Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:15:47

راهنمای خرید اسپیکر (Speaker)

 

ممکن است به ذهن شما خطور کرده باشد که انتخاب یک اسپیکر مناسب کار دشواری نیست و فرایند آسانی دارد. اما فاکتور‌هایی مانند سیستم صوتی، ساب وافر، نوع رابط اتصال و... مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آن دقت شود. در این مقاله موارد مهم دیگری که در زمان خرید اسپیکر در کنار تمام فاکتور های ذکر شده، باید به آن توجه شود را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اسپیکر (Speaker)

استفاده کاربری شما از اسپیکر چیست؟

برای دریافت صدای شفاف و قدرتمند نیازی به خریداری اسپیکر‌های بزرگ یا سیستم صوتی فراگیر 7.1 ندارید، بلکه باید به هدف خود از خریداری محصول مورد نظر خود توجه کنید. اگر می‌خواهید به موسیقی گوش دهید یک جفت اسپیکر معمولی برای شما کافی باشد. اما اگر زمان استفاده شما از اسپیکر زیاد است، بهتر است گزینه های دارای ساب وافر را مد نظر قرار دهید.

اگر حمل و نقل محصول مد نظر شماست و می‌خواهید آن را به همراه لپ‌تاپ خود جابجا کنید، گزینه‌های قابل حمل بسیاری در دسترس هستند که اکثر آنها دارای پورت ورودی فلش USB و امکان اتصال بی‌سیم هستند. اما اگر اهل فیلم سینمایی هستید و کیفیت صدا خیلی برای شما مهم است مدلی را انتخاب کنید که دارای صدای فراگیر باشد؛ این محصولات دارای تعدادی ستلایت، ساب وافر و ... هستند که باید متناسب با فضای منزل خود آنها را مرتب کنید.

بررسی فضای قرار گیری

قبل از خرید اسپیکر های پیشرفته به اندازه اتاق و فضای قرارگیری آن توجه کافی داشته باشید. اگر فضای اتاق شما بسته است و اطراف آن را به طور کامل از دیوار پوشیده شده، نیازی به خریداری اسپیکر بزرگ و پیشرفته نخواهید داشت؛ زیرا فضای زیادی را اشغال می کند و دوم اینکه میزان Bass صدا ممکن است کمی آزاردهنده به نظر برسد. اگر تصمیم به قراردهی اسپیکر در قفسه‌های کتاب خود را دارید بهتر است برای جلوگیری از رزونانس های ناخواسته و کاهش بیس صدا ایجاد شده، اسپیکری را پیدا کنید که میزان پخش Bass آن در محدوده 80 هرتز یا بیشتر متوقف گردد.

سری Corner دارای اسپیکر های تمام برد است که بر روی زمین و در اطراف تلویزیون و حتی مبلمان به صورت مربعی قرار می گیرند که نحوه قرار دهی و چیدمان آن کمی خلاقیت نیاز خواهد داشت. این نکته را بدانید که سطوح سخت مانند دیواره ها، اوپن، کف زمین و ... دشمن اصلی صدای با حجم بالاست و بهتر است محیط اتاق را با مبلمان، پرده، فروش، گیاهان و ... پر کنید که به شکستن ارتباط مستقیم بیس صدا با سطوح سخت می شود.

بررسی فضای قرار گیری در زمان خرید اسپیکر (Speaker)

مشخصات فنی نظیر امپدانس، حساسیت و قطعات فنی

شاید به احتمال زیاد شنیده اید که هماهنگ شدن اسپیکر با گیرنده و آمپلی فایر از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این نکته به خودی خود مهم است، اما دو جنبه مهم خواهد داشت. از نظر فنی باید آمپلی فایر باید بتواند اسپیکر شما را به طور موثر تقویت و ایمن سازد و گیرنده در کنار اسپیکر چگونه به صدا در می آید. حال با بررسی مشخصات فنی این موارد را بهتر خواهیم شناخت.

اسپیکر دارای یک مشخصه مهم الکتریکی به نام امپدانس است که بر حسب اهم قابل اندازه گیری است و آن را به عنوان مقاومتی می توان در نظر گرفت که بر این اساس میزان سیگنال الکتریکی که جریان به آن می فرستد مورد سنجش قرار می گیرد. تقویت کننده می بایست کمی مقاومت در مقابله با توانی که در حال ارسال است داشته باشد؛ در غیر این صورت فقط تا زمانی که از بین برود به برق دهی خود ادامه می دهد. اکثر اسپیکر های خوب بازار دارای امپدانس 8 اهم هستند، حال اگر اسپیکر 4 اهم خریداری کردید، نیاز به یک آمپلی فایر خواهید داشت تا اسپیکر را به صدای مطلوب خود برسانید.

یکی دیگر از نکات از مشخصات فنی، میزان حساسیت است. اسپیکر‌های با حساسیت کم به قدرت بیشتری نیاز خواهند داشت تا صدای آنها به میزان حجم بالا برسد و برعکس این موضوع نیز وجود دارد. لذا اسپیکر هایی با میزان حساسیت 80 الی 88 دسی بل بر وات را در طیف پایین تر و 89 الی 100 دسی بل در هر وات را در دسته بندی حساسیت بالا قرار دهید.

کانکتور ها و درگاه اتصال

این نکته بسیار مهم است که اسپیکر از چه طریقی به دستگاه شما متصل می‌شود و می‌تواند از چه طیف دستگاه‌ها نظیر گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و ... پشتیبانی کند. اکثر اسپیکر‌های باسیم با استفاده از جک 3.5 میلی‌متری قادر به اتصال به دستگاه شما هستند و تعداد کمی از آنها به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شوند. منبع تغذیه اسپیکر های باسیم غالبا برق است که یا به صورت کابل برق یا با خود پورت USB تامین می‌شود.

اهمیت کانکتور ها و درگاه اتصال در خرید اسپیکر (Speaker)

اما در خصوص اسپیکر‌های بی‌سیم کمی داستان متفاوت است. اکثر آنها قابل حمل هستند و از باتری داخلی با ظرفیت‌های مختلف ساخته می‌شوند که با استفاده از درگاه بلوتوث به گوشی هوشمند و حتی لپ‌تاپ وصل خواهند شد. برخی از اسپیکر‌ها دارای ورودی SD Card و فلش USB هستند که می‌توانند از فرمت‌های موسیقی مانند MP3، ALAC، WAV و FLAC پشتیبانی می‌کنند. اگر دارای درگاه ورودی AUX باشند به سادگی قابل اتصال به انواع گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ و ... خواهد بود و مشکلی در پشتیبانی دستگاه نخواهد داشت.

سایر نکات قبل از خریداری اسپیکر

اگر تصمیم به ترکیب 2 اسپیکر از 2 برند متفاوت را داشتید، به طور قطع ایده جذابی نخواهد بود. علت این امر این است که مشخصات فنی، حساسیت، سیستم صوتی و ... متفاوت است. اگر ساب وافری بخرید که با برند اسپیکر شما تفاوت دارد، می‌تواند در موارد خاصی جذاب و خوب به نظر برسد. همه شرکت‌ها لزوما در تولید همزمان ساب وافر و اسپیکر موفق عمل نمی‌کنند. پس با بررسی ساب وافرهایی که با اسپیکر شما تطبیق دارند، می‌توانید کیفیت سیستم صوتی خود را افزایش دهید.

افزودن ساب وافر دوم چند مزیت می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه دو زیر مجموعه به صورت ایده آل با یکدیگر کار کرده و میزان کارکرد هر کدام به صورت مجزا کاهش می یابد و به نوعی کمتر اذیت می‌شوند و صدای تولید شفاف تر خواهد بود. همچنین ممکن است بیس صدا را افزایش دهید و به لطف سیستم ساب دوگانه ایرادات آن را بر طرف نمایید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!