Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-16 10:28:20

معرفی لپ تاپ اچ پی OmniBook X

 

از لپ تاپ ویندوزی OmniBook X می توان به عنوان جایگزینی برای لپ تاپ‌های نسل قبلی اچ پی یعنی Spectre، Pavilion و Envy نام برد. OmniBook X اولین لپ تاپ اچ پی است که از Copilot+ پشتیبانی کرده و سیستم عامل آن بر پایه معماری معروف Arm و چیپست Snapdragon X Elite می‌باشد. براساس بررسی‌های بدست آمده ممکن است این محصول در مقایسه با لپ تاپ اپل Macbook Air که مجهز به پردازنده M3 است، بهتر نباشد ولی به طور قطع در مقایسه با لپ‌تاپ های مبتنی بر پردازنده اینتل و ای ام دی بهتر کار کند.

قیمت OmniBook X

این محصول در بر پایه دو مدل و 2 قیمت عرضه می‌شود. لپ تاپی 14 اینچ با صفحه نمایش IPS و رزولوشن 2.2K که دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon X Elite X1E-78-100، حافظه اس اس دی 512 گیگابایت، رم 16 گیگابایت است که با قیمت 1150 دلار به فروش می‌رسد. در طرف مقابل با افزودن 100 دلار بیشتر به این لپ تاپ می توانید حافظه اس اس دی آن را به 1 ترابایت ارتقا دهید. این مسئله را در نظر داشته باشید که لپ تاپ های MacBook Air M3 و Dell XPS 13 با قیمتی گران‌تر به فروش می‌رسند.

طرح بندی

ساختار درب این لپ تاپ از آلومینیوم تشکیل شده که به شدت با کیفیت و سفت است. نسبت به مک بوک ایر نازک نیست ولی در حالت کلی وزن سبک و طراحی نازکی دارد. وزن کلی آن حدودا 1.35 کیلو گرم است و پهنای آن حدودا 14.2 میلی متر می‌باشد. این لپ تاپ 14 اینچ در رنگ های سفید و نقره ای عرضه می شود که لبه های آن صاف بوده و رنگ کلیدهای کیبورد نیز کمی تیره تر از بدنه محصول است. یکی از موارد مهمی که باید به آن اشاره کرد صفحه نمایش لمسی لپ تاپ است که راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مشخصات ظاهری لپ تاپ OmniBook X

مشخصات کیبورد و تاچ پد

همانند سایر محصولات اچ پی از چیدمان استانداردی برخوردار بوده و کلید‌ها با فاصله مناسبی از هم دیگر قرار می‌گیرند و به لطف نور پس زمینه، کلید های کیبورد در تاریکی شب نیز قابل رویت است. برای فعال سازی عملکرد سوییچ کیبورد، فشار بیشتری نسبت به مک بوک ایر باید اعمال کرد ولی عملکرد آن به شدت دقیق و حرفه ایست. تاچ پد هم تقریبا بزرگ بوده و دستورات شما را به سرعت اعمال می کند. البته نسبت به تاچ پد مک بوک ایر و لپ تاپ Apectre X360 کمی ضعیف‌تر است.

درگاه های اتصال، وای فای و وب کم

وجود درگاه USB 4 به لطف مزایای مهمی نظیر Thunderbolt 4 می‌تواند استفاده راحت از پورت‌ها را برای شما تضمین کند. استاندارد WiFi-7 سرعت بالای شبکه بی سیم را عرضه کرده و برای کار در فضای آنلاین، ترید و... گزینه خوبی است. دوربین وب کم از حداکثر دقت 5 مگاپیکسل بهره برده که مجهز به قابلیت هوش مصنوعی Studio Effects نیز است. به لطف این ویژگی نور پس زمینه متعادل تر تابیده شده و به شکل خودکار قابل تنظیم است. این ویژگی جدید Copilot+ است که به لطف دوربین مادون قرمز می تواند تشخیص چهره را به شکل حرفه ای تری انجام دهد.

مشخصات پردازنده

لپ تاپ OmniBook X Elite دارای پردازنده 12 هسته ای Snapdragon X Elite X1E-78-100 است. میزان فرکانس آن به 3.4 گیگارهرتز رسیده که برای پردازش دیتاهای سنگین، برنامه نویسی و ... گزینه ای ایده آل خواهد بود. در طرف مقابل پردازنده گرافیکی یعنی Adreno با قدرت 3.8 ترافلاپس کار می‌کند. به جرعت می‌توان گفت این یک چالش بزرگ برای ارزیابی عملکرد پردازنده در لپ‌تاپ های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM است. طبق آزمایش‌های انجام شده از نظر سرعت پردازش کاملا قابل قبول بوده ولی به طور قطع به یقین افراد بیشتری باید در این خصوص نظر بدهند تا کیفیت دقیق آن مشخص گردد.

پردازنده اسنپدراگون Elite X در لپ تاپ OmniBook X

لپ تاپ OmniBook X طی آزمایش هایی که چند هسته پردازنده به صورت همزمان درگیر پردازش می شوند، از لپ تاپ هایی که پردازنده های نسل جدید اینتل و پردازنده M3 کمی بهتر عمل می‌کند. البته مک بوک ایر به لطف پردازنده M3 در پردازش‌های تک هسته‌ای عملکری بهتر خواهد داشت.

عملکرد پردازنده گرافیکی

شاید دست ما در این قسمت کمی بسته باشد زیرا این لپ تاپ ها به طور کلی برای بازی بهینه نشده اند، هر چند شرکت اینتل و ای ام دی این ادعا را دارند که پردازنده های گرافیکی آنبرد Intel ARC و AMD Radeon می تواند برای بازی گزینه ای مناسب باشد، ولی این مسئله کاملا غلط است. به طور حتم عملکرد گرافیک مک بوک ایر در برنامه های تدین و ادیت تصاویر بسیار بهتر از پردازنده گرافیکی Adreno خواهد بود. در خصوص تست های سه بعدی 3DMark Wild Life Ectreme که بر روی پردازنده های گرافیکی یکپارچه مبتنی بر معماری آرم صورت می گیرد، OmniBook X بسیار ضعیف تر از Intel Arc و Macbook Air M3 است. Adreno به شدت کندتر است.

هوش مصنوعی در لپ تاپ OmniBook X

پردازنده این لپ تاپ مجهز به واحد پردازش NPU است که سرعت آن حدودا 40 ترافلاپس خواهد بود. به طور حتم از عملکرد مک بوک ایر M3 بسیار قوی تر است. البته هنوز معیار دقیقی برای بررسی وظایف یادگیری ماشین (Machine Learning) و LLM وجود ندارد. ولی با توجه به اظهارات مدیران اچ پی به طور قطع SnapDragon X Elite می تواند در خصوص عملکرد هوش مصنوعی بسیار بهتر از Apple M3 و Meteor Lake داشته باشد.

مدت دوام باتری

ظرفیت و دوام باتری لپ تاپ های اپل به شدت بیشتر از سری OmniBook X است. باتری این لپ تاپ حدودا 54 وات بر ساعت ظرفیت دارد. البته در مقایسه با لپ تاپ های نسل جدید اینتل دوام بیشتری را خواهد داشت.

مشخصات صفحه نمایش و اسپیکر

این لپ تاپ دارای نمایشگر 14 اینچ با کیفیت تصویر 2.2K با پنل IPS و رزولوشن 1400 × 2240 پیکسل است که نرخ بروز رسانی آن حدودا 60 هرتز می‌باشد. اگر توقع شما از این صفحه نمایش چیزی در کیفیت صفحه نمایش OLED است، به شدت گزینه اشتباهی را انتخاب کرده اید. صفحه نمایش IPS میزان روشنایی مناسب 325 نیت را با مقیاس های رنگی DCI-P3 هفتاد و نه درصد، AdobeRGB هفتاد و هشت درصد و sRGB صد درصد ارائه می دهد که رنگ‌ها به شکل دقیق با میزان کنتراست 1400:1 به کاربران نمایش داده می‌شوند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!