Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:35:57

قابلیت BLC،HLC و تکنولوژی WDR در دوربین های مداربسته به چه معناست؟!

 

بسیاری از قابلیت های مختلف وجود دارد که به دوربین های امنیتی اضافه می شود که مصرف کننده عادی در مورد آنها اطلاعات کافی ندارد. تولیدکنندگان از این واقعیت و برچسب نادرست محصولات ارائه شده استفاده می کنند و ویژگی ها و کیفیت امیدوار کننده ای را ادعا می کنند درحالیکه محصولشان آن تکنولوژی را دارا نمی باشد. هدف این مقاله آموزش به کاربران در مورد این ویژگی های مختلف و ایجاد امکان خرید هوشمندانه و آگاهانه در هنگام جستجوی دوربین های امنیتی است. بنابراین در مورد فناوری های مختلف تصویر (از جمله تکنولوژی WDR، فناوری BLC و قابلیت HLC) اطلاعاتی کسب کنید تا از نصب های دوربین مداربسته خود بهترین نتیجه را بگیرید.

آیا تا به حال شده فیلم دوربین مداربسته دارای نوری باشد که باعث شود جزئیات مهم بیش از حد روشن یا تاریک شوند؟!

اگر دوربین های شما در مناطقی با شرایط نوری چالش برانگیز مانند رو به پنجره یا در یک منطقه تاریک با چراغ های روشن نصب شده اند ، باید حالت تصویر (همان حالت BLC) دوربین را پیکربندی کنید. حالت های BLC و HLC و WDR به دوربین های IP و HDCVI این امکان را می دهد تا در هر نورپردازی تصاویر واضح و دقیق را ثبت کنند.

اگر دوربین های شما در مناطقی با شرایط نوری چالش برانگیز مانند رو به پنجره یا در یک منطقه تاریک با چراغ های روشن نصب شده اند ، باید حالت تصویر (همان حالت BLC) دوربین را پیکربندی کنید. حالت های BLC ، HLC و WDR به دوربین های IP و HDCVI این امکان را می دهد تا در هر نورپردازی تصاویر واضح و دقیق را ثبت کنند.

دوربین های مختلف بسته به سنسور تصویر دوربین، حالت های مختلفی دارند. دانستن تفاوت ها، نقاط قوت و ضعف هر حالت تصویر برای ارائه شواهد ویدئویی دقیق و بدون مانع، ضروری می باشد.

جبران نور پس زمینه (BLC)

جبران نور پس زمینه (BLC) دوربین را برای افزایش نوردهی در مناطق تاریک بهینه می کند ، باعث می شود سوژه ها به طور طبیعی روشن تر و جزئیات بیشتر شوند. با این حال ، توجه داشته باشید که استفاده از BLC باعث می شود مناطق بیرونی روشن بسیار سبک - تقریبا کاملاً سفید به نظر برسند. برای یک تصویر متعادل تر، به WDR مراجعه کنید.

تکنولوژی blc در دوربین های مداربسته

کنترل نور شدید (HLC)

در شب یا در مناطق تاریک ، منابع نوری قوی می توانند قسمت زیادی از تصویر را در پشت نور شدید پنهان کنند. Highlight Compensation (HLC) به طور خودکار منابع نوری قوی را تشخیص داده و نور را کاهش می دهد و وضوح مناطق روشن را بسیار بهبود می بخشد.

یکی از کاربردهای مفید برای این امر جلوگیری از ایجاد جلوه کور از چراغ های جلوی اتومبیل در شب است که امکان مشاهده بدون مانع پلاک های شماره آنها را فراهم می کند. این باعث می شود HLC تصویری ایده آل برای پارکینگ ها را بدست بدهد. اما خوب است بدانید که برای استفاده در محیط داخلی توصیه نمی شود - توجه داشته باشید که در مثال بالا ، HLC وضوح اشیا با پیش زمینه تاریک را بهبود نمی بخشد.

تکنولوژی HLC در دوربین های مداربسته

دامنه پویای گسترده (تکنولوژی WDR)

تکنولوژی WDR یا همان Wide Dynamic Range،  با ارائه بهترین های هر دو حالت پیشین، اشکال و اجسام با پیش زمینه و پس زمینه های متفاوت را با جزئیات متعادل، به وضوح نمایش می دهد. اما چطوری کار میکنه؟! دوربین به طور همزمان صحنه را دو بار با دو حسگر تصویر مختلف ضبط می کند. اما هر کدام در سطح نوردهی متفاوتی ضبط تصاویر را انجام می دهند. سپس تصاویر را با هم ادغام می کند تا یک تصویر متعادل تولید کند.

تکنولوژی WDR حالت تصویری ترجیحی در اکثر برنامه های دوربین مدار بسته می باشد. اما توجه داشته باشید که مدل های قدیمی و ارزان قیمت دوربین ممکن است دارای دامنه پویای دیجیتال گسترده (DWDR) با کیفیت پایین تر باشند، که در عوض فقط یک سنسور دارند. برای استفاده از این دوربین ها، از نرم افزار برای تغییر تصویر با روشن کردن (مناطق تاریک) و تاریک ساختن (مناطق بیش از حد روشن) باید استفاده کنید.

تکنولوژی WDR در دوربین های مداربسته

!! WDR حقیقی/WDR واقعی/سوپر WDR !!

به دلیل انواع مختلف برچسب هایی که شرکت ها روی محصولات خود می گذارند ، مهم است که در مورد برخی از عبارت های جایگزین که در بازار توصیف می شود ، ویژگی های مشابه صحبت کنیم. اصطلاح "True WDR" و موارد مشابه دیگر فقط به یک چیز اشاره دارد ، یعنی این سازنده به شما قول می دهد که ویژگی WDR که خریداری می کنید در واقع با مشخصات مورد ادعای محصولشان مطابقت داشته باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، محدودیت های WDR به سنسور تصویر دوربین بستگی دارد. این روزها وعده های نادرست بسیاری در بازار وجود دارد که تولیدکنندگان با وعده تکنولوژی WDR با کیفیت واقعی در مقایسه با DWDR جایگزین دیجیتال با کیفیت پایین ، از این عبارات برای کمک به فروش محصولات خود استفاده کردند.

پردازنده های سیگنال دیجیتال (DSP)

DSP یک تراشه در دوربین امنیتی برای پردازش ویدئویی است که توسط دستگاه وانت تصویر، یعنی سنسور تصویر، پردازش می شود. در داخل DSP چندین مولفه وجود دارد که عملکرد کلی تراشه را تشکیل می دهد. این شامل حافظه برنامه، حافظه داده، موتور محاسبه و نرم افزار است. این نرم افزار در DSP سیگنال های ویدئویی را پردازش می کند تا بتوان آنها را تجزیه و تحلیل، نمایش داد یا به نوع دیگری تبدیل کرد. این یک مولفه بسیار مهم در دوربین نظارتی است که کیفیت کلی فیلم آن را تحت تأثیر قرار می دهد و ویژگی های تصویربرداری پیشرفته ای مانند HLC ، BLC و تکنولوژی WDR را فراهم می کند.

تکنولوژی های تصاویر در دوربین های امنیتی مداربسته

حسگرهای تصویر

حسگرها و سنسورهای دوربین های امنیتی

سنسورهای تصویر قطعه بسیار مهمی از فناوری هستند که در دوربین های امنیتی شما قرار دارند. سنسور تصویر بخشی است که نوری را که به لنز دوربین شما می زند ضبط می کند و آن را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که به صورت فیلم ضبط می شوند. دو نوع سنسور مورد استفاده در دوربین های امنیتی، سنسورهای CCD و CMOS هستند. هر دو مزایا و معایب خود را دارند. در زیر خلاصه ای مختصر از هر نوع آورده شده است. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد سنسورهای تصویر CCD و CMOS را بیابید.

سنسورهای CCD

سنسورهای CCD بطور خاص به عنوان یک سنسور با کیفیت بسیار بالا در دوربین های آنالوگ رایج هستند. این سنسورها همان چیزی است که دوربین واقعی WDR را در کنار DSP مانند Effio-V امکان پذیر می کند. سنسورهای CCD مگاپیکسلی بسیار گران هستند و به دلیل هزینه آنها ، بیشتر دوربین های با کیفیت بالا و IP در بازار مصرف دارای سنسورهای CMOS هستند. این جای تأسف دارد زیرا سنسورهای CMOS فاقد برخی ویژگی ها هستند که فقط در سنسورهای CCD موجود است. سنسورهای CCD بالاترین حساسیت به نور را دارند ، اما برای هر کاربردی بهترین نیستند.

سنسورهای CCD قادر به نگه داشتن سیگنال بزرگ در هر پیکسل مجزا و نویز خوانایی بسیار کم هستند ، به این معنی که دامنه دینامیکی آنها بسیار بیشتر از سنسورهای CMOS است. اگرچه CMOS برای کاربردهای مربوط به سرعت بهتر است، سنسورهای CCD برای برنامه هایی که به سر و صدای کم نیاز دارند، به ویژه در نور کم بسیار بهتر هستند.

دوربین مداربسته

سنسورهای CMOS

دوربین مداربسته

همانطور که قبلاً گفته شد ، بیشتر دوربین های HD و IP اکنون از سنسورهای CMOS استفاده می کنند. سنسورهای CMOS در مقایسه با سنسورهای CCD دارای مزایا و معایبی هستند. سرعت تبدیل آنها به داده های دیجیتال بسیار سریعتر از سنسورهای CCD است، بنابراین در کل سرعت آنها بسیار بالاتر است. آنها همچنین به ولتاژ کمتری نیاز دارند و مصرف برق کمتری دارند. متأسفانه آنها نویز الکتریکی زیادی ایجاد می کنند و منجر به تصویری گاهی دانه دار می شوند. بسیاری از تولیدکنندگان برای کمک به این امر از فناوری های مختلفی در دوربین های خود استفاده می کنند. همچنین، Real WDR در حال حاضر در سنسورهای CMOS در دسترس نیست و به همین دلیل است که DWDR و تکنیک های مشابه از طریق DSP استفاده می شود.

جمع‌بندی

درک خوب از 3 حالت تصویر برای داشتن خرید و نصبی خشنود از دوربین مداربسته امری حیاتی است. در حالت کلی:

  • جبران نور پس زمینه با فناوری BLC وضوح بیشتری را در مناطق تاریک تصویر ایجاد می کند ، به ویژه هنگامی که نور شدید از پشت می درخشد. این زمانی مفید است که تصویر بیشتر روشن باشد.
  • تکنولوژی HLC وضوح بیشتری را در نواحی نوری تصویر ایجاد می کند ، به ویژه هنگامی که منبع نور روشن مانند چراغ جلو یا نورافکن در تصویر وجود دارد. این زمانی مفید است که تصویر بیشتر تاریک باشد.
  • تکنولوژی WDR وضوح متعادل را برای قسمت های روشن و تاریک تصویر به ارمغان می آورد. این در بیشتر برنامه های دوربین مدار بسته مفید است ، اما ممکن است برای دوربین های قدیمی تر ، ارزان تر یا دوربین های ویژه در دسترس نباشد.
  • تکنولوژی DWDR با استفاده از نرم افزاری جلوه های WDR را تکرار می کند ، اما کیفیت مطابق با واقعیت را به دست نمی آورد.
  •  
  • منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!