Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:20:33

مقایسه چیپست Snapdragon و MediaTek

 

بدون شک یکی از مهم ترین مشخصه فنی که در هنگام خرید گوشی هوشمند به آن توجه می شود، نوع پردازنده آن است. پردازنده ها به عنوان هوش یک پلتفرم، مدیریت و پردازش امور یک دستگاه سخت افزاری را بر عهده خواهند داشت. البته بهتر است زمانی که در خصوص گوشی های‌هوشمند صحبت می‌کنید از عبارت SoC (سیستم روی چیپست) استفاده کنیم زیرا هدف ما را به شکلی درست تر به کاربر منتقل می کند. عملکرد و قدرت پردازش، مهم ترین فاکتور انتخاب در بین چیپست هاست.

در این مقاله به معرفی دو چیپست رایج در بازار یعنی Qualcomm Snapdragon و MediaTek می‌پردازیم و مشخصات و عملکرد آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. بیش از 50 درصد گوشی های هوشمند در بازار از یکی از این دو چیپست بهره برده اند. به این نکته دقت داشته باشید که کوالکام سری چیپ ست های اسنپدراگون را ارائه داده و در طرف مقابل مدیاتک سری های Helio و Dimensity را معرفی کرده است.

تاریخچه Qualcomm و MediaTek

در حالت کلی کوالکام در گوشی های موبایل کاملا پیشرو و رهبر است. بهترین گوشی های پرچم دار اندرویدی در بازار به چیپست های قدرتمند کوالکام سری اسنپدراگون 8xx مجهز می باشد. در سال 2017 پس از آنکه مدیاتک هلیو X30 از قسمت پردازنده های موبایل خارج شد، اما هم اکنون مدیاتک در تلاش است که Helio G90T را بازگرداند. به طور کلی می توان گفت کوالکام از وضعیت بهتری برخوردار است. البته باید به این نکته توجه داشت که اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند قیمت مقرون به صرفه مدیاتک را دلیل اصلی خود برای ساخت گوشی، انتخاب می‌کنند.

آشنایی بیشتر با مدیاتک

MediaTek یک شرکت الکترونیکی semiconductor تایوانی بوده که چیپست هایی ساخته شده آن که در اکثر دستگاه های الکترونیکی مانند تلویزیون، گوشی های هوشمند، تبلت و ... موجود است. از مهم ترین ویژگی های آن کنترل عمر باتری، عملکرد دستگاه و پردازش امور است. این چیپست ساده به شدت پر استفاده است و در اکثر دستگاه‌های هوشمند قابل وجود دارد. تعدد و مقدار استفاده از این چیپست بسیار بالا است و به نوعی از آن به عنوان چیپستی با عملکرد مناسب، بهره‌وری انرژی و قیمت پایین یاد می شود.

آشنایی بیشتر با مدیاتک

مدیاتک با پاسخگویی بالا، افزایش عمر باتری و استفاده از هوش مصنوعی، قدرت بالایی را به گوشی های هوشمند داده است و کمک کرد دستگاه های میان رده نیز از عملکرد بالا و مناسبی برخوردار باشند. همچنین دستگاه های هوشمند خانگی نیز با بهره‌وری از این چیپست، عملکردی خوب به کمک هوش مصنوعی تشخیص چهره، هوش داینامیک و ... بهره‌مند شده اند.

طیف جدیدی از Helio G که توسط مدیاتک ارائه شده است، کیفیت بازی ها را برای علاقه مندان به گیم به سطح بالاتری رسانده است و اتصال به اینترنت، تصویر برداری هوشمند تر و کیفیت بصری طبیعی‌تری دارد. یک نکته منفی پشت مدیاتک وجود دارد و انتقاد هایی زیادی به آن می شود و آن نکته این است که پردازنده های مدیاتک سریع داغ شده و به دمای بالایی می رسند و همینطور تراشه گرافیکی توسط خود مدیاتک تولید نشده است.

آشنایی بیشتر با اسنپدراگون

پردازنده اسنپدراگون توسط شرکت Qualcomm Teclogies تولید و روانه بازار شده است. محصولات نیمه هادی را روی تراشه های مخصوص گوشی های هوشمند تولید می کند که شامل یک GPU ،GPS و مودم سلولی بوده که در یک بسته تکی با نرم افزار هایی که عملکرد های گرافیکی، فیلمبرداری و عکس برداری را انجام می دهد، ارائه می‌شود. واحد پردازشی اسنپدراگون از معماری ARM استفاده می کند. سری اسنپدراگون موجب شناخته شدن کوالکام شده است دارای سری های مختلفی نظیر 200، 400، 600، 700 و 800 است. همچنین در ساعت های هوشمند و برخی از لوازم الکترونیکی نیز از آن استفاده می شود.

کیفیت بالای اسنپدراگون 820 باعث شده که سامسونگ از اگزینوس فاصله بگیرد. در حال حاضر حدود 65 درصد از گوشی های 4G LTE از این چیپست استفاده می‌کنند. از مهم ترین ویژگی های این چیپست می توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. از حجم باتری کمتری استفاده کرده و گرمای کمتری تولید می کند. همچنین یک پردازنده گرافیکی به نام Adreno داشته که بخشی از ساختار چیپست است و تست های انجام شده در این بنچمارک نشان می دهد که عملکرد این چیپ ست از خیلی بهتر از هم نسلان خود می باشد.

آشنایی بیشتر با اسنپدراگون

تفاوت بین Snapdragon و MediaTek

هر دو چیپست از پردازنده های چند هسته استفاده می کند ( 1، 2، 4 الی 10 هسته). طی آزمایشی که بروی چیپست های 12 هسته ای مدیاتک انجام داده است متوجه شده اند که از نظر عملکرد پردازنده تفاوت آنچنانی نداشته، اما بخش مهمی از پردازش های گرافیکی در اسنپدراگون توسط Adreno انجام می گیرد. همانطور که قبل تر گفته شد مدیاتک به عنوان چیپست پر مصرف شناخته شده است که عمر باتری را کوتاه تر می کند. با اینکه سری های جدید مدیاتک بازده انرژی بیشتری نسبت به قبل داشته ولی همچنان نسبت به اسنپدراگون عقب تر است.

اسنپدراگون در انجام پردازش های سنگین و فشرده بهتر بوده و در طرف مقابل پردازنده های مدیاتک نیز عملکرد خوبی دارند که فرایند های مالتی تسکینگ و انجام کارهای سنگین را امکان پذیر می کند. چیپست های کوالکام در مقایسه به مدیاتک کمتر گرم می شوند و البته این نکته نیز حائز اهمیت است که کوالکام از قیمت بالاتری نسبت به مدیاتک برخوردار است.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!