Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 18:47:18

قیمت، مشخصات فنی و زمان انتشار آیفون 15 اپل | Apple iPhone 15

 

از آنجایی که گوشی‌های آیفون 14 و 14 pro محصولات فوق العاده خوب و قدرتمندی هستند، اما با گذشت مدت زمانی کوتاه، خبر انتشار iPhone 15 به گوش می رسد. البته چندین ماه تا انتشار این محصول باقیمانده است اما اپل به طور معمول زودتر خبر مورد نظر خود را منتشر کرده است. در اینجا به طور مختصر تمامی ویژگی ها و قابلیت های جذاب این محصول را به طور مختصر شرح خواهیم داد.

طراحی و اندازه آیفون 15

اکثر کاربران دوست دارند که در سری جدید محصولات اپل تغییرات ساختاری جذابی را مشاهده کنند، اما آنچیزی که نا امید کننده بنظر خواهد رسید، شباهت بسیار بالای آیفون 15 با آیفون 14 خواهد بود. البته ادعاهایی وجود داشته که iPhone 15 Pro با ظاهری متفاوت تر، حاشیه نازک تر و لبه های منحنی ارائه خواهند شد. همچنین iPhone 15 Promax نیز با ساختار قاب نازک رکورد جدیدی خواهد زد.

طراحی و اندازه آیفون 15

البته در خصوص نازک بودن همچنان xiaomi 13 با قاب 1.81 میلی متری رکوردار است. اما ممکن است قاب آیفون 15 پرو 1.55 میلی متر روانه بازار شود.از آنجایی که قوس و بریدگی داخلی منحصر به آیفون 14 می باشد، اما اپل می خواهد آن را به تمام مدل های آیفون 15 نیز گسترش دهد و دارای ساختار Dynamic Island pill-and-hole است.اگر بدین صورت به نظر برسد، آیفون 15 اولین خط تولید گوشی آیفون بوده که به طور کامل ناچ را حذف خواهد کرد. همانطور که قبلا گفته شد به طور کلی اندازه این محصولات به شرح زیر خواهد بود:

  • iPhone 15 برابر با 6.2 اینچ 
  • iPhone 15 Plus برابر با 6.7 اینچ
  •  iPhone 15 Pro برابر با 6.1 اینچ 
  • iPhone 15 ProMax برابر با 6.7 اینچ

ساختار نمایشگر

صفحه نمایش 120 هرتزی ProMotion در مدل آیفون 15 پرو و پرومکس وجود خواهد داشت، اما آیفون 15 و پلاس استاندارد تنها تا 60 هرتز نرخ بروزرسانی خواهند داشت. براساس گزارش Tom's Guide که یکی از تحلیلگران آن در خصوص صفحه نمایش ها اظهار نظر جالبی کرده است که نمایشگر های 120 هرتزی تا سال 2025 روی همه مدل های آیفون وجود نخواهد داشت. آیفون 15 و آیفون 15 پلاس به احتمال بالا دارای نمایشگر LTPS با فریم ریت 60 هرتز خواهد بود. مسلما صفحه نمایش 120 هرتزی اسکرول دقیق تر و سریع و تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهد داد.

تغییرات خاص در سری های جدید آیفون

برخی گزارش های دیگر بیان می کند که ممکن است آیفون 15 به جای دکمه های لمسی، solid-state power و دکمه صدا، کلید های فیزیکی را جایگزین نماید. این دکمه مانند آیفون 7 عمل خواهد کرد. بر این اساس وقتی این کلیدها فشار داده می‌شوند، بازخورد لمسی بهتری را به کاربر منتقل خواهد کرد.

بر اساس تصاویر لو رفته از CAD، آیفون 15 پرو به منظور دکمه های تنظیم صدا یک دکمه کشیده و منفرد جایگزین دو دکمه جداگانه صدا شده است. یک دکمه نیز جایگزین سوییچ بی صدا شده که برای تغییر حالت خاموش و روشن آن رینگر را فشار دهید. البته گفته می شود که آیفون 15 به جای دکمه، سوییچ قطع صدا را داشته و همچنین به جای کلید صدا، دو کلید مجزا صدا را خواهد داشت. اگر آیفون 15 پرو به کلیدهای حالت جامد منتقل گردد، این دو مدل به دو موتور Taptic در سمت چپ و راست نیاز خواهند داشت.

البته به نظر می رسد که به جای پورت لایتنینگ، از USB-C استفاده خواهند کرد که با توجه به قوانین اخیر اتحادیه اروپا اصلا جای تعجب ندارد. ازدیگر تغییرات مذکور می توان به شیشه های خمیده تر در اطراف لبه ها اشاره کرد که به معنای حاشیه نازک‌تر می‌باشد. لذا صفحه نمایش 6.1 اینچی در یک شاسی کوچکتر قرار خواهد گرفت که کمی جالب به نظر می‌رسد. اما نکته خیلی جالبی که به نظر کمی عجیب به نظر می رسد، ضخامت دوربین است که به اندازه خود دستگاه می‌باشد.

انتخاب رنگ

مسلما انتخاب رنگ برای خرید آیفون بسیار مهم است و به نظر می رسد که Iphone 15 از رنگ های جالبی استفاده کرده است. به نظر می رسد رنگ پرچم دار آیفون 15 پرو قرمز تیره جذاب خواهد بود که این اولین باری است که اپل از رنگ قرمز برای آیفون سری پرو استفاده کرده است. همچنین آیفون 15 معمولی نیز در رنگ های صورتی روشن و آبی روشن به بازار خواهند آمد.

مشخصات فنی iPhone 15

ممکن است که آیفون 15 از تراشه A16 استفاده کند که هم اکنون در آیفون 14 وجود دارد و تراشه A17 نیز به طور اختصاصی در آیفون 15 پرو و پرومکس وجود دارد. تامین کننده تراشه های آیفون از فرایند 3 نانومتری برای تراشه A17 استفاده خواهد کرد که در مصرف برق و انرژی بسیار کارآمد خواهد بود. تراشه A17 تقریبا 15 درصد افزایش سرعت و قدرت و 30 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی نسبت به تراشه 5 نانومتری فعلی خواهد داشت.

ممکن است از رم 8 گیگابایت به جای 6 گیگابایت استفاده کند، اما با این حال گفته می شود که آیفون 15 و آیفون 15 پلاس در حالت رم 6 گیگابایت باقی خواهند ماند. البته ممکن است که این رم سریعت از LPDDR5 باشد که در آیفون 14 وجود دارد.

مشخصات فنی آیفون 15

فضای ذخیره سازی آن کمی متفاوت تر است که به ویژگی هایی که این محصولات دارند، بستگی خواهد داشت. ممکن است آیفون 15 با فضای ذخیره سازی 2 ترابایت نیز عرضه گردد. اپل ممکن است از تراشه کوالکام برای تراشه های مودم در این سری گوشی ها استفاده نماید. همچنین گفته می شود که آنها از نسل جدید WiFi 6 نیز پشتیبانی خواهند کرد که سرعت و دقت بیشتری در دریافت اطلاعات داشته و تاخیر کمتری خواهد داشت و طیف 1.2 گیگاهرتز را در باند 6 گیگاهرتز دریافت نمایید و به نوعی آیفون 15 مانند یک مودم در خانه شما عمل خواهد کرد.

دوربین آیفون 15

در قسمت جلویی بر روی فناوری لنز پریسکوپ کار کرده که ممکن است فقط در مدل بزرگتر آیفون 15 پرومکس دیده شود. اما هم اکنون گمان می رود که آیفون 15 طرح بندی دوربین دوگانه را حفظ کرده و لیدار همچنان Pro-Exclusive باقی بماند. با یک لنز پریسکوپ می توانید زوم اپتیکال را از آنچه که در حال حاضر ارائه می شود مانند زوم اپتیکال 5 الی 10 برابری دریافت نمایید. آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس فعلی تا تا 3 برابر زوم اپتیکال دارد، لذا بهره وری از لنز پریسکوپ پیشرفته قابل توجهی را به شما خواهد داد. البته همچنان گفته می شود که آیفون 15 پرومکس از این عملکرد بهره مند شده است.

کیفیت بالای دوربین در آیفون 15

گزارش هایی که در گذشته منتشر شد مبنی بر اینکه آیفون 15 دارای دوربین 8P خواهد بود که دارای تعدادی عناصر داخل لنز خواهد بود ولی از نظر منطقی وجد عنصر دیگری در لنز می تواند به تحریف کمتر تصویر در تصویر نهایی کمک نماید. البته به گفته برخی تحلیلگران ممکن نیست در خصوص آیفون 15 این مسئله درست باشد.

درگاه اتصال

مقررات اروپا به منظور کاهش ضایعات الکترونیکی، یک شارژر مشترک برای لوازم الکترونیکی از جمله گوشی موبایل های آیفون باید ساخته شود. آخرین مهلت برای تبدیل پورت لایتنینگ به USB-C در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. آیفون 15 و آیفون پلاس دارای درگاه USB-C خواهند بود که همچنان سرعت آهسته تری نسبت به USB 2.0 که در لایتنینگ در دسترس است، خواهد داشت.البته امکان دارد که برنامه MFi را مشابه کابل های لایتنینگ انجام دهد و کابل USB-C انحصاری آن برای انتقال بهتر دیتا ها بهینه سازی شوند.

درگاه اتصال در آیفون 15 usb-c می باشد

قیمت و زمان انتشار

انتظار ما برای انتشار آیفون 15 و آیفون 15 پرو در سپتامبر 2023 خواهد بود که بستگی به خوش قول بودن شرکت اپل دارد. احتمالا از لحاظ قیمت آیفون 15 و 15 پلاس مشابه با قیمت آیفون 14 و آیفون 14 پلاس در حدود 799 و 899 دلار باشند. که ممکن است اپل این قیمت ها را تا 200 دلار گران تر کند. اگر این خبر درست باشد، جهش قیمتی بی سابقه در خصوص قیمت گوشی های آیفون خواهیم داشت.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!