Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-02-26 17:05:33

کاربرد پورت USB در روتر

 

ممکن است روتر شما مجهز به پورت USB باشد که کاربرد آن را ندانید. بسته به نوع دستگاه شما کاربرد این رابط متفاوت بوده که این فرضیه وجود دارد که پورت یو اس بی روتر مورد استفاده شما بتواند تمامی مواردی که در این مقاله اشاره می کنیم را میسر نماید. پس بهتر است در خصوص نوع محصول خود تحقیق کرده و متناسب با قدرت USB از آن بهره‌مند شوید.

در چه روترهایی پورت USB وجود دارد؟

برای پیاده‌سازی ویژگی‌های USB در یک روتر، وجود یک سخت افزار پیشرفته از واجبات است؛ لذا اکثر محصولات ارزان قیمت فاقد این درگاه هستند. در بسیاری از موارد سخت افزار روتر به این رابط وابسته بوده، ولیکن شرکت سازنده همچنان تصمیم می‌گیرد در مدل های پایین رده از این پورت استفاده نکنند تا تفاوت را در قیمت ایجاد نمایند.

کاربرد پورت یو اس بی در روتر

اگر روتر با سخت افزار سفارشی نظیر DD-WRT و Tomato سازگار باشد، باز کردن قفل آن قابل انجام است ولی ممکن است firmware custom با خطری نظیر bricking روتر همراه باشد. پس بهتر است که بدانید که کدام یک از ویژگی‌های USB توسط روتر شما پشتیبانی می‌شود و firmware Custom نیز باید با مدل روتر کاملا سازگار باشد وگرنه کاری از دست شما بر نمی‌آید.

پیکره بندی عملکرد روتر

در ابتدا برای استفاده از عملکرد یو اس بی باید آن را در روتر فعال و پیکره بندی نمایید. فرایند استفاده از آن بسته به نوع روتر شما متفاوت است که در هر حال روند کاملا یکسان می‌باشد. پس از اتصال دستگاه به پورت USB، وارد رابط کاربری تحت وب روتر شوید و یا در صورت نیاز آن را از طریق موبایل مدیریت کنید. سپس به دنبال منو تنظیمات USB باشید؛ اگر روتر تشخیص دهد که دستگاه پشتیبانی شده وصل شده است یا خیر، به شما این اجازه را می‌دهد که آن ویژگی‌ها را بهره‌مند گردید. سپس می‌توانید از قابلیت‌های گسترش شبکه خود لذت کامل ببرید.

هارد HDD را از طریق USB به اشتراک بگذارید

بهترین روش برای به اشتراک‌گذاری هارد دیسک اطلاعات استفاده از دستگاه ذخیره ساز NAS است که به لطف آن امکان به اشتراک گذاری اطلاعات در بستر شبکه وجود خواهد داشت. اما اگر به تعداد کمتری از کلاینت ها نیاز دارید، اتصال به درایو USB در روتر یک روش مقرون به صرفه و ارزان برای این امر است.

در منو روتر، یک یا چند گزینه برای اشتراک گذاری درایو وجود دارد و امکان تنظیم هارد در سیستم عامل در برخی مدل‌ها وجود دارد و در مورد دیگر امکان استفاده از درایو به عنوان منبع FTP نیز ممکن است. صفحه اطلاعات USB در روتر به طور حتم باید تمامی داده ها را در برای دسترسی به درایو از دستگاه‌های دیگ نیاز دارید را ارائه دهد. این اطلاعات شامل جزئیات ورود به سیستم FTP می‌شود که از آن برای برنامه‌ای نظیر VLC در دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل Android TV استفاده می‌کند. فارغ از به اشتراک گذاری فایل‌ها در بین افراد متصل در شبکه و دسترسی آنها به دیتاها، این درایو یک مکان مناسب برای تهیه نسخه پشتیبان از سرورهاست.

ایجاد یک Media Server

برخی از روتر‌ها این امکان را دارند که از آنها به عنوان یک سرور مدیا استفاده کنید که دستگاه هایی که به شبکه متصل می‌شوند، می‌توانند از طریق شبکه محتوا را شناسایی و پخش کنند. البته ویژگی‌هایی نظیر سرعت پردازنده در روند کار Media Server نقش مستقیمی دارد. هر چند در مقیاس های کوچک به یک یا دو تلویزیون هوشمند راه کار فوق العاده‌ای خواهد بود.

اشتراک گذاری یک پرینتر در شبکه

پرینترهایی که اتصال وای فای و اترنت را به صورت همزمان دارند، غالبا گران قیمت هستند، اما اگر پرینتری دارید که فقط USB دارد، روتر شما می‌تواند در صورت سازگاری، به عنوان یک سرور پرینت به تمامی افراد حاضر در شبکه امکان استفاده مستقیم از پرینتر را بدهد. البته در صورت عدم وجود این ویژگی در روتر وجود نداشت، جای نگرانی نیست. زیرا اشتراک‌گذاری پرینتر با کامپیوتر متصل به شبکه کاری آسان و راحت خواهد بود. البته نقطه ضعف اصلی این است که کامپیوتر مورد نظر باید روشن باشد تا پرینتر کار کند.

اشتراک گذاری یک پرینتر در شبکه با USB

استفاده از مودم سلولی USB

به طور حتم اگر از مودم روتر‌های ADSL یا فیبرنوری استفاده می‌کنید، این دستگاه‌ها در کنار قابلیت‌های حرفه‌ای خود به صورت دائم و 24 ساعت نمی‌توانند روشن باشند یا در صورت قطعی برق کار کنند. حال اگر دورکار هستید یا در حال ترید آنلاین و انجام امور حساس وابسته به اینترنت می‌باشید، نمی‌توانید حتی یک لحظه اینترنت را قطع کنید. حال برای اینکه مطمئن شوید که شبکه شما همیشه در دسترسی است می‌توانید از یک مودم سلولار USB بهره‌مند شوید. این دستگاه‌ها به طور کلی به شکل کاملا معدود قابل دسترسی هستند. اگر ترکیب ایده آلی از مودم و روتر دارید، می‌توانید از سرویس‌های مهم شبکه با تهیه نسخه پشتیبانی سلولی بهره‌مند شوید که هرگز از کار نخواهد افتاد.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!