Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:30:45

تفاوت کانکتور 4 پین و 3 پین در فن خنک کننده کامپیوتر

 

شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید از بین فن های خنک کننده با کانکتور اتصال 3 پین یا 4 پین یک مورد را برای مادربرد خود انتخاب کنید. سوال اصلی ذهن اکثر کاربران ذهن اکثر کاربران را به خود مشغول می‌کند، تفاوت بین این دو نوع سوکت است. به طور کلی تفاوت خاصی بین فن های 3 پین و 4 پین وجود نداشته اما اگر به موارد خاصی مانند عملکرد، کنترل دما، کنترل فن، سرعت چرخش، سیگنال ها و ... توجه کنید، متوجه می شوید کمی تفاوت وجود دارد. در این مقاله در خصوص انواع فن‌ها و اهمیت ولتاژ آنها را صحبت کرده و در نهایت مشخص می کنیم که از بین فن های 3 پین و 4 پین، کدام گزینه برای خرید مناسب تر است. با ما همراه باشید.

تفاوت کانکتور 4 پین و 3 پین در فن خنک کننده کامپیوتر

فن های خنک کننده با کانکتور 3 پین

علت نامگذاری این فن وجود 3 پایه یا نشانگر یا وجود 3 سیم در میان است. این سه سیم به ترتیب به برق(سیم اول)، زمین (سیم دوم) و سیگنال یا سرعت تاکومتریک (سیم سوم) دلالت دارند. از این سیم ها برای تنظیم سرعت فن و عملکرد آنها استفاده می شود.

سیگنال تاکومتریک عملکرد یک فن 3 پین را کنترل می کند بدین صورت با ارسال ولتاژ خاص، سرعت فن و سطح توانی که به موتور اعمال می شود را تنظیم می کند. به طور استاندارد ولتاژ در اکثر فن ها در بازه 5 الی 12 ولت می باشد و با افزایش یا کاهش ولتاژ سرعت فن تغییر خواهد کرد.

فن های خنک کننده با کانکتور 4 پین

امروزه اکثر مادربردها از فن‌های 3 پین فاصله گرفته و به سمت فن‌هایی با کانکتور 4 پین رفته‌اند و از هدر فن‌های 4 پین استفاده می کنند. سیم چهارم فن که این تفاوت را ایجاد می کند، PWM نام دارد و به نوعی سیم مدولاسیون عرض پلاس نیز نامگذاری می‌شود. از آن برای کمک به کنترل بار منبع تغذیه استفاده می شود که سرعت چرخش پره‌های فن را کنترل می‌کند.

سیم PWM برای تنظیمات پیشرفته درون بازی‌ها و سیستم‌های حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. این سیم سرعت را تنظیم کرده و بازخورد خوبی ارائه می‌دهد، لذا صدا و نویز‌ها کاهش یافته و سیستم خنک کننده شما می تواند کارآمدتر باشد. این عمده تفاوت بین این دو نوع کانکتور است.

تفاوت بین فن های 3 پین و 4 پین در چیست؟

فن های 4 پین میزان نویز کمتری را نسبت به فن های 3 پین دارند. دوام آن ها بیشتر بوده و از قابلیت PWM پشتیبانی می کنند. در حالی که فن های 3 پین حالت عکس داشته و علاوه بر عمر کمتر، صدای بیشتری دارد و سرعت چرخش آن به کمک نرم افزار قابل کنترل است. البته اینها تفاوت های اصلی هستند و در ادامه به بررسی نکات بیشتری خواهیم پرداخت.

PWM

PWM سیستم های خنک کننده را به کالاهای پر قدرتی تبدیل می‌کند. توصیه می‌شود گیمرها و افرادی که حداکثر عملکرد را از سیستم خود می‌خواهند، از این نوع فن ها استفاده نمایند. البته سیستم شما هم باید بتواند این بار فشار را تحمل نماید.

این قابلیت به خنک کردن و کنترل گرما پردازنده زمانی که تحت فشار شدید است، کمک کرده و با تغییر عملکرد و فشار پردازنده، فن نیز عملکرد خود را تغییر می دهد. سرعت فن که با معیار دور بر دقیقه محاسبه می شود تغییر یافته و ولتاژ نیز کاهش می یابد. PWM با سخت افزار های مدرن از جمله کارت گرافیک ها سازگار است.

تفاوت در کنترل نویز

عموما بیشتر کاربران به سر و صدا و نویز سیستم خود حساس هستند و برای آنها انتخاب فن با نویز کمتر بسیار بهتر خواهد بود. فن های 3 پین با پتانسیل بسیار بالاتری می چرخند و در حالت عادی صدای ثابتی از خود دارند. تفاوت قابل توجهی بین میزان صدای این دو مدل فن وجود دارد. فن 4 پین در بیشتر مواقع ساکت تر است و سرعتش آنقدر ها هم ثابت نیست.

مقایسه کانکتور 4 پین و 3 پین در فن خنک کننده کامپیوتر

سازگاری با سایر قطعات

از کانکتور 3 پین برای فن های کوچکتر که نیاز به برق کمتری دارند، استفاده می شود و در ضمن کانکتور‌ های فن 4 پین برای قطعات با مصرف برق بالاتر سازگار خواهد بود. در موارد خاص شما نمی توانید از فن 3 پین یا 4 پین برای اتصال به قطعه خاصی، استفاده کنید. در بعضی مواقع با خالی گذاشتن یک اتصال یا عدم اتصال سیم PWM، از آن استفاده خواهید کرد.

تفاوت عمر

اکثر سیستم‌های مدرن از فن‌های 4 پین استفاده می‌کنند که از طول عمر بیشتری بهره می برند. خیلی کم پیش می آید که فن ها نسبت به سایر اجزا زودتر خراب شوند، اما ممکن است کیفیت و عملکرد آنها کمی کاهش یابد. فن 4 پین به علت تغییرات سرعت، طول عمر بیشتری دارد. البته این را هم بدانید که تمیز نگه داشتن فن به طول عمر بیشتر آن کمک خواهد کرد.

اتصال 3 پین بهتر است یا 4 پین؟

به طور کلی استفاده از فن های 4 پین توصیه می شود ولی در مقابل این را هم بدانید که هزینه آن کمی بیشتر است. البته اکثر مادربرد ها با فن های 3 پین سازگارند اما کاربران تمام قابلیت های مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد. برای انجام امور سبک و اداری استفاده از فن 3 پین بهتر خواهد بود ولی برای پردازش های سنگین، فن 4 پین توصیه می شود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!