Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-01-20 15:17:33

همه چیز درباره حافظه اس اس دی (SSD)

 

امروزه تهیه حافظه اس اس دی نیاز ضروری هر کامپیوتری محسوب می شود زیرا ساده ترین راه برای افزایش سرعت کامپیوترها برای هماهنگ شدن با پردازنده به خصوص در هنگام بازی ها، وجود چنین حافظه‌هایی است. پردازنده سیستم شما می تواند میلیاردها چرخه را در هر ثانیه مدیریت کند، اما اغلب زمان زیادی را منتظر می ماند تا هارد درایو ها اطلاعات شما را بازیابی کنند. هارد دیسک های قدیمی (HDD) دارای صفحاتی هستند که باید به دور خود بچرخند و یک بازوی خواندن راست دارند که باید به صورت فیزیکی به بخشهای داده‌ای که در حال حاضر به دنبال آن هستید راه پیدا کند. برای دستیابی به عملکرد سریع و مطلوب، به یک درایو حالت جامد یا همان اس اس دی (SSD) خوب نیاز دارید.

در حالی که اس اس دی ها تقریباً همیشه نسبت به هارد دیسک ها سریعتر هستند، بهتر است در برخی موارد (مانند ذخیره سازی انبوه فایل ها با حجم بالا) از وجود هارد‌ دیسک ها بهره ببریم. در این مقاله به بررسی مهم ترین ویژگی‌های حافظه SSD که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

می خواهید چقدر هزینه کنید؟

محدوده حجم حافظه اکثر اس اس دی ها از 120 گیگابایت به بالا است. در حالی که حافظه‌های 120 گیگابایتی ارزان ترین نوع هستند، اما به اندازه کافی برای ذخیره سازی بسیاری از نرم افزارها مناسب نیستند و معمولاً کندتر از همتایان با ظرفیت بالاتر خود می‌باشند. بسیاری از شرکت ها شروع به حذف این ظرفیت کرده اند و این در حالی است که حافظه‌های با حجم 250 گیگابایت نسبت به حافظه های 120 گیگابایتی تفاوت قیمتی آنچنانی ندارند. طبیعتا هر چه این حجم افزایش یابد، عملکرد و سرعت حافظه بهبود خواهد یافت. برخی از شرکت ها مانند سامسونگ در تولید اس اس دی های با حجم حافظه 2 ترابایت و بالاتر نیز اقداماتی کرده‌اند.

همه چیز درباره حافظه اس اس دی

اس اس دی 2.5 اینچی SATA

از رایج ترین انواع اس اس دی ها، اس اس دی های SATA بوده که به سبک هارد دیسک های لپ تاپ سنتی ساخته شده اند و بر روی همان کابل ها و رابط SATA متصل می شوند. اگر لپ تاپ یا کامپیوتر شما دارای یک درایو هارد 2.5 اینچی و یک کانکتور SATA اضافی است، این درایوها باید با این قطعات سازگار باشند (هرچند در صورت نصب بر روی دسکتاپ فقط با هارد دیسک بزرگتر و 3.5 اینچی ممکن است به آداپتور نیاز داشته باشید.)

اس اس دی های Add-in Card (AIC)

این درایوها می توانند بسیار سریعتر از سایر درایوها عمل کنند، زیرا از طریق گذرگاه PCI Express به مادربرد متصل می شوند، نه از طریق رابط SATA. آنها همچنین می توانند به خطوط PCIe بیشتری نسبت به اکثر درایوهای M.2 دسترسی داشته باشند. درایوهای AIC به شکاف های مادربرد متصل می شوند که بیشتر برای بهترین کارت‌های گرافیک یا کنترلرهای RAID استفاده می شوند. البته این بدان معناست که آنها فقط یک گزینه برای رایانه های رومیزی هستند و برای نصب آنها نیاز به یک اسلات خالی PCIe x4 یا x16 دارید.

اس اس دی های M.2

این نوع حافظه ها بیشتر شبیه حافظه های رم هستند اما در ابعاد کوچکتر. درایوهای M.2 استاندارد برای استفاده در لپ تاپ به شکل باریک طراحی شده اند ولی می توانید آنها را در مادربردهای کامپیوتر های معمولی نیز نصب کنید. بسیاری از مادربرد های سطح بالا حتی دارای دو یا چند شکاف M.2 هستند، بنابراین می توانید درایوها را در RAID نیز اجرا کنید.

اکثر اس اس دی های M.2 در ابعاد 22 میلی متر عرض و 80 میلی متر طول طراحی می شوند اما برخی از آنها کوتاه تر یا طویل تر هستند. می توانید به کمک شماره چهار یا پنج رقمی در نام آنها این ابعاد را بفهمید، که دو رقم اول نشان دهنده عرض و بقیه طول را نشان می دهد. متداول ترین اندازه برچسب M.2 2280 دارد. اگرچه لپ تاپ ها معمولاً فقط با یک اندازه کار می کنند، اما بسیاری از مادربردها دارای فضا برای نصب درایوهای طولانی تر یا کوتاه تر هستند. بزرگترین اس اس دی های M.2 دو، چهار یا حتی هشت ترابایتی هستند.

اس اس دی های U.2

در نگاه اول، این اس اس دی ها شبیه به مدل های با فرم 2.5 اینچی یا هارد دیسک های سنتی SATA هستند. با این حال، آنها از کانکتور متفاوتی استفاده می کنند و داده ها را از طریق رابط سریع PCIe ارسال می کنند و معمولا از هارد دیسک های 2.5 اینچی ضخیم تر هستند. درایوهای U.2 گران تر و دارای ظرفیت بیشتری نسبت به درایوهای معمولی M.2 هستند. سرورهایی که دارای تعداد زیادی درایو هستند می توانند از وجود این اس اس دی ها سود ببرند، اگرچه در سیستم های مصرف کننده این امر بسیار غیر معمول است.

SSD های اکسترنال (قابل حمل)

حافظه های اس ای دی قابل حمل نیز گونه ای دیگر از حافظه های SSD هستند و دارای وزن بسیار سبک حداکثر 100 گرم و ابعاد جمع و جوری می باشند و سرعت انتقال دیتا فوق العاده بالایی دارند، اما نکته قابل توجه این است که این اس اس دی ها با قیمت بسیار گران تری از حافظه های HDD عرضه می شوند.

برای اینکه تفاوت بین حافظه های SSD و هارد دیسک های HDD را بدانید، مقاله مقایسه ای ما در این خصوص بخوانید.

به کدام نوع حافظه ذخیره سازی (فلش NAND) نیاز دارید؟

هنگام خرید حافظه های اس اس دی برای محاسبات عمومی در کامپیوتر ها یا لپ تاپ، نیازی نیست که به نوع فضای ذخیره سازی داخل درایو توجه کنید، اما برای انجام پردازش های تخصصی و نرم افزار های سنگین بهتر است به نوع حافظه ذخیره سازی نیز کمی دقت نمایید. برخی از حافظه های ذخیره سازی (Nand Flash) را در زیر معرفی کرده ایم:

حافظه های flash nand

حافظه فلش Single-Level Cell (SLC)

این اولین شکل اصلی ذخیره سازی فلش برای مدت چندین سال بود و فقط یک بیت داده در هر سلول ذخیره می کند. بسیار سریع است و مدت زمان زیادی دوام می آورد که همین امر منجر به گران بودن این نوع از حافظه‌ها خواهد شد. تفاوت عمده حافظه‌های SLC با نمونه‌های دیگر اس اس دی مصرف انرژی کمتر و زمان پاک کردن سلول‌های آن در حدود 1 الی 2.5 میلی‌ثانیه می‌باشد.

حافظه Multi-Layer Cell (MLC)

این نوع حافظه‌ها بعد از SLC ظاهر شدند و سال‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات با قیمت نسبتا پایین تر ولی با سرعت کمتری مورد استفاده قرار گرفتند. برای حل مشکل سرعت، بسیاری از این درایوها دارای مقدار کمی حافظه SLC سریعتر هستند که به عنوان بافر نوشتن عمل می‌کند.

فلش Triple-Level Cell (TLC)

همانطور که از نامش مشخص است کندتر از MLC می باشند، همچنین دارای داده های متراکم تر است که باعث ایجاد درایوهای جادارتر و مقرون به صرفه تر نیز شده است. اکثر درایوهای TLC (به استثنای برخی از ارزان ترین مدل ها) از نوعی فناوری خاص برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کنند، زیرا TLC به تنهایی بدون بافر اغلب سریعتر از هارد دیسک ها نیست.

فناوری Quell-Level Cell (QLC)

QLC به مرحله بعدی ذخیره سازی SSD ها تبدیل شده است و همانطور که از نامش پیداست به دلیل افزایش تراکم، باید به درایوهای ارزان تر و جادارتر منجر شود. اما این حافظه ها اغلب با استقامت کمتری همراه است و همچنین سرعت نوشتن پایدار کمتری پس از پر شدن حافظه درایو ایجاد می شود.

آیا به درایو از نوع 3D NAND Flash نیاز دارید؟

ساختار 3D-NAND به گونه است که لایه‌هایی از سلول‌ها روی هم قرار می‌گیرند و حجم ذخیره‌سازی به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. در کنار این ساختار فیزیکی از الگوریتم‌هایی نیز برای کاهش نرخ خطا و کاهش مصرف انرژی نیز استفاده شده تا کارایی بهینه‌ای را از این معماری شاهد باشیم. بزرگترین مزیت استفاده از این ساختار ظرفیت بالای ذخیره‌سازی در قیاس با سایز فیزیکی این نوع فلش است که باعث پایین آمدن قیمت تمام‌شده به ازای هر گیگابایت می‌شود.

مزایای استفاده از نوع ذخیره سازی V-NAND Flash

در این نوع حافظه ها، سلول‌های حافظه به‌طور عمودی روی هم قرار می‌گیرند. با این کار بدون احتیاج به سلول‌های کوچک‌تر می‌توان تراکم سطحی بالاتری برای سلول‌ها ایجاد کرد. عملیات نوشتن و خواندن توسط حافظه V-NAND با سرعتی معادل دو برابر سرعت حافظه NAND معمولی اتفاق می‌افتد. از طرفی حافظه V-NAND با مصرف تنها ۵۰ درصد انرژی مصرفی حافظه NAND معمولی تا 10 برابر آن عمر می‌کند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!