستور بسیار کمتری نسبت به PS5 است. همان طور که گفته شد، مشخصات دیگر مانند CU کنسول PS4را می توان به طور مستقیم با PS5 مقایسه کرد. به عنوان مثال PS5 از درایو نوری  وضوح تصویر کاملاً بهتری برخوردار است.

Classic_Hawk2

گرافیک PS4 Pro در مقابل PS5

PS4 و PS5 هر دو مبتنی بر تراشه های AMD Radeon سفارشی هستند ، اگرچه دومی بسته بندی بیشتری دارد! سونی به دو برابر تعداد CU های موجود در PS5 و همچنین به سرعت کلاک که بصورت قابل توجهی بالاتر است، می بالد. با این حال ، بیشترین تفاوت بین این دو مورد درTFLOP های(توانایی انجام یک تریلیون نقطه شناور عملیاتی در یک ثانیه) مهم است.

"Teraflops" اصطلاح داغی برای توسعه دهندگان کنسول است و دلیل خوبی هم دارد. اگرچه TFLOPS به طور کلی عملکرد را نشان نمی دهد، اما در هنگام مقایسه باید عدد مطلوبی را ذکر کرد. Ps4  با 18 CU که در 800 مگاهرتز کار می کنند، 1.84 TFLOPS را نشان می دهد، به این معنی که می تواند 1.84 تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه را کنترل کند. در مقابل،  GPU کنسول PS5  با 10.3 TFLOP رتبه بندی شده است!

گرافیک ps4 و ps5

PS4 Pro Vs PS5
Graphic

گرافیک PS5 تقریباً هشت برابر PS4 و دو و نیم برابر PS4 Pro  قدرتمندتر است. به دلیل وجود 36CU در کنسول PS5 و سرعت کلاک بالاتر، این کنسول قادر به دستیابی به چنین عملکرد بالایی است. و اما فراتر از PS4 ، هسته های PS5 با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز کار می کنند.

همانطور که انتظار میرفت، سرعت کلاک در کنسول نسل جدید بالاتر رفته اما در تغییر فرکانس ها هم باید کنجکاو بود! سرعت در فرکانس 2.23 گیگاهرتز محدود می شود، هرچند این کاهش فرکانس ها بر اساس نیاز GPU می باشد. علت قفل شدن در فرکانس 800 مگاهرتز PS4، تغییر توان نسبت به میزان کار انجام شده برای رسیدن به سرعت کلاک می باشد. بازی هایی که تقاضاهای بیشتری دارند،  نیاز به توان بالاتر خواهند داشت اما سرعت همیشه از 800 مگاهرتز فراتز نمی رود.

برای نسل بعدی، توان ثابت می باشد و سرعت کلاک متغیر است. در رونمایی فنی از PS5، معمار سیستم، مارک کرنی، توضیح داد که چرا چنین است. او بیان کرد که هسته های گرافیکی با 36CU با سرعت یک گیگاهرتز، همان تعداد TFLOP را تولید می کند که هسته با 48 CU  در 750 مگاهرتز ایجاد خواهد کرد( در واقع 4.6 TFLOPS) ؛ اما عملکرد بازی قطعا برابر نخواهد بود!

گرافیک ps5 و ps4 pro

ایده کلی این است که سرعت کلاک بالاتر بهتر است و نه CU بیشتر ، زیرا واحدهای کندتر و اضافی برای محاسبه وزن خود کار محاسباتی کافی ندارند. با اجازه دادن به تغیرات فرکانسی، GPU  کنسول PS5  می تواند سرعت کلاک بسیار بالاتری از حد انتظار را بدست آورد، به شرطی که فرکانس بالاتر با توان مصرفی سیستم پشتیبانی شود.

graphic ps4 & ps5

تاکنون ، ما گرافیک PS5 و PS4 را فقط با اعداد مقایسه کردیم ، اما این مقایسه معماری مدرن تر سیستم اخیر را در نظر نمی گیرد! هر یک از CU های PS5 تقریباً 60 درصد ترانزیستور بیشتری نسبت به  CU کنسول PS4 دارند. همانطور که سرنی در سخنرانی خود اشاره کرد ، این بدان معناست که 36CU کنسول PS5 با عملکرد مشابه 48CU کنسول PS4 برابر هستند.

به طور خلاصه ، قابلیت های گرافیکی PS5 چشمگیرتر از PS4 است. پردازنده گرافیکی PS5 هسته های بیشتری خواهد داشت و هسته های آن سریعتر و کارآمدتر هستند.

وضوح PS4 Pro در مقابل PS5

وضوح تصویر کنسول جدید سونی

احتمالا افزایش سطح وفاداری گرافیک PS5 برای ارتقاء رزولوشن بازی ها به سطحی است که نمونه آن قبلا دیده نشده! از نظر خروجی، PS5 کیفیت 4K را در 120هرتز و کیفیت 8K را پشتیبانی می کند. رفرش ریت متغیر هردو همانطور است که توسط HDMI2.1 مشخص می شود. در مقابل، PS4 اولیه می تواند خروجی با رزولوشن 1080 پیکسل داشته باشد و اغلب کاهش رزولوشن ها در بازی بر اساس توان مصرفی بوده و PS4 Pro رزولوشن 4K ارائه می دهد.

اینکه سونی  خروجی HDMI2.1 را در طراحی خود بکار برده بسیار آینده نگرانه بوده، این در حالیه که حتی اغلب تلویزیون ها هنوز پورت HDMI2.1 را ندارند! 

استاندارد جدید از رزولوشن و فریم ریت بالاتر پشتیبانی می کند اما این محدودیت ها تا سالها و حتی تا دهه ها اهمیتی نخواهند داشت. مهمتر از اینها برای گیمینگ، این است که HDMI2.1 ازتغییرات رفرش ریت پشتیبانی می کند که این باعث می شود که قطع تصویر در حین بازی کمتر رخ بدهد. ( مقاله مقایسه ای کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس ایکس، در یاس ارتباط بخوانید)

وضوح تصویر کنسول جدید سونی

با ورود به نسل بعدی کنسول ها، گمان بر این است که وضوح تصویر یک نکته اصلی در بازاریابی باشد دلیل آن هم فشار زیادی است که سونی و ماکروسافت آوردند تا کنسولهایی با کیفیت 8K را به بازار ارائه کنند. البته؛ اگر چه حقیقت دارد و قطعا هیجان انگیز است اما این بدان معنی نیست که شما با کیفیت 8K  بازی خواهید کرد!

sony character

نمایشگرهای  8Kاحتمالاً در اواخر چرخه حیات PS5 رایج تر می شوند. در حال حاضر ، تمرکز روی 4K است.  موضوع اصلی در ارتباط با نمایشگرهای PS5 پشتیبانی از نمایشگرهای 120 هرتز است، زیرا در حال حاضر تعداد زیادی تلویزیون و مانیتور وجود دارد که از رفرش ریت 4K و بالاتر پشتیبانی می کنند. با فرض اینکه GPU دارای قدرت اسب بخار برای نمایش با 60 فریم در ثانیه و بالاتر باشد، باید بتوانید از یک تلویزیون با رفرش ریت بالا با PS5 بهره مند شوید!

فضای ذخیره سازی PS4 و PS5

کنسول PS5 از نظر فضای ذخیره سازی ارتقا چندانی نسبت به PS4  و یا حداقل PS4 Pro نداشته است! در واقع اگر شما همچنان PS4 اصلی را دارید، فضای ذخیره سازی بیشتری را با PS5 مشاهده خواهید کرد. فضای ذخیره کنسول PS4  در حقیقت 500 گیگابایت بوده و این در حالیست که PS5 دارای فضای ذخیره سازی 825  گیگابایتی می باشد. بنابراین افرادی که کنسول PS4 و یا PS4 pro دارند چیزی در حدود 175 گیگابایت کاهش فضای ذخیره را تجربه می کنند.

مقایسه کنسول PS4 و PS5

عملکرد تفاوت اصلی این دو نسل کنسول می باشد! PS5 شامل SSD سفارشی با پهنای باند خوانده نشده 5.5 گیگابایت در ثانیه است. محیط ذخیره سازی جدید سونی به طور خاص برای PS5 ساخته شده است ، که به آن امکان می دهد ارتباط موثرتری با معماری PS5 داشته باشد. به همین دلیل در ابتدا ممکن است ظرفیت 825 گیگابایت کمی عجیب به نظر برسد.

حتی یک SSD خارج از قفسه نیز عملکرد بسیار سریع تری نسبت به هارد دیسک PS4 با سیستم قدیمی آن که دیسک مکانیکی 5400RPM را می لرزاند دارد! فراتر از بهره مندی ازعملکرد فضای ذخیره سازی مبتنی بر فلش ، کنسول PS5 همچنین دارای یک کنترلر SSD جدید است. این کنترلر از رفع فشرده سازی که توسط ZLIB  و مهمتر از آن توسط Oodle Kraken  ایجاد شده، پشتیبانی می کند.

Kraken یک الگوریتم جدیدتر برای فشرده سازی و یا خروج از حالت فشرده می باشد که که توسط RAD Game Tool ارائه شده است. این الگوریتم می تواند فایل های کوچکتر از ZLIB را فشرده کند و با سرعتی بالاتر از آن از حالت فشرده خارج کند. در عمل، بدان معنی است که فایل های بازی می توانند از ماژول های فلش خوانده شوند و از حالت فشرده خارج شده و به سیستم با سرعت بیشتری در PS5 نسبت به PS4 منتقل شود.

کاربران فعلی PS4 قبلا از دیکمپرس  سازی موثر بهره برده اند؛ همان طور که در بازی های اخیر Marvel’s Spider Man و Star wars Jedi: Fallen Order همان چیزی ارائه می شود که بازیکن مداوما می بیند و بقیه داده ها از دنیای بازی گرفته می شوند. تا این نقطه، توسعه دهندگان سعی بر این داشتند تا برخی جزئیات را در دنیای بازی بگذارند بماند زیرا هارد درایو PS4 به اندازه کافی برای ارائه  داده های ضروری در لحظه سریع نمی باشد.(به نحوه لود فکر کنید!)

مقایسه کنسول سونی

 

اینکه بازی ها با SSD جدید سریعتر لود می شوند مشخص است، اما توسعه دهندگان در نمایش جزئیات نیز آزادی بیشتری دارند. از آنجا که فضای ذخیره سازی PS5 سرعت بالایی دارد ، فایل های بازی را می توان از SSD در عرض چند میلی ثانیه خواند و به سیستم تحویل داد ، و در زمینه نمایش جزئیات  بازی امکانات بیشتری را ایجاد می کند. 

gaming character

بزرگترین تنگنا ظرفیت می باشد که خداروشکر PS5 برای آن راه حلی در نظر گرفته است. همانند PS4 شما قادر خواهید بود که فضای ذخیره سازی PS5 را با قطعات خارجی ارتقا دهید. بجای اینکه با یک هارد درایو 2.5 اینچی سرو کله بزنید می توانید یک NVMe SSD  را جاگذاری کنید. در مقایسه با PS4، با PCI-e NVMe SSD بیش از یک درایو مکانیکی 2.5 اینچی و یا حتی SSD های استاندارد SATA ، شاهد افزایش چشمگیر در عملکرد خواهید بود. گفته شد، ماهیت باز PS4 مدیوم درPS5  وجود ندارد. قبل از افزایش  ظرفیت PS5 ، باید منتظر بمانید تا درایوهای مبتنی بر  PCI-e4.0وارد بازار شوند.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!