Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 14:56:17

تکنولوژی Flicker-Free در مانیتورها

 

مانیتورهایی که به تکنولوژی Flicker-free مجهز هستند، برای تنظیم روشنایی صفحه از جریان ثابت نور استفاده کرده که از هرگونه لرزش تصاویر و خستگی چشمان کاربران جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که اکثر کاربران به طور مداوم و روزانه از مانیتور استفاده می‌کنند، عدم توجه به کیفیت و قابلیت های فنی نمایشگرها می‌تواند در دراز مدت آسیب جدی به بینایی آنها وارد نماید. توصیه می‌شود در زمان خرید مانیتور به فناوری های محافظ چشمان آنها دقت نمایید.

تکنولوژی Flicker-Free در مانیتورها

آشنایی بیشتر با Flicker-free

اکثر افراد با این فناوری آشنایی ندارند و حتی نمی‌دانند که مانیتور گیمینگ و گران قیمت آنها از این ویژگی بهره برده است. اما بهتر است بدانید اکثر مانیتور ها دارای ویژگی هایی نظیر Flicker-free بوده که به سلامت جسمی کاربران کمک شایانی خواهد کرد. سوسو زدن، لرزش یا Flicker زمانی رخ می‌دهد که مانیتور در سرعت بالایی نور پس زمینه را خاموش و روشن نماید. اگرچه این اتفاق قابل رویت توسط چشمان شما نیست، اما می‌تواند منجر به خستگی چشمان و آسیب های جدی به آن شود.

چرا Flicker به چشمان شما آسیب می‌رساند؟

شاید به طور آگاهانه از مضرات این امر آگاه نشوید، اما این بدان معنا نیست که بدن شما نسبت به این اتفاق واکنش نشان ندهد. مردمک چشم شما قابلیت تشخیص لرزش تصویر را دارد و آن را دنبال خواهد کرد. در نتیجه آنها منقبض و منبسط شده تا با جریان نور صفحه نمایش سازگار شوند.

با گذشت زمان چشمان شما خسته شده و ممکن است به سندرم بینایی کامپیوتر دچار شوید. به طور قطع مانیتورهایی که فاقد این ویژگی هستند، در مدت زمان استفاده طولانی در حدود 4 ساعت، چشمان شما در استفاده از نمایشگر های غیر استاندارد، کاملا خسته خواهند شد. در موارد جدی تر و استفاده بیشتر از این دست صفحه نمایش ها، امکان ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یا حتی از دست دادن بینایی ممکن خواهد بود.

علائم رایج سندروم بینایی کامپیوتر

بهتر است بدانید که مانیتورهای دارای فیلتر نور آبی نیز از چشمان شما محافظت خواهند کرد. اگر حس می‌کنید که مانیتور شما آسیب‌هایی نظیر Double vision (مشاهده تصاویر به صورت دوتایی)، سرخ شدن، تحریک شدن و خشک شدن چشم ها، سردرد را به شما وارد می‌کند، بهتر است بداند که اینها علائم سندرم بینایی کامپیوتر هستند. 

نگران نباشید، زیرا اکثر مانیتور های مدرن و جدید از خاصیت Flicker-free استفاده می‌کنند؛ بدین صورت با مدیریت روشنایی صفحه که با مدولاسیون جریان مستقیم صورت می‌گیرد، تصاویر فاقد لرزش را دریافت می‌نمایید. در مقایسه این محصولات با مانیتور های قدیمی، این مدل ها نور پس زمینه را با سرعت زیادی روشن و خاموش نخواهند کرد. نکته جالب تر اینجاست که آنها با عدم توجه به سطح روشنایی، از جریان نور کنتراست استفاده خواهند کرد. (برای آشنایی بیشتر با فناوری G-sync و Free-sync، مقاله تخصصی ما را در این خصوص بخوانید.)

مقایسه تکنولوژی Flicker-Free و PWM در مانیتورها

نکات مهمی که در هنگام خرید مانتیور باید بدانید!

با اینکه اکثر شرکت های تولید کننده مانیتور از قابلیت فلیکر فری استفاده می‌کنند، اما هنوز شرکت‌هایی وجود دارند که نسبت به PMW بی توجه بوده و مانیتور خود را بدون این ویژگی به بازار عرضه می‌کنند. برخی افراد صفحه نمایش‌های روشن با نور زیاد را ترجیح داده که عدم وجود Flicker Free برای آنها مهم نخواهد بود. بیشتر افرادی که با نور صفحه نمایش کم به مانتیور نگاه می‌کنند، بهتر است این تکنولوژی را مد نظر قرار دهند. قابلیت PWM زمانی فعال و قابل استفاده خواهد بود که تنظیمات روشنایی نور زیر 50 درصد باشد و حتی به بازه 20 الی 30 درصد نیز برسد.

روش تشخیص وجود یا عدم وجود Flicker-free در مانیتور

نیازی به انجام فرایند خاصی یا تهیه تجهیزات پیچیده ندارید. فقط کافی است یک گوشی هوشمند با دوربین مناسب تهیه نمایید. روشنایی صفحه نمایش را در حداکثر اندازه خود قرار داده و دوربین گوشی را به سمت مانیتور بگیرید. از طریق صفحه نمایش گوشی به مانیتور مشاهده کرده و در عین حال روشنایی مانیتور را به سمت کم و زیر 50 درصد برسانید. اگر مشکل لرزش وجود داشته باشد، با کاهش روشنایی به راحتی قابل تشخیص و آشکار شدن خواهد بود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!