Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 11:08:37

اینترنت VDSL و ADSL چه تفاوتی با هم دارند؟

 

ADSL و VDSL هر دو از تکنولوژی DSL استفاده می کنند. تکنولوژی DSL به شرکتهای ارائه دهنده اینترنت و کاربران اجازه میدهد که اینترنت را بر روی بستر زوج سیم تلفن انتقال داده و توسط مودم، امواج آنالوگ و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کنند. این تکنولوژی این امکان را فراهم میکند که همزمان از خط تلفن برای مکالمه نیز استفاده کرد.

اینترنت ADSL

 

ADSL چیست ؟


ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است و همانطور که اشاره شد از فناوری های زیر شاخه اتصال DSL است که جزو قدیمی ترین سرویسهای اینترنت در جهان محسوب میشود و اطلاعات را از مراکز مخابراتی بر روی مودم می آورد . این نوع اینترنت به واسطه اینکه نیازی به کابل کشی های مجدد و نصب خطوط جدید ندارد محبوبیت و مقبولیت زیادی در میان کاربران دارد. همچنین راه اندازی سریع و ساده و پهنای باند در دسترس از دیگر جذابیتهای اینترنت ADSL محسوب میشوند. اما سرعت دانلود در اینترنت ADSL به حداکثر 24 مگابیت بر ثانیه میرسد و حتی سرعت آپلود بسیار محدودتر است و محدوده یک یا دو مگابیت بر ثانیه را در برمیگیرد. البته در سرعت دریافتی از اینترنت ADSL سیم کشی تلفن خانه از مراکز مخابراتی و بستر خطوط تلفن شهری و دیگر پارامترها نیز تاثیرگذارند.

بهترین مودم adsl

 

نسل جدیدی از ADSL نیز به نام +ADSL2 وجود دارد که مناسب افرادی است که فاصله بسیار کمی با مرکز مخابراتی و یا تجهیزات سرویس دهنده اینترنت دارند. این نوع اینترنت به صورت نامتقارن توزیع می شود چون کاربران به نسبت فاصله مکانی خود از این مراکز از سرعت های متفاوتی بهره مند می شوند.

اینترنت ADSL2+

 

VDSL چیست ؟


اینترنت VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت است. VDSL کوتاه شده عبارت Very-high Speed Digital Subscriber Line است و همانطور که از نامش مشخص است از سرعتی بالاتر برخوردار است. اینترنت VDSL نیز نسل جدیدی از فناوری DSL است و از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای نقل و انتقال اینترنت استفاده میکند، اما به دلیل پیشرفته تر شدن فناوری به شیوه موثرتر و بهینه تری از خطوط استفاده کرده و تجربه بهتری برای کاربر به همراه دارد.

 

خرید مودم vdsl

 

اتصال کاربر از طریق یک واسط نوری نزدیک به لوکیشن کاربر مهیا می شود. این واسط ها نیز از طریق کابلهای فیبر نوری به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت متصل می شوند. در کشور ما تاکنون فقط ساده ترین نوع از اینترنت VDSL راه اندازی شده که بر روی سیمهای مسی فعلی با ظرفیت 12 تا 25 کیلوهرتز قرار می گیرد. وزیر ارتباطات اعلام کرده بیشینه سرعت این نوع از اینترنت 70 مگابیت بر ثانیه است که سرعت آپلود آن تا 16 مگابیت هم افزایش خواهد داشت. برای دسترسی به این نوع اینترنت کاربران نیاز به کابل کشی مجدد ندارند و تنها با داشتن یک خط تلفن ثابت و تهیه مودم VDSL می توانند از این سرویس بهره مند شوند.

وی دی اس ال مخابرات

 

تفاوتهای ADSL و VDSL

در اینترنت ADSL اصلی ترین مورد برای داشتن سرویسی با کیفیت مناسب و خوب ، داشتن خط با کیفیت و کابل کشی مناسب از مرکز مخابراتی تا منزل و گنجایش بستر خط است و حتی اگر کاربر تا مرکز مخابراتی فاصله ای به اندازه 3 تا 5 کیلومتر را داشته باشد نیز، باز می تواند از سرویس قابل قبولی بهره مند شود.

اما در رابطه با اینترنت VDSL فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل حساسیت فناوری VDSL اگر شرکت ارائه دهنده اینترنت بخواهد سرعتهای بالایی از این فناوری را در اختیار کاربران قرار دهند، لازم است تجهیزات خود را تا حدود 300 متری کاربر مستقر کند. کاربرانی که فاصله مکانی نزدیکی نسبت به تجهیزات مخابرات داشته باشند از اینترنت بهتری برخوردارند و در صورتی که فاصله بیش از اندازه باشد سرعت مطلوبی دریافت نخواهد شد.

 

تفاوت adsl و vdsl

سرعت دانلود در اینترنت VDSL نزدیک به 5 برابر بیشتر از سرعت دانلود در اینترنت ADSL است و به مرز 300 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. علاوه بر این سرعت آپلود نیز در ADSL در بهترین شرایط و نویز کم محیطی از حدود 3 مگابیت تجاوز نمی‌کند که این سرعت در اینترنت VDSL نزدیک به 10 برابر ADSL است و به مرز 100 مگابیت می‌رسد.

 

نوع مودم مورد استفاده در اینترنت VDSL و ADSL متفاوت است.برای استفاده از تمام پتانسیل اینترنت VDSL باید مودم مخصوص به این نوع سرویس را تهیه کرد.

مودم وی دی اس ال

مودم های VDSL


مودم های مورد استفاده در VDSL از لحاظ ظاهری کاملا به مودم های ADSL شباهت دارند و دارای ورودی سوکت تلفن و چندین خروجی شبکه هستند. همانطور که اشاره شد نوع مودم مورد استفاده در اینترنت VDSL و ADSL متفاوت است و کاربران اینترنت VDSL برای استفاده از تمام پتانسیل های این نوع اینترنت باید مودم مخصوص به این نوع سرویس را تهیه کرد. بر روی VDSL میتوان سرویس های دیگری همچون ویدئو کنفرانس، خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، IP-TV و غیره را نیز مهیا کرد.

البته مودمهای ADSL کمی در بازار موجودند که پاسخگوی هر دو تکنولوژی ADSL و VDSL هستند ، اما امکان تبدیل مودم ADSL به VDSL به هیچ عنوان ممکن نیست.

 

مودم وی دی اس ال

 

معایب VDSL


اهمیت فاصله کاربر تا سوئیچ


همانطور که در بالا اشاره شد فاصله مکانی کاربر تا نقطه ارتباطی شرکت ارائه دهنده VDSL نقش مهمی در کیفیت و سرعت اینترنت در دسترس دارد. این سوئیچ رابط بین مرکز مخابراتی و مشترکین VDSL را برقرار می کند و اگر فاصله مشترک تا این سوئیچ از 300 متر بیشتر باشد، سرعت اینترنت کاربر سرعت قابل قبولی نخواهد بود.

کیفیت اینترنت وی دی اس ال

نویز در اینترنت VDSL


با توجه به این مورد که زیر ساختهای سیمی در ارائه سرویس VDSL از اهمیت ویژه ای برخوردارند گاهی میزان نویز در خطوط سیمی آنقدر زیاد است که عملا ارائه سرویس در این حالت و در مناطقی با زیر ساختهای ضعیف امکان پذیر نخواهد بود.پیش بینی میشود در کشورمان طیف وسیعی از کاربران امکان دریافت کیفیت و سرعتی مطلوب از VDSL را نداشته باشند.

فیبر نوری

 

تاثیر سیم کشی در سرعت اینترنت VDSL


بررسی ها نشان داده است که در تهران ارائه VDSL صرفا برای ساختمانها و مجتمع های تازه ساز و با تعداد واحد بالا امکان پذیر شده است و بافتهای قدیمی شهرها که سیم کشی هایی فرسوده دارند از دریافت این نوع سرویس محروم خواهند ماند.

 

اینترنت VDSL

 

هزینه بالای خرید مودم VDSL


همانطور که اشاره کردیم تمامی کاربران VDSL باید مودم ویژه این نوع خدمات را تهیه کنند ، در غیر این صورت از دریافت سرعت مناسب محروم خواهند ماند. در حال حاضر هزینه تهیه مودم VDSL نزدیک به دو برابر هزینه مودم های ADSL است. همچنین اگر نیاز به تقویت زیرساختها و سیم کشی نیز باشد هزینه ای مازاد به مخارج VDSL اضافه خواهد شد که گاها تحت این شرایط توجیه اقتصادی برای تهیه این نوع اینترنت وجود ندارد.

 

اینترنت مخابرات

 

آیا اینترنت خود را از ADSL به VDSL تغییر دهیم؟


با توجه به تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم در صورتی که کاربر با قیمت مودم و قیمت پلنها و اشتراکهای ارائه شده توسط شرکتهای توزیع اینترنت مشکلی ندارد باید سایر فاکتورها را نیز به دقت در نظر گیرند و در صورت ارزشمند بودن این اقدام صورت گیرد. برای کاربرانی که فاصله مناسبی تا مرکز مخابراتی دارند و از سیم کشی ها و زیر ساخت اطمینان کامل دارند ، توصیه میشود که سرعتهای قابل ارائه توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت VDSL را نیز بررسی کنند.

adsl and vdsl


البته این مورد قابل توجه است که برای نزدیکی و دریافت خدمات بهتر از VDSL لازم نیست در لوکیشن کاربر حتما مرکز مخابراتی جدیدی افتتاح شود، بلکه شرکت مخابراتی میتواند با ساخت کابیت های مخابراتی در محلهای مختلف و استفاده از فیبر نوری اینترنت را تا تجهیزات مخابراتی و سپس به دست کاربر برساند. به همین سبب کاربران قبل از اقدام برای تهیه VDSL باید با مرکز مخابراتی مربوط به محل زندگیشان تماس گرفته و تصمیم صحیح را اتخاذ کنند.

منبع مطالعاتی 

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!