Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:33:14

آیا باید به خرید کارت گرافیک دست دوم فکر کنید؟!

 

اگر به فکر خرید کارت گرافیک کارکرده هستید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند! بطور مثال در تصور بسیاری از کاربران، کارت های گرافیک 24/7 (  معنی کل 24 ساعت در طول 7 شبانه روز) که به طور شبانه روز در مزارع بیت کوین استفاده می‌شدند، دیگر قابل استفاده نیست که این فرضیه کاملا غلط است، اما بهتر است در هنگام خرید این محصولات کمی دقت نمایید.

در سالهای اخیر بهترین کارت گرافیک‌ها توسط علاقه‌مندان به استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گرفت، به طوری که باعث افزایش قیمت کارت گرافیک در کل دنیا (البته به جز ایران) شد و مدتها طول خواهد کشید تا به قیمت اصلی خود برگردد. این کمبود برای گیمر‌های کامپیوتری که قصد دارند مهمترین قطعه کامپیوتری خود را ارتقا دهند، اتفاق وحشتناکی بوده است.

اگر به کارت گرافیک جدیدی نیاز دارید، ممکن است روی آوردن به بازار مدل‌های استوک ایده خوبی به نظر برسد، ولی در هنگام خرید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. در نظر داشته باشید که اگر اختلاف قیمت بین کارت گرافیک کارکرده و نو زیاد نبود، بهتر است بدون هیچ ریسکی و تلاشی کارت گرافیک نو را بخرید. زیرا ممکن است کارت گرافیک کارکرده برای استخراج و ماینینگ استفاده شده باشد و به همین دلیل خیلی زودتر از انتظار از کار بیفتد.

خرید کارت گرافیک کارکرده

قیمت و عملکرد کارت گرافیک

یک فرآیند واقعی برای تعیین اینکه چه کارت گرافیکی را برای خرید انتخاب شود وجود دارد.عامل اول بودجه قابل پرداخت شما و تعیین انتظارات شما از عملکرد واقعی آن آغاز می‌شود. شما با توجه به هزینه ای که در نظر دارید کارتهای گرافیک مختلف را ارزیابی نمایید. اگر با صرفه جویی در هزینه، فقط با خرید کارت دست دوم فکر می‌کنید و انتظار دارید عملکرد مشابهی را کسب کنید، واقعا جای تامل دارد. اگر نمی‌خواهید تکنولوژی ردیابی اشعه یا همان Ray-Tracing و پشتیبانی از DLSS را از دست بدهید، بهتر است از خرید کارتهای خیلی قدیمی صرف نظر کنید. توجه داشته باشید کارت قدیمی با حافظه کمتر در کنار خرج کردن پول بیشتر، واقعا ایده خوبی نیست!

هنگام خرید کارت گرافیک استفاده شده احتیاط کنید!!

هیچ راهی برای تشخیص اینکه مالک (مالکان) قبلی کارت گرافیک، با آن چقدر کار کرده است و از چه مقدار بازدهی آن بهره برده است، وجود ندارد؛ بنابراین توصیه ما این است که بدترین مورد را در نظر داشته باشید. به احتمال بالا از کارت گرافیک برای استخراج ارز استفاده شده و محتمل است فروشنده یا مالک آن در این مورد اطلاعات درستی در اختیارتان قرار ندهد. برخی از فروشندگان در واقع ممکن است بگویند که از کارت گرافیک برای استخراج استفاده شده است اما باز هم بدترین حالت ممکن را در نظر بگیرید. به این دلیل که که شما از فروشگاه و یا سایت معتبر خرید نمی کنید و طرف مقابل شما یک شخص بوده است. 

بنابراین همه جوانب را در نظر داشته باشید. اما این بدان معنا نیست که نمی توان کارت گرافیک را تعمیر کرد. توجه داشته باشید لنت های حرارتی و خمیر حرارتی با گذشت زمان خراب می‌شوند و گرد و غبار می‌تواند در پره های فن و باله های هیت سینک جمع شود. با کمی تمیز کردن ممکن است این مشکلات حل شوند و TLC ممکن است کارتی را ایجاد کند که همانند یک کارت نو عمل کند. فاکتور هزینه لنت‌های و حتی فن‌های جدید و همچنین مدت زمان لازم برای تمیز کردن کارت را فراموش نکنید. 

اگر امکان خرید حضوری برایتان فراهم می‌باشد، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. فقط با دیدن کارت می‌توانید چیزهای زیادی در مورد کارت متوجه شوید. گرد و غبار را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا پیچ‌های نگهدارنده کارت را برداشته اند یا خیر. و به خصوص اگر گوشه ها و شکاف‌ها تمیز به نظر برسد، این احتمال وجود دارد که برای مدت چند سال از کار نیفتد و به خوبی برایتان کار کند.

راهنمای خرید کارت گرافیک کارکرده

اهمیت عمر و سن کارت گرافیک

در هر محصولی، طول عمر استفاده از آن نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. این مورد بیشتر شبیه خریدن ماشین کارکرده می‌باشد. اگر وسیله ای فقط یک سال از عمرش گذشته باشد، حتی اگر سخت و بیش از حد استفاده شده باشد، باز هم باید دارای ضمانت نامه باشد.

به طور خلاصه، خرید یک پردازنده گرافیکی دست دوم که از آخرین نسل است، نسبت به خرید یک پردازنده گرافیکی درجه یک دست دوم از چندین سال قبل ایمن تر خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که AMD اکنون تمام کارت گرافیک های سری R9 300 و نسخه های قبلی را به همراه کارت های R9 Fury / Nano رسماً بازنشسته کرده است. فقط کارتهای سری RX هنوز از پشتیبانی فعال درایور برخوردار هستند. انویدیا همچنین پشتیبانی از پردازنده های گرافیکی سری GTX 500 و نسخه های قبلی را اعلام کرده است که پشتیبانی از کپلر (کارت گرافیک های سری GTX 600 و  GTX 700) را دیگر در برنامه کاری خود ندارد. توجه داشته باشید ویندوز 11 و بازی های آینده ممکن است روی کارت های قدیمی تر اجرا نشوند.

بررسی و محک زدن عملکرد و سالم بودن کارت گرافیک

اگر کارت گرافیک کارکرده ای پیدا کردید که با تمام معیارهای شما مطابقت دارد و تصمیم به خرید آن دارید، قبل از خرید می‌توانید کارت گرافیک مد نظر را تست کنید. با این فرض که پردازنده مرکزی و سیستم شما به همین نسبت سریع است، اما ثبات به اندازه سرعتِ یک قطعه مهم است. پیشنهاد می‌کنیم برخی از بنچمارک های سنگین را کنار بگذارید تا بتوانید عملکرد واقعی کارت گرافیک را بررسی کنید که آیا این کارت به درستی کار می‌کند یا نه.

نرم افزارهای مختلفی وجود دارند تا به شما در ارزیابی عملکرد کارت گرافیک کمک کنند. برای مثال نرم افزار 3DMark کمک می‌کند کارت گرافیک را ارزیابی نمایید، اما اگر نسخه پولی داشته باشید که بتوانید به آن بگویید 50 بار متوالی آزمون را انجام دهد، می تواند بسیار مفید باشد. نرم افزار FurMark یک نرم افزار بنچمارک خوب می‌باشد. برای بررسی دمای کارت گرافیک، سرعت فن و مصرف برق نیز می‌توانید برخی از برنامه های کاربردی دیگر را اجرا کنید.

خرید کارت گرافیک استوک

نکات دیگر

اگر یک کارت گرافیک دست دوم خریداری میکنید، به خصوص یک کارت گرافیک بسیار قدیمی، همه چیز می‌تواند متفاوت باشد. شما حتما باید به ویژگی های کارت گرافیک نیز توجه کنید، برای مثال ردیابی اشعه فقط در قطعات RTX انویدیا یا سری RX 6000 AMD پشتیبانی می شود. بنابراین شما با توجه به نیاز و مصرف خود به ویژ‌گی‌های کارت گرافیک دقت کنید. همچنین اگر علاقه مند به بازیهای کامپیوتری هستید، توجه کنید که DLSS(یک فناوری است که به کمک آن، بازی‌ها به صورت کلی بهتر و زیباتر به نظر برسند) به کارت RTX  انویدیا نیاز دارد. مصرف برق کارت گرافیک را نیز بررسی کنید و مطمئن شوید که پاور(یا همان منبع تغذیه که که انرژی الکتریکی مورد نیاز قطعات و سخت افزارهای سیستم های کامپیوتر را تامین می کند) می‌تواند انرژی کافی برای هر کارت گرافیکی که در نظر دارید را تهیه کند.(برای آشنایی با فناوری انویدیا جی سینک و ای ام دی فریسینک، اینجا کلیک کنید.)

جمع بندی

به طور خلاصه اگر تفاوت قیمت بین کارت گرافیک نو و کارکرده، قابل ملاحظه نباشد توصیه ما به شما این است که از خرید کارت گرافیک کارکرده پرهیز کنید. اگر امکان خرید حضوری دارید، می توانید کارت گرافیک را راحتتر و دقیقتر بررسی کنید. برای مثال گرد و غبار می‌تواند در پره های فن و باله های هیت سینک جمع شود و لنت های حرارتی و خمیر حرارتی با گذشت زمان خراب می‌شوند. اگر هر تغییر رنگ در PCB را در هر نقطه‌ای از کارت مشاهده کردید، این یک نشانه واضح است که کارت از طریق گرما آسیب دیده است و انتظار نمی‌رود که تا مدت طولانی کار کند. اگر امکان خرید حضوری را ندارید، از فروشنده بخواهید از زوایای مختلف برایتان از کارت گرافیک عکس بگذارد تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!