Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 11:09:46

مودم و روتر چه تفاوت‌هایی باهم دارند ؟

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت مودم و روتر را در دو جمله بگوییم، مودم اتصال شما را به اینترنت برقرار می سازد، در حالیکه روتر دستگاه های شما را به شبکه Wi-Fi وصل می کند. دانستن تفاوت‌های این دو دستگاه با یکدیگر و نحوه استفاده از هر یک می‌تواند در انتخاب و خرید آن‌ها یا به ‌کارگیریشان در یک شبکه خانگی بسیار موثر باشد و همچنین در هزینه هایتان نیز صرفه جویی شود.

مودم و روتر چه تفاوت‌هایی باهم دارند ؟

گاهی اوقات کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند ولی هنوز تفاوت میان مودم یا روتر را نمی‌دانند و در نتیجه تصور نادرستی از این دستگاه‌ها و کارکردشان دارند. هر دو این دستگاه ‌ها برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند. اما در ساختار و نوع کار آنها تفاوت هایی وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

کار مودم چیست ؟

برای روشن شدن تفاوت مودم و روتر، بد نیست که با ویژگی ها و نحوه عملکرد هر دو دستگاه آشنا شوید مودم به طور ساده، دستگاهی است که از خانه شما به دستگاه‌های یک سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) در فاصله‌ای دور متصل می‌شود تا اینترنت را به دست شما برساند. وظیفه اول و آخر یک مودم انتقال اینترنت از ISP به خانه شما است

    کار مودم چیست ؟

به ساده ترین تعریف، مودم یا (Modulator - Demodulator) دستگاهی است که از آن برای تبدیل داده‌های دیجیتال به آنالوگ و بلعکس استفاده می‌شود. رایانه‌های ما داده ها را به صورت دیجیتال تولید و منتقل می‌کنند اما برای انتقال این داده ها به شبکه و ISP، نیاز به یک مبدلِ دیجیتال به آنالوگ داریم که مودم ها این عمل را انجام می‌دهند.

روند کار مودم روتر

مودم‌ها دستگاه‌های با طراحی و کار ساده‌ای هستند و معمولا کوچک و جمع ‌و جور طراحی می‌شوند. رایج‌ترین مودم که در همه خانه‌های ایرانی‌ها یافت می‌شود، مودم DSL است. این مودم از خط تلفن و سوکت RJ۱۱ برای اتصال به ISP استفاده می‌کند.

آشنایی با مودم

از دیگر مودم‌ها، می توان به مودم‌های فیبر نوری اشاره کرد. اگر شما از اینترنت فیبر نوری استفاده کنید، باید یک مودم یا دستگاه ONT (مخفف Optical Network Terminal) برای تبدیل سیگنال‌های نوری روی فیبرنوری به سیگنال‌های الکتریکی استفاده کنید. مودم 3G/4G و مودم کابلی هم از انواع دیگر مودم‌ها هستند.

کار روتر چیست ؟

کار روتر چیست ؟

حوزه عملکردی مودم متصل کردن شما به خارج از خانه و اینترنت است. اما دستگاه‌های روتر درون خانه شما فرمان‌روایی می‌کنند و کاری به اتفاقات بیرون از خانه ندارند! یک دستگاه روتر، وظیفه دارد اینترنت دریافت شده توسط مودم را میان چندین نفر یا دستگاه توسط کابل شبکه (LAN) یا بصورت بی سیم به اشتراک بگذارد. در نتیجه این فرآیند، هر کدام از دستگاه‌ها آی ‌پی آدرس داخلی مختص به‌ خود را خواهند داشت. روتر از طریق همین آی‌پی آدرس‌ها می‌تواند ترافیک بین دستگاه‌ها را مسیریابی کند که به این عملیات روتینگ گفته می شود.

کاربرد روتر شبکه

روترها در هر دو مدل روتر کابلی یا اترنت و روتر بی‌سیم هستند که کاربران خانگی بیشتر با روترهای بی‌سیم کار دارند چون می‌خواهند به طور بی‌سیم به اینترنت دسترسی داشته باشند. روترهای بی‌سیم علاوه بر اینکه وای‌فای را فراهم می‌کنند، چندین درگاه اترنت هم برای اتصال کابلی برخی دستگاه‌ها به اینترنت فراهم خواهند کرد. معمولا از مودم یک کابل شبکه معمولی با درگاه RJ۴۵ خارج و به روتر وصل می‌شود.

انواع روتر شبکه

اصولا روترهای بی‌سیم از فناوری‌ها و طراحی‌های پیچیده و متنوعی بهره می‌برند و چندین دسته‌بندی و گروه‌بندی دارند. روترهای تک بانده، دو بانده یا سه بانده، روترهای با استاندارد ۸۰۲.۱۱n یا ۸۰۲.۱۱ac، روترهای ساده یا تقویت‌کننده. پس یک تفاوت بزرگ و اصلی میان مودم و روتر این است که مودم باید اینترنت را فراهم کند و روتر باید اینترنت را بین چند دستگاه تقسیم کند. (مقاله تخصصی ما را در خصوص روتر شبکه مطالعه فرمایید.)

مودم و روتر در یک دستگاه

مودم و روتر در یک دستگاه

بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های مودم و روتر برای راحتی کار کاربران، این دو دستگاه را با یکدیگر ترکیب کرده و یک دستگاه به نام «مودم روتر» وارد بازار کردند. این دستگاه‌ها غالبا یک درگاه RJ۱۱ برای اتصال به خط تلفن دارند و از چند درگاه RJ۴۵ برای اتصال کابلی دستگاه‌های دیگر سود می‌برند و البته قابلیت وای‌فای برای دسترسی بی‌سیم به اینترنت هم دارند.

مودم و روتر در یک دستگاه

در دستگاه‌های مودم روتر، اینترنت از ISP به درون این دستگاه‌ها آمده و همان‌جا میان دستگاه‌های داخل شبکه تقسیم می‌شود. معمولا در این دستگاه‌ها؛ مودم ضعیف‌تر از روتر است و به روتر بهای بیشتری داده شده است.بنابراین به هیچ عنوان مودم ADSL خود را دست کم نگیرید، چرا که معجونی از تجهیزات پیشرفته و پرکاربرد در دنیای ارتباطات است.

ساختار مودم و روتر به چه شکلی است

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ترکیب این دو دستگاه باعث تضعیف هر دو دستگاه می‌شود و بهتر است این دو از یکدیگر مجزا باشند. از آن سو، برای کاربران خانگی نصب و پیکربندی دو دستگاه با آدرس IP یکسان و شبیه به یکدیگر کمی سخت است. یکی دیگر از مشکلاتی که متوجه آنهاست این است که در صورت خرابی یکی از این دستگاه ها، نمیتوان به تنهایی آن را تعمیر کرد و باید کل دستگاه را تعمیر یا تعویض کرد. اگر دو دستگاه مودم و روتر از یکدیگر مجزا باشند، کاربران می‌توانند یک دستگاه را بدون وابستگی به دیگری به‌روزرسانی و یک دستگاه جدید خریداری کنند. عیب‌یابی دستگاه‌های مجزا از یکدیگر نیز ساده‌تر است.

راهنمای خرید مودم روتر

در صورتی که قصد ارتقاء یکی از این دستگاه ها را هم داشته باشید وضعیت به همین صورت و باید دستگاه مودم روتر خود عوض کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان مودم را دستگاهی برای اتصال به اینترنت با استفاده از تبدیل داده های آنالوگ دریافتی از ISP به داده های دیجیتال دانست. روتر دستگاهی است که قابلیت دریافت اینترنت از مودم و اشتراک گذاری آن بین دستگاه های دیگر را دارد. اگر شما قصد دارید در منزل خود صرفا با یک رایانه به اینترنت متصل شوید، نیازی به استفاده از روتر ندارید و مودم نیاز شما را رفع می‌کند اما اگر قصد اتصال به اینترنت با چند دستگاه را دارید، باید از روتر سیمی یا بی سیم استفاده کنید. در مورد مودم روترها هم گفتیم که در این دستگاه ها، برای راحتی کاربران، روتر و مودم با یکدیگر ادغام شده اند تا عمل اتصال به اینترنت و اشتراک گذاری آن را در یک دستگاه داشته باشیم.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!