Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-19 11:31:32

پردازنده AMD Ryzen 8040 قدرتمندتر از Ryzen 7040 نیست!

 

طبق گزارشاتی که در رویداد Advancing AI از شرکت ای ام دی بدست آمده است، تراشه Ryzen 8040 از نظر قدرت پردازشی نسبت به نسل قبلی خود یعنی Ryzen 7040 قوی تر نیست بلکه در تسک هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، می توانند بهتر عمل کنند. این تراشه که قرار است در لپ‌تاپ های جدید مورد استفاده قرار گیرد، چیزی بیشتر از نسل قبلی خود ندارد. به همین جهت کاربران نباید گمان کنند که محصول قوی تر را خریده اند.

آشنایی بیشتر با AMD Ryzen 8040

این سی‌پی‌یو از هسته‌های AMD Zen 4 و هسته‌های گرافیکی GPU RDNA 3 استفاده کرده که نسل قبلی پردازنده‌های فونیکس نیز از آن بهره می برد. در کنار این موارد هسته NPU نیز نقطه قوت اصلی آن نسبت به Ryzen 7040 می‌باشد. تمام مشخصات با نسل قبلی یکسان است.

آشنایی با پردازنده های سری 8040 رایزن ای ام دی

حال می‌توان انتظار داشت که این پردازنده در برنامه‌های غیر AI عملکرد بهتری داشته باشد؟ مهندسان ای‌ام‌دی می‌گویند که می‌توان انتظار رشد و پیشرفت را داشت، اما اطلاعات دقیقی از تفاوت رندر و عملکرد بهتر آن در دسترس نیست، از طرفی تمامی مشخصات فنی از قبل حافظه کش و سرعت Clock پردازنده گرافیکی آن نیز یکسان می باشد.

خب اما نقطه عطف آن هسته NPU است که تفاوت این دو تراشه را رقم می زند. ای ام دی Ryzen 8040 را با قدرت پردارش هوش مصنوعی 1.4 برابر بهتر نسبت به 7040 تولید کرده است و هیچگونه تخفیفی برای قیمت این محصول در نظر نمی‌گیرد.

مشخصات فنی AMD Ryzen 8040

اگر کمی دقت کرده باشید Ryzen 7040 نیز در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد خاص خودش را داشته باشد؛ علت این مسئله این است که Ryzen 8040 یک نسخه تقویت شده از معماری XDNA بوده که در Ryzen 7040 نیز وجود داشته است. در اصل AMD پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی را بر روی همان تراشه های نسل قبلی به کار برده است.

تغییراتی در نام گذاری پردازنده لپ تاپ AMD روی داده است.

سال گذشته ای ام دی تصمیم به تغییر روش نامگذاری پردازنده‌های لپ‌تاپ خود را گرفت. شاید این نامگذاری از برخی جهات منطقی و درست به نظر می‌رسد و کاربران به لطف نام‌گذاری جالب پردازنده‌ها می‌توانند اطلاعات خوبی را بدون نیاز به جدول مشخصات پردازنده دریافت نمایند. هرچند اگر به فرایند اسم‌گذاری آشنایی نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید.

این روند تراشه‌های قدیمی تر را می‌تواند جدیدتر نشان دهد، حتی شرکت رقیب یعنی اینتل نیز آن را "snake oil" عنوان کرده است. البته این مسئله منجر به بروز مشکل خاصی برای ای ام دی نشده و در سال گذشته برای نمایش تراشه های با معماری قدیمی‌تر در لپ‌تاپ های ارزان قیمت استفاده می‌کرد که تعداد آن به نسبت زیاد نبود. تعداد لپ‌تاپ‌های تولید شده با این مشخصات زیاد نبوده و به طور کلی انتظارات عملکرد آنها در مقایسه با قیمت تطابق دارد.

روند نامگذاری پردازنده Ryzen 7040

AMD به جای استفاده از معماری قدیمی تر در نسل جدید، مشخصاتی مشابه نسل قبلی ارائه داده است. البته نکته ای در خصوص افزایش سرعت Clock به چشم می‌خورد و همین مسئله ممکن است باعث شود که تراشه جدیدتر به نظر برسد. از نظر خیلی از افراد همین سیستم نامگذاری هم می‌تواند اکثر کاربران خبره را هم گمراه نماید.

ای ام دی می گوید Ryzen 9 سریعترین رشد را در میان محصولات خود داشته و در لپ تاپ های گیمینگ حرفه ای دیده می شود. برای کاربرانی که تفاوت اینتل، ای ام دی و انویدیا را به خوبی نمی‌دانند، پردازنده های Ryzen 8040 می توانند خیلی دلچسب نباشد و گمان کنند چیزی که می‌خواهند را دریافت نمی‌کنند. مهندسان این برند تایید کرده‌اند که تراشه‌های Strix Point که در سال 2024 عرضه می‌شود، شامل یک تراشه XDNA 2 بوده که دومین نسل از NPU های AMD است که با توجه به پیش‌بینی‌های آنها عملکرد NPU هوش مصنوعی Ryzen سه برابر بهتر را ارائه می‌دهد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!