Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-14 13:00:59

آنچه باید از وضوح تصویر 4K بدانید

 

هرچه صفحات نمایش بزرگتر می شوند، اینطور به نظر می آید که وضوح تصویر بالاتر می رود. مانیتور با وضوح تصویر 4K، اکنون از کیفیت تصویر استانداردی برخوردار هستند. اگر هنوز صفحه نمایش 1080 پیکسلی خود را بروز نکرده اید، در اینجا آنچه باید بدانید آورده شده است.

تصویر 4k uhd

ما اکنون به زمانه استفاده از 4K رسیده ایم. تلویزیون های HDT با رزولوشن 1920 در 1080 در تقابل با تلویزیون های بزرگتر و روشن تر 4K، با چهار برابر پیکسل قرار گرفته اند. 4K مراحل ابتدایی خود را طی کرده و دردسرهای رو به ازدیادی هر روزه، برای تولیدکنندگان دارد و اکنون کاملاً به عنوان نوع استانداردی از صفحه نمایش شناسایی می شود که بهتر است هنگام خرید آن را در نظر بگیرید.

می توانید صفحات نمایش 4K را در همه اندازه ها و قیمت ها از جمله مدل های 65 اینچی پیدا کنید. اگر هنوز صفحه نمایش تلویزیون یا مانیتور خود را به 4K تغییر نداده اید، اکنون زمان مناسبی برای انجام آن می باشد. زیرا آنچه شما باید بدانید اینجاست.

کیفیت 4K چیست؟

نمایشگر 4K یک نمایشگر است که حداقل 8 میلیون پیکسل فعال دارد. برای تلویزیون ها، استاندارد برای این وضوح، 3840 در 2160 می باشد. سینمای دیجیتال  4K(وضوح 4K در سینماها) کمی بیشتر از 4096 در 2160 می باشدبه بیانی ساده، تعداد پیکسل های آن چهار برابر تعداد پیکسل های یک صفحه نمایش 1080پیکسلی می باشد و بیش از 23 برابر وضوح یک تلویزیون با کیفیتی استاندارد می باشد.

عکس 4k

این بدان معناست که وضوح تصویر 4K کیفیت بسیار بیشتری نسبت به 1080پیکسل دارد. بطور مثال، در فضایی که یک تلویزیون 1080پیکسلی را در مجموع یک پیکسل در نظر بگیریم، یک تلویزیون 4K با همان اندازه می تواند چهار پیکسل را در خود جای دهد. 

ابزار استفاده از تکنولوژی 4K

کیفیت 4K جهشی در وضوح بیشتر تصویر ایجاد کرده که این تکنولوژی می بایست برای استفاده، فناوری آن را در اختیار داشته باشید. حتی اگر این فناوری را تهیه نکنید، شرکت هایی مانند LG، سامسونگ و سونی دستگاه های تبدیل چشمگیری برای استفاده از این فناوری ساخته اند به گونه ای که تصاویر 1080پیکسلی را به 4K تبدیل کرده و تصاویری با کیفیت های بالاتر و متنوع به شما ارائه می دهد. البته که قطعا به اندازه کیفیتی که یک صفحه نمایش 4k به شما ارائه می دهد، عالی نخواهد بود اما بعنوان محصولی پشتیبان، بسیار مناسب می باشند.

از آنجا که وضوح تصویر 4K بسیار بالاتر است، برای انتقال به پهنای باند بیشتری نیاز دارد. استاندارد HDMI 2.0 برای پشتیبانی از 4K تولید شده و این امکان را می دهد که فیلم 2160 پیکسلی با سرعت 60 فریم در ثانیه نمایش داده شود. در ابتدا این نگرانی ایجاد شده بود که HDMI 2.0 به امکاناتی نادر در دستگاههای نمایشی تبدیل شود. اما در حال حاضر می توانید مطمئن باشید که هر دستگاه سرگرمی خانگی که می خرید از HDMI 2.0 پشتیبانی می کند.

جالب اینجاست که امروزه احتمال کمی وجود دارد که کابل HDMI 2.0 که تهیه می کنید نتواند یک تصویر 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه انتقال دهد. حتی می توانید فیلم 4K را از طریق اینترنت پخش کنید که مسلما به اینترنت پر سرعت نیاز دارد. بطور مثال، Netflix برای تماشای محتوای 4K از وب سایت خود، سرعت ثابت بالاتر از از25 مگابیت بر ثانیه را توصیه می کند.

 

در حالی که افرادی تلاش می کنند تفاوت بین 1080پیکسل و 720 پیکسل را در مانیتورهای کوچکتر دریابند، خوب است بدانید که تفاوت این دو کیفیت در تلویزیون های 40 اینچی و بزرگتر براحتی قابل تشخیص می باشد. 4K یک جهش بزرگ دیگر از نظر وضوح و جزئیات می باشد، به خصوص که مردم هر روز بیشتر به پیکسل های فوق العاده کوچک از نمایشگرهای با وضوح بالا در گوشی های موبایلشان عادت می کنند. این یک فاکتور اصلی برای صفحات نمایش بزرگ نیز می باشد.

آیا صفحه نمایش با وضوح تصویر 8K بخریم ؟

پاسخی صریح به این سوال، خیر می باشد. پاسخ کاملتر، این است که 8K در حال حاضر برای برخی از تلویزیون های پیشرفته در دسترس است، اما تا مدتی نمی تواند از فاکتورهای اصلی رزولوشن قرار بگیرد. در حال حاضر تنها چیزی که باید بدانید این است که برخی تلویزیون ها در حال رسیدن به وضوح 8K می باشند( با وضوح 7680 × 4320  پیکسلی که چهار برابر وضوح 4K می باشد).

  اما در حقیقت، از این ظرفیت پیکسلی که نمایشگرهای 8K دارند، در نمایش هیچ محتوی تصویری استفاده نمی شود. علت هم این است که محتوی مناسب برای آن تا مدتی قابل ارائه نمی باشد. در هر حال، همچنان فرمت یا رسانه فیزیکی خاصی برای پخش 8K استاندارد سازی نشده است. در نتیجه اگر پول اضافی خود را را برای صفحات نمایش 8K خرج کنید، احتمالا تا مدتی با محتوی 4K به تماشا خواهید نشست، که قطعا برای شما کیفیت 8K را تامین نخواهد کرد!

HDR و 4K چه رابطه ای دارند؟

دامنه دینامیکی بالا(HDR) اصطلاحی مبهم می باشد که براحتی می توان آن را با 4K ترکیب کرد و آنها را با یکدیگر هم معنی در نظر گرفت. این در صورتی است که این دو اصطلاح هم معنی نیستند. HDR نوعی وضوح تصویر است که غالباً در 4K قبل مشاهده  است و دامنه رنگ و نور قابل نمایش را گسترش می دهد. 

  محتوای HDR نسبت به محتوای استاندارد دامنه پویا ، مقادیر گسترده تر و روشن تری از روشنایی ، تاریکی و سطح رنگ را ذخیره می کند که به تلویزیون های پشتیبانی کننده HDR اجازه می دهد تصاویر روشن تر، تیره تر و پر رنگ تر نشان دهند.

به این روش فکر کنید: 4K تعداد پیکسل های ویدیوی شما را تعیین می کند ، در حالی که HDR تعیین می کند که هر پیکسل چه میزان از نور و رنگ را نشان دهد. تمامی محتوی های 4K، HDR نمی باشند، اما در صورت وجود، و پشتیبانی مانیتور شما، تصویر به دلیل گستردگی بیشتر نور و رنگ بسیار بهتر به نظر خواهد آمد.

تصویر hdr

برای تماشای محتوای HDR شما به یک مانیتور یا تلویزیون پشتیبان از تکنولوژی HDR نیاز دارید. در حالت ایده آل، با پنلی که بتواند تمام طیف مورد نیاز HDR را بدقت نمایش دهد. برخی از تلویزیون های ارزان قیمت می توانند محتوای HDR را نمایش دهند، اما صفحه های آنها به اندازه کافی تاریک، روشن و یا به اندازه کافی رنگی نیستند تا تفاوت زیادی در محتوای دامنه دینامیکی استاندارد ایجاد کنند.

انواع رسانه و سیستم ارائه دهنده محتوای 4K

اگر از اتصال اینترنتی با سرعت کافی برخوردار باشید، می توانید محتوای ویدئویی 4K HDR را از اغلب دستگاههای پخش ویدئو مشاهده کنید. آمازون، Google Play ، iTunes ، Netflix و Vudu همگی فیلم ها و نمایش های 4K بسیار متنوعی را ارائه می دهند. همچنین بسیاری از پخش کننده های رسانه مورد علاقه ما گزینه هایی برای پخش محتوا با کیفیت بالا دارند.

در واقع علاوه بر پخش اینترنتی، می توانید فیلم های 4K را از طریق رسانه های فیزیکی خریداری کنید. دیسک های Blu-ray Ultra HD ویدیوی 4K HDR را بر روی DVD ها ارائه می دهند، اما برای پخش آنها به پخش کننده جدیدی نیاز خواهید داشت.

عکس 4k

 

پخش کننده های Blu-ray Ultra HD هنوز در مقایسه با یک پخش کننده Blu-ray استاندارد، نادر و گران قیمت هستند، اما PlayStation 5 ، Xbox Series X ، Xbox One S و Xbox One X ، همه قادر به پخش دیسک های Blu-ray Ultra HD می باشند. آنها همچنین از فرمت های این نوع از محتوی پشتیبانی می کنند. بسیاری از نسخه های Ultra HD Blu-ray بصورت بسته های ترکیبی Ultra HD + Blu-ray ارائه می شوند که شامل دیسک های Ultra HD و Blu-ray استاندارد می باشند.

دستگاه بلو-ری وضوح تصویر 4K

در موضع گیمینگ و سرگرمی، PS5 ، PS4 Pro ، Xbox One X و Xbox Series X همه بازی های 4K را در درجات مختلف ارائه می دهند. جدیدترین سیستم ها (PS5, XSX) برای اکثر بازی ها وضوح 4K را نمایش می دهند. همچنین اگر PC گیمینگ خوبی دارید، باید بتوانید بازی ها را با وضوح 4K روی آن انجام دهید. البته درصورتی که مانیتوری با قابلیت پشتیبانی از 4K هم داشته باشید.

4k در نتفیلیکس

جمع بندی: آیا به صفحه نمایشی با وضوح 4K نیاز دارید؟

اگر به دنبال تهیه یک مانیتور جدید هستید و هنوز 4K را تهیه نکرده اید، زمان آن فرا رسیده است. اغلب مانیتور های پیشرفته ما مدل هایی از 4K هستند که از HDR پشتیبانی می کنند. این فناوری تا حدی استاندارد شده است که می توانید مطمئن باشید مانیتور 4K که اکنون خریداری می کنید مورد استفاده بوده و مقرون به صرفه می باشد. حتی می تواند مستقیماً با تلویزیون های 1080پیکسلی مقایسه شود. بودجه شما هرچه باشد، شما احتمالاً می توانید یک مانیتور 4K، به احتمال زیاد مانیتوری سازگار با HDR، پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!