Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:30:29

آشنایی با مادربرد mini-ITX

 

استفاده از مادربرد‌های miniITX نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. ساختار جمع و جور و پتانسیل بالای آن در بازی و پردازش‌های سنگین توانسته محبوبیت زیادی را در بین گیمر‌ها برای آن بوجود بیاورد. در این مقاله در خصوص تمامی ویژگی‌های این ساختار از مادربرد توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آشنایی با MiniITX

MiniITX یک ساختار کوچک استاندارد برای مادربرد‌ها و کیس‌های کامپیوتر بوده که توسط شرکت VIA Technoloies در سال 2001 توسعه یافته است و هدف اصلی آن ایجاد بستری مناسب برای توسعه کامپیوتر‌های فشرده و کاهش فضا در کنار بهبود عملکرد بود. نسبت به فرم استاندارد‌های ATX و MicroATX کوچک‌تر بوده و در ابعاد 170 × 170 میلی‌متر (6.7 × 6.7 اینچ) تولید می‌شود. مجهز به اسلات PCIe و دو عدد اسلات رم بوده و به تعداد کافی ورودی SATA و پورت های USB دارد. به طور کلی پورت‌ها و اسلات‌های داخلی این مادربردها کمتر از دو نسل ذکر شده است، اما نیاز های کاربر را برطرف خواهند کرد.

تفاوت مادربرد mini-ITX و MicroATX

اسلات توسعه

به طور کلی دارای یک اسلات توسعه PCIe برای نصب کارت گرافیک هستند و این محدودیت امکان نصب چندیدن کارت گرافیک را از بین خواهد برد. در کنار این موارد اسلات حافظه رم آنها بیشتر از 2 عدد نبوده و به همین منظور حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی آن 64 گیگابایت می‌باشد. به طور کلی پورت‌های SATA و درگاه‌های ورودی USB و کابل ویدئو کمتری را پشتیبانی می‌کنند.

محدودیت نصب فضای خنک سازی

اگر کیس کامپیوتر شما متناسب با مادربرد miniITX باشد و فضا و ظرفیت کمی داشته باشد، نصب هیت سینک‌های حرارتی و فن‌ها کمی چالش برانگیز خواهد بود. در کنار این موارد سیستم مدیریت کابل نیز موردی است که باید نگران آن باشید. در حالت کلی مادربرد‌های MicroATX در مقایسه با آنها برتر بوده و فضای بزرگ و جریان هوای بیشتری را در کیس‌های مختص خود می‌طلبند. اگر فقط فضای اشغال شده کمتر را مد نظر قرار داده و اسلات‌های ذخیره‌سازی کمتر را ترجیح می‌دهید، MiniITX در مقایسه با MicroATX بهتر خواهد بود.

چرا Mini-ITX گران قیمت است؟

خرید قطعات سازگار با این مادربرد ها نسبت به همتایان بزرگتر خود، کمی گرانتر خواهد بود. دلیل اصلی این امر، طراحی و ساختار پیچیده آنها بوده و کمبود میزان تقاضای این پلتفرم می‌باشد. حال دلایل اصلی این موضوع را به تفکیک تحلیل خواهیم کرد:

هزینه ساخت و طراحی مهندسی

ساختار و طراحی فشرده قطعات به طوری که تمامی قابلیت‌های مادربرد‌های بزرگتر را به شما بدهد، کمی سخت است و مهندسان توسعه دهنده باید با ظرافت و دقت بیشتری این امر را در سطح طرح‌بندی مدارها، ساخت و مونتاژ قطعات انجام دهند، لذا هزینه و زحمت بیشتری را طلب می کند.

تقاضای کمتر

نسبت به مادربرد‌های ATX و MicroATX تقاضای کمتری داشته که همین امر منجر به افزایش قیمت آنها خواهد شد و غالبا افرادی آنرا انتخاب می‌کنند که به دنبال راه حلی جمع و جور برای سیستم شخصی خود می‌باشند.

دلیل قیمت بالای مادربرد mini-ITX

کیفیت بالای قطعات

همانطور که پیش تر گفته شد طراحی پیچیده آنها مهندسان مجربی را توسعه نیاز دارد. اما در کنار اینها تمام اجزای لازم از جمله سوکت پردازنده، اسلات رم، مصرف برق و مادر و ... در ساختار کوچکتری قرار گرفته اند که هماهنگی و کیفیت بالا لازمه این ساختار خواهد بود. همچنین اغلب آنها دارای ویژگی‌های برای بهبود انتقال جریان برق و ماژول وای فای داخلی، اسلات m.2 برای نصب حافظه SSD و... هستند.

آیا کیس هایی که دارای مادربرد Mini-ITX هستند بیش از حد گرم می شوند؟

به طور بالقوه جریان هوا در این کیس‌ها محدود‌تر است و می‌تواند مشکلات گرمایش داخلی را افزایش دهد. با این حال گرم شدن مادربرد Mini-ITX به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. این عوامل به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

طراحی کیس

ساختار کیس نقش مهمی را در مدیریت میزان گرما خواهد داشت. اگر مسیر جریان‌ها و دریچه‌ها تهویه به درستی با استراتژی درست قرار گرفته باشند و امکان نصب خنک کننده به تعداد کافی وجود داشته باشد، دفع گرما به درستی انجام خواهد شد. بهتر است خنک کننده پردازنده جمع و جور را حتما برای پردازنده خود لحاظ کنید.

انتخاب قطعات مناسب

علاوه بر کیس، باید در انتخاب قطعات هم کمی دقت داشته باشیم تا با تمامی موارد گفته شده در مورد قبلی سازگار باشند. می‌توانید ترفند‌های مدیریت حرارتی مانند استفاده از خمیر حرارتی و مطمئن شدن از تماس درست آنها بین هیت سینک و اجزا آن، جریان هوا را به درستی بهینه خواهد کرد.

حجم کاری و میزان پردازش

مسلما میزان پردازشی که انجام می‌دهید بر دما مادربرد تاثیر خواهد گذاشت. انجام امور فشرده مانند بازی یا رندر کردن به کمک نرم افزار‌های گرافیکی، همگی به ایجاد گرمای بیشتر کمک خواهند کرد. همچنین بهتر است حتی در خصوص دما اتاق خود نیز حساسیت به خرج دهید و سیستم خود را در محیطی قرار دهید که دارای تهویه مناسب و هوای خنک باشد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!