Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 09:39:57

متاورس (Metaverse) چیست؟

 

در ارتباط به متاورس (Metaverse) چقدر اطلاع دارید؟ در خصوص اینکه کدام شرکت ها در حال ساخت متاورس هستند و ارتباط آن با کار ترکیبی چیست، چطور؟ متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. در این مقاله به ماهیت متاورس و ارتباط آن با کسب و کار شما و اطلاعات کلی که در این خصوص منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

متاورس چیست؟

متاورس چشم اندازی برای ایجاد مکانی جدید برای تعامل افراد با سایر انسان ها و ربات ها، انجام تجارت، معاشرت و خرید می باشد. واژه‌ای ترکیبی متشکل از Meta به معنی «فراتر» و Universe به معنی «جهان» است و می‌توان آن را «فراتر از جهان» ترجمه کرد. در حال حاضر، متاورس گنجینه ای از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و تجربیات نامرتبط است. احتمالاً یک قطعه از متاورس را به صورت مستقل، به عنوان یک بازی یا شاید فضای مجازی دیده باشید اما در حال حاضر هیچ بافت پیوندی برای گرد هم آوردن همه این اجزا وجود ندارد.

اتاق‌های کاری Horizon فیسبوک نمونه‌ای از واقعیت ترکیبی هستند. شما از Oculus Quest 2 برای پیوستن به یک فضای اداری مجازی استفاده می کنید، اما می توانید دست ها و کیبورد خود را نیز ببینید. همچنین، همکارانی که از طریق هدست واقعیت مجازی به جلسه نمی‌پیوندند، می‌توانند از طریق ارتباط ویدیویی که در دنیای مجازی مانند اتاق کنفرانس زنده نمایش داده می‌شود، بپیوندند.

با پلتفرم دفتر مجازی Virbela، از طریق کیبورد خود در یک دفتر در فضای ابری با یک آواتار تمام بدن حرکت می کنید. این پلتفرم از صدای جهت دار استفاده می کند به این معنی که صدای شخص با نزدیک شدن به آواتار شما یا دورتر شدن، تغییر می کند و این فرایند فضای جدیدی برای تعامل با همکاران شما می باشد. اگر Animal Crossing یا Fortnite را بازی کرده باشید، آن بازی های آنلاین اشاره‌ای به ظاهر متاورس می‌دهند. شما قادر خواهید بود دنیای خود را بسازید یا از دنیای شخص دیگری به شکل واقعی خود یا به شکلی کاملاً جدید بازدید کنید.

متاورس چیست؟

متاورس، دنیای بین تکنولوژی و واقعیت

شرکت ها و مربیان نظامی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای آموزش نیز استفاده می کنند. Leasing کامیون Penske از پلت فرم آموزشی XR Mentor برای آموزش تکنسین ها و پشتیبانی از آنها در این زمینه استفاده می کند. مربیان کلاس‌های پخش زنده را برای دانش‌آموزان پخش می‌کنند و دانش‌آموزان می‌توانند از دستگاه‌های واقعیت کمکی برای مراجعه به اسناد آموزشی هنگام کار بر روی وسایل نقلیه استفاده کنند.

خرید املاک و مستغلات در دنیای مجازی مانند Decentraland و Cryptovoxels امکان پذیر است، اگرچه اینها قطعاً دنیای کاربران اولیه هستند. اگر تا حد خرید ارزهای دیجیتال یا NFT پیشرفت کرده اید، طعم متاورس را نیز چشیده اید.

تفاوت بین این تجربیات و متاورس کامل، احساس فیزیکی بودن و وجود در مکانی دیگر و به اشتراک گذاشتن آن با افراد دیگر می باشد. برای اکثر این تجربیات، شما در حال تعامل با دنیای آنلاین از طریق یک کنترلر یا یک قطعه سخت افزاری دیگر هستید. اگرچه در دنیای واقعیت مجازی غوطه‌ور می باشد، اما وجود هدست‌ها همچنان ناخوشایند به نظر می آیند و در حال حاضر کل این مسئله را به عنوان چیزی غیرعادی تعریف می‌کنند.

نظر رهبران فناوری در خصوص Metaverse

رهبران فناوری وقتی در مورد این مسئله صحبت می‌کنند، متاورس بسیار متفاوتی را متصور می‌شوند. متاورسی که در حال حاضر در حال توسعه است متناسب با واقعیت و همیشه فعال خواهد بود. واحد پول خاص خود را دارد و اشیاء موجود در متاورس با هم قابل به صورت متقابل کار خواهند کرد. به عنوان مثال، می‌توانید به مکان دیگری که بروید، یک هودی بپوشید که در خود متاورس خریداری شده‌ است.

مارک زاکربرگ اخیرا خبر داد که نام فیس‌بوک دیگر نشان‌دهنده همه محصولات ارائه شده توسط شرکت فیس‌بوک نیست و او برای تحقق واقعیت‌های مجازی و "متاورس" تلاش می‌کند. زاکربرگ این روند را آینده ارتباطات دیجیتالی می‌داند. لذا قرار بر این شده است که نام فیس بوک به متا تغییر کند.  

زاکربرگ گفته است که هدفش از تغییر نام فیس‌بوک گردآوری اپلیکیشن‌های مختلف فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ زیر یک نام واحد است. افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند یا دستگاه‌های دیگر دور هم جمع شوند و کار و بازی کنند.

اصطلاحات فنی کلیدی که برای درک متاورس باید بدانم چیست؟

واقعیت کمکی (Assisted Reality) : به فناوری اطلاق می شود که به شخص اجازه می دهد یک صفحه نمایش را مشاهده کند و به کمک کنترل های هندزفری برای تعامل با آن استفاده کند. دستگاه‌های Realwear در این دسته قرار می‌گیرند.

واقعیت افزوده (Augmented reality) : این فناوری از دنیای واقعی به عنوان تنظیمات استفاده می کند و تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را به این نما اضافه می کند.

Meatspace : این همان دنیای فیزیکی است که اکثر ما بیشتر وقت خود را در آن می گذرانیم.

واقعیت مختلط (Mixed Reality) : این اصطلاح نمایی از دنیای واقعی را با اضافه شدن اشیاء مجازی که شبیه اشیاء واقعی به نظر می رسند و عمل می کنند، توصیف می کند. کاربران می توانند با اشیاء مجازی و واقعی تعامل داشته باشند.

چندجهانی (Multiverse) : تعریف کلی این اصطلاح به طور کلی به بسیاری از جهان های متمایز در زمینه فناوری/اینترنت/رسانه‌های اجتماعی مثل این فیس‌بوک، ماینکرافت، اینستاگرام، توییچ، روبلکس، فورتنایت، دیسکورد و سایر رسانه‌های اجتماعی مجازی و مکان‌های بازی است که افراد در آن با هم معاشرت می‌کنند، بازی می‌کنند و خرید می‌کنند اشاره دارد که مستقل از یکدیگر عمل می کنند.

واقعیت مجازی (Virtual reality) : این یک تجربه فوق العاده می باشد که برای کار کردن با ان به یک هدست نیاز دارید. بازی های VR وجود دارند که کاربران را به دنیاهای مختلف می برند و همچنین جلسات آموزشی که در دنیای واقعی تنظیم می شوند.

متاورس چیست؟

متاورس و بلاک چین

متاورس نمایی از یک دنیایی دیجیتالی است که توسط کاربران مدیریت می شود. این شهروندان نیازمند یک پلتفرم و ارزی برای خرید و فروش محصولات دیجیتالی خود هستند که مبتنی بر رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین خواهد بود. در این میان، رمزارز ها هم به‌ عنوان تنها پول قانونی مورد استفاده در متاورس محسوب خواهند شد و نقشه راه شکل‌گیری ساختار اقتصادی متاورس را ترسیم خواهند کرد.

البته این اقتصاد متاورسی هم اکنون در حال شکل‌گیری است؛ برخی از شرکت‌ها از همین حالا NFT‌ های برند خود را با ارزشی بیش از صدها هزار دلار به حراج گذاشته‌اند. توکن های غیر قابل معاوضه (NFT) هم نقش اساسی در متاورس ایفا می‌کنند. در این میان، رمزارزها هم به‌عنوان تنها پول قانونی مورد استفاده در متاورس محسوب خواهند شد و نقشه راه شکل‌گیری ساختار اقتصادی متاورس را ترسیم خواهند کرد.

آیا متاورس به حوزه کاری ما مرتبط است؟

اگر شما مسئول آموزش هستید یا اگر در بخش تولید کار می کنید، جزو اولین کسانی خواهید بود که با اجزای سازنده متاورس کار می کنید. برای افرادی که به مشاغلی فیزیکی مانند کارگری مشغول هستند می‌توانند از دستورات صوتی برای کشیدن نقشه‌ها و نقشه‌ها بدون دست زدن به دستگاه استفاده کند. می توانید بدون اینکه روی محتوا دیجیتالی کار کنید و از راهنما برای دانستن روند انجام کار ها استفاده کنید.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!