Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:37:57

آشنایی با کنسول بازی استیم دک (Steam Deck)

 

استیم دک (Steam Deck) یک کنسول بازی قدرتمند است که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به Nintendo Switch داشته و به نوعی قدرت و قابلیت هایی شبیه به یک لپ تاپ دارد. شما این قابلیت را دارید که به آن کیبورد و ماوس و یا حتی به مانتیور متصل نمایید و همینطور قابلیت نصب ویندوز یا لینوکس نیز بر روی آن وجود دارد.

نسخه جدید سیستم عامل SteamOS که سیستم عاملی نمونه گرفته شده از لینوکس Value بوده و با توجه به سازگاری که با Proton دارد، می تواند بازی های مخصوص سیستم عامل ویندوز را اجرا نماید. بازی ها با رزولوشن بالایی روی این کنسول پشتیبانی می شوند.

استیم دیک چیست

هزینه خرید استریم دک چقدر خواهد بود؟

با توجه به حجم حافظه ذخیره سازی، این کنسول در سه نسخه مختلف قابل خریداری است. نسخه 64 گیگابایتی با قیمت 399 دلار، نسخه 256 گیگابایتی با قیمت 529 دلار و نسخه 512 گیگابایتی در حدود 649 دلار به فروش می رسد. نسخه های گران تر استیم دک که دارای فضای ذخیره سازی SSD NVMe بوده و مدل های ارزان تر آن دارای حافظه eMMC می باشد. البته هر سه نسخه قابلیت افزایش حافظه را داشته و به کمک کارت های MicroSD می توانید از حافظه بیشتری بهره ببرید.

مشخصات فنی Steam Deck

این کنسول از صفحه نمایش 7 اینچی با کیفیت استفاده می کند. دارای تراشه APU AMD حول دو معماری کلیدی پردازنده های ای ام دی یعنی RDNA 2 و Zen 2 ساخته شده است. معماری Zen 2 در پردازنده های سری Ryzen 3000 قابل مشاهده است. استریم دک دارای 4 هستهZen 2 با هشت رشته قابل استفاده است. همچنین دارای 8 واحد محاسباتی (CUs) با 512 هسته می باشد.

همانطور که قبلا ذکر شده در سه حافظه 64 ،256 و 512 گیگابایتی به بازار عرضه شده که به طبع حافظه 512 گیگابایتی SSD بهترین انتخاب است زیرا پهنای باند 3000 مگابایت بر ثانیه را ممکن می سازد. همچنین مدل 256 گیگابایتی نیز چنین قابلیتی دارد ولی در مدل 64 گیگابایتی حافظه از نوع درایو eMMC بوده که از نظر سرعت نسبت به SSD ضعیف تر است.

پنل LCD شصت هرتز با رزولوشن 800 × 1280 پیکسلی و روشنایی 400 نیت برای صفحه نمایش 7 اینچی کاملا ایده آل است. رم چهار کاناله LPDDR5 با حافظه 16 گیگابایتی و سرعت MT/s5500 کاملا فراتر از انتظار می باشد زیرا هر چه پهنای باند حافظه بیشتر باشد، کارایی دستگاه بیشتر خواهد بود.

عملکرد گیمینگ استیم دک به چه صورت است؟

در بازی هایی نظیر Horizon Zero Dawn, GTA V, and Forza Horizon 5 میزان سرعت 30 الی 40 فریم بر ثانیه نیز رسیده است و همچنین میانگین 51 فریم بر ثانیه را در God of War نیز داشته است. تقریبا در نرخ 40 فریم بر ثانیه عملکرد عالی را به همراه کاهش آسیب به باتری را خواهد داشت. البته متخصصان در نظر داشتند تا نرخ سرعت را به 30 فریم بر ثانیه رسانده تا دوام باتری بیشتر بشود.

این کنسول از چه بازی هایی پشتیبانی می کند؟

Value لیستی از بازی هایی که توسط استیم دک پشتیبانی می شود را ارائه داده که با تیک سبز مشخص شده اند. این بازی ها از نظر نمایش، پشتیبانی از سیستم عامل و یکپارچگی مناسب ارزیابی شده اند. بازی هایی دیگر با یک علامت i زرد رنگ مشخص شده که نشان می دهد بازی قابل انجام بوده ولی تمام قابلیت های مورد انتظار شما را برآورده نخواهد کرد. بازی هایی مانند Half-Life: Alyx و Fortnite با این کنسول سازگار نخواهند بود. این کنسول از لایه سازگاری Proton را برای اجرای بازی های سازگار با ویندوز در استیم دک مبتنی بر لینوکس استفاده می کند.

استیم دک از چه بازی هایی پشتیبانی می کند؟

عمر باتری این دستگاه ها چقدر است؟

طبیعتا مدت دوام باتری به میزان پردازشی که در هنگام بازی ها انجام می شود، متفاوت خواهد بود. اگر در یک بازی سنگین با نرخ فریم بالا هستید، می توانید مطمئن شوید باتری کنسول 1 و نیم ساعت دوام خواهد داشت. ولی اگر بازی با نرخ 30 فریم بر ثانیه انجام شود، می توانید رو مدت دوام بیشتر آن حساب باز کنید. حداکثر دوام باتری آن 3 ساعت خواهد بود و به کمک پاور بانک، داک یا سوکت دیواری قابل شارژ است. حدود 80 درصد باتری در مدت زمان 100 دقیقه قابل شارژ خواهد بود.

سایر ویژگی های استیم دک

در مقایسه با Nintendo Switch کمی بزرگتر ( 14 × 101.6 × 239 میلی متر با وزن حدود کمتر از 450 گرم)، صخیم تر و کمی سنگین تر است. این کنسول قابلیت اتصال به مانیتور یا تلویزیون شما را دارد. می توانید سیستم عامل SteamOS را از روی آن پاک کرده و به جای آن سیستم عامل ویندور را نصب نمایید. پس از نصب ویندوز، فروشگاه های بازی مانند Epic Store یا Xbox Game Pass را نصب نمایید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!