Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-02-19 17:30:01

تراشه‌های AMD Zen 5 به صورت انبوه تولید می‌شوند

 

اکثر افراد علاقه زیادی به معماری و ساختار چیپست‌های گیمینگ و حرفه ای خصوصا AMD Zen 4 دارند. این پردازنده‌ها از سرعت بالایی برخوردار بوده و سرعت Clock آنها فوق‌العاده و عملکرد خوبی در بازی‌ها خواهند داشت. اما نسل جدید تراشه‌های گیمینگ ای ام دی در تابستان 2024 تولید می‌شود.

تراشه و پردازنده AMD Zen 5

زمان انتشار Zen 5

هنوز خبر رسمی در خصوص انتشار تراشه به دست ما نرسیده، اما نتایج اولیه نشان می‌دهد که به زودی این شایعه به واقعیت تبدیل شده و Zen 5 در تابستان امسال رونمایی خواهد شد. این قطعه به عنوان مهم‌ترین تولید تراشه محاسباتی TSMC با تکنولوژی تولید 3 نانومتری است. البته این خبر رسمی نیست زیرا شایعه شده که ای‌ام‌دی از node پردازشی N4 TSMC برای Zen 5 استفاده کرده به طور یحتمل خط تولید تراشه‌های 3 نانومتری Zen 5C برای سرورها خواهد بود.

البته می‌توانیم این تصور را داشته باشیم که Zen 5c همانند Zen 4c بوده که چیدمان آن کاملا فشرده‌تر است و سرعت Clock آن نیز محدودتر از قبل خواهد بود. پس با توجه به طراحی کوچک هسته و رشته‌ها در کوچکترین چیپ‌ست‌ها برای سرورها گزینه مناسبی می‌باشد. طراحی بر روی یک node سه نانومتری یعنی نسل بعدی پردازنده‌ها کوچک‌تر و فشرده‌تر از قبل خواهند بود.

ویژگی‌های تراشه و پردازنده AMD Zen 5

Zen 5 مناسب برای گیمرها

برای گیمرهایی که از پی سی گیمنگ استفاده می‌کنند، اگر تراشه Zen 5 معمولی بر روی خطوط N4 تولید شوند، از Chiplet های N5 که در سری Ryzen 5000 را تامین می‌کند، بهتر است. البته آپدیت‌های اخیر GCC AMD این مسئله را نشان می‌دهد که Zen 5 دارای خطوط اعداد صحیح، آدرس‌دهی و ممیز شناوری بیشتری خواهد بود که همه این موارد می‌تواند به پردازش بهتر و اعمال دستور العمل‌های بیشتری را در هر چرخه Clock کمک کند.

از گره پردازشی N4 TSMC در تراشه‌های گرافیکی Ada Lovelace انویدیا استفاده می‌شد که این ترانزیستورها نسبت به نسل قبلی میزان جریان بیشتری را در هر میلی متر مربع دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. البته این روش مقایسه کمی غیر حرفه‌ای است ولی به طور حتم Zen 5 از Zen 4 قوی تر می‌باشد و انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند. بهتری بخش این خبر این است که پردازنده‌های Ryzen 7000 با کاهش قیمت شدیدی مواجه شده که می‌تواند به شما در ارتقا سیستم گیمینگتان کمک شایانی کند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!