Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-11 11:47:45

آیا ویندوز 12 اشتباهات Window 11 را تکرار خواهد کرد؟

 

از آنجایی که ویندوز 12 در حال توسعه و تولید بوده، ممکن است برخی ایراداتی که در ویندوز 11 وجود دارد، در 12 نیز به چشم بخورد. همانطور که خبرهای جدید شرکت مایکروسافت اشاره شده، سیستم عامل جدید به طور حتم تمرکز زیادی بر ویژگی‌های هوش مصنوعی AI دارد و طبق گزارش Windows Central، سخت افزار سیستم شما برای سازگاری با این تکنولوژی نیازمند به یک واحد پردازنده عصبی اختصاصی نظیر NPU خواهد داشت.

اشتباهات رایج ویندوز 11

مایکروسافت در خصوص ویندوز 11 و نیاز آن به ماژول Trusted Platform Module یا TPM اشتباه کرد. این تراشه امنیتی در سخت افزار اکثر کامپیوتر ها موجود نبوده و همین نقص منجر به بوجود آمدن برخی ناسازگاری‌ها با ویندوز 11 شده است. حال اگر ویندوز 12 به NPU نیاز داشته باشد، باید ببنیم که سخت افزار سیستم‌ های قدیمی می‌توانند مجهز به این سیستم عامل شوند یا خیر.

مهم‌ترین ویژگی های Windows 12

برخی از ویژگی‌هایی Windows 12 شامل Windows Copilot پیشرفته، سیستم جست‌و‌جو به کمک هوش مصنوعی، ارتقا قدرت بازی‌ها و ویدئوها به کمک هوش مصنوعی، بهبود تصاویر پس زمینه متحرک به کمک هوش مصنوعی که اکثر آنها برای اجرای این قابلیت ها به سخت افزار NPU نیاز دارند، می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی های Windows 12

البته نمی‌توان به صورت قطعی گفت نسخه بعدی ویندوز به یک NPU نیاز دارد، ولی به طور حتم برای استفاده از ویندوز 12 ملزم به استفاده از سیستم سخت افزاری قدرتمند خواهید بود. به نظر بعید می‌رسد که مایکروسافت تا آنجا پیش برود که برای استفاده از ویندوز 12، بهره وری از NPU را الزامی کند، چون این سخت افزر به تازگی وارد بازار شده است.

پیشرفت پردازنده ها

ای ام دی که با جهش ها و ریسک های بزرگ شناخته می شود، در ابتدا با هوش مصنوعی Ryzen وارد گیت شد و با تولید پردازنده Ryzen 8040 در حال توسعه و پیشرفت است. در کنار این موارد بهتر است بدانیم که پردازنده های Meteor Lake آینده اینتل در یک NPU بسته می‌شوند. کوالکام نیز با تراشه Snapdragon X Elite خود در کامپیوترهای ویندوزی خود را وارد رقابت کرده است.

با این تفاسیر در سال آینده، کامپیوترهای شخصی هوش مصنوعی زیادی داریم که بسیار گران قیمت و متفاوت خواهند بود. اما مایکروسافت نمی‌خواهد نسخه بعدی ویندوز را به کاربرانی محدود کند که لزوما دارای جدیدترین لپ‌تاپ ها و پردازنده‌ها هستند، پس نیاز به NPU می‌تواند اختیاری باشد.

آیا مایکروسافت مخاطبان ویندوزی خود را از دست می‌دهد؟

حال مشکل کار اینجاست که اگر ویژگی‌های هوش‌مصنوعی اصلی‌ترین قابلیت ویندوز 12 باشد و وجود NPU الزامی باشد که در اکثر کامپیوتر‌های قدیمی وجود ندارد، به طور حتم مایکروسافت اکثر کاربران ویندوزی خود را به مرور از دست می دهد. در ادامه گزارش Windows Central گفته شده که ویندوز 12 در مقطعی از سال آینده راه اندازی شده و به بهره‌وری می‌رسد؛ اما سوال اصلی اینجاست که کاربران باید سیستم خود را ارتقا دهند یا خیر؟

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!