Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 10:30:08

راهنمای خرید کارت گرافیک

 

با استفاده از راهنمای خرید کارت گرافیک، آنچه از یک کارت گرافیکی می خواهید را بدون پرداخت هزینه های سنگین، تهیه کنید! اگر به دنبال خرید بهترین کامپیوتر گیمینگ می باشید یا به دنبال ساخت یک کامپیوتر شخصی هستید، تهیه بهترین کارت گرافیک  بسیار مهم خواهد بود. کارت گرافیک حتی از پردازنده  نیز مهمتر است. متأسفانه نحوه خرید کارت گرافیک می تواند ترسناک تر  از هر سایر قطعات کامپیوتری باشد! از نوع مانیتور مورد استفاده شما گرفته تا اندازه کیس کامپیوتر شما؛ موارد زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند!

در ادامه مواردی که باید هنگام خرید کارت گرافیکی یا همان GPU بعدی خود، به خاطر داشته باشید را به شما آموزش می دهیم.

مقداری پول برای CPU پس انداز کنید

اگر تمام پول خود را صرف گرافیک کنید و یک پردازنده خوب انتخاب نکنید، ممکن است سیستم شما در بنچمارک (آزمایش)های مصنوعی نمره خوبی کسب کند، اما عملکرد خوبی در بازی واقعی نخواهد داشت (حداقل به دلیل نرخ فریم کمتر).

وضوح مانیتور خود را مطابقت دهید

 بسیاری از کارت ها برای بازی در رزولوشن 1080p با سرعت 30-60 فریم در ثانیه کافی هستند. اما شما برای رزولوشن های 4K یا نزدیک به آن درکنار انجام بهترین تنظیمات درون-بازی، به یک کارت گرافیک سطح بالا هم احتیاج دارید. بنابراین حتماً GPU خود را با مناسب ترین مانیتور گیمینگ، ست کنید.

رفرش ریت خود را در نظر بگیرید

 اگر مانیتور شما دارای نرخ تازه سازی سه رقمی است، بنابراین برای دستیابی به پتانسیل آن، به کارت و پردازنده قدرتمندی نیاز دارید. متناوباً، اگر نهایت توان نمایشی مانیتور شما فرکانس 60 هرتز و 1080 پیکسل باشد، پرداخت هزینه اضافی برای کارت قدرتمند، فایده ای نخواهد داشت.

آیا قدرت و فضای کافی دارید؟

مطمئن شوید که کیس کامپیوتر شما فضای کافی برای کارت مورد نظر شما دارد و منبع تغذیه شما به اندازه نوع کانکتورهای برق، وات کافی برای ذخیره انرژی دارد (باتوجه به کارت گرافیک شما، حداکثر سه تا PCIe هشت پین).

قبل از خرید قیمت ها را مقایسه کنید!

 یک روش خوب برای تشخیص اینکه آیا معامله می کنید، بررسی قیمت فروشگاههای مختلف آنلاین و حضوری برای تهیه کارتی است که قصد خرید آن را دارید. وبسایت هایی مانند ایمالز می توانند به تفکیک معاملات واقعی از پیشنهادات جعلی و گرفتن کارت با تخفیف بیشتر کمک کنند.

کارتهای دوتایی نخرید!

- آنها کمتر از آنچه نشان می دهند با ارزش هستند. پشتیبانی از بازی برای تنظیمات چند کارته SLI یا CrossFire برای سالها روند نزولی داشته است. بنابراین یک کارت گرافیک عالی تهیه کنید. افزودن کارت دوم معمولاً بیش از ارزش، دردسر برای شما خواهد داشت!

برای بهبود عملکرد، روی اورکلاک حساب نکنید!

 اگر به عملکرد بهتری نیاز دارید ، کارت قدرتمندتری بخرید. کارتهای گرافیک معمولاً مقادیر زیادی فضای خالی برای اورکلاک ندارند، و معمولاً این فضا فقط 5-10٪  می باشد.

راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک : AMD یا انویدیا؟

صدها کارت گرافیک از ده ها تولید کننده وجود دارد. اما در واقع تنها دو شرکت این قطعات را تأمین می کنند: Nvidia و AMD. اگرچه Xe Graphics اینتل هم امسال وارد بازار می شود. AMD با جدیدترین کارتهای RX 6000، در مقایسه با سالهای گذشته با Nvidia و کارتهای Ampere نسل فعلی آن، مانند GeForce RTX 3080، در عمل رقابت بیشتری دارد.

با این اوصاف، آنچه که که تاکنون از آن چشم پوشی کرده ایم، ردیابی اشعه در زمان واقعی یا همان ray-tracing می باشد کارت های نسل جدید (سری RTX 30) انویدیا کم کم جایگزین کارتهای گرافیکی سری RTX 20 می شوند. از طرفی AMD با کارتها   RX   6000 خود در سال 2020 به شکل گسترده ای وارد این بازی شد. اما با تکنولوژی ردیابی اشعه (ray-tracing) فاصله داشته و از این رو از انویدیا عقب مانده است.

هنوز هم ، عرضه بازی هایی که از تکنولوژی ray-tracing استفاده می کنند، کند می باشد.در این بین بیشتر بازی ها از این تکنولوژی پشتیبانی هم می کنند. اما شکی نیست که در آینده بازی های بیشتری پشتیبانی این تکنولوژی را بکار خواهند گرفت، زیرا ردیابی اشعه توسط کنسول های اخیر سونی (پلی استیشن 5) و مایکروسافت(سری ایکس باکس) پشتیبانی می شود. اما از زمان نگارش این مقاله ، تقریباً 20 بازی AAA قابلیت پشتیبانی از ray-tracing  را دارند. احتمالاً ده بازی دیگر در سال جاری با این قابلیت راه اندازی می شوند. از این تعداد، احتمالا فقط Control و Cyberpunk 2077 بهره کامل از این تکنولوژی می برند. بنابراین اهمیت عملکرد تکنولوژی ردیابی اشعه با توجه به میزان علاقه شما به این بازی ها، به داشتن بهترین تصاویر ممکن می باشد و با داشتن چنین کارت گرافیکی، داشتن کیفیت بالای تصویر را در تونل زمان برای خود گارانتی کنید.

همچنین ، DLSS؛ ارتقا رزولوشن با کمک هوش مصنوعی انویدیا؛ را فراموش نکنید. این گزینه می تواند عملکرد بهتر را با آسیب کمتری به فریم ریت، نسبت به اندازه گیری رزولوشن مانیتور به روش سنتی ارائه دهد. اما همچنان پشتیبانی از این ویژگی به تعداد محدودی از بازی ها محدود می شود. و یک بار دیگر، AMD تکنولوژی مشابه DLSS را دارد. این تکنولوژی Fidelity FX Super Resolution نام دارد. اما هنوز نسخه 1.0 آن آماده نیست و پیاده سازی DLSS 2.0 انویدیا بیش از یک سال است در دست کار می باشد.

چقدر می توانید هزینه کنید؟

قیمت کارت گرافیک ها بسیار متفاوت است ، کارتهای فوق العاده کم قیمت که زیر دو میلیون تومان شروع می شوند و به مدلهای گران قیمت RTX 3090 با قیمت بیش از100  میلیون تومان  ختم می شوند!  کارت های گران قیمت ارزشی نخواهند داشت جز در مواردی که شما نیاز به داشتن کیفیتی برتر در تصویر داشته باشید. بعنوان راهنمای خرید کارت گرافیک از نظر قیمتی، در زیر جدولی از کارت های گرافیکی با قیمت های متفاوت برای شما آورده شده است.

  1. مدل کارت گرافیک
  2. رده بندی قیمت
  3. آنچه توصیه می شود
  • Nvidia GeForce GT 1030
  • AMD Radeon RX 550
  • قیمت پایین

فقط در صورتی بخرید که اهل گیم نباشید یا پردازنده شما، گرافیک یکپارچه نداشته باشد.

  • Nvidia

GeForce GTX 1650 Super, Nvidia GTX 1650 قدیمی: Radeon RX 5500 XT 4GB/8GB

  • AMD

GTX 1060, GTX 1050 Ti and GTX 1050 قدیمی: RX 590, RX 580, RX 570, RX 560

  • قیمت مناسب

مناسب برای گیمینگ در کیفیت 1080 پیکسل یا پایین تر( تنظیمات متوسط یا پایین)

  • Nvidia

GeForce GTX 1650 Super, Nvidia GTX 1650 قدیمی: GTX 1060, GTX 1050 Ti , GTX 1050

  • AMD

Radeon RX 5500 XT 4GB/8GB قدیمی: AMD RX 590, RX 580, RX 570, RX 560

  • کارت گرافیک رده متوسط

خوب برای گیمینگ در 1080 پیکسل و سازگار با هدست های VR

  • Nvidia

 GeForce RTX 3070, RTX 3060 Ti, RTX 3060 (soon), RTX 2070 Super, RTX 2070, RTX 2060 Super قدیمی: Nvidia GTX 1080 Ti, GTX 1080

  • AMD

AMD Radeon RX 6800, RX 5700 XT قدیمی: AMD Radeon VII, RX Vega 64

  • پیشرفته و قیمت بالا

مناسب برای هدست های VR و گیمینگ در کیفیت 1440 یا رفرش بالای 1080 پیکسل مانیتور

  • Nvidia

GeForce RTX 3090, RTX 3080, RTX 2080 Ti, RTX 2080 Super, Titan RTX قدیمی:  Nvidia Titan V, Titan Xp

  • AMD

MD Radeon RX 6900 XT, RX 6800 XT

  • پریمیوم / اکستریم

مناسب برای هدست های VR و گیمینگ در کیفیت 1440 یا رفرش بالای 1080 پیکسل مانیتور

کدام پردازنده های گرافیکی بصرفه، میان رده و گران قیمت هستند؟

در اینجا تجزیه و تحلیل GPU های اصلی فعلی و محل استقرار آنها وجود دارد که تقریباً براساس قیمت و عملکرد گروه بندی شده اند. (به عنوان مثال ، توجه داشته باشید که GTX 1070 اکنون دارای "میان رده" است، زیرا سرعت آن به سرعتی برابر با 1660 Super است.) به یاد داشته باشید که همه کارت های دارای GPU داده شده دقیقاً یکسان عمل نخواهند کرد.

راهنمای خرید کارت گرافیک: کدام مشخصات مهم است و کدام یک نه؟!

مقدار حافظه کارت گرافیک

از مهمترین مشخصات یک GPU می باشد. کارتی با حداقل 6 گیگابایت و ترجیحاً 8 گیگابایت یا بیشتر برای بازی با کیفیت 1080p تهیه کنید. اگر با تمام تنظیمات روشن یا بسته های تکسچر با وضوح بالا نصب کنید، به حافظه بیشتری نیاز خواهید داشت. و اگر در وضوح بسیار بالا مانند 4K بازی می کنید، بیش از 8 گیگابایت ظرفیت می تواند ایده آل باشد.

فرم ظاهری

از فاکتورهای بسیار مهم برای راهنمایی خرید کارت گرافیک می باشد. شما باید اطمینان حاصل کنید که در کیس خود جای کارت گرافیکی که می خرید را داشته باشید. به طول، قد و ضخامت آن نگاه کنید. کارت های گرافیک می توانند دارای سایز های نیم قد (باریک) ، تک شکاف، دو شکاف و حتی سه شکاف (یا بیشتر) باشند. بیشتر کارتهای گرافیکی گیمینگ تمام قد بوده و دو یا چند شکاف توسعه را اشغال می کنند. کارتهای نسل فعلی ضخیم تر و بزرگتر از بسیاری از مدلهای نسل قبلی خود می باشند. حتی اگر کارت شما از نظر فنی فقط دو شکاف کیس شما اشغال کند، اگر دارای یک هیت سینک بزرگ و یک فن بزرگ باشد، می تواند یک شکاف مجاور را مسدود کند. اگر مادربرد کوچک Mini-ITX دارید، به دنبال کارت های مینی باشید که به طور کلی 8 اینچ (205 میلی متر) طول دارند. بنابراین حتما مشخصات ظاهری کارت گرافیکی را قبل از خرید بررسی کنید.

TDP

TDP از موارد مهم می باشد. Thermal Design Power یا TDP به اندازه گیری اتلاف گرما اتلاق می شود. اما همچنین برای شما تخمین می زند که چند وات برای اجرای کارت گرافیک برای انجام تنظیمات، نیاز خواهید داشت. (انویدیا به سمت TGP ، Total Graphics Power در حال تغییر است، که به معنی قدرت کل کارت است.) اگر از یک واحد منبع تغذیه 400 واتی با پردازنده 95 واتی اورکلاک شده استفاده می کنید و می خواهید کارت اضافه کنید؛ با یک TDP 250 واتی، قطعا شما نیاز به ارتقا منبع تغذیه خواهید داشت. به طور کلی، یک منبع تغذیه 600 واتی برای بسیاری از کارت گرافیک های نسل قبل مناسب بود. اما اگر RTX 3080 و یا  RX 6800 XT (یا مدل های بالاتر) را انتخاب می کنید، بهتر است PSU با قدرت بالاتری تهیه کنید، به خصوص اگر اورکلاک در کارت ها صورت می گیرد.

اتصالات برقی

کانکتورها از سایر موارد مهم که در خرید کارت گرافیک بوده و اهمیت فراوانی دارد. تمام کارتهای گرافیک گیمینگ حسابی، بیش از حداکثر استاندارد، 75 وات برق مصرف می کند که علت آن هم که اسلات x16 PCIe می باشد! این کارتها به اتصالات مکمل PCIe مکمل که در انواع 6 و 8 پین وجود دارد ، نیاز دارند. (کارتهای سری 30 RTX انویدیا با کانکتورهای 12 پین ارائه می شوند، اما شامل آداپتورهای 8 پین تا 12 پین نیز می شوند). برخی از کارت ها دارای یکی از این اتصالات هستند، برخی دو یا حتی سه و پورت های 6 و 8 پین می تواند در همان کارت وجود داشته باشد. اگر منبع تغذیه شما اتصالات اضافی مورد نیاز شما را نداشته باشد ، می توانید آن را ارتقا دهید - آداپتورهایی که از چند کانکتور SATA یا Molex برق می گیرند به عنوان گزینه مناسب برای استفاده در مدت زمان طولانی توصیه نمی شوند.

پورت ها

از موارد خیلی مهم می باشد که قبل از خرید باید حتما به آن توجه کنید. برخی از مانیتورها دارای HDMI، برخی دیگر از DisplayPort و برخی دیگر از انواع قدیمی فقط دارای DVI می باشند. چند مانیتور نیز از مسیریابی USB Type-C برای گرفتن سیگنال DisplayPort پشتیبانی می کنند، اما تعداد حال حاضر این موارد نسبتاً کم می باشد. اطمینان حاصل کنید که کارتی که قصد دارید خریداری کنید، اتصالات مورد نیاز مانیتور (های) شما را دارد، بنابراین نیازی به خرید آداپتور - یا به طور بالقوه نمایشگر جدید نخواهید داشت (مگر اینکه بخواهید!).

سرعت Clock

تا حدودی مهم است. در میان کارتهای GPU مشابه، برخی از آنها با سرعت کمی بالاتر اورکلاک می شوند، که می تواند تفاوت کمی در نرخ فریم ها ایجاد کند. سرعت کلاک همه چیز نیست، زیرا سرعت حافظه، شمارش هسته و معماری باید مورد بررسی قرار بگیرد. خنک سازی بهتر، اغلب تفاوت سرعت این کارت ها را به حداقل برساند.

هسته های CUDA/ پردازنده های جریان

تا حدی می تواند مهم قلمداد شود، مانند سرعت کلاک. زیرا تنها بخشی از مواردی را که باید هنگام تعیین سطح عملکرد GPU تقریبی بدانید به شما ارائه می دهد. مقایسه تعداد هسته در یک معماری معنا دارتر از مقایسه معماری های مختلف است. بنابراین بررسی هسته های Nvidia Pascal vs. Ampere CUDA (یا چند پردازنده جریانی) به اندازه تماشای فقط آمپر مفید نیست. همین امر در مورد AMD وجود دارد، جایی که مقایسه پردازنده های Navi و Vega یا Polaris Stream (یا Compute Units) به خصوص مفید نیست. مقایسه معماری AMD و Nvidia صرفاً براساس تعداد هسته بسیار مفیدتر است.

TFLOPS/GFLOPS

بله مهم است! TFLOPS یا تریلیون تعداد نقطه شناورعملیاتی در ثانیه، نشانگر حداکثر عملکرد تئوری GPU می باشد. (ممکن است به صورت GFLOPS یا میلیاردها FLOPS بیان شود). تعداد هسته ضرب در سرعت کلاک، ضرب در دو TFLOPS  کارت گرافیک را به شما می دهد. با مقایسه در همان معماری، TFLOPS به طور کلی به شما می گوید که یک تراشه با چه سرعتی نسبت به دیگری سریعتر می باشد. بنابراین این پارامتر برای مقایسه بین معماری ها کاربرد کمتری دارد.

سرعت حافظه / پهنای باند

تا حدودی مهم است. مانند سرعت کلاک بالاتر، حافظه سریعتر می تواند به سرعت کارت گرافیک بیافزاید. به عنوان مثال کارت گرافیک GTX 1650 GDDR5 حدودا 15٪ سریعتر از GTX 1650 GDDR5 می باشد، که همه به لطف افزایش پهنای باند حافظه است.

آیا می تواند از VR پشتیبانی کند؟!

اگر می خواهید از GPU خود با PC VR HMD استفاده کنید، حداقل به یک کارت میان رده نیاز دارید که عملکرد بهینه آن از کارتی مانند RTX 2060 Super/AMD RX 5700  بالاتر باشد. کم هزینه ترین کارت گرافیک هایی که می توانید با این هدست ها استفاده کنید AMD Radeon RX 570 و NVIDIA GTX 1060 می باشد. البته ارتقا کارت گرافیک نیاز به هدست های جدیدتر و با وضوح بالاتر را افزایش می دهد.

در مورد ردیابی اشعه و هوش مصنوعی چطور؟!

ما در بالا در مورد این بحث کردیم، اما به طور خلاصه، آخرین GPU های سری RTX 30 انویدیا بهترین راه حل برای ردیابی اشعه و DLSS هستند. پردازنده های گرافیکی سری AMD RX 600 عملکرد ردیابی اشعه ای مشابه سری RTX 20 انویدیا دارند، اما از DLSS پشتیبانی نمی کنند و ما منتظر گزینه Super Resolution FidelityFX AMD هستیم.  اما پشتیبانی از گیمینگ هنوز کامل نمی باشد و فقط چند بازی واقعاً از تکنولوژی ray tracing بهره مند شده اند.

راهنمای خرید کارت گرافیک: کارت مرجع یا طراحی شرکتی؟

حتی پس از تصمیم گیری در مورد پردازنده گرافیکی مورد نظر خود، معمولاً از نظر طراحی کولر و برند یا سازنده؛ با گزینه های زیادی روبرو خواهید شد. انویدیا کارتهای خود را تحت مدل سازندگان Founders Edition برای مدلهای رده بالاتر تولید و می فروشد. در حالی که AMD مجوز طراحی مرجع خود را به سایر تولیدکنندگان می دهد. پردازنده های گرافیکی هر دو شرکت در کارت های شخص ثالث از چندین فروشنده مختلف ظاهر می شوند. کارت های شخص ثالث گران تر دارای کولرهای دقیق، فن های اضافی و اغلب سرعت کلاک بیشتری هستند. اما می توانند گران تر از کارت مرجع باشند. و فایده اورکلاکینگ اغلب ناچیز است (نهایت فایده آن فقط چند FPS، به ویژه در رزولوشن های بالاتر خواهد بود!). همانطور که گفته شد، خنک کننده بزرگتر اغلب می تواند عملکرد بهتری ارائه دهند، که با توجه به اینکه کارت گرافیک های سطح بالا معمولاً پر سر و صدا ترین و بیشترین تولید گرما در قطعات کامپیوتر را سبب می شوند، می تواند مهم باشد. اخیرا ثابت شده که کارت های RTX 3080  و  3090 انویدیا (کارتهای مرجع به همراه چندین مدل سفارشی) می توانند به خصوص در GDDR6x خود داغ شوند. هنگامی که همه موارد بالا را در نظر گرفتید و آماده تهیه لیست از انتظارات خود برای انتخاب کارت مناسب شدید، می توانید با استفاده از مقاله NVIDIA یا AMD  راحت تر درباره تصمیم گیری بین محصولات این دو سازنده تصمیم گیری کنید. همچنین بعد از خرید کارت گرافیکی خود، می توانید با مقاله روش های انجام تست کارت گرافیک، عملکرد کارت خود را بیازمایید.

  • سوالات خود را در ارتباط با این مقاله از ما بپرسید.
  • نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
  • با نظرات خود به ما در بهتر شدن مقالات کمک کنید.
  • منبع مطالعاتی

اشتراک گذاری در telegram اشتراک گذاری در whatsapp اشتراک گذاری در email

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!