Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:18:45

راهنمای خرید لپ تاپ استوک (Stock) و کارکرده

 

مهم‌ترین علت خرید یک لپ‌تاپ کارکرده و استوک، قیمت کمتر آن نسبت به لپ تاپ نو می‌باشد. البته خرید لپ تاپ کارکرده نسبت به سایر محصولات استوک امری سخت و تخصصی است؛ اما در این مقاله سعی کردیم نکات کلی و مهمی که پیش از خرید باید دانست را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در زمان خرید لپ تاپ استوک

نکات مهم در زمان خرید لپ تاپ استوک

قیمت لپ تاپ نسبت به گوشی موبایل و خیلی از لوازم جانبی لپ تاپ و… بالاتر است؛ لذا به هیچ عنوان قبل از بررسی دقیق آن به صورت حضوری، به فروشندگان به صورت آنلاین وجهی پرداخت نکرده تا دچار مشکل نشوید. زمانی که برای اولین بار با لپ تاپ مدنظر خود روبرو شدید، موارد زیر را به دقت بررسی نمایید.

وضعیت نمایشگر

گام بعدی دیگر بررسی نمایشگر است که در زمان نمایش تصویر تغییر رنگ، مشکلات روشنایی، Flicker و پیکسل‌های مرده نداشته باشد. یکی از تست‌هایی که می توانید انجام دهید این است که یک صفحه سفید مانند برنامه Word باز کرده و مطمئن شوید در پیکسل ها نقطه سیاه و خراب وجود نداشته باشد. برای تست زاویه دید هم یک کلیپ ویدئویی را در حال اجرا گذاشته و از زوایای مختلف به نمایشگر نگاه کنید تا میزان دید آن را بررسی کرده باشید.

بدنه لپ تاپ

سلامت فیزیکی امری بسیار مهم در زمان خرید یک لپ‌تاپ خوب است و محصول مورد نظر شما باید عاری از ترک و آثار ضربه باشد. پیچ، لولا و... آن را به دقت نگاه کنید که شل نباشد و مشکلی نداشته باشد. البته ممکن است قطعات داخلی لپ تاپ دچار مشکل باشند که در نگاه اول قابل تشخیص نیست.

صفحه کلید و تاچ پد لمسی

مسلما پر استفاده ترین بخش لپ تاپ همان کیبورد و تاچ پد لمسی است. کلید‌های کیبورد نباید شکسته باشند و پس از فشار دادن به حالت اول خود برگردند و دچار اختلال در ثبت و برگشت نداشته باشند. کلید های مهمی نظیر Shift، Alt،Ctrl و Enter را با دقت بیشتری تست کنید زیرا میزان استفاده از آنها به مراتب بیشتر از سایر کلید‌هاست.در خصوص تاچ پد نیز باید حالت های چند لمسی و دقت اسکرول که توسط سنسور های آن دریافت می‌شود به خوبی و دقت فراوان مورد سنجش قرار گیرد. این اعمال با زوم کردن، اسکرول با 2 انگشت، کشیدن 3 انگشت به صورت همزمان و ... قابل انجام است.

صفحه کلید و تاچ پد لمسی در خرید لپ تاپ استوک (Stock) و کارکرده

اتصال بی‌سیم و Wi-Fi

شبکه وای فای و بلوتوث در لپ‌تاپ ها در مقایسه با اتصال با کابل LAN از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و هیچ کس تمایل ندارد لپ‌تاپی خریداری کند که در این مورد دچار مشکل و اختلال باشد. سیگنال دریافتی توسط وای فای سیستم باید به درستی صورت بگیرد و اگر از یک ماوس یا صفحه کلید بی‌سیم استفاده می‌کنید، نیز اتصال بلوتوث به بدون مشکل سیگنال ها را دریافت کند.

تست وب کم و اسپیکر ها

اکثر لپ‌تاپ ها مجهز به یک وب کم نسبتا معمولی هستند و کیفیت تصویر آنها به اندازه وب کم های درجه یک نسبتا پایین تر بوده و به شما توصیه می‌کنیم که در این امر حساسیت زیادی به خرج ندهید. برنامه دوربین ویندوز را باز کرده و از سلامت دوربین عکاسی و فیلم برداری آن مطمئن شوید.

برخی افراد از اسپیکر لپ تاپ خود به طور دائم استفاده نمی‌کنند و اسپیکر شخصی خود را به آن متصل می کنند، اما بهتر است صدای اسپیکر خود را به دقت و در بالاترین حجم صدا تست کنید تا در زمان مسافرت و ویدئو کنفرانس های حضوری به مشکل نخورید. اگر تمایل به ضبط صدا و یا برقراری تماس آنلاین دارید، باید میکروفون لپ تاپ نیز مورد تست قرار بگیرد و تا حد امکان میزان نویز محیط را مخفی نماید.

پورت ها

تمامی پورت ها نظیر پورت USB، پورت شبکه (LAN) و پورت HDMI، اسلات SD و ... باید صحیح و سالم باشند. اگر این پورت ها به صورت مستقیم به مادربرد متصل شده باشند و دچار خرابی شوند، هزینه تعویض آنها به شدت بالا خواهد بود. اگر لپ تاپ قدیمی شما دارای درایو نوری است، بهتر است با قرار دادن DVD و CD سرعت و عملکرد آن را ارزیابی نمایید. یک هدست یا اسپیکر را به جک 3.5 میلی متری لپ تاپ متصل کنید و میزان صدا و دقت پخش را کنترل کنید.

اهمیت سلامت پورت ها خرید لپ تاپ استوک (Stock) و کارکرده

سلامت باتری

شاید در زمان خرید تست باتری لپ تاپ کمی سخت باشد، چون شاید نتوانید در مدت زمان طولانی سیستم خود را مورد ارزیابی قرار دهید. سلامت باتری بسیار مهم و ضروری است، پس حداقل 15 دقیقه به طور مداوم از سیستم مورد نظر خود استفاده کنید تا سرعت تخلیه شدن آن را ارزیابی کنید. در کنار باتری سلامت آداپتور و کابل آن هم بسیار مهم است.

اگر محصول مورد نظر شما لپ‌تاپ اپل است، به قسمت منو Apple بروید، System Setting را کلید و به قسمت Battery بروید، سلامت باتری در 2 حالت خواهد بود که در سمت راست قابل نمایش است، حالت عادی (که استاندارد وخوب است) و سرویس توصیه شده که نشان دهنده برخی مشکلات احتمالی برای لپ تاپ خواهد بود.

مشخصات فنی لپ تاپ

برای بررسی تست سلامت HDD و SSD در لپ تاپ می توانید از نرم افزار‌های تست سلامت هارد استفاده کنید که در زمان کوتاهی میزان سلامتی آن را به شما نشان خواهد داد. البته صحبت در خصوص مدل قطعات و قدرت پردازشی آنها کمی طولانی بوده و خارج از بحث ما خواهد بود، اما به طور مختصر سعی کنید لپ‌تاپی را انتخاب کنید که از پردازنده‌های نسل جدید برخوردار باشد و نوع ماژول رم آن حداقل DDR4 باشد تا با جدیدترین نرم افزار‌ها سازگاری داشته باشد.

بررسی قیمت

قیمت لپ‌تاپ‌های استوک، کاملا سلیقه‌ای و متفاوت خواهد بود. بسته به نوع سخت‌افزار، ایرادات ظاهری و فنی، قیمت آن دست خوش تغییر می‌شود. لذا در کنار بررسی تمامی موارد گفته شده، تخمین قیمت قطعات داخلی آن و کمک گرفتن از فردی متخصص می توانید قیمت آن را تعیین کنید.

عمر یک لپ تاپ دست دوم چقدر باید باشد؟

بسته به نوع استفاده شما و اینکه چه کاری می‌خواهید با آن انجام دهید، سیستم مورد نیاز خود را تهیه کنید. اگر سیستم مورد نظر شما یک لپ تاپ‌گیمینگ یا لپ تاپ مخصوص طراحی است، نباید عمر آن بیش از 2 یا 3 سال باشد و سخت افزار آن متناسب با نیاز شما باید بتواند برنامه را پردازش کند.

لپ تاپ بازسازی شده یا لپ تاپ دست دوم چه تفاوتی دارد؟

بین این 2 لپ تاپ کمی تفاوت وجود دارد. لپ تاپ دسته دوم یک سیستم سالم است که مدتی توسط یک فرد استفاده شده و حالا در حال فروش می‌باشد. اما لپ‌تاپ بازی سازی شده، سیستمی است که در برخی سخت‌افزار ها دچار ایراد شده و فرد مختصص، قطعه جدیدی روی آن نصب کرده و ممکن است آن را ارتقا نیز داده باشد. البته اکثر فروشندگان سعی می‌کنند لپ‌تاپ دسته دوم را به مدل کانفیک کارخانه نزدیک کنند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!