Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 10:27:15

راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر

 

بیشتر کیبوردهایی که به همراه لپ تاپ و یا دسک تاپ ارائه می شوند، خیلی جالب نمی باشند! کیبوردهایی که اصطلاحاً مکانیکی به آنها گفته می شود (زیرا در زیر هر کلید دارای سوئیچ های مکانیکی جداگانه هستند)، لذت بخش تر، بادوام تر و قابل تنظیم تر از کیبوردهای معمولی، پروانه ای یا سوئیچ قیچی می باشند.البته برای افرادی که تمام روز را به تایپ کردن، برنامه نویسی یا بازی می گذرانند؛ سفارشی کردن اندازه، کلیدها، طرح و حتی نور پس زمینه متناسب با نیاز دقیق شما رضایت بخش خواهد بود. اگر راهنمای خرید کیبورد کامپیوتر نیاز دارید اما اطلاعات کافی از مشخصات یک کیبورد مناسب ندارید و به دنبال راهنمای خرید کیبورد گیمینگ و یا کیبورد های مکانیکی، ارگونومیک و ... می باشید، از اینجا شروع کنید. و اگر اصول را می دانید اما می خواهید کمی عمیق تر شوید ، ما شما را در مسیر درست نشان می دهیم. بنابراین این مقاله آموزشی را از دست ندهید.

راهنمای خرید کیبورد: اندازه و طرح

اولین و مهمترین تصمیم هنگام خرید کیبورد این است که اندازه و طرح مورد نظر شما چیست! شما تقریباً گزینه های بسیاری برای انتخاب خواهید داشت، اما آنها در چهار دسته اصلی قرار می گیرند: اندازه کامل، بدون کلید، جمع و جور و ارگونومیک.

کیبوردهای تمام اندازه دارای تمامی کلیدها می باشند، از جمله حروف، اعداد، اصلاح کننده ها، کلیدهای تابع، کلیدهای جهت دار و یک نامبرپد. ما این اندازه را فقط برای افرادی که به نامبرپد نیاز دارند، توصیه می کنیم. صفحه کلیدهای عریض شما را مجبور می کنند تا ماوس را از بدن خود دور کنید، که باعث تشدید فشار بر روی شانه ها، گردن و پشت شما می شود.

صفحه کلیدهای Tenkeyless (اغلب به اختصار TKL) فاقد نامبرپد هستند اما تمام کلیدهای دیگر را دارند. ما این اندازه را برای اکثر افراد توصیه می کنیم زیرا به طور قابل توجهی جمع و جورتر از اندازه کامل بوده و دارای کلیدهای متداول نیز می باشد. اگر به نامبرپد نیاز دارید، یک نامبرپد مستقل گزینه بهتری خواهد بود، زیرا وقتی از آن استفاده نمی کنید می توانید آن را کنار بگذارید.

انواع کیبورد

کیبوردهایی که در رده بندی انواع جمع و جور قرار می گیرند، بخاطر داشتن سایز و طرح های مختلف بسیار محبوب می باشد. کیبورد هایی که 75٪ هستند، کلیدهای مشابه  TKLدارند اما کلیدها بدون هیچ فاصله ای در کنارهم قرار گرفته اند. صفحه هایی که 65٪ و 68٪ هستند کلیدهای تابعی بالای صفحه را از دست می دهند اما کلیدهای جهت دار را در بر دارند. ما فکر می کنیم که صفحه کلیدهای 65٪ و 68٪ برای اکثر مردم جز محبوب ترین ها می باشند. البته کیبوردهای 60٪ را فقط در صورتی به شما پیشنهاد می کنیم که حاضر باشید برای استفاده از کلیدهای تابعی و یا جهت دار، کلیدهای میانبر را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

صفحه کلیدهای ارگونومیک می توانند از هر یک از اندازه های فوق برخوردار باشند اما در قسمت میانی طوری طراحی  شده اند که بتوانید دست ها، مچ ها، بازوها و شانه ها را با زاویه طبیعی تری نسبت به صفحه کلیدهای تخت سنتی بگیرید. کیبوردهای ارگونومیک یا تا حدی تقسیم شدهاند، و یا کاملاً تقسیم شده می باشند. کیبوردهای نیمه تقسیم شده در قسمت میانی فاصله کمی دارند اما در قسمت پایین دو قسم کیبورد، بهم متصل می باشند. آنها معمولا منحنی کمتری دارند اما به اندازه کیبوردهای کاملاً تقسیم شده قابل تنظیم نیستند. صفحه کلیدهای کاملاً تقسیم شده انعطاف پذیرترین و قابل تنظیم ترین می باشند، بنابراین می توانید هر نیمه را به همان زاویه ای که دوست دارید تغییر زاویه دهید.

البته آنچه از مقاله "راهنمای خرید کیبورد" لازم است به یاد داشته باشید آن است که برخی از صفحه کلیدهای بازی دارای ردیف های پایین استاندارد نیستند و بسیاری از صفحه کلیدهای ارگونومی دارای طرح بندی منحصر به فرد با اندازه ها و مکان های غیر معمول می باشند.

در مرحله بعدی ، باید تصمیم بگیرید بر روی کدام نوع از سوئیچ های کلیدهای یک کیبورد میخواهید تایپ انجام دهید. صفحه کلیدهای مکانیکی دارای سوئیچ های جداگانه در زیر هر کلید هستند که باعث می شود این سبک از صفحه کلید دوام ، ترمیم آسان تر و قابل تنظیم تر از انواع دیگر کیبورد داشته باشد. سوئیچ های مکانیکی در سه نوع اصلی وجود دارد: خطی ، لمسی و کلیکی.

سوییچ های خطی

وقتی آنها را فشار می دهید ، روان بودن حرکت کلید را حس می کنید.

سوییچ های لمسی

زمانی که کلید را فشار می دهید، کمی سختی در حرکت کلید متوجه خواهید شد  که به شما امکان می دهد از اینکه کلید را فعال کرده اید مطلع شوید.

سوییچ های کلیکی

شبیه سوییچ های لمسی می باشند اما صدای کلیک اضافه شده ای هنگام فشردن یک کلید، به همراه خواهد داشت.

از این سه نوع سوئیچ اصلی، مدل های مختلفی از کیبوردها تولید می شوند که توسط نیروی محرکشان تعریف می شوند. اکنون بسیاری از شرکت ها سوئیچ های مکانیکی تولید می کنند اما متداول ترین آنها سوئیچ های Cherry MX است. آنها سوئیچ های لمسی محبوبی می باشند که برای بیشتر کارها مناسب بوده و برای اکثر دفاتر کار به اندازه کافی ساکت می باشند. بسیاری از افراد سوئیچ های خطی مانند Cherry MX Reds را برای بازی دوست دارند، زیرا نیروی تحریک نسبتاً کم و حرکت روان باعث سهولت در (و از لحاظ تئوری سریع تر) فعال شدن می شود، اما تایپ کردن با آنها به همان اندازه دشوار است.  اگر در یک مکان همزمان کار و بازی می کنید، کلیدهای کلیک مانند MX Blues را توصیه نمی کنیم، زیرا آنها بسیار پر سر و صدا هستند و به احتمال زیاد همکاران یا خانواده شما را آزار می دهند!

سر و صدای هر کیبورد به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نه تنها نوع سوئیچ، بلکه مواد،طراحی بدنه، آکوستیک اتاق و سطح سر و صدا و میزان تایپ شما. همه موارد موثر می باشند.

از زمان انحصار اختراع ثبت اختراع Cherry’s در سال 2014، تعدادی زیادی از شرکت های سازنده کیبورد، با آنها همکاری می کنند. شرکت هایی چون شرکت های سازنده کیبورد Logitech  Razer و HyperX نیز سوئیچ های مکانیکی خود را به صورت مستقل یا با همکاری شرکت هایی که سوئیچ های Cherry را شبیه سازی می کنند، آغاز کرده اند.

چه ویژگی هایی برای تایپ و برنامه نویسی مهم است؟

بعنوان یک توصیه در مقاله "راهنمای خرید کیبورد"، از هر کیبوردی می توان برای هر کاری استفاده کرد - در واقع چیزی به عنوان کیبورد ویژه برای تایپ، یا کیبورد برنامه نویسی، یا کیبورد گیمینگ وجود ندارد! همانطور که گفته شد، برخی از ویژگی ها برای برخی از کارها از برخی دیگر مفیدتر هستند. هنگامی که تصمیم گرفتید چه اندازه، طرح و سوئیچ هایی را می خواهید، می توانید به سایر ویژگی های یک کیبورد مناسب برای احوالتان در تایپ یا بازی و ... هم دقت کنید.

کیفیت ساخت

کیبوردهای ارزان قیمت با بدنه پلاستیکی هنگام تایپ ایجاد صدا کرده و گویا توخالی می باشند و می توانند هنگام فشار خم شوند. یک کیبورد محکم ساخته شده از فلز یا سایر مواد با کیفیت بالاتر این اتفاق برایش نمی افتد! بنابراین  دو نوع قالب برای بدنه کیبورد وجود دارد: یک بدنه "با کیفیت بالا" یا همان High-Profile که کلیدها را درون یک کیس پلاستیکی قرار می دهد یا یک بدنه " Low-Profle " که در آن سوئیچ ها در ارتفاع بالاتری در زیر هر دکمه قرار دارند.  اگر شما جز افرادی نیستید که حفظ مرتبی فضای میز کار چندان برایتان مهم نیست، ما طراحی Low-Profle را توصیه می کنیم زیرا تمیز کردن آن کمی آسان تر است.

کلیدها

بسیاری از کیبوردها دارای صفحه کلیدهای ABS هستند ، نوعی پلاستیک سبک که بعد از مدتی استفاده احتمالا صاف و براق  می شود. کلیدهای ساخته شده از PBT دوام بیشتری دارند و دارای بافت ریزتری می باشند. پروفایل های کیبورد، نحوه قرارگیری کلیدهای کیبورد در هر ردیف را تعیین می کند. بسیاری از کیبوردهای از پیش ساخته شده دارای کلیدهایی هستند که به صورتی طراحی می شوند که انگشتان شما در هنگام تایپ کردن احساس راحتی می کنند. اگر قصد دارید کلیدها را جداگانه خریداری کنید، با دنیایی از انواع پروفایل ها مواجه می شوید: DSA ، SA ، GMK (گیلاس) ، XDA و موارد دیگر.

قابلیت برنامه ریزی

بسیاری از کیبوردهای غیر مکانیکی را نمی توان برنامه ریزی کرد - یعنی برای انجام سایر اقدامات به هیچ وجه نمی توانید رفتار پیش فرض کلیدهای خاصی را تغییر دهید. شما به سادگی آنها را به رایانه خود متصل می کنید و آنها کارهای معمولی یک کیبورد را انجام می دهند. اما تعداد زیادی صفحه کلید مکانیکی قابل شخصی سازی وجود دارند. ساده ترین راه استفاده از سوئیچ های DIP در پایین کیبورد است که طرح (QWERTY ، Colemak یا Dvorak) یا رفتار چند کلید را تغییر می دهد. به عنوان مثال ، می توانید بین طرح های ویندوز و Mac تعویض انجام دهید، کلید Caps Lock را با Ctrl عوض کنید یا کلیدهای مخصوص سیستم عامل مانند کلیدهای Windows یا Command را غیرفعال کنید.

کیبوردهای دیگر برنامه نویسی روی پردازنده را ارائه می دهند، جایی که شما برای  سفارشی کردن نور پس زمینه کلیدهای خاصی را فشار می دهید. با این وجود دیگران با نرم افزاری همراه هستند که می توانید از آنها برای ضبط ماکرو ، تغییر مسیر یا سفارشی سازی کلیدهای خاص و futz با نور پس زمینه استفاده کنید. برای طرح های کاملاً سفارشی ، باید برنامه ریزی جدیدی ایجاد کنید و کیبورد را فلش بزنید.

کابل متحرک

کابل USB قابل جابجایی، به کابل داخلی ترجیح داده می شود ، زیرا در صورت خرابی کابل، جایگزینی کابل آسان تر از تعویض خود کیبورد می باشد.

نور پس زمینه

نور پس زمینه می تواند آپشن اضافه خوبی باشد اما برای تایپ یا کدگذاری نیازی به آن نیست. اگر صفحه کلید با نور پس زمینه همراه باشد، بهتر است فقط یک رنگ سفید را فقط داشته باشد؛ و یا قابل برنامه ریزی باشد - اگرچه نور پس زمینه قابل تنظیم تقریباً همیشه هزینه بیشتری هم به همراه دارد.

سوئیچ های Hot-swap

تعویض کلیدهای اغلب کیبوردهای مکانیکی؛ به تجهیزات ، تخصص و زمان نیاز دارد تا سوئیچ های موجود را با سوییچ های جدید جابه جا کنید. در یک کیبورد Hot-swap ، می توانید سوئیچ ها را به بیرون بکشید و کلیدهای جدید را در جای خود قرار دهید. این یک ویژگی جدیدتر است که معمولاً فقط در صفحه کلیدهای گران قیمت و مکانیکی یافت می شود ، اما توانایی آزمایش سوئیچ ها در هر زمان و بدون نیاز به شکستن لحیم کاری یک امتیاز خوب برای کیبورد شما می باشد.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ : چه ویژگی های دیگری برای بازی مهم است؟!

برای انجام بازی ها می توانید از هر کیبوردی استفاده کنید ، اما کیبوردهای مخصوص بازی دارای نورپردازی و نرم افزاری می باشند که اغلب در کیبوردهای مکانیکی معمولی یافت نمی شوند. علاوه بر ویژگی های بالا ، در اینجا موارد دیگری وجود دارند که برای گیمرها فواید بسیاری دارند:

حالت بازی

این ویژگی مهم کلید ویندوز را غیرفعال می کند تا به طور تصادفی منوی استارت را بالا نکشید و خود را از بازی خارج کنید.

نورپردازی RGB

نورپردازی RGB ویژگی مفیدی نیست ، اما ویژگی سرگرم کننده ای است. نورپردازی خوب RGB به راحتی قابل تنظیم است ، شامل انیمیشن های پر زرق و برق است و به شما امکان می دهد نور را بر اساس اینکه چه گیمی میزنید، تغییر دهید.

نرم افزار

ما کیبوردهای بازی را با نرم افزار سفارشی اختیاری ترجیح می دهیم ، که می تواند ویژگی های خاص را بسیار آسان تر کند. نرم افزار خوب به حساب احتیاج ندارد و به شما امکان می دهد اتصالات کلیدی را تغییر دهید ، ماکروها را ضبط کنید و نورپردازی RGB را سفارشی کنید.

ضبط ماکرو

ماکرو به طور کلی فقط برای افرادی که MMO و بازی های شبیه سازی انجام می دهند مفید است اما ویژگی خوبی است که کلیدهای تکراری را آسان می کند.

ویژگی های دیگر

برخی از ویژگی های کیبورد فقط در رویاها پدیدار می شوند! یا دارای اشکالات جدی هستند! برخی از موارد اضافی ارزش پرداخت هزینه بیشتر را ندارند و برخی دیگر کاملاً بازاریابی هستند.

قابلیتی که ما می خواهیم اما دست یابی به آن سخت است!

بیسیم!! از اوایل سال 2021 ، هنوز تعداد کمی از کیبوردهای بیسیم مکانیکی به بازار آمده است. با این حال تعداد زیادی کیبورد خوب نیز وجود دارد. بیشتر آنها با مشکلات جدی مانند ضعف در مصرف باتری و مشکلات اتصال روبرو هستند. امیدواریم در آینده نزدیک گزینه های مناسب تری را ببینیم.

ویژگی هایی که ارزش پرداخت هزینه اضافی را ندارند!!!

دکمه های کنترل رسانه اضافی

کلیدهای تنظیم شده برای پخش و مکث رسانه یا تنظیم میزان صدا برای افرادی که مرتباً از آنها استفاده می کنند مفید است ، اما دکمه های اختصاصی و اضافی که فضای بیشتری از صفحه کلید شما را اشغال می کنند و نمی توانند برای اهداف دیگری استفاده شوند، اغلب ناخوشایند هستند.

گذرگاه USB و صوتی

اگر دستگاه ها را به طور مداوم به برق متصل کرده و از برق بکشید، داشتن پورت های USB و جک صوتی در کیبورد می تواند برای شما راحت باشد. اما اتصال همه چیز به کیبورد باعث ایجاد شلوغی بیشتر در فضای کاری شما می شود و مسیریابی دستگاه های صوتی از طریق کیبورد می تواند تداخل بیشتری ایجاد کند.

راهنمای خرید کیبورد: ویژگی هایی که مهم نیستند!!

  • استراحت کف دست یا Palm Rest

در حالت ایده آل اکثر افراد نباید کف دست یا مچ دست خود را بر روی Palm Rest قرار دهند و اینگونه تایپ کنند. در عوض ، بیشتر افراد باید جایگاهی راحت و شناور داشته باشند تا بازوها و مچ دستانشان در یک زاویه خنثی باشد؛ نه اینکه از ناحیه مچ دست به سمت بالا، دستان کشیده شوند. یک مطالعه تحقیقاتی کرنل توضیح می دهد: "تکرار مکرر کشش مچ دست می تواند فشار زیادی را به عصب مدیان وارد کند و در نهایت منجر به آسیب بشود." تکیه گاه های کف دست نیز فضای میز زیادی را اشغال می کنند.

پایه های کیبورد

بیشتر کیبوردها از جلو به عقب به سمت بالا زاویه دارند ، یا دارای پایه های کوچک هستند تا راحت تر با کیبورد کار کنید. استفاده از کیبورد در این حالت باعث کشش مچ دست نیز می شود. پروفسور آلن هج، مدیر گروه تحقیقات انسانی و ارگونومی دانشگاه کرنل، گفت: "برای به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی و بهینه سازی عملکرد ، مهم است که بتوان از یک کیبورد در خنثی ترین موقعیت دست خود استفاده کنید. یعنی صاف و یکدست. "صفحه کلید با شیب تخت از نظر اقتصادی ایده آل است، بنابراین از آن پایه های کوچک استفاده نکنید و صفحه کلید را تا حد ممکن صاف نگه دارید.

انتخاب همزمان N کلید

NKRO به تعداد ورودی های همزمان یک کیبورد اشاره دارد که قبل از آنکه بتواند فشارهای اضافی کلید را تشخیص دهد. برخی از صفحه کلیدهای قبلی فقط می توانستند از دو یا سه فشار فشرده همزمان استفاده کنند ، اما تقریباً همه صفحه کلیدهای امروزی حداقل از قابلیت استفاده همزمان شش کلید را پشتیبانی می کنند که برای تایپ کردن ، برنامه نویسی و بازی بیش از حد کافی است!

ضد فانتوم یا ضد شبح

شبح  یا فانتوم دیگر مسئله رایجی نیست ، اما در صفحه کلیدهای قدیمی ، اگر همزمان سه یا چند کلید را فشار دهید ، این امر می تواند باعث تداخل در عملکرد کیبورد شده و باعث شود فشار صفحه کلید شبح یا همان فانتوم، ایجاد شود. صفحه کلیدهای مدرن دارای ویژگی های ضد شبح هستند ، بنابراین این دیگر یک تمایز نیست.

سوئیچ های نوری

سوئیچ های نوری از لیزر برای تشخیص زمان تحریک کلید استفاده می کنند. تولیدکنندگان ادعا می کنند این سرعت بسیار سریعتر از یک سوئیچ مکانیکی سنتی است که از نظر تئوری در بازی ها می تواند مفید باشد. طبق تجربه ما ، یک سوئیچ خطی سبک مانند Cherry MX Red بسیار سریع است. از سوئیچ های نوری می توان برای تولید احساس "آنالوگ" نیز استفاده کرد. مشابه جوی استیک ، میزان فشار دادن کلید روی ورودی تأثیر می گذارد. این صفحه کلیدها کمیاب ، گران قیمت هستند و فقط به چند ژانر از بازی ها سود می رسانند. در حال حاضر ، سوئیچ های نوری گران هستند بدون اینکه از فواید زیادی برخوردار باشند.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!