Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:12:31

روتر (Router) چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

 

روتر یک دستگاه کاربردی و پرطرفدار در تجهیزات شبکه بوده که دو یا چند بستر شبکه یا زیر شبکه را به هم متصل می‌کند. به طور کلی دو قابلیت مهم را در اختیار شما قرار می دهد: ترافیک بین شبکه‌ها را با فرستادن بسته‌های داده به آدرس‌های IP هر دستگاه، مدیریت کرده و همچنین بستر اتصال و استفاده چندین دستگاه در یک اتصال اینترنتی یکسان به شبکه را فراهم می کند.

در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که بیشتر آنها داده‌ها را بین شبکه‌های LAN (شبکه‌های محلی) و WAN (شبکه‌‎های گسترده) انتقال خواهند داد. به طور عمومی LAN یک شبکه محلی و کوچک است که تعداد کمی از دستگاه ها به آن متصل هستند و وجود یک روتر برای ایجاد آن کافی است. در طرف مقابل، شبکه WAN در مقیاس بزرگتری از منطقه جغرافیایی کار می‌کند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در محیط‌های مختلف کار می کنند، در هر محل به یک شبکه محلی نیاز دارند. با افزایش تعداد روترها، سوئیچ ها و اتصال آنها در یک محیط بزرگتر به یکدیگر، یک شبکه گسترده WAN ایجاد می‌شود.

رابط ها در روتر شبکه

روند کار

این دستگاه‌ها به عنوان مسیر یاب ترافیک و ارسال داده‌ها را در شبکه مدیریت و کنترل می کنند. بسته داده‌ها را به مقصر مورد نظر خود رسانده و کمک می کنند که هر دیتا به بهترین شکل و با بالاترین سرعت به مسیر و مقصد هدایت شود. پس می‌توان نتیجه گرفت هدایت بسته ها به آدرس IP آنها توسط روتر انجام می شود.

به منظور ازسال بسته ها، روتر از یک جدول مسیریابی داخلی استفاده می کند که این جدول شامل یک لیست از مسیرهایی است که به مقصد های مختلف در بستر شبکه اختصاص داده شده است. آنها هدر هر بسته را خوانده و مشخص خواهند کرد که با توجه به جدول، بهترین و سریع ترین مسیر برای رسیدن به آی پی دستگاه چیست؛ سپس بسته را به شبکه مورد نظر ارسال می کنند.

تفاوت اصلی بین روتر و مودم

معمولا شرکت‌های سازنده مودم‌، قابلیت یک روتر را در این دستگاه‌ها قرار می‌دهند و یک مودم روتر کلی را می‌سازند. ولی این نکته را باید بدانید که نقش هر کدام متفاوت است. روتر، شبکه را ایجاد و جریان داده ها را در داخل یک شبکه به دستگاه‌ها ارسال می کند اما مودم، شبکه را به اینترنت متصل می کند. مودم‌ها سیگنال‌هایی که از سرویس‌های ارائه دهنده اینترنت دریافت می کند را پس از تفسیر به سیگنال دیجیتالی تبدیل کرده و سپس به کمک روتر به دستگاه ها ارسال می کند. آنها توزیع سیگنال به چندین دستگاه را در یک شبکه میسر خواهد ساخت. همچنین وجود یک مودم حال چه مودم سیم کارت خور و چه مودم DSL کاملا ضروری و مهم است و بدون مودم نمی توان به اینترنت متصل شد.

انواع روش های استفاده از روتر

برای راه اندازی یک شبکه LAN ابتدا باید روتر به یک مودم متصل گردد. پس از اتصال به مودم، آنها به دو صورت بیسیم و باسیم قادر به خدمات رسانی به دستگاه‌های موجود در شبکه هستند. اتصال بیسیم بدین صورت است که داده ها با تبدیل شدن کد باینری به سیگنال های رادیویی توزیع خواهند شد. سپس با استفاده از آنتن به صورت بیسیم در شبکه پخش می‌گردند. روترهای بیسیم به جای شبکه محلی، شبکه WLAN (شبکه محلی بیسیم) را تشکیل می‌دهند که چندین دستگاه با استفاده از ارتباط بیسیم به روتر متصل می گردند.

در روش اتصال باسیم، دستگاه‌های موجود در شبکه با استفاده از کابل اترنت به روتر متصل شده و سرویس اینترنت دریافت می‌کنند. البته بجز این روش‌ها، روتر‌های تخصصی نیز وجود دارند که آنها را معرفی خواهیم کرد.

از روتر Core به جای استفاده در منزل یا محل کار، در شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. علت این امر حجم بالایی از بسته‌های داده است که در شبکه منتقل می شوند. آنها در هسته یک شبکه کار کرده و با خارج از شبکه ارتباطی برقرار نمی کنند.

روتر Edge نیز با روترهای Core در ارتباط خواهد بود. بدین صورت زمانی که روتر Core به صورت انحصاری ترافیک داده‌ها را در یک شبکه مدیریت و ارسال می کند، روتر Edge با روتر های هسته یا اصلی ارتباط برقرار کرده و با شبکه‌های خارجی نیز ارتباطش را حفظ می‌کند. از BPG (پروتکل دروازه مرزی) برای ارسال و دریافت داده‌ها از دیگر شبکه‌های LAN و WAN بهره خواهند برد.

در نهایت روتر Virtual یا مجازی نیز یک برنامه نرم‌افزای بوده که عملکرد یک روتر فیزیکی استاندارد را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از پروتکل VRRP (پروتکل افزونگی روتر مجازی) برای ایجاد روتر‌های مجازی اولیه و پشتیبان استفاده نمایید.

انواع روش های استفاده از روتر

مهم ترین چالش‌ها و خطرات امنیتی که روتر را تهدید می‌کند!

تمامی روتر ها مبتنی بر سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های نصب شده هستند که به firmware معروف است. فرم ور به آنها کمک می کند عملکرد خود را به خوبی به سر انجام برساند. همانند سایر نرم افزار‌ها، این سیستم افزار یا Firmware می تواند مورد سو استفاده حملات سایبری نیز قرار بگیرد. لذا بهتر است بروزرسانی‌هایی را به منظور بهبود عملکرد سیستم عامل روتر، انجام دهید. اگر در این مورد غفلت کنید، امکان دارد روتر شما توسط مهاجمان مورد حمله قرار بگیرد و آنها بتوانند بر شبکه شما نظارت و کنترل داشته باشند.

حملات DDoS

سازمان‌های کوچک و بزرگ همیشه تحت تاثیر حملات distributed denial-of-service (DDoS) قرار خواهند گرفت که به زیر ساخت شبکه آنها هدایت می شود. حملات DDoS همانند سایر ضرر‌هایی که دارد، روتر ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به خرابی و در نتیجه از کار افتادن شبکه می شود.

سو استفاده از نام کاربری و رمز عبور

این دستگاه‌ها پس از نصب به صورت پیش فرض دارای نام کاربری و رمز عبور هستند که غالبا از کلمه Admin استفاده شده است. لذا نام کاربری و رمز عبور باید در سریع‌ترین زمان به حالتی ایمن بروزرسانی گردد. هکرها از مقادیری که به طور پیش فرض روی روتر تنظیم شده‌است، مطلع بوده و به راحتی می‌توانند برای بدست گرفتن کنترل روتر از آن سو استفاده نمایند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!