Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-05 10:29:18

بهترین کارت گرافیک برای بازی 4k

 

برای اجرای بازی های کامپیوتری با وضوح 4K به کارت گرافیک گیمینگ قدرتمند نیاز پیدا خواهید کرد. به لطف سرویس های پخش مانند Netflix ، Amazon Prime و حتی YouTube ، یافتن محتوای ویدیویی واقعی 4K (که به آن "Ultra HD" نیز گفته می شود. مقاله ما را درباره 4K بخوانید) آسان تر شده است. اما همانطور که با اینکه ویدئوی 4K بسیار جذاب می باشد، اگر می خواهید خود را در دنیایی متراکم با پیکسل غرق کنید ، باید بدانید انجام بازی های کامپیوتری با کیفیت 4K می تواند دشوار باشد. و از منظر سخت افزاری، این چشم انداز بسیار دلهره آورتر می باشد! در این مقاله بهترین کارت گرافیک برای بازی  4K را مورد بررسی قرار می دهیم.

در این مقاله می خوانید:

فقط جدیدترین کنسول ها - Sony PlayStation 4 Pro ، Microsoft Xbox One X ، PlayStation 5 و Xbox One Series X -  بازی ها را با کیفیت 4K ارائه می دهند. اما در واقع، اگر می خواهید بازی های AAA جدید را با کیفیت 4K اجرا کنید، به یک PC دسکتاپ مجهز به کارت گرافیک قدرتمند احتیاج دارید . بنابراین، اگر شما در یک مانیتور 4K یا تلویزیون 4K برای گیمینگ سرمایه گذاری می کنید ، دوست دارید همه چیز به بهترین شکل ممکن به نظر برسد. اجرای بازی ها با رزولوشن 4K بدون افت جزئیات و تنظیمات جلوه های بازی برای اهداف مختلف انجام می شود. بنابراین کشش کارت گرافیکی که خریداری می کنید بسیار مهم می باشد.

بهترین کارت گرافیک برای بازی 4k : کارت های گرافیکی پیشرفته و یا دوتایی

در حال حاضر ، برای داشتن فریم ریت روان در تنظیمات پیشرفته با رزولوشن 4K در PC (یعنی 3840 در 2160 پیکسل ، برای رکورد گیری)، شما باید یکی از قدرتمندترین برندهای کارت گرافیکی را انتخاب کنید که کارت گرافیکی مناسب شما را داشته باشد. این روزها ، این کارت ها شامل معماری "Ampere" Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition و نسخه  GeForce RTX 3090 Founders Edition ، یا یکی از مدل های سفارشی مجهز به کولینگ و یا اورکلاک شده؛ کارت های "GeForce RTX" است(که می توانند گزینه های مناسبی باشند). پردازنده های گرافیکی 3080 یا RTX 3090 (GPU). GeForce RTX 3070  و همچنین GTX 3080 گزینه عالی برای بازی است.

این کارتها برای 4K ساخته شده اند!!

اگر می خواهید فریم های روان را در 4K تجربه کنید و یا نمایش 60 فریم در ثانیه با تنظیمات پیشرفته داشته باشید؛ یک کارت GeForce RTX  سری 30 همان چیزی است که شما نیاز دارید. البته اخیرا این کارت ها را نمی توانید براحتی در بازار پیدا کنید. بنابراین بعنوان راه دوم، می توانید دو کارت  GeForce RTX 2080 را بردارید و از آنها در یک آرایش NVLink جفت شده استفاده کنید؛ و یا با یک GeForce RTX 2080 Super تصویر را بهبود دهید. با این کار در نصب برخی از بازی ها، احتمالا گرافیک بالاتری را نسبت به داشتن یک کارت تکی Nvidia GeForce RTX 2080 Ti خواهید داشت.

توجه داشته باشید بعضی از بازی ها به هیچ عنوان پشتیبانی چند گرافیکی را ارائه نمی دهند.

به همین دلیل ، اگر شما از آن دسته علاقه مندان به بازی های کامپیوتری هستید که دوست دارید بازی های منتشر شده جدید را تجربه کنید، تنظیمات چند گرافیکی راه حل ایده آلی نخواهد بود. همچنین ، ممکن است با مشکلات مربوط به زمان بندی فریم روبرو شوید که در آن فریم های بازی بر مانیتور دقیقاً به صورت همگام تحویل داده نمی شوند و در نتیجه یک تصویر بی کیفیت را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل ، توصیه می کنیم در صورت امکان بهترین کارت تکی را برای سطح عملکردی که نیاز دارید، خریداری کنید.

بهترین کارت گرافیک برای بازی های 4K

اگر قیمت جز فاکتورهای مهم شما نباشد، کارت جدید Nvidia GeForce RTX 3090 که گران قیمت هم می باشد؛ می تواند بهترین گزینه باشد. مشخص شده است که RTX 3090 در بازی فقط حدود 10 درصد سریعتر از GeForce RTX 3080 است. شاید به همین دلیل است که RTV 3090 توسط "انویدیا" به عنوان "اولین GPU بازی 8K جهان" معرفی شده است و آزمایشات اولیه نشان می دهد در حالی که این ادعا اغراق آمیز نیست، بازی های 8K برای 99.9٪ خریداران غیر قابل دسترس است!

این کارت ها بیشتر از حد نیاز یک بازی کشش دارند و بیشتر در زمینه های خلاقانه استفاده می شوند که ویرایش ویدئو 4K و 8K ، ارائه سه بعدی یا مدل سازی سه بعدی را انجام می دهند.

اگرچه از نظر فنی، کارت GeForce RTX 3090 می تواند فریم های بازی 4K را بهتر ارائه دهد، و بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای بازی 4K شناخته شود؛ اما با این قیمت بهتر است با یک RTX 3080 سر کنید و با 700 یا 800 دلار باقیمانده رم ، پردازنده و مادربرد خود را بروز کنید.

بهترین کارت گرافیک برای بازی 4k با صرفه اقتصادی

اگر بودجه شما برای پرداخت 600 دلار یا بیشتر کافی نیست، می توانید برخی از کارت های ارزان قیمت را پیدا کنید که می توانند از عهده بازی 4K برآیند. شما بهترین تصاویر مطلوب ممکن را نخواهید داشت، اما بازی های 4K از نظر فنی قابل دستیابی هستند.

بهترین کارت گرافیک برای بازی های 4k

اگر مشکلی برای اجرای بازی های نزدیک به تنظیمات متوسط با رزولوشن 4K ندارید ، اما همچنان می خواهید شکوه پیکسلی بازی های با سرعت 3840 در 2160 را تجربه کنید، AMD Radeon RX 5700 XT و GeForce RTX 2060 Super هر دو توانایی لازم را دارند. فقط به یاد داشته باشید که نمی توانید بسیاری از بازی ها را با بالاترین تنظیمات جزئیات انجام دهید ، مگر اینکه تنظیماتی مانند DLSS یا تصویر صاف کننده فعال نشوند.

به طور کلی ، اگر در مورد بازی 4K جدی هستید،  نمی توانیم توصیه کنیم که بهترین کارت گرافیک برای بازی 4K را می توانید با کمتر از 400 دلار تهیه کنید! یکی از بزرگترین نگرانی هایی که هر گیمر PC در هنگام انتخاب سخت افزار جدید باید داشته باشد ، چگونگی کاربری آینده کارت است. با توجه به اینکه کارت های زیر GeForce RTX 3080 به سختی 60 فریم در ثانیه را بدست می دهند، در اکثر تنظیمات متوسطه، این قابلیت برای بازی های جدیدی که در اواخر سال جاری منتشر می شوند کاهش خواهد یافت.

گذشته از اندازه گیری عملکرد خام ، هنگام خرید بهترین کارت گرافیک برای بازی 4K، باید چند عامل دیگر را در خاطر داشته باشید. بیایید یکی یکی آنها را مرور کنیم.

صفحه نمایش خود را در نظر بگیرید

اولین مورد، مانیتوری ویژه 4K است که احتمالا از آن استفاده خواهید کرد. اگر مانیتور 4K با ورودی DisplayPort 1.4 (که دارای پهنای باند برای ارائه محتوای 4K در 144 هرتز یا حداکثر 144 فریم در ثانیه است) را انتخاب کنید ، هر یک از کارت های نسل فعلی باید عملکرد نسبتا خوبی را به شما ارائه دهند. اما اگر به فکر استفاده از تلویزیون 4K به عنوان نمایشگر بازی با صفحه نمایش بزرگ هستید ، احتمالاً با استفاده از HDMI 2.0 یا HDMI 2.1 گیر خواهید کرد!

اکثر تلویزیون های 4K فاقد رابط DisplayPort هستند

 این شما را به استفاده از HDMI و در نتیجه 4K در 60 هرتز سوق می دهد. در واقع این همه در خارج از جهان مانیتورهای غیرمعمول Nvidia BFGD (مخفف "Big Format Gaming Display") که 4K تا 120 هرتز کار می کنند مهم نیست. گرچه این امر بسیار به بازی وابسته است ، اما امروز هیچ کارت گرافیک گیمینگ ای بازیهای AAA را با حداکثر تنظیمات 4K بیش از 60 فریم در ثانیه بومی نخواهد کرد ، مگر اینکه از فناوری مانند DLSS یا وضوح تصویر استفاده شود. (کمی بیشتر در این باره.)

فراتر از تلویزیون ها ، مانیتورهای بازی در دو سال گذشته شاهد تکامل بیشتری بوده اند. مانیتورهای 4K با نرخ تازه سازی بالا (یعنی بالاتر از 60 هرتز) اکنون یک گزینه می باشند و از چندین شرکت سازنده متفاوت در دسترس هستند. البته برخی از آنها بسیار گران می باشند با این حال ، اگر پول اضافی دارید، ارزش خرید دارند!

گزینه هایی مانند Asus ROG Swift PG27UQ و Acer Predator XB3 نمونه این بازار هستند و هر دو صفحه نمایش 4K را ارائه می دهند که می تواند تحت شرایط خاص تا 144 هرتز افزایش یابد. ما می گوییم "خاص" ، زیرا دو کابل اصلی که سیگنال را به مانیتور منتقل می کنند (DisplayPort 1.4b و HDMI 2.1) فقط قادر به ارسال سیگنال 4: 4: 4 کامل تا 120 هرتز هستند. برای رسیدن به عدد 144 هرتز ، تولیدکنندگان مانیتور از روشی استفاده می کنند که به عنوان "نمونه برداری کروم" شناخته می شود و باعث می شود پالت رنگ به 4: 2: 2 کاهش یابد. این برای فیلم ها و برخی از بازی های سه بعدی خوب است ، اما می تواند محتوایی مانند متن یا عناصر گرافیکی ارائه شده در سیستم عامل را خراب کند.

چرا این موارد برای پیدا کردن بهترین کارت گرافیک بازی 4K لازم می باشند؟!

 از آنجا که شکستن قلک ممکن است وسوسه انگیز باشد ، سریع بیرون بروید ، یک جفت کارت GeForce RTX 2080 Ti یا RTX 3090 بگیرید ، آنها را با یک پیکربندی NVLink متصل کنید و سعی کنید فریم ریت 140 فریم در ثانیه با کیفیت 4K را بدست آورید! در تنظیمات جزئیات پشرفته یک بازی، با داشتن یکی از این مانیتورهای پیشرفته، شما باید به مجموعه ای رضایت دهید که بتواند به سرعت 120 فریم در ثانیه (120 هرتز) نزدیک شود تا بهترین نتیجه بصری را از بازی ها و استفاده روزانه از PC بدست آورید!در واقع با یک مانیتور یا یک تلویزیونی که بازی های 4K را در 60 هرتز نمایش می دهد، به خوبی پیش خواهید رفت !

gpu

آخرین نکته

محدوده دینامیکی بالا (HDR). اگر به درستی اجرا شود بسیار زیبا به نظر می رسد و بسیاری از بازی های جدید را پشتیبانی می کنند. می توانید بسیاری از مانیتورهای بازی 4K HDR را در بازار پیدا کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید زیرا قیمت اکثر آنها پایین آمده است( تا بتوانند رقابتشان را با همتایان غیر HDR خود حفظ کند).

چقدر حافظه ویدئویی لازم است؟!

نکته دیگری که باید هنگام خرید بهترین کارت برای بازی 4K در نظر بگیرید ، میزان حافظه ویدئویی اختصاصی کارت می باشد. به طور کلی ، اگر در 1080p یا پایین تر از آن بازی می کنید ، 4 گیگابایت حافظه بسیار زیادی است ، اما اگر کیفیت نمایش را بخواهید به 4K افزایش دهید ، یک کارت گرافیک باید داده های بیشتری را مدیریت کند.

برای اینکه تمام دفعات بازی خود را با تنظیمات 4K به راحتی طی کنید ، باید کارت با حداقل 6 گیگابایت حافظه داشته باشید. کارت با 8 گیگابایت حافظه GDDR6 یا بیشتر، بهترین تضمین برای شما خواهد بود ، به خصوص اگر شما از افرادی هستید که دوست دارید حالت های بازی و یا بسته های تکسچر با وضوح بالا را دانلود کنید .(گاهی اوقات به طور خاص برای ارائه سطح بیشتری از جزئیات درون بازی ایجاد می شوند و برای افرادی که کارتهای سطح بالا با ظرفیت حافظه اضافی دارند، مناسب می باشند.)

 تقریباً هر کارت گرافیک گیمینگ با حجم حدود 6 گیگابایت، در بازی های 4K با جزئیات متوسط خود را حفظ می کند ، اما برای بازی گیم های با گرافیک بالا  شما به تمام آنچه می توانید بدست آورید نیاز خواهید داشت.

بهترین کارت گرافیک برای بازی های 4k

DLSS : سری Ace انویدیا رو به فراموشی!؟

DLSS یا "نمونه برداری فوق العاده از یادگیری عمیق" ، فناوری است که توسط انویدیا برای استفاده در آخرین سری کارتهای RTX گنجانده است. این فناوری که از معماری هوش مصنوعی پیروی می کند ، عملکرد را نسبت به نتایج غیر DLSS بطور قابل توجهی افزایش می دهد.

DLSS یک جهش بزرگ در فناوری بازی است که مقرون به صرفه بودن بازی 4K را در بین سیستم های میان رده ای آسان می کند ، و می تواند به صورت گسترده تر اجرا شود (شایعات می گویند تمام بازی هایی که از TAA پشتیبانی می کنند ممکن است در آینده نزدیک شاهد تلفیق DLSS باشند) ، این امکان را برای دارندگان کارت در حدود قیمتی زیر 399 دلار فراهم می کند تا بتوانند عناوین AAA را در بالاترین سطح (همه با 4K. ) بازی کنند.

در همین حال ، AMD برنامه هایی را برای رقیب DLSS خود ، معروف به "Super Resolution" اعلام کرده است ، اگرچه اطلاعات زیادی در مورد فن آوری خارج از آنچه در شایعه شنیده ایم ، شناخته نشده است. این شایعات حاکی از آن است که AMD در حال کار با فناوری در همکاری با مایکروسافت است و Super Resolution را در کتابخانه RedML's DirectML API مستقر می کند که از شبکه Azure  برای آموزش هر بازی که می خواهد از این فناوری استفاده کند ، بهره می برد.

دارندگان AMD هنوز هم می توانند از آنچه در نظر ما بهترین فناوری در زمینه "وضوح تصویر" مختلف است ، Radeon Image Sharpening (RIS) استفاده کنند. RIS به عنوان یک تراشه سخت افزاری مبتنی بر سخت افزار ، بهترین نتیجه را هنگامی که کاربران وضوح بازی خود را کوچک می کنند ، می دهد و سپس با استفاده از RIS یا سایر گزینه ها مانند Nvidia's Freestyle یا برنامه ReShade ، آن را دوباره شارپ می کند.

برخی از بازی ها می توانند تا 30٪ در فریم ریت بدون افزایش کیفیت تصویری ، بهبود یابند. این بدان معناست که کارتهای میان رده مانند Radeon RX 5700 XT با اطمینان بیشتری می توانند 4K با 60fps داشته باشند و شما می توانید در هزینه های سخت افزاری خود صرفه جویی کنید بدون اینکه وفاداری به گرافیک را از بین ببرید.

دانستن ابعاد کارت گرافیک گیمینگ و اتصالات برقی

اگر شما یک کامپیوتر full-tower دارید، احتمالاً اندازه کارت مسئله ای مهم نخواهد بود. با این وجود اکثر کارت های گرافیک گیمینگ پیشرفته 4K دارای سه اسلات عرضی (حداقل دو عدد) بوده و 26.5 سانتی متر طول دارند. به این معنی که بیشتر کیس های MicroATX مناسب این هیولاها نیستند. حتی بسیاری از کیس های ATX در اندازه متوسط ممکن است آنها را تحت فشار قرار دهند.

با این وجود ، برخی کارت ها وجود دارند که سازش می کند ، مانند MSI GeForce RTX 2060 Aero ITX OC. این کارت کوچک فقط دو اسلات داشته و طول آن فقط 17.5 سانتی متر است. اما پردازنده گرافیکی GeForce RTX 2060 خود در بهترین حالت تنها قادر به ارائه 60 فریم در ثانیه در تنظیمات متوسط برای بازی 4K است ، مگر اینکه DLSS روشن باشد.

پردازنده گرافیکی

در مورد نیازهای برق ، اگر سیستم شما از قبل کارت گرافیک پیشرفته ای دارد ، احتمالاً همه چیز خوب پیش برود. اما برای هر کارت با توانایی 4K که در نظر دارید حداقل وات منبع تغذیه توصیه شده را بررسی کنید. به طور کلی ، یک منبع 800 وات باید اکثر کارتهای فعلی با قابلیت 4K را تغذیه کند. حداقل وات می تواند از کارتی به کارت دیگر متفاوت باشد.

خواندن مقاله "مقایسه NVIDIA و AMD" را از دست ندهید.

آیا باید کارت گرافیک گیمینگ اورکلاک شده آنباکس بگیرید؟

تمایز اغلب کارت های گرافیکی رده بالای شرکت هایی چون ایسوس و گیگابیت و .. که توانایی بازی 4K دارند، می تواند کمی مبهم باشد. اگرچه یکی از موارد مهم وجود (یا نبودن) سخت افزار خنک کننده پیشرفته بر روی کارت برای کنترل اورکلاک پردازنده گرافیکی توسط کاربر یا حتی گاهی اوقات اورکلاک در کارخانه است.

کارت های اورکلاکینگ اغلب تمایل دارند بزرگتر از پردازنده گرافیکی خود باشند ، دارای فن های بیشتر و یا هیت سینک و پایپ های پیچیده تری نیز می باشند.

تجربه نشان داده که اغلب تلاش افراد برای اورکلاک حتی برای رسیدن به عدد اورکلاک کارخانه معمولا به مشکل بر می خورد. اما جالب است بدانید که تمرکز بر اورکلاکینگ اغلب دلیل اصلی تفاوت قیمت برخی کارتهای هم کلاس (مانند کارتهای مختلف RTX 3080) می باشد.

بنابراین ، کدام کارت را باید برای بازی های 4K خریداری کنم؟

همانطور که مشخص شد 2020 به عنوان یک سال عالی برای حضور داشتن در یک بازی 4K شناخته شد و اگر هر یک از بازی های مورد علاقه خود را با DLSS یا CAS پشتیبانی کنید ، لذت از گرافیک خروجی دو برابر خواهد شد. در حالی که سازندگان مانیتور به حداکثرسازی میزان رفرش ریت نمایشگرهای 4K ادامه می دهند، انویدیا و AMD قصد دارند بازی های 4K / 60fps را با انبوهی از گزینه های کارت در سطوح میان رده ای و گران قیمت ، به توده مردم برسانند.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!