Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-15 13:56:13

آشنایی بیشتر با هارد اکسترنال و راهنمای خرید آن

 

امروزه اطلاعات در هر کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است. اتفاق های ناگهانی نظیر خراب شدن سیستم و هارددیسک، به سرقت رفتن و حذف تصادفی، منجر به از دست رفتن اطلاعات مهم شخصی و کاری شما خواهد شد. برخی از این اطلاعات دیگر قابل بازگشت و ریکاوری نخواهند بود. حال اگر یک دستگاه و ابزار مانند هارد اکسترنال برای پشتیبان گیری از اطلاعات مهم شما وجود داشته باشد، می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نماید. در این مقاله شما را در خصوص انتخاب و خرید هارد اکسترنال راهنمایی خواهیم کرد.

آشنایی بیشتر با هارد اکسترنال و راهنمای خرید آن

چرا به هارد اکسترنال احتیاج داریم؟

در دنیای دیجیتال بروز نگه داشتن اطلاعات و جلوگیری از مفقود شدن فایل ها، بسیار مهم و ضروری است. لپ‌تاپ، کامپیوتر های شخصی به طور دائم در معرض خطر سوختن و یا مشکلات این چنینی هستند. لذا پشتیبانی گیری از اطلاعات شما از طریق هارداکسترنال از بروز هرگونه مشکل جلوگیری خواهد نمود. اما وجود درایورهای اکسترنال علاوه بر بکاپ گیری از اطلاعات شما، به جابجایی اطلاعات کاری مهم نظیر طرح های گرافیکی و فایل های الکترونیکی کمک شایانی خواهد کرد.

هارد دیسک یا SSD اکسترنال؟

هاردهای اکسترنال در دو نوع هارد‌دیسک (HDD) و درایوهای جامد (SSD) تقسیم‌بندی می‌شوند. هارد دیسک ها از سرعت کمتری نسبت به حافظه های اس اس دی برخوردار هستند و قیمت آنها هم ارزان تر است. از طرف مقابل حافظه های SSD سبک، پر سرعت و البته گران قیمت هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت این دو نوع حافظه مقاله تخصصی ما را در این خصوص مطالعه فرمایید. به طور کلی هارددیسک های سنتی(HDD) روش بهتر و مناسب تری برای ذخیره سازی اطلاعات هستند. از نظر نسبت قیمت به حجم واقعا مقرون به صرفه بوده و گزینه مناسبی برای پشتیبان گیری از انواع اطلاعات شما می‌باشد.

از بین هارد درایو رومیزی یا قابل حمل کدام گزینه بهتر است؟

این انتخاب بسته به سلیقه شما خواهد بود. اما بهتر است در خصوص برخی از تفاوت های این دو ساختار از هارد اکسترنال جویا شوید. هاردهای رومیزی برای استفاده طولانی مدت بسیار بهتر و مناسب تر هستند. معمولا فضای ذخیره سازی آنها بیشتر بوده و تنظیمات حرفه ای بیشتر برای آنها قابل انجام و راه اندازی است. برخی از آنها به منبع تغذیه اختصاصی خود نیاز خواهند داشت. هارد My Book از وسترن دیجیتال نمونه ای از این هاردهای رومیزی معروف است.

هارد اکسترنال قابل حمل در ابعاد کوچکتر، سبکتر طراحی و به فروش می‌رسد. در دو نوع HDD و SSD به فروش رسیده و برق دریافتی خود را از لپ‌تاپ و کامپیوتر دریافت می‌کنند. برای ذخیره پروژه و فایل‌های سبک توصیه شده و به طور کلی برای متخصصین و طراحان گرافیک که طرح های خود را به طور دائم همراه خود جابه‌جا می‌کنند، گزینه ای ایده آل است. کمپانی ای دیتا هارد هایی نظیر HD680 و HD710 Pro را تولید کرده از محافظ بدنه در برابر شوک و ضربه بهره برده است. اما یکی از جالب ترین و جمع و جور ترین مدل ها، هارد My Passport وسترن دیجتال است که از طراحی ظریف و سبکی بهره برده است.

مهم ترین نکات در هنگام خرید هارداکسترنال (External Hard Drive)

ویژگی‌های کلیدی مهمی در هنگام خرید حافظه‌های قابل حمل وجود دارد که عدم توجه به هر کدام، امکان از دست رفتن مقدار زیادی از پول شما خواهد شد. در ادامه تعدادی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

ظرفیت

مهم‌ترین فاکتور در افزایش قیمت هارد اکسترنال، ظرفیت آن است. معمولا حافظه SSD اکسترنال حداکثر 4 ترابایت ظرفیت دارد و این در حالی است که یک HDD اکسترنال 4 ترابایت بسیار مقرون به صرفه تر و کاربردی تر خواهد بود.

سرعت خواندن و نوشتن

این ویژگی نیز از مهم ترین خصوصیات فنی این محصولات است که باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد. اینکه هارد شما با چه سرعتی می‌تواند اطلاعات را بازیابی و داده‌های جدید را ذخیره کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسلما سرعت بیشتر خیلی دلچسب تر و جذاب تر است.

HDD متوسط سرعت بین 80 الی 160 مگابایت بر ثانیه را برای هارد های با دور نوشتن 7200 دور بر دقیقه به ارمغان خواهد آورد. در اس اس دی سرعت به 300 مگابایت بر ثانیه تا چند هزار مگابایت بر ثانیه خواهد رسید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که به قیمت کالا هم دقت داشته باشید.

امنیت

در بیشتر مواقع اطلاعات حساسی بر روی هاردهای اکسترنال ذخیره می‌کنیم. برای ایمن نگهداری این داده ها، هارد‌های اکسترنال توسط نرم افزار های داخلی خود همانند رمز عبور و حتی امنیت اثر انگشت محافظت می‌شوند. در هر صورت بهتر است به ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری نرم افزار و سخت افزار بیشتر توجه شود.

سازگاری

بیشتر هارددیسک ها برای یک سیستم عامل خاص به صورت پیش‌فرض فرمت ریزی شده اند. البته به طور کلی با سیستم عامل های ویندور و MAC به راحتی سازگار خواهند بود. همچنین می‌توانید این دستگاه ها را به تلویزیون LED که پورت USB دارند متصل کرده و فیلم مورد علاقه خود را تماشا نمایید.

برای تکمیل ظرفیت کنسول های بازی، خرید یک هارددیسک اکسترنال رایج شده است. بسیاری از شرکت‌ها، هارددیسک های مخصوص کنسول بازی را تولید می‌کنند که برای افزایش حجم ذخیره سازی کنسول قابل استفاده است. البته گفته می‌شود کنسول پی اس 5 فقط از حافظه داخلی پشتیبانی کرده و فقط برای بک آپ گیری می‌توان از هارداکسترنال استفاده کرد و به منظور انجام بازی ها، اطلاعات باید سریعا از روی هارداکسترنال بر روی هارد داخلی بارگزاری گردد.

سازگاری هارد اکسترنال با انواع دستگاه ها

نحوه اتصال هارد اکسترنال

این دستگاه ها به صورت Plug and Play قابل اتصال به سیستم شما هستند، البته لازم به ذکر است که اگر محصولی که خریداری کردید با سیستم عامل فعلی شما سازگاری ندارد، فرمت گردد. یکی از آسان‌ترین راه ها برای استفاده از آن در سیستم عامل مک برنامه Disk Utility و در ویندوز Disk Managment است.

آیا هارداکسترنال به گوشی موبایل قابل اتصال است؟

برای اتصال هارد درایور اکسترنال به گوشی هوشمند اندرویدی، نیاز به یک تبدیل USB OTG دارید. از آنجایی که بیشتر این هارد ها برق مصرفی خود را از لپ تاپ و کامپیوتر دریافت می‌کنند، لذا اتصال این دستگاه ها به گوشی هوشمند از این امر مستثنی نیست. اکثر گوشی‌های هوشمند به اندازه سیستم شما قادر به خروجی انرژی نیستند و این امر منجر به بروز مشکل خواهد کرد. معمولا آنها می‌توانند حدود 0.5 آمپر برق ارائه دهند. اگر درایو خارجی شما به مقدار بیشتری نیاز داشته باشد، به سادگی‌ کار نخواهد کرد. در کنار این موارد فرمت دخیره‌سازی شما باید FAT32 باشد و رسانه NTFS قابل شناسایی نیست. برای تغییر حالت باید درایور را فرمت کرده و آن را در حالت FAT32 قرار دهید و پس از آن اطلاعات خود را مجددا بارگزاری نمایید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!