Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-02-29 09:40:59

Intel XMP چیست و چگونه فعال می شود؟

 

پروفایل XMP برای تنظیم و استفاده از فرکانس‌های بالاتر حافظه رم روی کامپیوتر کار می‌کند. XMP مخفف Extreme Memory Profiles بوده که یک فناوری از شرکت اینتل است که به شما این امکان را می‌دهد تنظیمات حافظه چندگانه Ram را تنظیم کنید تا از سرعت بیشتر از حد معمول آن استفاده نمایید. این روش برای افرادی که می‌خواهند بدون سر و کله زدن با فرکانس، ولتاژ و زمان تاخیر حافظه از حداکثر کارایی آن استفاده کنند، مناسب خواهد بود.

فرایند کار ایکس ام پی

زمانی که یک سیستم در حال بارگزاری سیستم عامل است، به صورت خودکار سخت افزارها شناخته شده و به کمک درایور‌های نصب شده فرایند کار خود را آغاز می‌کنند. سیستم مدل رم، تایمینگ و فرکانس آن را برای تنظیم شدن با مادربرد شناسایی می‌کند. بایوس شما یک تراشه کوچک بر روی ماژول‌های رم به اسم تراشه SPD (تشخیص حضور سریال) استفاده کرده تا زمان‌بندی و فرکانس حافظه را به درستی تنظیم کند. ولتاژ اضافی را در صورت نیاز تنظیم و تصحیح کرده و با کلیک یک دکمه زمینه اورکلاک را فراهم خواهد کرد. در این بین XMP نیزبرای استفاده بهتر از حافظه و مشخصات رم قابل بهره‌وری می‌باشد.

روند تنظیم و فعال سازی X.M.P

از داخل بایوس در مادربرد می‌توان پروفایل این ابزار را مشاهده نمود. امکان دارد این پروفایل سطوح مختلفی از اورکلاک را ارائه دهد که همگی آنها از طریق بایوس قابل بررسی خواهد بود. البته در حال حاضر 2 نسخه از آن وجود دارد که بهتر است از قبل آن‌ها را بشناسید. XMP 2.0 برای حافظه‌های DDR4 قابل استفاده است که دو نمایه استاندارد را ارائه می‌‍دهد.

XMP 3.0 در زمان ارائه حافظه‌های DDR5 راه‌اندازی گردید که حداکثر 3 پروفایل آن به صورت استاندارد و دو پروفایل کاربر نیز قابل تنظیم می‌باشد. جذاب‌ترین ویژگی آن تقویت حافظه پویا اینتل بوده که به طور خودکار پروفایل‌های استاندارد JEDEC و XMP برای عملکرد و کارایی ترجیحی در هر زمان معین قابل تعویض است. البته پردازنده‌های AMD حتی با نصب XMP نمی‌توانند از آن بهره‌مند گردند.

برنامه CPU-Z برای تنظیم XMP

حال برای فعال قابلیت آن کافی است یکی از پروفایل های آن را انتخاب کرده و تنظیمات مورد نیاز خود را ذخیره نمایید و سیستم را مجدد راه اندازی کنید. می توانید اورکلاک جدید سیستم خود را با استفاده از برنامه نظیر CPU-Z تایید نمایید.

آیا استفاده از این تکنولوژی الزامی است؟

اگر RAM سیستم شما به طور استاندارد از مشخصات فنی ایده آل و بالایی برخوردار باشد، خیلی به این پروفایل احتیاج پیدا نخواهید کرد، زیرا بالاتر از استاندارد صنعت DDR می باشد. اما اگر آن را فعال نکنید، ممکن است از سرعت بالایی که رم در حالت اورکلاک ارائه می دهد، بهره مند نشوید. البته این نکته را بهتر است بدانید که ایکس ام پی به مادربرد و پردازنده مسیر درست را نشان تا از ماژول‌های رم با فرکانس بالاتر، رندری قدرتمند‌تر داشته باشند.

آیا XMP یک عملکرد پایدار می‌باشد؟

هر وقت که درگیر اورکلاک شدید، خطر ناپایداری وجود دارد؛ با این حال XMP پیکره‌بندی‌هایی را ارائه می‌دهد که برای حافظه خاصی که استفاده می‌کنید، مورد پذیرش خواهد بود. زمان‌بندی، فرکانس و ... با هم سازگار شده و ناپیداری‌ها را از بین خواهد برد. البته این پیکره‌بندی خودکار نمی‌تواند شرایط و قدرت اورکلاک پردازنده را در نظر بگیرد و این چیزی است که امکان بروز بی ثباتی را ایجاد نماید.

Intel XMP چیست و چگونه فعال می شود؟

اگر در حال تطبیق استیک‌های رم از حالت‌های مختلف هستید، ممکن است به XMP به ناچار استفاده کنید. معمولا سرعت بدترین مجموعه رم‌ها بهترین گزینه برای عملکرد پایدار آن بوده که در صورت لزوم بتوان سرعت و تاخیر آن را بیشتر کرد.

آیا مادربرد های پلتفرم AMD با XMP سازگار هستند؟

بستگی دارد. برخی ماردبرد‌های سوکت AM4 سازگاری کاملی با XMP خواهند داشت. اما بهتر است در اینجا در خصوص AMP نیز اشاره کنیم. این فناوری مخفف AMD Memory Profile است که هرگز به سطح XMP نمی‌رسد. اساسا در عمل با آن یکی بوده که با یک کیت حافظه سازگار و فعال کردن پروفایل‌های حافظه سریع‌تر را آسان کرده و برخی تولید کنندگان مادربرد نیز این مسئله را با DOCP و EOCP در دست گرفته‌اند که می‌تواند XMP را به آسانی با برد‌های ای‌ام‌دی به کمک تنظیمات SPD فعال کند. البته امروزه به سختی می‌توانید حافظه‌هایی با سرعت خاص AMP پیدا نمایید.

شرکت ای‌ام‌دی برای اینکه از غافله جا نماند، در حال طرح‌ریزی RAMP یا Ryzen Accelerated Memory Profile بوده که پاسخ AMD به XMP 3.0 خواهد بود. اگر این روند به خوبی پیش برود می‌توان از آن برای سازگار حافظه‌های رم DDR5 و سری جدید مادربرد های سوکت AM5 اشاره نمود.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!