Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 19:45:04

تراشه های جدید اینتل معرفی شدند

 

اینتل روز گذشته نسل جدید پردازنده‌های سری Atom x6000E را با نام خانواده‌ی Elkhart Lake به‌همراه سری جدید تراشه‌های خانواده‌ی Pentium و Celeron N و J رونمایی کرد. تمامی این پردازنده‌ها به منظور کاربرد در صنعت، به صورت یکپارچه و همچنین در زمینه اینترنت اشیا طراحی شده‌اند. همچنین اینتل تراشه‌های Tiger Lake-UP3 را برای کاربری‌های فرعی که نیاز به سطحی بالاتر از کارایی و راندمان دارند نیز تدارک دیده است.

نسل جدید سی پی یو های اینتل

قابلیت جدیدترین پردازنده های اینتل

تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده تنوع بالایی دارند و سرعت‌های کلاک نسبتا پایین را پوشش می‌دهند. اینتل همچنین قصد دارد تراشه‌های سری Tiger Lake-UP3 را برای کارهای حوزه‌ی رایانش لبه‌ای (Edge Computing) دردسترس قرار دهد. حوزه‌ی رایانش لبه‌ای به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارد.

پردازنده اینتل سری Elkhart Lake

نسل جدید پردازنده‌های Atom x6000E، Pentium و Celeron تمام از ریزمعماری 10 نانومتری Tremont برخوردار هستند و نسبت به مدل، دارای دو یا چهار هسته پردازشی هستند. فرکانس کاری پایه در سری Atom بین 1.2 تا 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده که در حالت بوست برای آن دسته از پردازنده هایی که از این قابلیت برخوردارند می‌تواند حداکثر به 3 گیگاهرتز افزایش یابد. بازه توان طراحی حرارتی پردازنده‌های جدید Atom اینتل بین 4.5 تا 12 وات می‌باشد در حالی که این فاکتور در مورد تراشه‌های پنتیوم و سلرون بین 6.5 تا 10 وات است.

پردازنده اینتل

اینتل و پردازنده هایی بدون سوکت!

تمامی تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده توانایی پشتیبانی از ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-3200 دو کاناله یا LPDDR4x-4267 را دارند و از این حیث تا حد زیادی به تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک (Tiger Lake) شبیه هستند.

درکنار این‌ها همه‌ی تراشه‌های جدید از پکیج مجهز به BGA بهره می‌گیرند، بدین معنی که تراشه‌های مورد بحث دارای سوکت نیستند.

Intel Atom X6000

تکنولوژی ECC در پردازنده های Atom اینتل

اینتل پشتیبانی از فناوری ECC را صرفا برای پردازنده‌های خانواده Atom لحاظ کرده است. در این پردازنده‌ها از واحد پردازش گرافیکی Gen11 استفاده شده که به گفته اینتل، در مقایسه با Gen9 تا دو برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

تراشه‌های سری Atom به‌لطف استفاده از معماری ترمونت، قدم روبه‌جلوی مثبت دیگری هم برمی‌دارند. اینتل ادعا می‌کند این تراشه‌ها نسبت‌ به تراشه‌های سری قبل که دارای هسته‌های Goldmont Plus بودند به‌میزان ۱٫۷ برابر در زمینه‌ی پردازش‌های تک رشته ای  و ۱٫۵ برابر در پردازش‌های چندرشته ای تقویت شده‌اند. 

Cpu intel

سرانجام این پردازنده ها به IoT ختم می شود!

همان طور که اشاره شد، از این پردازنده‌ها قرار است در صنعت اینترنت اشیا مورد استفاده قرار بگیرد و به همین منظور اینتل پنجره پشتیبانی هفت تا ده سال را برای این سری از پردازنده‌های خود در نظر گرفته است. اینتل به‌هنگام معرفی تراشه‌ها، روی پشتیبانی آن‌ها از پردازش‌های هوش مصنوعی  هم تأکید کرد که شامل پشتیبانی از مجموعه‌ابزار OpenVINO هم می‌شود. 

سی پی یو اینل Atom x6000E

 همچنین همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد، اینتل تراشه Tiger Lake-UP3 را نیز برای استفاده در سرویس‌هایی که نیاز به سطح پردازش بالاتری است معرفی کرده است. این سری از پردازنده‌های اینتل به صورت کلی تفاوتی با پردازنده‌های Tiger Lake ندارند و از ویژگی‌هایی همچون معماری 10 نانومتری SuperFin، گرافیک Xe LP، فناوری Thunderbolt 4 و پشتیبانی از AVX-512 و VNNI برخوردارند.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!