Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-01 18:53:18

IPTV (آی‌پی تی‌وی) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

آی‌پی تی‌وی یا تلویزیون پروتکل اینترنت، یک سرویس است که برنامه‌های تلویزیونی و انواع محتوای ویدئویی را به لطف مجموعه پروتکل انتقال یا پروتکل اینترنت (TCP/IP) را به کاربران ارائه می‌دهد و با سیستم پخش تلویزیونی، تلویزیون کابلی و سیگنال‌های ماهواری‌ای تفاوت دارد. سرویس IPTV معمولا یک ارائه دهنده خدمات توزیع می‌شود و می‌تواند انواع برنامه‌های تلویزیونی را به صورت لایو از طریق شبکه IP ارائه دهد. البته امکان دارد سیستم IPTV برای ارائه محتوای ویدئویی از یک شبکه خصوصی در یک شرکت استفاده کند؛ البته پیاده سازی این شبکه پیچیدگی، تاخیر شبکه و دردسر کمتری نسبت به سیستم‌های مشترک دارد.

IPTV چگونه کار می‌کند؟

محتوای آی‌پی تی‌وی از طریق یک شبکه مدیریت می‌شود یا به شکل اختصاصی توسط خط مشترک دیجیتالی ارائه می‌گردد. در قیاس با شبکه اینترنت عمومی، این سیستم کنترل بیشتری بر روی محتوای ویدئویی داشته و می‌تواند کیفیت خدمات، زمان بروزرسانی دقیق‌تر و پهنای باند بهتری را به اپراتورهای شبکه می‌دهد. در سیستم و کارکرد تلوزیون‌های سنتی، برنامه‌ها به شکلی همزمان در قالب چند پخشی multicast نمایش پیدا می‌کنند که کاربران می‌توانند با تغییر کانال تلویزیون، برنامه مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

IPTV  (آی‌پی تی‌وی) چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرویس IPTV یک برنامه را در یک زمان ارسال کرده و قالب و سیستم کاری آن کاملا یکپارچه است. محتوایی که شما از شبکه درخواست می‌کنید برای شما ارسال شده و دیگر خدمات اینترنتی که مورد نیاز شما نیست، ارسال نخواهند شد. زمانی که کانال را تغییر می‌دهید، یک جریان و پاسخ جدید از سمت سرور ارائه دهنده به شما منتقل خواهد شد. همانند تلویزیون‌های هوشمند، IPTV به یک Setup Box، روتر وای فای، مودم فیبر نوری یا اتصال اینترنت ADSL نیاز خواهد داشت.

IPTV به طور کلی از IP Multicasting با سیستم پروتکل مدیریت گروه اینترنتی برای نمایش پخش زنده تلویزیون مبتنی بر پروتکل شبکه IPv4 و پروتکل پخش بدون تاخیر برای استفاده می‌کند. همچنین از سیستم Multicast Listener Discovery نیز در پروتکل شبکه IPv6 استفاده خواهد کرد. از پروتکل های رایج دیگر نیز می توان Real-Time Messaging Protocol and Hypertext Transfer Protocol نام برد.

کاربر و موارد استفاده از آی پی تی وی

شما می‌توانید از IPTV در کنار سایر خدمات مبتنی بر IP بهره‌مند شوید. این سیستم مبتنی از بسته و داده هاست و به ارائه دهندگان این امکان را می‌دهد خدمات و انواع برنامه‌های کاربردی دیگری نظیر درخواست ویدئو مد نظرتان، پخش زنده livestreaming، پیام‌رسان درون برنامه‌ای و جابه‌جایی زمان، interactive TV و... را نیز پشتیبانی کند. IPTV با سیستم دیگری نظیر تلویزیون اینترنتی (Internet TV) نیز رقابت دارد که آن نیز به محتوای تلویزیونی اشاره دارد که از طریق یک وب سایت با اتصال broadband اینترنت مورد توزیع قرار می‌گیرد.

برخی از ارائه دهندگان IPTV

اگر بخواهیم در خصوص ارائه دهندگان IPTV صحبت کنیم، پای شرکت‌های اپراتور شبکه ای بزرگ نظیر Verzion با سرویس‌های ویدئویی FiOS و همینطور شرکت‌هایی نظیر نتفلیکس، گوگل، اپل، مایکروسافت و سونی به میان می‌آید که خدمات پخش ویدئو آنها از طریق تلویزیون‌های هوشمند و اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از شرکت‌های کوچک‌تر و خاص می‌باشند که محتوای ارائه شده را از طریق اتصال Broadband ارسال می‌شود. از برخی دیگر از نمونه‌های آنها نیز می‌توان به یوتیوب، Roku و Hulu نیز اشاره کرد. از خدمات محبوب IPTV نیز می‌توان مواردی نظیر Amazing TV، FalconTV، SelectTV، Best Cast TV، Comstar.tv و Xtreme HD IPTV را معرفی کرد.

ارائه دهندگان IPTV

امنیت شبکه این سرویس

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خصوص امنیت این سرویس وجود دارد، عمومیت ابزار‌هایی مانند Nessus و Protos است که به طور اختصاصی برای IPTV طراحی نشده است. از چالش‌‌های مهم تری که به عنوان پارامتر های اصلی و مهم برای ارزیابی کیفیت ارائه خدمات هستند می‌توان به کیفیت سرویس، تاخیر شبکه و کیفیت تصویر نیز اشاره کرد که از چالش‌های مهم این موضوع به شمار می‌رود. هم اکنون پروژه های مختلفی برای بررسی عملکرد شبکه در نسل های آینده و سرویس های به این شکل در حال انجام است که به لطف آن تمامی نقص های موجود برطرف گردد.

قیمت آی پی تی وی

پس از آنکه محصول خود را انتخاب کردید، قیمت آن به عوامل زیر دست خوش تغییر خواهد بود و به صورت اشتراک ماهانه و سالانه قابل خریداری است.

  1. تعداد کانال‌ها
  2. امکان نصب سیستم بر روی اندروید باکس، گوشی موبایل، تلویزیون هوشمند و ...
  3. نیازمند بودن یا عدم نیاز به VPN
  4. نوع سرور و میزان پهنای باند

منبع

نظرات (1)

واقعا عالی بود

ممنون

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!