Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:18:13

مقایسه ایکس باکس سری X و پلی استیشن 5

 

نبرد قدرتمند دو شرکت معروف یعنی مایکروسافت و سونی همچنان ادامه دارد. این دو کمپانی نسل جدید محصولات خود را روانه بازار کرده اند. هر دو کنسول بازی یعنی PlayStation 5 و Xbox سری X دو محصول قدرتمند با کارایی بسیار بالا می‌باشند. در این مقاله مشخصات فنی، طراحی، رابط کاربری و بسیاری از عوامل جذاب که منجر به تمایز این دو محصول پر طرفدار می شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کنسول PS5 از تراشه های AMD در برد خود استفاده می کند که یک پردازنده هشت هسته ای و نسخه اصلاح شده ای از سری Ryzen می باشد. این پردازنده با معماری 7 نانومتری نسبت به پردازنده سری X ایکس باکس ضعیف تر است. پردازنده گرافیکی آن نیز AMD سری Radeon Navi است و از ray tracing نیز پشتیبانی می کند. این پردازنده گرافیکی با سرعت 10.28 TFLOPS با فرکانس 2.23 گیگاهرتز فعالیت کرده و با XBOX-X در رقابت است. همچنین دارای یک پخش کننده بولری با کیفیت 4K نیز می باشد.

ایکس باکس سری ایکس دارای 12 TFLOPS قدرتمند است و نسبت به نسل های قبلی خود عملکردش حدودا 8 برابر بهتر است. ویژگی‌هایی نظیر نرخ بروز‌رسانی متغیر، فناوری سایه ‌زنی با نرخ متغیر و زمان تأخیر کم از ویژگی های منحصر به فرد این پردازنده گرافیکی بوده تا عملکرد بهتری را در بازی ها داشته باشید.

حافظه داخلی

در XBOX Series X یک ترابایت حافظه SSD نصب شده است. در طرف مقابل حافظه مورد استفاده در PS5، مقدار 825 گیگابایت بوده که آن نیز از نوع SSD می باشد با این تفاوت که یک اسلات NVMe برای افزایش ظرفیت آن وجود دارد. حافظه موجود در PS5 به شما اجازه تقسیم بندی نحوه نصب بازی ها را نیز می دهد. به عنوان مثال می توانید در حالت خاصی از داشبورد بارگیری کنید و به جای اینکه منو ها را پیمایش نمایید، مستقیما به یک مسابقه آنلاین چند نفره بپردازید.

همچنین می توانید از یک درایو خارجی جهت ذخیره‌سازی بازی‌های خود استفاده کنید و بدین صورت فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید. ایکس باکس سری X دارای حافظه SSD یک ترابایتی است که از فناوری NVMe بهره می برد. البته این کنسول ها از HDD خارجی نیز پشتیبانی می کنند که نسبت به حافظه خود سیستم سریع نیستند. شما می توانید بازی‌های مخصوص XBOX-X را روی یک حافظه خارجی ذخیره کنید تا مجموعه بازی‌های مورد نیاز خود را افزایش دهید.

مشخصات ظاهری Xbox Series X

طراحی این محصول به گونه ای است که عریض تر بوده و طرحی ایستاده و شبیه به یک برج دارد. نسبت به سری های قبلی مایکروسافت کمی بزرگتر است و در قسمت جلوی ان دکمه پاور تعبیه شده و دیسک درایو نیز وجود دارد. به منظور تهویه هوا داخلی و جلوگیری از گرم شدن دستگاه، سوراخ هایی قرار داده شده است.

کنترلر های سری ایکس نسبت به سری وان تفاوت چشمگیری ندارد و شبیه به همان دکمه های DualShock 4 عمل می کند. یک پد جهت جدید وجود داشته که طراحی کمی تفاوت دارد. یک دکمه به اشتراک گذاری مرکزی نیز برای آپلود و مدیریت اسکرین شات ها و ویدئو ها قرار گرفته است.

پلی استیشن 5 (PS5) و ایکس باکس سری ایکس (X-Box series X)

مشخصات ظاهری PS5

این کنسول با طراحی رنگی سیاه و سفید به بازار عرضه می شود. به صورت عمودی قرار گرفته و ظاهری جذابی دارد. نسخه‌های ارزان تر آن بدون درایو نوری به بازار عرضه می شود. پنل های سفید کناری با رنگ های دلخواه قابل تعویض بوده که هر صفحه قیمت نسبت بالایی دارد.

دسته بازی رسمی این کنسول PS5 DualSense نام دارد که نام DualShock را به صورت کامل حذف می کند. این کنترلر ها نسبت به نسخه های قبلی از قابلیت های لمسی قدرتمند تری برخوردار است. باتری بسته بندی شده در کنترلر از ظرفیت بالایی برخوردار است که در نسل های قبلی این مورد وجود نداشت. ترکیب رنگ آن نیز شبیه به خود کنسول از رنگ های سیاه و سفید استفاده می کند. یک تغییر نیز به چشم می خورد که آن هم عدم وجود دکمه های اشتراک گذاری است. یک دکمه تحت عنوان Create به جای آن جایگزین شده است که عملکردی مشابه را دارد. همچنین این کنسول دارای یک میکروفون و جک هدفون نیز می باشد.

سازگار با نسخه های قبلی

بر خلاف PS4 جدیدترین کنسول های سونی حداقل در برخی ظرفیت ها با نسخه های قبلی خود سازگار هستند. PS5 می تواند از بازی های PS4 و همچنین بازی های PlayStation VR نیز پشتیبانی کند. همچنین با هدست های واقعیت مجازی PlayStation که توسط PS4 پشتیبانی می شود نیز سازگار است. تعداد کمی از بازی ها وجود دارند که با پلی استیشن 5 سازگار نیستند که به شرح زیر می باشد:

  • DWVR
  • Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
  • TT Isle of Man — Ride on the Edge 2ر
  • Just Deal With It!
  • Shadow Complex Remastered
  • Robinson: The Journey
  • We Sing
  • Hitman Go: Definitive Edition
  • Shadwen

در طرف مقابل مایکروسافت نیز خاطرنشان کرد که ایکس باکس سری ایکس از اکثر بازی های نسل قبلی خود نیز پشتیبانی می کند. معمولا ایکس باکس بخاطر این ویژگی فوق العاده اش ستایش می شود. گفته می شود که این شرکت روی پروژه ای به اسم GameCore کار خواهد کرد که کمک می کند بازی های کنسول ایکس باکس با کامپیوتر شخصی سازگار باشد.(برای آشنایی با کنسول بازی استیم دک، اینجا کلیک کنید.)

سرویس های آنلاین

اشتراک Xbox Live Gold و PlayStation Plus برای اجرای بازی‌ها به صورت آنلاین در زمان عرضه محصولات Xbox One و PS4 در سال 2013 کاملا ضروری بودند و در نسل های بعدی نیز این موارد همچنان پا بر جا ماندند. سونی همچنان از PlayStation Now که یک سرویس استریم آنلاین شبیه به Xbox Game Pass می‎‎‌‌باشد نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‎ توانید با پرداخت هزینه ای ماهانه مجموعه بزرگی از بازی ها را دریافت کنید. مایکروسافت با استفاده از سرویس xCloud درجریان بازی ها قرار خواهد گرفت. لذا به کمک این قابلیت می توانید بازی خود را روی موبایل یا هر چیز دیگری انجام دهید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!