Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 16:06:00

چرا استفاده از خنک کننده های مایع بهتر است؟

 

معمولا در هنگام پردازش های سنگین سیستم، صدای فن از کیس به گوش می رسد و حتی در حالت های عادی نیز این عمل با صدایی ملایم تر قابل شنیدن است. فن ها مدت زیادی است که برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای افرادی که سخت‌افزار سطح بالایی دارند و می‌خواهند سریع‌ترین پردازش ممکن را داشته باشند، ممکن است یک فن بهترین راه‌حل را ارائه ندهد.

بهتر است از خنک کننده مایع استفاده کنید، زیرا این دستگاه ها می توانند جایگزینی مناسب برای فن‌های قدیمی قابل اعتماد باشد. خنک کننده های مایع مزایای بیشتری را برای سیستم‌های سطح بالا  فراهم می‌کند زیرا سرعت، قدرت و پردازش گرافیکی سنگین، فشاری زیادی به سیستم آورده و عدم وجود سیستم خنک کننده پیشرفته، ضرر زیادی را به همراه خواهد آورد. در این مقاله در خصوص اهمیت این دستگاه ها برای سیستم شما صحبت خواهیم نمود.

خنک کننده مایع عملکرد بهتری نسبت به فن های بادی دارد!

در ابتدا ایده قرار دادن ابزاری با محتوای مایع در هر جایی نزدیک کامپیوتر شما در ابتدا کمی غیر سازنده و عجیب به نظر می رسید اما فن های مایع در واقع بسیار کارآمدتر از فن های معمولی هستند. آب به دلیل رسانایی حرارتی بالایی که دارد، گرما را به طور موثرتر منتقل می کند، به این معنی که آب برای پخش گرما از اجزای مختلف در ساخت کامپیوتر گیمینگ شما کار می کند. در اصل، شما یک سیستم هوای مرکزی را با یک فن جعبه ای مقایسه می کنید. رفتن به مسیر مایع به این معنی است که کامپیوتر شما در دمای ثابتی کار می کند، در حالی که یک فن معمولاً فقط با داغ شدن بیش از حد کامپیوتر با شدت و قدرت بیشتری می چرخد.

چرا استفاده از خنک کننده های مایع بهتر است؟

پتانسیل اورکلاک را بهبود می بخشد

اورکلاک فرآیند تنظیم برای افزایش قدرت پردازنده شما در فرکانس بالاتر است که سرعت پردازنده و سایر اجزای شما را افزایش می دهد. با این حال اگر دقت کافی نداشته باشید، این فرآیند می تواند به سیستم شما آسیب برساند، زیرا گرمای تولید شده توسط سیستم شما را افزایش می دهد. خنک‌کننده مایع، سخت‌افزار اورکلاک شده ‌تان را خنک‌تر نگه می‌دارد.

سر و صدای کمتر

سیستم خنک کننده مایع نیاز به استفاده از بیش از یک فن را در کیس کامپیوتر شما را کاهش می دهد. حلقه مستقل آب به آرامی خنک می شود. با این حال، اکثر واحدهای خنک شونده مایع دارای یک فن در ساختار خود هستند. سیستم مایع بخش عمده ای از کار را بر عهده می گیرد، در حالی که فن هوا را به گردش در می آورد. این باعث می شود که فن با دور کمتری کار کند، بنابراین احتمالاً حتی متوجه وجود آن نخواهید شد.(برای آشنایی بیشتر با انواع کانکتور های فن خنک کننده، اینجا کلیک کنید.)

دمای خنک را در طول زمان حفظ می کند

کامپیوتری که با هوا خنک می شود از هوای محیط اطراف خود برای بیرون راندن هوای گرما از سیستم استفاده می کند، که حتی زمانی که کامپیوتر شما آنقدرها کار نمی کند، این سیستم کار می کند تا همه چیز را خنک کند. بنابراین اگر در حال پخش جریانی یا بازی هستید، فن وارد عمل می‌شود تا با از بین بردن گرمای اضافی، اجزا را خنک کند. از طرف دیگر خنک کننده مایع باعث می شود سیستم شما همیشه در دمای پایین تری کار کند.

اشغال فضای کمتر

یک سیستم خنک‌کننده هوای سنتی متکی به یک سری فن است که اجزای مختلف را در کیس کامپیوتر خنک می‌کند. وقتی داخل یک سیستم گیمینگ خوب را مشاهده می کنید معمولا با یک کیس حجیم و شلوغ مواجه خواهید شد و این در حالی که خنک کننده های مایع فضای کمتری را نسبت به فن ها اشغال می کنند و برای استفاده در این سیستم ها مناسب تر است، ساختار آنها کمی پیچیده تر است و از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • پمپ
  • رادیاتور
  • شیلنگ ها
  • پنکه

خنک سازی پردازنده های گرافیکی قدرتمند

این روزها، یک کارت گرافیک رده بالا می تواند دو یا سه برابر یک پردازنده گرما تولید کند. در نتیجه، هنگامی که در حال انجام یک بازی یا پردازش گرافیکی سنگین هستید، متوجه افزایش شدید صدای فن خواهید شد. خنک کننده مایع راه حل جذاب و فوق العاده ای را ارائه می دهد و منجر می شود نویز کاهش یافته و به راحتی آن را خنک کند.

مناسب برای آب و هوای گرم

اگر در مکانی با آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنید، داشتن یک سیستم گیمینگ خوب دردسر های خود را می تواند داشته باشد. از آنجایی که سیستم مایع به طور مداوم کار می کند، کسانی که در فضاهای طبیعی گرمتر کار می کنند نیازی به کاهش عملکرد ندارند.

چرا استفاده از فن های مایع بهتر است؟؟

قابل سفارشی سازی برای خنک کردن اجزای خاص یک سیستم

یکی دیگر از مزایای خنک کننده مایع، توانایی آن در خنک کردن اجزای خاص راحت تر از یک فن است. نصب یک سیستم خنک کننده سفارشی به این معنی است که کاربران می توانند اجزای خاصی را که بیشتر از سایر اجزا گرم می شوند را خنک کنند. این گزینه ها عبارتند از هارد دیسک، پردازنده، کارت گرافیک و پاور. از آنجایی که سیستم های خنک کننده مایع بسیار جمع و جور هستند، افزودن چندین واحد به سیستم شما تمام فضای کیس کامپیوتر شما را اشغال نمی کند.

خنک کننده مایع مناسب برای کاربران عمومی

هر کسی که با کامپیوتر کار می کند می تواند از قدرت خنک کننده مایع بهره مند شود. این رویکرد کارآمد برای محافظت از وسایل شما به این معنی است که هرکسی که کارهای سخت‌تر انجام می‌دهد، نگران داغ شدن بیش از حد کامپیوتر نخواهد بود.

برنامه‌های پیشرو ویرایش ویدیو مانند Adobe Premiere Pro و Sony Vegas برای کامپیوتر شما سخت تر اجرا می شوند و شما نیاز به سیستم قدرتمند شامل کارت گرافیک خوب و ... خواهید داشت و همانطور که در بالا اشاره شد وجود یک خنک کننده مایع برای رفع گرمای آن مناسب است.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!