Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 15:19:50

تکنولوژی MU-MIMO چیست و چه تاثیری در عملکرد روتر دارد؟

 

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روزافزون افراد در دسترسی به اینترنت برای انجام امور شخصی و همینطور کاری خود باعث شده است، پیشرفت مهمی در خدمات سرویس دهی روتر ها به وجود بیاید. برخی از این قابلیت‌ها به کاربران کمک می کند از پهنای باند و سرعت مناسب تری برای اتصال دستگاه های به شبکه بهره‌مند شوند. روتر ها باید بتوانند نیاز کاربران یک شبکه را برطرف نمایند، در غیر این صورت هزینه ای که آنها برای خرید آن پرداخت می کنند کاملا بی ارزش می‌شود. فناوری MU-MIMO یک ویژگی خاص و جذاب است که با تقسیم پهنای باند مساوی بین دستگاه ها، سرویس دهی بهتر را در شبکه تضمین خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی با ما همراه باشید.

تکنولوژی MU-MIMO چیست و چه تاثیری در عملکرد روتر دارد؟

آشنایی بیشتر با MU-MIMO

MIMO مخفف عبارت Multiple-Input, Multiple-Output بوده و فرایند کار آن بدین صورت است که پهنای باند یک روتر را به دستگاه های جداگانه به شکل برابر منتقل و ارسال می کند. بیشتر روتر ها از SU-MIMO یا Single User, Multiple-Input, Multiple-Output بهره مند گردیده اند و می توانند فقط به یک دستگاه در یک واحد زمانی دیتا ارسال کنند. به طور مثال اگر دو دستگاه به طور همزمان درخواست پهنای باند داشته باشند، دستگاه اول در اولویت قرار گرفته و دیگری باید منتظر بماند تا این دستگاه چند بیت داده را برای خودش دریافت کند. البته که در این حالت متوجه کاهش سرعت نخواهید شد و این روند به سرعت انجام خواهد شد.

از طرفی دیگر روتر های MU-MIMO (چند کاربر، چند ورودی، چند خروجی) می تواند پهنای باند را به جریان های جداگانه تقسیم نمایند که هر کدام به طور مساوی برای دستگاه ها به اشتراک گذاشته می شود. در حالت های تقسیم بندی 2×2، 3×3 و 4×4 ارائه شده که به تعداد جریان هایی که می تواند برای دستگاه های موجود ایجاد کنند، اشاره دارد. از مزیت این روش می‌توان گفت که یک روتر MU-MIMO سیگنال را برای دستگاه‌ها ثابت نگه می دارد.

معایب MU-MIMO

در کنار مزایای جذابی که این تکنولوژی دارد، یک اشکال بزرگ به چشم می خورد. برای اینکه این ویژگی به صورت واقعی کار کند، روتر و دستگاه گیرنده باید سازگاری کامل با MU-MIMO داشته باشند تا با یکدیگر تعاملی اثر بخش داشته باشند. در حال حاضر روتر هایی که دارای قابلیت هستند از استاندارد بیسیم 802.11ac سیگنال پشتیبانی می کنند که می توان فهمید بسیاری از دستگاه ها هنوز با آن سازگار نیستند. به طور کلی تعداد کمی از دستگاه ها از این تکنولوژی پشتیبانی و متقابلا تعداد کمی از گوشی های هوشمند و تبلت ها یک تراشه وای فای داشته که با این فناوری سازگاری کامل دارند.

البته می توانید یک گیرنده بلوتوث بیسیم USB که با MU-MIMO سازگار است برای کامپیوتر یا لپ تاپ خود تهیه کنید که تا از این ویژگی بهره مند شوید. در ضمن همچنان مشکل به حداکثر رساندن جریان های موجود برای شما وجود خواهد داشت. در حال حاضر MU-MIMO می تواند از چهار استریم به طور همزمان پشتیبانی کند و اگر دستگاه دیگری به شبکه اضافه شود به همان روشی که روتر SU-MIMO انجام می دهد، داده ها به اشتراک گذاشته خواهد شد.

روند کار MU-MIMO

سیگنال های پخش در روتر هایی که از ساختار خاصی بهره برده اند که بدین منظور بر اساس محل قرار گیری دستگاه کار می کنند و تنها زمانی که می توانند سیگنال را بین دستگاه تقسیم کنند که دستگاه ها در مکان های مختلفی در محیطی مختلف قرار گرفته باشند. اگر در حال تماشای یک فیلم به صورت آنلاین در اتاق نشیمن هستید و در نزدیکی آن هم یک دستگاه موبایل در حال دریافت اطلاعات باشد، به طور پیش فرض هر دستگاه جریان یکسان با سرعت یکسان دریافت می‌کند. به طور کلی در فضا‌های کوچک و محدود استفاده از این روتر ها مزیت مفیدی محسوب نمی شود.

روند کار MU-MIMO

آیا روتری با این مزیت برای ما کارآمد خواهد بود؟

اگر حداکثر چهار دستگاه سازگار با MU-MIMO دارید، روترهای مجهز به این ویژگی برای شما کاملا مناسب هستند. ما به گیمر ها و افرادی که به صورت آنلاین به تماشای Netflix می نشینند روتر هایی را پیشنهاد می‌کنیم که از این ویژگی بهره برده باشند. همچنین اگر از مودم های DSL استفاده می کنید و پهنای باند بالایی برای بهره وری ندارید این قابلیت خیلی کارآمد نخواهد بود. به طور کلی MU-MIMO یک ابزار برای مدیریت پهنای باند است و برای محیط‌‎های بزرگ با دستگاه‌هایی که پهنای باند زیادی طلب می‌کنند، مناسب است.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!