Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:59:31

تفاوت کارت گرافیک آنبرد (On-Board) و اختصاصی

 

می توانید از بین دو نوع کارت گرافیک برای کامپیوتر شخصی خود یک مورد را انتخاب کنید، اختصاصی و آنبرد. اولی از سخت افزار خاص خود استفاده می کند و معمولا به عنوان انتخاب اول برای کاربران مد نظر خواهد بود. دومی منابع را از بقیه کامپیوتر گرفته و پردازش را انجام می دهد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد و قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید کدام مورد برای شما مناسب است، بهتر است اطلاعات کافی را از هر کدام داشته باشید. در این مقاله به طور مختصر در خصوص پردازنده های گرافیکی On-Board و اختصاصی توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

گرافیک آنبرد (On-Board)

گرافیک یکپارچه و آنبرد در کامپیوتر ها به صورتی است که واحد پردازش گرافیکی (GPU) روی همان قالب پردازنده ساخته می‌شود. این عمل چندین مزیت را به همراه خواهد داشت. بسیار کوچک و کم مصرف بوده و نسبتا ارزان تر می‌باشد ولی در سال های اخیر دست خوش پیشرفت‌های زیادی شده است.

این گرافیک ها برای انجام محاسبات عمومی، استفاده در برخی بازی‌های سبک و تماشای ویدیوی 4K، عملکرد نسبتا خوبی دارد، اما هنوز هم در برخی زمینه‌ها مشکلاتی خواهد داشت. برای کار با برنامه های گرافیکی فشرده اصلا مناسب نیست. البته نسخه هایی از بازی های نوظهور وجود داشته که با گرافیک یکپارچه سازگار است.

نکته مهم دیگر این است که گرافیک یکپارچه حافظه را با حافظه اصلی سیستم به اشتراک می گذارد. به همین دلیل، گاهی اوقات آن را به عنوان گرافیک مشترک نیز توصیف می‌کنند. اگر کامپیوتر شما دارای 4 گیگابایت رم و 1 گیگابایت حافظه گرافیکی مشترک است، تنها 3 گیگابایت حافظه برای کارهای محاسباتی عمومی در دسترس خواهید داشت.

اکثر پردازنده های مدرن دارای یک GPU یکپارچه هستند. در کامپیوتر هایی که کارت گرافیک اختصاصی نیز دارند، نرم افزار به طور خودکار بین این دو سوئیچ کرده و سعی می کند عملکرد و کارایی را متعادل کند. گرافیک آنبرد اغلب به عنوان تنها گزینه در دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که اندازه جمع و جور و کوچک در آنها اولویت است، مانند لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند. شما همچنین آن را در رایانه های رومیزی ارزان قیمت نیز پیدا کنید.

تفاوت کارت گرافیک آنبرد (On-Board) و اختصاصی

کارت گرافیک اختصاصی

کارت گرافیک اختصاصی یک قطعه سخت افزاری است که برای مدیریت عملکرد گرافیکی یک کامپیوتر استفاده می شود. گاهی اوقات به آنها گرافیک گسسته نیز می گویند. همه آنها دارای یک GPU، مقداری رم و یک فن برای خنک نگه داشتن آن هستند.

مزایای کارت گرافیک این است که شما می توانید یک کارت گرافیک قدرتمند برای انجام هر کاری استفاده نمایید. آنها حافظه سیستم را به اشتراک نمی گذارند و به راحتی قابل ارتقا هستند. البته کمی گران بوده و گرمای زیادی تولید می کنند. معمولاً کارت‌ گرافیک های اختصاصی را در سیستم‌های گیمینگ میان رده و گیمینگ بیشتر استفاده می‌شوند. برخی از لپ‌تاپ‌های رده بالا نیز دارای آن‌ها هستند.

گرافیک اختصاصی یعنی گرافیک بهتر؟

اکثر پردازنده های گرافیکی اختصاصی اخیر عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به یک سیستم یکپارچه ارائه می دهند. اما این تنها بخشی از داستان می‌باشد. اینکه کدامیک برای شما مناسب است بستگی به اولویت ها و اهداف شما دارد. جای تعجب نیست که سخت افزار اختصاصی بهتر از یک سیستم یکپارچه است. بررسی سایت بنچمارکینگ videobenchmark.net نشان می‌دهد که Vega M عملکردی مشابه با کارت گرافیک اختصاصی RX570 دارد که این کارت گرافیک میان‌رده که با قیمتی در حدود 199 دلار (سال 2022) به فروش می‌رسد.

سایر پردازنده‌های i9 ،i7 ،i5 و پایین‌تر، گرافیک یکپارچه اینتل را تحت برندهای میان‌ رده Iris Pro و سطح پایه Intel HD ارائه می‌دهند. بهترین معیارهای سیستم گرافیکی Iris Pro کمتر از یک سوم سطح Vega M است. در مقابل، بهترین کارت‌های گرافیک اختصاصی، مانند Nvidia ، عملکرد حداقل دو برابری را نسبت به آنها ارائه می‌دهد. آنها بیش از هزار دلار قیمت دارند.

گرافیک های اختصاصی از قدرت بیشتری استفاده می کنند!

عوامل مختلفی برای وجود فن خنک کننده در کارت های گرافیک اختصاصی موجود است اما مهمترین دلیل آن گرم شدن کارت گرافیک در اکثر پردازش هاست. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که تحت یک عمل گرافیکی یا بازی سنگین، کارت گرافیک Nvidia می‌تواند گرمای زیادی را به سیستم وارد کند. جلوگیری از داغ شدن بیش از حد کامپیوتر شخصی شما بسیار ضروری است. لزوما برای کاربران عادی که از سیستم خود استفاده سنگین نمی‌کنند، پردازنده های داخلی مناسب تر هستند. ولی این را بدانید انجام بازی و پردازش های سنگین در سیستم‌هایی با پردازنده های سری Core اینتل با گرافیک یکپارچه، می تواند دمای دستگاه را تا حدود 160 برساند که بسیار خطرناک است.

 

تفاوت کارت گرافیک آنبرد (On-Board) و اختصاصی

لپ تاپ هایی با گرافیکی اختصاصی

شما می توانید لپ تاپ هایی با کارت گرافیک اختصاصی تهیه کنید اما اندازه آنها کمی بزرگتر و از نظر قیمتی نیز گران تر هستند. اکثر لپ‌تاپ‌های دارای گرافیک مجزا یا لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هستند یا سیستم ‌های پیشرفته ‌ای که برای کاربران حرفه ‌ای طراحی شده‌اند. معمولا در ابعاد 15.6 اینچ یا بالاتر رایج تر ساخته و روانه بازار می‌شوند. البته انتخاب سومی نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده است، یک کارت گرافیک اکسترنال.

انتخاب کارت گرافیک مناسب

در مقایسه مستقیم گرافیک آنبرد و کارت گرافیک اختصاصی، به راحتی می توانید ببینید کدام راه حل برای شما مناسب است. گرافیک‌های اختصاصی برای بازی‌ها مناسب تر بوده و همچنین برای کار حرفه‌ای با نرم افزارهای گرافیکی از جمله انیمیشن، CAD و ویرایش ویدیو نیز ایده آل می‌باشند. برنامه‌هایی مانند فتوشاپ و لایت روم از کارت های گرافیک مدرن پشتیبانی می کنند. اینها برای انجام تسک های سه بعدی به شدت ضروری و به سرعت ویرایش عکس RAW کمک می کنند. جالب اینجاست که یک گرافیک اختصاصی قدرتمند نیز برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هم استفاده می شود.

برای سایر کارهای سبک، گرافیک آنبرد مناسب تر است. می تواند برای بازی های معمولی و یا برای اکثر برنامه های Adobe سبک از این GPU های داخلی استفاده نمایید. در واقع، اگر نیازهای خاصی نداشته باشید، مزایای گرافیک یکپارچه احتمالاً بیشتر از مزایای گرافیک مجزا خواهد بود.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!