Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:18:36

راهنمای خرید ساندبار (SoundBar)

 

ساندبارها یکی از گونه های اسپیکر باریک و محجوب برای کاربران بوده که به راحتی تنظیم و نصب می‌شود و صدای منحصر به فردی را به کمک سیستم صوتی خاص خود به شما ارائه می دهد. ممکن است بدون توجه به قابلیت های خاصی که اغلب ساندبار ها، در هنگام خرید دچار مشکل شوید. لذا شما را در انتخاب این ابزار محبوب راهنمایی کرده تا بهترین محصول را برگزینید.

ابعاد ساندبار چقدر باید باشد؟

شما باید با توجه به اندازه میز کامپیوتر یا اندازه تلویزیون خود محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. از آنجایی که ساندبار ها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند، دست شما برای انتخاب باز است. معمولا کاربران ترجیح می دهند که ساندبار آنها از لحاظ عرض با تلویزیون آنها برابر باشد تا از این جهت همسان و شیک به نظر برسد.

ساب وافر

این سوال بیشتر افراد را به خود درگیر کرده است که ساندبار را با ساب وافر تهیه کنیم یا بدون آن؟ ساب وافر ها درایور‌های اسپیکر هستند که به بازنشر صدا، فرکانس و بیس مناسب تر را تولید می کند. به کمک این ابزار ها شما حس بیشتری را با موزیک یا فیلم خواهید گرفت.

برخی از این ساندبارها به طور اختصاصی دارای ساب وافر هستند که در انواع وایرلس یا باسیم ساخته می شوند. اگر می خواهید به طور مجزا برای ساندبار خود ساب وافر تهیه کنید، مطمئن شوید که دستگاه شما از آن پشتیبانی می کند. برخی از ساندبار های درگاه خروجی اختصاصی ساب وافر را ندارند!

اهمیت ساب وافر در ساندبار ها

وجود چه رابط اتصالی در ساندبار ضروری است؟

در اکثر مواقع برای متصل نمودن ساندبار به تلویزیون فقط به یک کابل نیاز دارید. برخی از آنها فقط به یک کابل اپتیکال برای اتصال نیاز دارند. اکثر ساندبارهای موجود در بازار از اتصال بلوتوث بهره برده و می توانید گوشی همراه خود را به متصل نموده و جدیدترین موزیک های روز را گوش دهید.

اما آن چیزی که رایج تر و بهتر است رابط HDMI است چون این رابط فرمت های صوتی وسیع تری را پشتیبانی کرده که نسبت به رابط اپتیکال بهتر عمل می کند. به عبارت دیگر کیفیت صدا به بهترین شکل توسط رابط HDMI ارائه می شود.

اما شما باید به این نکته دقت داشته باشید که تلویزیون شما باید قابلیت HDMI ARC یا HDMI eARC که کانال بازگشت صدا می باشد را پشتیبانی کند؛ در غیر این صورت باید از کابل اپتیکال استفاده کنید. البته استفاده از رابط HDMI برای اتصال ساندبار یکی از رابط های مهم تلویزیون را اشغال کرده که شاید شما را برای اتصال پخش کننده های Blue-ray دچار مشکل کند.

ساندبار هایی وجود دارد که یک ورودی HDMI داشته و چند ورودی گیرنده های A/V دارند. یک راه حل وجود دارد که یک سوئیچ HDMI را تهیه کرده که یک پورت HDMI را به دو الی چهار خروجی تبدیل می کند و مشکل شما جهت اتصال حل خواهد شد.(برای آشنایی بیشتر با رابط HDMI، در یاس ارتباط بخوانید)

کانال ها و قابلیت Dolby Atmos

یکی از بهترین راهنمای خرید سانبار، توجه به اعدادی مانند 2.0، 3.1 یا 5.1 که در مدل و عنوان ساندبار وجود دارد، می باشد. این اعداد نشان دهنده تعداد کانال صوتی، وجود یا عدم وجود ساب وافر است.

عدد اول نشان دهنده تعداد کانال و عدد دوم بعد از ممیز نشان دهنده ساب وافر است. به عنوان مثال 5.1 یعنی 5 عدد کانال صوتی و یک عدد ساب وافر یا 2.0 به دو عدد کانال صوتی و عدم وجود ساب وافر دلالت دارد. اگر ساندبار دارای دو کانال باشد یعنی یک کانال چپ و یک کانال راست وجود دارد. اگر دارای 3 کانال باشد یعنی یک کانال مرکزی نیز وجود دارد که وضوح اسپیکر را بهبود می بخشد. 5 نشان دهنده کانال های صوتی با صدای فراگیر است.

معمولا ساندبار ها به همراه یک ساب وافر بیسیم یا جداگانه ارائه شده که نیازی به اتصال به خود ساندبار را ندارند ولی به برق به جهت تغذیه، متصل می شوند. برخی ساندبار ها ممکن است که دارای ساب وافر نباشند ولی ادعای 2.1، 3.1 یا حتی 5.1 را داشته باشند که باید کمی به این نکته دقت کنید.

کانال ها و قابلیت Dolby Atmos در ساندبار ها

حال اگر عدد سومی وجود داشته باشد به معنای آن است که ساندبار از صدای فراگیر و گسسته Dolby Atmos و یا DTS:X پشتیبانی می کند. عدد آخر به معنای درایور‌های اختصاصی است که جلوه خاصی به صدا و موزیک می دهد. Atmos یکی از بهترین فناوری‌های صدای فراگیر است.

ساندبار‌های هوشمند

شرکت‌هایی نظیر جی بی ال هستند که ساندبارهای هوشمندی ارائه می دهند که نرم افزار هوشمند مانند Roku OS و حتی دستیار صوتی مانند Google Assistant را دارند. این گزینه‌ها برای افرادی که می خواهند تلویزیون‌های قدیمی خود را به سیستمی نسبتا به روز تبدیل کنند، مناسب است.

سنسورهای مادون قرمز

باید به محل قرارگیری ساندبار دقت کافی داشته باشید. باید مراقب سنسور های مادون قرمز (IR) باشید زیرا برخی از ساندبارها دارای تکرار کننده سنسور IR هستند. آنها سیگنال را از طریق ساندبار به سنسور تلویزیون منتقل می کند. پس بهتر است ساندبار را به شکلی قرار دهید که سیگنال های ریموت کنترل در عملکرد ساندبار یا تلویزیون تاثیر منفی نگذارد. 

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!