Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 09:59:14

انواع سوییچ کیبورد مکانیکال

 

تا چندی پیش، یک " کیبورد گیمینگ" از یک کیبورد معمولی ممبران تشکیل شده بود که با کمی تفاوت و قابلیت‌های بیشتر ساخته می‌شد و از مهم ترین تفاوت آنها می‌توان به وجود چند چراغ فانتزی روی آن اشاره کرد. در حال حاضر، کیبورد های مکانیکی بسیار شناخت شده هستند و اکثر گیمرها عواملی از جمله پاسخگویی، دوام و تطبیق پذیری را که فقط سوئیچ های مکانیکی قادر به ارائه این موارد هستند را مد نظر قرار می دهند.

با این حال، گزینه‌های متفاوتی در بازار وجود دارد که کاربران را دچار سردرگمی می‌کند. حال سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چند نوع کلید مکانیکی مختلف تولید شده و چه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد؟ کدام برند برای انتخاب مناسب است و بسیاری از سوالات دیگر. در این مقاله به طور کلی این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

چرا کیبورد مکانیکال بخریم؟

اگر شما از دسته افرادی هستید که به علت تفاوت قیمت ترجیح می دهید کیبورد‌های ممبران خریداری کنید، بهتر است تفاوت بین این دو نوع کیبورد را بدانید. کیبورد های ممبران با ارسال یک سیگنال الکتریکی بین دو غشای پلاستیکی کار می کنند ولی کیبورد های مکانیکی مانند ماشین تحریر از طریق یک سوئیچ مجزا در زیر هر درپوش کلید اطلاعات را ارسال می‌نمایند. این عمل باعث می‌شود کیبورد هموارتر بوده، کمتر مستعد خرابی می باشد و بسیار پاسخگوتر و سریع‌تر عمل کند.

خطی(Linear) در مقابل لمسی(Tactile)

دو کلمه ای که نیاز دارید بدانید تا بتوانید بهتر این مقاله را درک کنید خطی (Linear) و لمسی (Tactile) می باشد. تقریباً هر کلید از کیبورد های مکانیکال یکی از این دو مورد است و تفاوت بین این دو نوع به راحتی قابل درک می‌باشد. برای فعال کردن یک کلید خطی، باید آن را تا انتها فشار دهید( مانند کلید کیبوردهای ممبران) اما برای فعال کردن سوئیچ لمسی، معمولاً آن را تا نیمه فشار می دهند.

بعد از آن می توانید به فشار دادن کلید ادامه دهید ولی این امکان وجود دارد که انگشت خود را بردارید و بلافاصله به کلید بعدی بروید. بسیاری از علاقه مندان استدلال می کنند که سوئیچ‌های خطی برای تایپ کردن و استفاده روزمره بهتر هستند و در طرف مقابل سوئیچ‌های لمسی برای بازی مناسب می‌باشند. اما نکته اصلی اینجاست که این امر کاملا سلیقه‌ای بوده و هر کدام از آنها برای هر دو هدف کاملا کار آمد می‌باشد.

سوئیچ های Cherry MX

سوئیچ های Cherry MX از سوئیچ های استاندارد فوق العاده‌ در کیبوردهای مکانیکال هستند. اگر سازنده ای از سوئیچ های Cherry معتبر استفاده نمی کند، مطمئنا تمام تلاش خود را برای تقلید از آنها انجام خواهد داد. مهندسان آلمانی با دقت و طراحی فوق العاده پیشرفته خود توانسته اند به این مهم دست یابند. حال با اصلی ترین مدل های این سوئیچ آشنا می شویم:

    سوئیچ های Cherry MX

Cherry MX Reds : از رایج‌ترین سوئیچ‌های موجود در بازار هستند. این کلیدهای خطی برای فعال شدن به 45 گرم نیرو نیاز دارند. این ویژگی آنها را به انتخاب مناسبی هم برای بازی و هم برای تایپ تبدیل می‌کند. بسیار بی صدا هستند، به خصوص نوع MX Red Silent که آنها را برای محیط‌های اداری یا محیط‌های پر سر و صدا بسیار مناسب می‌سازد.

Cherry MX Black : سوئیچ‌های خطی هستند که بسیار شبیه مدل قرمز بوده، با این تفاوت که برای فعال‌کردن آنها به وارد کرد 60 گرم نیرو نیاز است. آن‌ها نسبت به نوع قرمز کمی مقاوم ‌تر هستند و در یک نوع بی صدا نیز موجود هستند.

Cherry MX Browns : یکی از محبوب ترین سوئیچ ها در کیبورد های گیمینگ محسوب می شود و از سوئیچ های لمسی هستند که برای فعال شدن به 45 گرم نیرو نیاز دارند. آنها صدای زیادی تولید نمی کنند و پس از فعال سازی خیلی سریع به عقب برمی گردند

Cherry MX Blue : سوئیچ های کلیکی هستند، به این معنی که هر بار که آنها را فشار می دهید صداهای کلیک شنیدنی ایجاد می کنند. برخی از کاربران از این سر و صدا خوشحال می شوند و برخی آن را غیرقابل تحمل می دانند. تا زمانی که آنرا امتحان نکنید متوجه لذت آن نخواهید شد. Cherry MX Blues به 50 گرم نیروی محرک نیاز دارد.

Cherry MX Speed ​​یا Silver : برای گیمرها ساخته شده اند و مانند قرمزها کلیدهای خطی هستند که به 45 گرم نیروی محرک نیاز دارند. با این حال، برخلاف قرمزها، تنها 1.2 میلی متر به جای 2 میلی متر استاندارد حرکت می کنند. این از لحاظ نظری به گیمرها امکان می‌دهد کلیدها را سریع‌تر بکوبند.

سوئیچ کیبورد های ریزر

از سال 2014، ریزر سوئیچ های مکانیکی را برای کیبوردهای خود تولید کرده است. سوئیچ های ساخته شده آنها نسبت به کلیدهای Cherry پاسخگو، راحت و بادوام تر هستند. البته آن‌ها همیشه با سوئیچ‌های معتبر Cherry MX کمی تفاوت داشتند، اما همچنان بسیار بهتر از مدل‌های ممبران قدیمی ریزر هستند.

  سوئیچ کیبورد های ریزر

سوئیچ های سبز ریزر (Razer Green) پاسخ این شرکت به کلیدهای لمسی مانند Cherry MX Blues هستند. Razer Greens با فشار 50 گرم دستان فعال می شود و با ضربه زدن، صدایی شبیه ماشین تحریر با شلیک سریع تولید می کند.

سوئیچ‌ های نارنجی ریزر (Razer Orange) جایگزین ساکت‌تری برای سبزها هستند، با نیروی محرک کمی کمتر از 45 گرم فعال می شوند. سوئیچ‌ های نارنجی قابل لمس هستند، اما به سختی صدایی تولید می‌کنند، بنابراین برای محیط‌های اداری یا خانه‌هایی با تخت‌ خواب‌ های سبک مناسب ‌تر هستند.

سوئیچ های زرد ریزر (Razer Yellow) در درجه اول گیمرهای FPS را هدف قرار می‌دهد. برخلاف سوئیچ های سبز و نارنجی، سوئیچ‌های زرد ریزر خطی هستند. آنها به 45 گرم نیروی محرک نیاز دارند. کارشناسان ریزر می‌گوید که عدم وجود برآمدگی لمسی، زردها را برای گیمرهایی که نیاز دارند به شدت و مکرر کلیدها را بزنند، جذاب‌تر می‌کند.

سوئیچ کیبورد های لاجیتک

برند لاجیتک Romer-G های اختصاصی خود را از ابتدا مهندسی کرد تا سوئیچ های کلیدی را ارائه دهد که به طور خاص برای گیمرها مفید باشد. (همانطور که طرفداران و مخالفان هم اشاره کرده اند، Cherry MX ها همیشه قبل از هر چیز با در نظر گرفتن تایپ طراحی شده اند.) یک سوئیچ لمسی و بی صدا که به 45 گرم نیروی محرک نیاز دارد، Romer-G ها شبیه Cherry MX Brown هستند، اما طراحی فنری دارند و کمی سریعتر به حالت اول بر می گردند.

سوئیچ کیبورد های لاجیتک

سوئیچ‌های ROMER-G TACTILE : بسیار سریع عمل می کند و بازخورد فوق العاده ای دارد. سوئیچ های لمسی برای بازی های رقابتی و FPS ایده آل هستند

سوئیچ‌ های ROMER-G LINEAR : این سوئیچ ها برای دو بار ضربه زدن، ضربات سریع متوالی، و نیم فشردن بدون وقفه عالی است. سوئیچ های خطی برای MMO و بازی های اکشن ایده آل هستند.

کیبوردهای لاجیتک جدیدا از سوئیچ‌های GL یا GX استفاده می‌کنند که بسته به نوع سلیقه شما، سبک و حس متفاوتی دارند. سوئیچ های GL از کلیدهای باریک استفاده می کنند، در حالی که سوئیچ‌های GX کمی سنتی‌تر هستند. نام‌هایی که به هر سوئیچ اضافه می‌شوند (خطی، لمسی، کلیکی و... ) به شما کمک می‌کنند تا تشخیص دهید که کلیدها چه حسی دارند و چه صدایی دارند.

سوئیچ کیبورد های لاجیتک

GL Clicky : برای کسانی که عاشق آن احساس صدای کلیک هستند ایده‌آل است و یک کلیک صوتی واضح با بازخورد لمسی ارائه می دهد.

GL LINEAR : بسیار نرم و روان بوده و برای ضربات روان سریع و متوالی مناسب می باشد.

GL TACTILE : دارای یک برآمدگی برای ضربات سریع می باشد. این سوئیچ لمسی بسیار سریع عمل کرده و برای بازی های FPS بسیار مناسب است.

سوئیچ کیبورد های لاجیتک

GX RED : سوئیچ خطی می باشد و برای ضربات نرم و روان مناسب است.

GX BROWN : سویچ لمسی بوده و بسیار سریع و دقیق عمل می کند. این سوئیچ ها برای بازی بسیار مناسب هستند.

GX BLUE : همانند سوئیچ‌های بازی سنتی دارای بازخورد شنیداری و لمسی هستند. آنها برای کسانی که صدای کلیک را دوست دارند ایده آل می باشد.

سوئیچ های Topre

سوئیچ های Topre مانند نمونه های بالا خیلی محبوب و معروف نیستند. سوئیچ Topres که به عنوان یک نقطه میانی بین ممبران و کلیدهای مکانیکی عمل می کند، سوئیچ های گنبدی لاستیکی غیرعادی هستند که در صفحات به هم پیوسته هستند. با این حال، کلیدهای Topre بی صدا هستند و تنها با وزن 5 گرم کار می کنند.

سوئیچ های Greetech و Kailh

بسیاری از شرکت‌های جانبی سطح دوم با استفاده از سوئیچ‌های Greetech یا Kailh به جای Cherry MX هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارند. Greetech و Kailh هر دو برندهای ارزان قیمت سوئیچ چینی هستند.

منبع 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!