Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:43:39

راهنمای خرید تلویزیون 4K

 

بیشتر افراد زمان زیادی در روز را صرف تماشای صفحه نمایش محصولات دیجیتالی می کنند. بهتر است جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به چشمان خود، محصولی را انتخاب کنید که از صفحه نمایشی بهینه با عملکرد بالا بهره برده باشد. تلویزیون هایی که از نمایشگر های با کیفیت 4K پشتیبانی می کنند دارای قابلیت های فنی بیشتری نسبت به تلویزیون های معمولی هستند. غالبا این ویژگی ها از چشم اکثر افراد دور می ماند. در این مقاله به طور کلی ویژگی های این تلویزیون ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ابعاد و اندازه

شاید صحبت کردن در خصوص ابعاد یک تلویزیون خیلی مرتبط با مقاله ما نباشد ولی بهتر است بدانید که کالایی شما خریداری می کنید، چه مقدار از فضای منزل شما را اشغال می کند. معمولا برای اتاق های نشیمن تلویزیون 50 اینچی ایده آل بوده و نیاز خاصی به خرید مدل های 65 اینچی نیست. اگر می خواهید آنرا روی دیوار نصب کنید در خرید پایه دیواری متناسب با وزن محصول خود دقت کافی داشته باشید.

راهنمای خرید تلویزیون 4K

رزولوشن

عبارت 4K در این تلویزیون ها نشان از وضوح تصویر آن است. این محصولات تعداد 3840 خط از وضوح افقی را دارند و عدد 4000 صحیح نمی باشد. از اصطلاحات دیگری نظیر 4K Ultra HD یا 2160p نیز استفاده می شود که UHD استانداری برای نمایش اعداد پیکسل‌های مورد استفاده برای تصاویر است.

برای بیان وضوح تصاویر 4K به صورت پیکسلی، میتوان گفت که حدودا چهار برابر وضوح 1080p یا HD هستند، لذا تصاویری واضح تر با جزئیات خیلی بیشتری را مشاهده خواهید کرد. اگر خود تصاویری که تلویزیون دریافت می کند کیفیت 4K داشته باشد این قابلیت ها را بیشتر درک می کنید. عموما صفحه نمایش های ضعیف تر با اندازه های کوچکتر قیمتی ارزان تر دارند. البته با توجه به پیشرفت تولید صفحه نمایش های 8K،  تلویزیون های 4K نیز با قیمت مناسب تری فروخته می شوند. هم اکنون آخرین استاندارد های پخش ATSC 3.0 در حال اجرا است و انتظار می رود بیشتر پلتفرم ها نظیر Netflix، Amazon و Prime Video از کیفیت 4K پشتیبانی کنند.

قابلیت HDR

عبارت HDR مخفف محدوده دینامیکی بالا است. این قابلیت به شدت در کیفیت نمایش تصاویر تاثیرگذار است و فقدان آن تغییر زیادی در خروجی تصاویر دارد. شما می توانید تصاویر را با روشنایی و کنتراست بالاتر داشته باشید و طیف رنگی گسترده‌تری که منجر به زنده تر به نظر رسیدن تصاویر باشد را دریافت کنید. اکثر تلویزیون های 4K دارای قابلیت HDR هستند.

بهتر است بدانید HDR یک ویژگی و فرمت به تنهایی نیست. این ویژگی مجوعه ای از فرمت ها نظیر HDR10، HLG،Dolby Vision و HDR10+ می باشد. بهتر است تلویزیون شما از همان کیفیت HDR تصویر در حال پخش پشتیبانی کند، در غیر این صورت نتیجه جالبی را دریافت نخواهید کرد.

نرخ بروز رسانی (Refresh rate)

نرخ بروز رسانی به تعداد فریم هایی که در ثانیه نشان می دهد، اشاره دارد و با واحد هرتز (hz) نمایش داده می شود. در حال حاضر تلویزیون ها با نرخ بروز رسانی 60 یا 120 هرتز در بازار موجود هستند که مدل های 60 هرتزی ایده آل بسیاری برای خرید وجود دارد. معمولا تعداد اندکی از فیلم ها یا مسابقات ورزشی هستند که نرخ فریم بالاتری برخوردارند.

نرخ نوسازی متغیر (VRR)

ویژگی جدید VVR برای برخی از تلویزیون ها وجود دارد. این قابلیت که نرخ نوسازی متغیر است به تلویزیون ها اجازه می دهد تا با کنسول بازی یا سیستم های گیمینگ سازگار شده و زمانی که نرخ فریم آنها در حال تغییر است به مشکل نخورد.

اگر می خواهید از تلویزیون خود برای بازی استفاده کنید بهتر است مطمئن شوید که از این قابلیت پشتیبانی می کند. اگر تلویزیون را به کامپیوتر های شخصی متصل می کنید و سیستم شما از کارت گرافیک اختصاصی Nvidia یا AMD را داشته باشد، تلویزیون شما باید با آن همگام شود. نسخه‌های پیشرفته G-Sync (برای انویدیا) و FreeSync (برای AMD) می‌توانند به بهینه ‌سازی تصاویر مشابه با نحوه عملکرد HDR تلویزیون شما کمک کند. البته بهتر است بدانید که این دو فناوری صرفا مخصوص کامپیوتر است نه تلویزیون شما.

رابط های ورودی

اغلب تلویزیون های امروزی از رابط های اتصال متنوعی برخوردار هستند. از این رابط های برای اتصال پخش کننده های بلوری، کنسول بازی، ساندبار یا کامپیوتر شخصی استفاده کنید. پیشنهاد می شود حداقل سه رابط HDMI در پشت تلویزیون شما وجود داشته باشد. اگر می خواهید ساندبار خود را به تلویزیون متصل کنید از وجود HDMI ARC یا eARC در سیستم خود مطمئن شوید که این رابط راه ایده آلی برای انتقال صدا از تلویزیون به سیستم صوتی شماست.

رابط HDMI از ویژگی های مهم کیفیت پشتیبانی کرده و بهتر است تلویزیون شما از نسل جدید آن یعنی 2.1 بهره برده باشد. ویژگی های نظیر VVR توسط HDMI 2.0 نیز پشتیبانی می شود. اما HDMI 2.1 برای دریافت و ارائه قابلیت های تصاویر کنسول های قوی مثل پلی استیشن و ایکس باکس های سری ایکس مناسب تر است.

نوع نمایشگر

نیازی نیست نگران این اصطلاحات شوید. ما در حال حاضر دو نوع نمایشگر داریم. مورد اول نمایشگر های انتقال دهنده هستند که منبع نور آنها به نور پس زمینه بستگی دارد. سپس نور از میان ماتریسی از پیکسل ها و فیلتر های رنگی عبود می کند. LCD، LED، QLED و mini-LED نمونه هایی از این نمایشگر ها هستند. از طرفی دیگر نمایشگر‌‌های تابشی هستند که دارای پیکسل هایی می باشند که خود نور را تولید می کنند مانند OLED و microLED. به طور خلاصه هر مورد را توضیح می دهیم.

انواع نمایشگر تلویزیون 4K

OLED

نوعی از صفحه نمایش های تابشی بوده و بهترین مزیت آن دیود ساطع کننده نور طبیعی است. این نمایشگر ها عمیق ترین و واقعی ترین رنگ ها را حتی در تاریک ترین نقاط نمایش می دهند. از مهم ترین قابلیت های آن Light bleed است و زمانی که نور می خواهد وارد نقطه تاریک از صفحه نمایش شود، استفاده می کند.

microLED

صفحه نمایش تابشی بوده و دو ویژگی مهم دارد. طراحی ماژولار که به شما این امکان را می دهد تلویزیون های با اندازه بزرگ را بسازید و وضوح آن را تا 16 مگاپیکسل برسانید. آنها درخشان ترین صفحه نمایش موجود در بازار هستند. البته قیمت نسبتا بالایی داشته و به تازگی روانه بازار شده است.

LCD

نمایشگر های ال سی دی (نمایشگر کریستال مایع) نام ماتریس پیکسل هایی بوده که برای ساخت نمایشگر‌های انتقال دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. تلویزیون های LED، miniLED و یا QLED همگی پنل های LCD هستند. تفاوت آنها به نوع نور پس زمینه آنها اشاره داشته یا اینکه لایه ای از نقاط کوانتومی در آن وجود دارد یا ندارد، از اطلاق می شود.

تلویزیون های LED

در ابتدا تلویزیون های LCD از CCFL (نور فلورسنت کاتد سرد) برای نور پس زمینه خود بهره می بردند، اما با انتشار LED ها، کم کم تلویزیون های LED جای آنها را گرفتند. نور این تلویزیون ها کار آمدتر و با توجه به تعداد LED های مجزایی که استفاده شده، روشنایی و کنتراست را به حد مورد توجهی افزایش می دهند.

تلویزیون QLED

تلویزیون QLED نوعی تلویزیون LED یا miniLED بوده که شامل یک لایه اضافی از نقاط کوانتومی است که در پشت ماتریس LCD و در جلوی نور پس زمینه قرار می گیرد. این نقاط کوانتومی نانو ذراتی می باشند که دارای خاصیت منحصر به فرد و خاصی هستند که با برخورد نور به آنها گسیل می شوند.

با اضافه شدن آنها به یک صفحه نمایش LED، روشنایی بیشتری تولید شده و از نور آبی که LED ها تولید شده، جلوگیری کرده و رنگ های واقعی تری را نشان دهند. طبیعتا این محصولات برای محیط های با نور زیاد ایده آل هستند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!