Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:10:37

هر آنچه که در خصوص وای فای 6 (WiFi 6) نیاز است بدانید!

 

WiFi 6 نسل جدیدی از شبکه وای‌فای است که با استاندارد 802.11ax نیز شناخته می‌شود. به منظور بهبود سرعت، افزایش کارایی و کنترل تراکم در پهنای باند بالا گسترش یافته است. این نسل از وای فای نسبت به نسل‌های قبلی وای فای کاملا برتر بوده و آشنایی با ویژگی ها و قابلیت های خاص آن خالی از لطف نیست.

آشنایی بیشتر با WiFi 6

وای فای 6 که همواره با عنوان‌هایی نظیر AX WiFi یا 802.11ax WiFi شناخته می‌شود مبتنی بر استاندارد وای فای 802.11ac ساخته و بهبود یافته است. این نسل از وای‌فای از نظر سرعت نسبت به نسل‌های قبلی ارتقا یافته که ممکن است برای برخی از کاربران آشکار به نظر نرسد. به طور کلی بهره‌مند شدن از آن شاید روند استفاده از روتر بیسیم یا سایر دستگاه‌های مشابه آن را تغییر ندهد، اما پیشرفت‌های خاصی را در که زمینه سرعت وای فای داشته، انکارناپذیر است.

هر آنچه که در خصوص وای فای 6 (WiFi 6) نیاز است بدانید!

شبکه وای فای پر سرعت تر به معنای سرعت آپلود و دانلود بهتر و افزایش پهنای باند ارائه شده است. به عبارت دیگر سنگین بودن فایل ها و فرستادن درخواست های بیشتر به شبکه باعث منجر به افت سرعت شبکه نخواهد شد و شما می‌توانید در بازی‌های آنلاین پیشرو باشید و یا به تماشای کلیپ‌های با کیفیت بپردازید. جدیدترین پردازنده های اینتل، مادربرد ها دارای این نسل از وای فای هستند.

سرعت وای فای 6 چقدر است؟

حداکثر سرعت وای فای 6 حدود 9.6 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است و در طرف حداکثر سرهت WiFi 5 چیزی در حدود 3.5 گیگابیت بر ثانیه می باشد. البته این اعداد نظری هستند و ممکن است در دنیای واقعی به خصوص در شبکه های Local دست نیافتنی باشد. وای فای 6 می تواند با استفاده از تکنیک های خاصی به سرعت انتقال داده بالاتری برسد که با رمزنگاری کارآمدتر داده ها و بهره وری از قدرت پردازنده دستگاه میسر خواهد شد.

این شبکه حدودا 75 درصد میزان تاخیر کمتری نسبت به نسل های قبلی خواهد داشت که این امر با مدیریت بهتر قسمت زیادی از ترافیک شبکه تخمین زده شده است. برای گیمر ها، سرعت آپلود و دانلود به شکل باورنکردنی افزایش یافته تا آنها با سرعت بیشتری به استریم آنلاین خود بپردازند. وای فای 6 سیگنال اتصال سیمی و بیسیم را نزدیک به هم خواهد داشت. این قابلیت به طور کلی از محدودیت‌های دسترسی به شبکه کاهش خواهد داد. خیلی از کاربران و گیمر‌ها اتصال باسیم را به اتصال بیسیم ترجیح می‌دهند که وا‌‌ی‌فای 6 به ترمیم این شکاف در بین شبکه‌های بیسیم و باسیم در بین روتر‌‌ها و سوئیچ ها کمک کرده است.

چه عواملی در افزایش سرعت شبکه تاثیر دارد؟

میزان استفاده از دستگاه‌های وای فای نظیر مودم ADSL و روتر نسبت به قبل افزایش یافته و اکثر دستگاه‌های هوشمند نظیر تلفن هوشمند، تبلت و تلویزیون و ...همگی قابلیت اتصال به وای فای را دارند. وای فای 6 به طور همزمان می‌تواند به چندین دستگاه داده ها را ارسال نماید و ترافیک را در این دستگاه ها اولویت بندی کند.

OFDMA دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد

این قابلیت کانال‌ها را به زیر حامل‌ها تقسیم نموده و امکان انتقال همزمان آنها به چندین دستگاه را فراهم می‌سازد. روتر‌های وای فای 6 می توانند سیگنال‌های مختلفی را در یک زمان واحد منتقل کنند. این عمل بدین شکل است که روتر در عین حال با چندین دستگاه ارتباط برقرار کرده که دستگاه‌ها بدون اینکه در نوبت در انتظار بمانند، از روتر داده‌هایی را دریافت می کنند.

مجموعه خدمات پایه ای متداخل (OBSS)

در کنار ویژگی‌های مهم وای فای 6، مسئله کنترل ازدحام شبکه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در نسخه‌های قبلی دستگاه‌های متصل در شبکه همیشه در حال تلاش برای دریافت اطلاعات بودند و تداخلات در امر دانلود و آپلود موثر بود. OBSS نقاط دسترسی را قادر می‌سازد که از یک شناسه یا رنگ برای شبکه در نظر بگیرد. زمانی که ترافیک دیگری در کانال وجود داشته باشد اما از نوع شناسه شبکه نباشد، دستگاه‌ها آن را نادیده گرفته و به ادامه کار خود ادامه خواهند داد.

مجموعه خدمات پایه ای متداخل (OBSS) در وای فای 6 (WiFi 6)

Beamforming

یکی دیگر از فناوری‌های ‎WiFi 6 بوده که برای افزایش سرعت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. روتر به کمک پردازنده و سیستم هوشمند خود تشخیص می دهد که دستگاه در کدام محدوده قرار دارد و به جای فرستادن داده‌ها در تمام جهات، یک جریان از داده‌ها را به سمت دستگاه مورد نظر ارسال می‌کند.

مزایای استفاده از WiFi 6

شاید در نگاه اول سرعت عامل مهمی برای استفاده از این تکنولوژی باشد، اما حقیقت چیزی بیشتر از این مسائل است. یکی از این عوامل، پیاده کردن متدهایی برای افزایش امنیت رمز عبور است که به کمک سیستم تبادل کلید Dragonfly میسر شده و با عنوان SAE یا تایید هویت همزمان برابر نامیده می شود. به کمک این احراز هویت هرگونه خطر برای هک کردن رمز های عبور، کاهش می‌یابد. این لایه امنیتی بسیار در قدرت شبکه شما موثر خواهد بود. افزایش سرعت و بهبود کیفیت خدمات رسانی از تلف شدن باتری جلوگیری کرده و موجب افزایش طول عمر آن نیز خواهد شد.

Wi-Fi 6E چیست؟

کمی قبل تر برخی از تجهیزات بیسیم نهایتا از دو باند از فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز بهره می بردند. اما در حال حاضر مواردی تولید شده که از تکنولوژی Wi-Fi 6E استفاده کرده که از باند فرکانسی 6 گیگاهرتز با پهنای باند 1200 مگاهرتز نیز پشتیبانی می کند که ارسال داده ها در فاصله های کمتر بهبود می‌بخشد. البته در حال حاضر همه دستگاه‌ها از Wi-Fi 6E پشتیبانی نمی‌کنند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!