Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:42:03

فناوری NFC چیست و چگونه کار می کند؟

 

به طور قطع مواردی را در خصوص فناوری NFC شنیده اید یا اینکه گوشی هوشمند شما از این قابلیت بهره می برد. NFC خلاصه شده عبارت Near Field Communication بوده و یک استاندارد برای ارتباط بیسیم بین دستگاه های هوشمند مبتنی بر مجاورت دستگاه ها می باشد. تفاوت این قابلیت با Wi-Fi و بلوتوث، برد بسیار کوتاه آن است. علاوه بر گوشی های هوشمند، تبلت ها، اسپیکر ها و حتی کنسول های بازی نظیر Nintendo Switch نیز از این فناوری پشتیبانی می کنند. شاید در مقایسه با بلوتوث و وای فای ضعیف تر بنظر برسد، اما ویژگی های خاص و منحصر به فرد داشته که آن را در این مقاله به طور مفصل بررسی می کنیم.

NFC چگونه کار می کند؟

این فناوری تکامل یافته RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) بوده که چندین دهه از وجود آن می گذرد. کارت های مترو و کارت های شناسایی که افراد هنگام ورود به شرکت ثبت می کنند، از این فناوری بهره می برند. RFID و NFC هر دو برای ارتباطات القایی کوتاه برد طراحی شده اند و اساس کار آن بدین صورت است که دستگاه با عبور جریان الکتریکی از یک سیم پیچ، میدان مغناطیسی ایجاد کند. هنگامی که یک Tag در مجاورت آن قرار می گیرد، میدان جریان الکتریکی را در Tag القا کرده (به صورت بیسیم و بدون تماس فیزیکی)؛ سپس داده های ذخیره شده در آن به دستگاه خواننده منتقل می شود.

آشنایی با NFC

وجه تمایز بین RFID و NFC در چیست؟

تفاوت اصلی آنها در محدوده انتقال اطلاعات نهفته است و RFID در فواصل طولانی تر کار می کند. NFC حداکثر چند سانتی متر برد دارد که لازم به ذکر است در اکثر برنامه های گوشی های هوشمند، این نرم افزار ها در صورت تماس فیزیکی ارتباط برقرار می کنند. غالبا دستگاه های NFC هم به صورت خواننده و هم به صورت TAG عمل می کنند. این ویژگی دو جهته به شما این امکان را می دهد که از یک دستگاه هوشمند مانند موبایل برای انواع برنامه های مختلف استفاده کنید.

کدام دستگاه ها از این قابلیت پشتیبانی می کنند؟

NFC یکی از اصلی ترین قابلیت های گوشی های هوشمند بوده که در سال 2010، اولین گوشی هوشمند اندرویدی یعنی Nexus S از این ویژگی بهره برد. همچنین اپل نیز در سال 2014 آن را به گوشی ها آیفون خود اضافه کرد (سری آیفون 6 به بعد). ساعت های هوشمند نظیر اپل واچ و Mi Band از آن بهره می برند. البته لازم به ذکر است که گوشی های شیائومی به دلیل استقبال کمتر از این فناوری، به ندرت از آن بهره می‌برد.

با این فناوری چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

مدتی زمان برد تا قابلیت NFC توسط افراد مورد پذیرش قرار گیرد اما به طور کلی این فناوری چند مورد استفاده رایج داشته که آنها را مرور خواهیم کرد.

انتقال اطلاعات

در سال 2011 که Ice Cream Sandwich منتشر شد، گوگل Android Beam را معرفی کرد که بدین صورت هر محتوا و داده را با گوشی هایی که با این قابلیت سازگار هستند، منتقل نمایید. البته Android Beam جای خود را Nearby Share داده که از فناوری‌های بلوتوث و Wi-Fi Direct استفاده می‌کند.

پرداخت های تلفن همراه

برنامه های Samsung Pay ،Google Pay، و Apple Pay همگی از تراشه NFC که در تلفن هوشمند وجود دارد برای پرداخت‌های بیسیم استفاده می‌نمایند. کارت های اعتباری دارای یک NFC Tag بوده که این برنامه ها با داشتن مجوز از بانک های صادر کننده، می توانند در پرداخت های بیسیم و بدون تماس مورد استفاده قرار گیرند.

دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در بسیاری از شهر های جهان از کارت‌های مبتنی بر NFC به جهت مکانیزم کنترل دسترسی استفاده می کند. همچنین برخی از سیستم ها با برنامه هایی مانند Google Pay نیز سازگار می باشد.

اتوماسیون خانگی

پلتفرم های هوشمند خانگی نظیر Home Assistant و HomeKit اپل، از NFC پشتیبانی می کنند. با استفاده از سیستم عامل اندروید یا حتی IOS نیز می توانید از NFC TAG برای کنترل دستگاه ها یا اتوماسیون های خود استفاده کنید.

مهم ترین ویژگی های NFC

سازگاری بالا

بسیاری از اسپیکر ها و هدفون های بیسیم برای تبادل اطلاعات و جفت شدن با گوشی های هوشمند شما از NFC استفاده می کنند. برخی از دوربین های دیجیتالی نیز از آن برای راه اندازی سریع اتصال وای فای جهت انتقال فیلم و عکس از آن بهره می برند. Nintendo Switch از این فناوری برای اتصال دستگاه های فیزیکی بازی به کنسول ها استفاده کرده است.

فناوری NFC در مقابل بلوتوث و UWB

از آنجا که اکثر دستگاه های هوشمند از بلوتوث و فناوری باند فوق عریض نظیر (UWB) بهره می برند، اما چرا استفاده از NFC طرفداران زیادی دارد. از بزرگترین نقاط قوت این فناوری به برقراری ارتباط سریع بدون نیاز به جفت شدن دو دستگاه است که در فناوری بلوتوث این مورد مشاهده نمی شود و غالبا دستگاه ها به سختی با یکدیگر متصل می شوند. از نظر انرژی نسبت به بلوتوث و UWB کارآمد تر بوده، چون انتقال کوتاه برد اما قدرتمندی دارد.

معمولا روشن بودن بلوتوث باتری بیشتری را مصرف می کند. در شرایط اضطراری می توانید از NFC استفاده کنید و حتی زمانی که باتری شما رو به اتمام است می توانید به این فناوری برای کار‌های خود دسترسی داشته باشید. در حالی که اکثر خودرو ها شروع به استفاده از فناوری UWB برای ورود بدون کلید به خودرو کرده اند، این فناوری به اندازه NFC کافی کارآمد نیست. UWB گرانتر بوده و این در حالی است که NFC دقت و کارایی مورد نیاز کاربر را تامین می کند و نیازی به دقت بسیار بالا ندارد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!