Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 16:28:47

کارت صدا (Sound Card) چیست؟

 

کارت صدا یک ابزار توسعه دهنده است که اطلاعات صوتی را از کامپیوتر به یک دستگاه صوتی مانند اسپیکر یا هدفون و ... ارسال می‌کند. این ابزار کاربردهای زیادی نظیر شنیدن صدا از یک بازی ویدیویی، گوش دادن به موسیقی یا فیلم، خواندن متن برای کاربران، و ... را دارد که لازم به ذکر است که خرید مدل‌های گران قیمت این سخت افزار برای کارکرد اصلی کامپیوتر ضروری نبوده و توصیه نمی‌شود. اصطلاحاتی نظیر آداپتور صوتی و آداپتور صدا نیز گاهی اوقات به جای کارت صدا استفاده می شود.

همه چیز در خصوص کارت صدا

کارت صدا یک قطعه سخت افزاری مستطیلی شکل با طراحی های متعدد و ظاهر های متعدد است. پایین کارت های PCIe برای اتصال به کامپیوتر طراحی شده و چندین پورت ورودی یا خروجی در کناره ها و پشت آن برای اتصال دستگاه‌های صوتی مانند اسپیکر وجود دارد. معمولا کارت صدا با یک اسلات PCI یا PCIe بر روی مادربرد نصب می شود.

معمولا مادربرد، کیس و کارت‌های جانبی با در نظر گرفتن سازگاری با اسلات هایی که قرار است در آن متصل شوند طراحی شده‌اند و کناره‌های کارت صدا هنگام نصب دقیقاً خارج از پشت کیس قرار می‌گیرند و پورت‌های آن را برای استفاده در دسترس دارند. همچنین کارت‌های صوتی USB وجود دارند(که به آن کارت صدای اکسترنال نیز می گویند) که به شما این امکان را می‌دهند هدست، میکروفون و دیگر دستگاه‌ها را از طریق یک آداپتور کوچک که دستگاه مستقیماً به آن وصل می‌شوند، به کامپیوتر خود متصل نمایید.

همه چیز در خصوص کارت صدا

کارت صدا چه تاثیری بر کیفیت صدا دارد؟

بسیاری از کامپیوتر‌های جدید کارت‌های گسترش صدا ندارند، اما در عوض دارای یک فناوری با عملکرد یکسانی هستند که مستقیماً روی مادربرد ادغام شده است که آنرا کارت صدای آنبرد (onboard) می‌نامند. با این نوع پیکربندی یک کامپیوتر ارزان‌تر را می توانید تهیه نمایید که سیستم صوتی آن خیلی قدرتمند نیست؛ البته این گزینه تقریباً برای اکثر کاربران، حتی برای افرادی علاقه بسیاری به موسیقی دارند، عاقلانه است.

خرید کارت صدای اختصاصی، معمولاً برای افراد حرفه‌ای یا گیمر‌ها جدی و ضروری است. از آنجایی که اکثر کیس‌های دسکتاپ برای پورت‌‌های USB و جک‌های هدست در جلو تنظیم شده‌اند و اگر دستگا‌هی را با رابط USB به کیس متصل کنید، یک صدای ایستا و همراه با نویز را در هدفون خود بشنوید.

شما می توانید این تداخل را با خودداری از استفاده همزمان از پورت‌ های USB که در کنار هدفون به سیستم متصل شده اند، از بین ببرید و یا با استفاده از کابل رابط male به female، از کارت صدا در پشت کامپیوتر برای هدست خود استفاده کنید.

پورت های خروجی و ورودی

آداپتور صدا اغلب دارای ورودی‌هایی هستند که اکثر کاربران با آنها آشنایی دارند. برخی از Sound Card های معمولی که در پشت کیس قرار دارند برای اتصال میکروفون یا جوی استیک و اسپیکر مورد استفاده قرار می گیرند. مدل دیگر ممکن است ورودی و خروجی‌هایی داشته باشند که برای کارهای پیشرفته‌تر مانند ویرایش صدا و خروجی صدای حرفه‌ای طراحی شده‌اند.

  • دایره آبی : پورت line in
  • دایره صورتی : میکروفون
  • دایره سبز : (line out) هدست یا اسپیکر
  • دایره نارنجی : ساب وافر
  • دایره سیاه : ساب وافر چپ یا راست

عیب یابی یا عدم اتصال

اگر حس کردید که کارت صدا شما کار نمی کند، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید صدای ویدیو، آهنگ، فیلم یا هر چیزی که می‌خواهید به آن گوش دهید، در حالت بی‌صدا (mute) نباشد. همچنین بررسی کنید که صدای سیستم خاموش نباشد (آیکون صدا را در نوار وظیفه تا ساعت به پایین بررسی کنید). چیز دیگری که می تواند مانع از شنیدن صدا از کامپیوتر شما شود، غیرفعال بودن خود کارت صدا در مدیریت دستگاه است. بررسی کنید که چگونه یک دستگاه را در مدیریت دستگاه در ویندوز فعال کنید.

یکی دیگر از دلایل عدم ارائه صدا توسط کارت صدا می تواند ناشی از نصب  نبودن درایور آن در سیستم باشد. بهترین راه برای حل این مشکل نصب درایور با استفاده از یکی از این ابزارهای رایگان به روز‌رسانی درایور است. اگر پس از بررسی همه موارد بالا، کامپیوتر شما همچنان صدا را پخش نمی کند، ممکن است نرم افزار مناسب برای پخش رسانه را انتخاب نکرده باشید.

راهنمای خرید کارت صدا

پیش از خرید یک کارت صدا، باید بدانید هدف شما از خرید کارت صدا چیست؟ معمولا کارت‌های صدا (Sound Cards) برای سه هدف زیر خریداری می شوند:

  • کارت صدا مناسب برای بازی
  • کارت صدا برای گوش دادن به موسیقی
  • کارت صدا برای ایجاد، ضبط و میکس موسیقی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید نحوه اتصال آن به مادربرد می باشد که معمولا از طریق درگاه های USB یا PCIe صورت می گیرد. نکته دوم درگاه های ورودی کارت صدا است که در بالا به آنها اشاره شد. برای یک کارت صدای خوب، نسبت سیگنال به نویز باید حداقل 100 دسی بل (db) باشد.

در دسترس بودن ASIO

ASIO که با نام ورودی/خروجی جریان صوتی نیز شناخته می شود، یک نرم افزار درایور است که وجود آن برای تست عملکرد سالم انواع کارت صدا ضروری است. درایور ASIO عملکرد و سرعت انتقال اطلاعات را افزایش و تاخیر سیگنال را کاهش می دهد. هنگامی که از کارت صدا برای اهداف ضبط استفاده می کنید، وجود درایور ASIO بسیار مهم است.

راهنمای خرید کارت صدا

نرخ نمونه برداری و نرخ بیت

فرکانس نمونه برداری متوسط یا استاندارد برای یک کارت‌صدای خوب باید 44.1 کیلوهرتز باشد. خیلی بهتر است که فرکانس نمونه برداری 96 کیلوهرتز یا بالاتر باشد. نرخ بیت برای کارت صدا از 16 بیت تا 32 بیت متغیر می باشد. 16 بیت برای کارت صدا کمترین، 24 متوسط و 32 عالی است. نرخ نمونه برداری و بیت ریت به کیفیت DAC و ADC مورد استفاده در کارت صدا بستگی دارد.

فیبرهای نوری 7.1 و 5.1 محبوب ترین فرمت‌های کارت صدا هستند که معمولا در بازی استفاده می‌شوند. کارت صدا با فرکانس نمونه برداری 44.1 کیلوهرتز و نرخ بیت 16 یا بالاتر با اتصال ورودی/خروجی لازم برای گوش دادن به موسیقی و بازی بهترین گزینه است.

کارت صدا مناسب برای ضبط صدا، میکس و تولید موسیقی

همانطور که قبلاً گفتیم، درایور ASIO برای ضبط صدا، میکس و تولید موسیقی ضروری بوده که برخی از خروجی‎‌های خاص برای این نوع کارت صدا ها تعبیه شده است. کارت‌های صوتی با رابط USB برای ضبط موسیقی و میکس بسیار مناسب هستند. با این حال، اگر بتوانید یک کانکتور FireWire بخرید، بهترین کار را انجام داده‌اید، زیرا نرخ انتقال بالاتری دارد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!