Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-03-18 12:48:38

مشخصات پردازنده‌های گرافیکی انویدیا سری RTX 50 فاش شد

 

کمی پیش سری Super پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 رونمایی شد و انتظار می‌رفت شرکت انویدیا برای مدت کوتاهی دست از تولید محصولات جدید بکشد. ولی شایعات وسیعی در خصوص زمان انتشار نسل جدید انویدیا یعنی RTX 50 به گوش می‌رسد که نیازمند بررسی و تحلیل عمیق خواهد داشت. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سری می‌توان به حافظه GDDR7، گذرگاه 384 بیت و معماری ساخت 3 نانومتری TSMC اشاره کرد.

معرفی اجمالی RTX 50

در خانواده BlackWell قرار گرفته و گفته می‌شود با طراحی سنتی انویدیا هم خوانی داشته و جدول زمانی انتشار آن دقیق نیست. با توجه به استقبال از معماری RDNA 4 شرکت AMD، می‌توان از تحریک شدن احتمالی انویدیا برای تولید GPU ها مطمئن شد. البته به نظر می‌رسد در اواخر سال 2024 می‌توان منتظر این نسل از پردازنده‌های گرافیکی ماند.

انویدیا به حفظ روند محتاطانه خود مشهور است و این خلاف شرکت AMD است؛ زیرا ای‌ام‌دی همواره از ریسک‌های بزرگ در تولید محصولات جدید استفاده می‌کند. هرچند راه‌حل‌های توسعه پردازنده‌ها در راس افکار مدیران انویدیا است و آنها در صدد بهبود عملکرد انها در ردیابی پرتو و ... می‌باشند.

  • RTX 5090 Ti و RTX 5090
  • RTX 5080 Ti و RTX 5080
  • RTX 5070 Ti و RTX 5070 
  • RTX 5060 Ti و RTX 5060
  • RTX 5050 Ti و RTX 5050

مشخصات فنی RTX 50

معماری ساخت 3 نانومتری TSMC می‌تواند با بهبود عملکرد آن تا 15 درصد نسبت به ساخت 5 نانومتری با همان میزان مصرف انرژی کمک کند. این مسئله می‌تواند به طرز قابل توجهی در ساختار کارت گرافیک تاثیر مستقیم بگذارد که یک محصول قدرتمند و در عین حال کوچک تر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی کارت گرافیک انویدیا سری RTX 50

در خصوص رابط‌های اتصال نیز می‌تواند از پورت‌های DisplayPort 2.1 و HDMI 2.1 نیز بهره‌مند شود. اما نقطه عطف آن ظهور حافظه‌های نسل جدید GDDR7 است که حداکثر گذرگاه حافظه 384 بیت را با بهبود پهنای باند و عملکرد کلی ارائه می‌دهد.

آیا از رابط اتصال PCI Express 5.0 به جای PCIe 4.0 استفاده شده است؟

یکی از دیگر شایعات جذابی که به گوش می‌رسد استفاده از درگاه اتصال PCIe 5.0 است که ممکن است برای کارت گرافیک رایج محسوب می‌شود. در کنار آن استفاده از کانکتور برق 16 پین نیز می‌تواند به افزایش ایمنی محصول کمک کند که به جای نسخه اصلاح شده 12v-2×6 است. می‌توان تا حدود افزایش 30 الی 50 درصد در خصوص کیفیت پرچم دارهای سری RTX 50 در نظر گرفت که برای خانواده Blackwell فوق العاده به نظر می‌رسد. انویدیا می‌خواهد عملکرد RTX 5090 در بالاترین حد ممکن قابل بهره‌وری باشد تا جاه طلبی خودش را به رخ رقیب نامدارش یعنی AMD بکشد. شاید همین امر نشان دهنده این باشد که انویدیا به عنوان پیشرو کارت گرافیک‌ها تا چند سال بدون چالش باشد.

عملکرد کارت گرافیک های میان رده RTX 50

افزایش عملکرد این محصولات کمتر از مدل‌های رده بالا خواهد بود، چون تمرکز انودیا برای بهبود عملکرد قدرتمندهاست. پس اگر سری RTX 40 شما در حال حاضر برای بازی و رندر مناسب است، نیازی به ارتقا آن نخواهید داشت؛ البته این به معنا کم اهمیت جلوه دادن پیشرفت GPU های میان رده RTX 50 نیست.

پیش بینی قیمت سری RTX 50

با توجه به تغییرات و پویایی بازار در قیمت محصولات می توان انتظار داشت که سری RTX 50 با توجه به افزایش استفاده از عملکرد هوش مصنوعی، انویدیا خانواده Blackwell را دست خوش قیمت بالا نماید. RTX 4090 حدودا 2 هزار دلار قیمت دارد و به طور حتم به دلیل تقاضای بالا RTX5090 می‌توان انتظار داشت که قیمت آن از 2 هزار دلار نیز فراتر برود.

البته بحث رقابت انویدیا با AMD سر جای خودش خواهد بود و همین مسئله نرخ قیمت را دستخوش چالش‌های فراوانی می‌کند. ممکن است این امر در حفظ استراتژی قیمت انویدیا تاثیر گذاشته و ارزش محصولات را همانند قبل تصدیق نماید. به طور حتم قیمت پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 با توجه به افزایش عملکرد 30 الی 50 درصد ممکن است تا مدت زیادی تا زمان رونمایی مورد بحث واقع شود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!