Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:03:20

HDCP چیست و اهمیت آن در کیفیت پخش 4K

 

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که HDCP (متخصر شده عبارت High-bandwidth Digital Content Protection) به منظور حفاظت از محتوای دیجیتال با پهنای باند بالا استفاده می‌شود و بدین صورت از هرگونه از کپی‌برداری غیر قانونی آن در رسانه‌های دیجیتال جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی در سرویس‌های نظیر Netflix و Hulu یافت شده و یک شکلی از مدیریت و محفوظ نگه داشتن اطلاعات دیجیتال یا DRM است. در ادامه در خصوص این تکنولوژی و ارتباط آن را با HDMI و اهمیت آن در مانیتور ها به طور کلی صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با پروتکل HDCP

در ابتدا این تکنولوژی توسط مهندسان شرکت اینتل توسعه داده شده، اما رفته رفته در سراسر صنعت تکنولوژی و فناوری گسترش پیدا کرد. اغلب HDCP را با HDMI اشتباه می گیرند؛ هرچند این دو مورد با یکدیگر وجه اشتراک زیادی دارند، اما به طور حتم یکسان نخواهند بود. HDCP از کپی برداری و دزدی اطلاعات در رابط های ویدئویی نظیر HDMI، DisplayPort و DVI است و اگر می خواهید از محتوای با کیفیت 4K بهره مند شوید، باید کابلی تهیه نمایید که با HDCP سازگار باشد.

آشنایی با پروتکل HDCP

البته سایر دستگاه های شما نظیر مانیتور، کارت گرافیک، دستگاه بلوری، کنسول بازی، تلویزیون، ویدئو پروژکتور و... همگی باید این ویژگی را داشته باشند تا کیفیت 4K پخش گردد. در کنار این موارد نسخه HDCP در این دستگاه‌ها باید یکسان باشد تا با کاهش کیفیت محتوا مواجه نشویم. تا حال حاضر نسخه HDCP 2.3 در حال استفاده و تعبیه در محصولات می باشد.

به این نکته دقت داشته باشید که اگر تلویزیون هوشمند یا پروژکتور شما محتوا را از طریق رابط های غیر از کابل پخش می کنند، HDCP اعمال نخواهد شد و فقط استفاده از آن در زمان اتصال دستگاه ها از طریق کابل قابل بهره وری می‌باشد. در صنعت گیمینگ نیر مکانیسم‌های حفاظتی نظیر Denuvo وجود دارد که به لطف آن ایکس باکس، پلی استیشن نیز می‌توانند محتوای 4K را به صفحه نمایش منتقل کنند و نگرانی بابت HDCP را از بین خواهند برد.

HDCP چگونه کار می کند؟

روند کار این پروتکل از طریق ایجاد ارتباط بین منبع و دستگاه‌های ورودی است و روند نظارت بر اجرای محتوا به شکل استاندارد و دور از کپی برداری غیر قانونی صورت می‌گیرد. دستگاه‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند دارای کلید امنیتی HDCP می‌باشند. اگر این کلید امنیتی وجود نداشته باشد، محتوا شما توسط دستگاه پخش نمی‌شود، زیرا دستگاه به طور پیش فرض احساس می‌کند که امنیت داده به خطر افتاده یا نسخه غیر قانونی فیلم ها در حال پخش خواهد بود.

نسخه های مختلف HDCP

HDCP در یک و نیم دهه گذشته برای تولید‌کنندگان محتوای تصویری اهمیت بالایی داشته و کاملا مفید بوده است. این پروتکل از اوایل سال 2020 در 2 نسخه HDCP 1.4 و HDCP 2.2 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب در رابط HDMI ارتباط نزدیکی دارد و HDCP 1.4 با HDMI 1.3/1.4 همپوشانی داشت و HDCP 2.2 نیز با HDMI 2.0 سازگاری دارد. لذا در ویدئوپروژکتور های 4K، مانیتور ها و تلویزیون ها تقریبا با HDCP 2.2 را در کنار HDMI دارند. HDCP 1.4 برای محتوای Full HD یا 1080p طراحی شده است و در ادادمه HDCP 2.3 نیز برای محتوای Ultra HD 4K و در ادامه برای 8K قابل استفاده است. همچنین در سال 2020 با ورود HDMI 2.1 برای بهبود عملکرد محتوای 4K ضروری به نظر می رسید.

چگونه HDCP بر کیفیت 4K تاثیر می گذارد؟

چگونه HDCP بر کیفیت 4K تاثیر می گذارد؟

همانطور که قبلا گفته شد نسخه کانکتور HDMI، دستگاه های شما، همگی باید با HDCP 2.2 تطابق داشته باشدد. اگریک پخش کننده 4K را به یک نمایشگر، مانیتور و پروژکتور ارزان قیمت متصل کنید که پورت HDMI آن غیر از HDCP باشد، در این صورت خطا و پیغام خطا به شما نمایش داده می‌شود. البته برنامه هایی نظیر Netflix نیز پخش نخواهد شد. یک سناریو ناراحت کننده وجود دارد که کیفیت تصویر را به Full HD کاهش کیفیت خواهد داد که به مزاق کاربران خوش نخواهد آمد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!