Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:10:22

NVMe چیست و این نوع SSD ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

حافظه‌های NVMe به عنوان سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار‌های ذخیره‌سازی کامپیوتر و لپ‌تاپ شناخته می‌شوند. با توجه به ساختار کوچک و باریک آنها، به کابل برق مجزا و سایر ابزار‌ها نیاز ندارند و این عملا بر خلاف حافظه‌های ذخیره‌سازی از نوع SATA می‌باشد. اگر اخیرا لپ‌تاپ یا مادربرد جدیدی خریداری کرده باشید، متوجه خواهید شد که مجهز به اسلات‌های نصب اس ای دی NVMe است. حال در خصوص این حافظه ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

NVMe چیست و این نوع SSD ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

NVMe چیست؟

فناوری NVMe یا Non-Volatile Memory Express یک نمونه از رابط های اتصال است که از پروتکل PCI Express برای دسترسی به داده‌های non-volatile نظیر حافظه های SSD استفاده می‌کند. به طور قطع این حافظه ها بسیار سریع تر از استاندارد AHCI در درایور های SATA می‌باشد. به منظور افزایش پهنای باند و تاخیر کمتر از پروتکل PCI Express که به طور معمول برای اتصال کارت گرافیک، کارت شبکه و کارت صدا استفاده می‌شود، بهره می‌برد.

همانطور که گفته شد قبل از راه‌اندازی این حافظه‌های NVMe از هارد دیسک‌های SATA استفاده می‌شد که محدودیت‌های عملکردی از نظر استاندارد‌های ارتباطی، سرعت و ... وجود داشت. حال با توسعه SSD‌ها، در ابتدا با اتصال SSD به طور مستقیم به اسلات PCI Express، به شکل غیر استاندارد انجام می‌دادند. اما با بهبود و توسعه فناوری NVMe، امروزه اکثر حافظه‌های SSD مدرن از فرم ظاهری M.2 بهره برده و درایو‌های مختلفی برای آن طراحی شده است. اما این چیزی که مهم است این است که حافظه‌های NVMe بر اساس ساختار و فرم فاکتور M.2 پایه ریزی شده‌اند.

NVMe چه تفاوتی با SATA دارد؟

فناوری SATA پیش تر از NVMe به طور غالب در طی نسل ها برای اتصال SSD ها و HDD ها مورد استفاده بود. اگرچه خود SATA 3.0 سرعت فوق العاده 600 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌داد، اما در مقایسه با نسل سوم درایوهای PCI Express که با سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه کار می‌کنند، ضعیف تر هستند. اما نکته اصلی اینجاست که یک درایور NVMe معمولی از چهار خط PCI Express استفاده کرده که تقریبا 12 برابر سریع تر عمل خواهد کرد.

از آن زمان به بعد، اس اس دی PCIe 4 و PCIe 5 NVMe به بازار عرضه شده‌اند که سرعت خواندن آنها به 12 هزار مگابایت بر ثانیه می‌رسد که لازم به ذکر است که این عدد در واقعیت به ندرت درست می‌باشد. بهرحال سریع ترین حافظه های SSD از نوع NVME بوده که زمان بارگزاری و اجرای بازی ها را با بهترین عملکرد برای شما محقق خواهد کرد.

NVMe چه تفاوتی با SATA دارد؟

در کنار این موارد بازی هایی که از DirectStorage API باید با سرعت بالا و pop-in کمتر بارگزاری شوند، به یک پیش نیاز مهم یعنی اس اس دی NVMe نیاز خواهند داشت. یکی دیگر از مزیت های NVMe نسبت به SATA این است که بسیار جمع و جور و کوچک است. آنها به طور مستقیم به یک شکاف روی مادربرد متصل شده و به کابل اضافی نیاز ندارند. از برق کمتری استفاده کرده و برخی از مدل های پیشرفته آن به خنک کننده غیر فعال نیاز خواهد داشت تا عملکرد آنها دچار مشکل نشود.

چه زمانی به SSD NVMe نیاز داریم؟

اگر سیستم عامل شما در حال حاضر بر روی یک هارد دیسک معمولی یا HDD نصب شده، مسلما به یک SSD نیاز خواهید داشت. حتی SSD های از نوع SATA نیز بسیار سریع تر و بهتر از HDD ها هستند و در حال حاضر قیمت آنها آنقدر ها هم بالا نیست که دچار مشکل شوید. اما اگر در کنار افزایش سرعت، تمایل به بهبود کیفیت اجرای بازی ها یا افزایش بهره وری از نرم افزار های گرافیکی دارید، خرید یک اس اس دی NVMe حداقل نسل سوم یا نسل چهارم بسیار بهتر خواهد بود.

ظرفیت حافظه ذخیره سازی را حتما مدنظر قرار دهید، اگر به دنبال خرید حافظه های با ظرفیت 512 گیگابایت یا 1 ترابایت هستید، حافظه‌های از نوع SATA با قیمت مناسب و بهتری قابل خریداری هستند. آنها سبک تر و کوچکتر از هارد دیسک های 3.5 اینچی هستند. اما این را بدانید که سری NVMe بسیار گران تر و حساس تر هستند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!