Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-15 16:17:20

مقایسه حافظه رم تک کاناله و دو کاناله

 

به مسیرهایی که پردازنده از طریق آن به منابع حافظه های رم دسترسی دارد، کانال می‌گویند. در حال حاضر دو نوع مرسوم از پیکره بندی رم دسکتاپ وجود دارد : دو کاناله و تک کاناله. در این مقاله در خصوص مزیت ها، ویژگی ها و سرعت هر کدام از این موارد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با رم دو کاناله و تک کاناله

پیکره بندی تک کاناله بدین صورت است که پردازنده به یک مسیر برای دسترسی به حافظه رم نیاز دارد. به بیانی ساده‌تر زمانی که پردازنده فقط از یک ماژول رم برای ذخیره سازی موقت داده‌ها استفاده کند، پیکره بندی 1 کاناله صورت گرفته است. در طرف مقابل اگر پردازنده به دو ماژول رم به طور همزمان دسترسی داشته باشد، عملکرد کلی کامپیوتر بهبود خواهد یافت. پیکره بندی رم دو کاناله سریع تر از تک کاناله خواهد بود.

روش تشخیص پیکره بندی

چندین روش برای بررسی این مسئله وجود دارد. ابتدا مشخصات فنی مادربرد خود را بررسی کنید که تعداد اسلات های رم چند عدد است. اگر 2 عدد یا 4 عدد اسلات وجود دارد و هم رنگ هستند، مادربرد شما از پیکره بندی چند کاناله پشتیبانی می کند. ماژول های رمی که به صورت پکیج ها دوگانه فروخته می شوند و پارت نامبر یکسانی دارند، بدون شک از پیکره بندی دوگانه استفاده می‌کنند. با بررسی Task Manager ویندوز در قسمت Performance، از عملکرد حافظه رم خود، تعداد اسلات های فعال و سرعت آن مطلع شوید.

مقایسه حافظه رم تک کاناله و دو کاناله

مزایای استفاده از حافظه رم دو کاناله

در این روش کنترلر حافظه کامپیوتر شما به دو کانال مجزا دسترسی دارد که چندین مزیت ایده آل برای شما به همراه خواهد داشت:

بهبود روند multitasking

به طور حتم در سیستم‌هایی که دو ماژول رم به طور همزمان نصب شده اند، سیستم به طور همزمان با قدرت بیشتر و عملکرد بهتری اطلاعات را پردازش می کند و به طبع پاسخ‌دهی آن افزایش می‌یابد.

مناسب برای سیستم های گیمینگ

پیکره بندی دو کاناله به استفاده از پهنای باند بیشتر در طول بازی کمک می‌کند. اکثر بازی‌ها به حافظه رم زیادی نیاز دارند تا با فریم ریت ایده آل اجرا شوند. در معدود مواردی استفاده رم دوکاناله به کاهش مصرف انرژی و تولید گرمای کمتر کمک می کند، زیرا به جای افزایش فشار به یک ماژول، دو عدد ماژول رم درگیر پردازش می‍شوند.

بازی هایی نظیر Assassin's Creed Origins و Assassin's Creed Odyssey بدون پیکره بندی دو کاناله قابل اجرا بر روی سیستم نیستند. میزان تاخیر پردازنده در حافظه های تک کاناله به شدت بالاست، زیرا حدودا یک کانال حافظه 64 بیتی برای پردازنده وجود دارد. البته در برخی بازی ها شرایط کمی فرق دارد. به عنوان مثال بازی های Division 2 و Metro Exodus با پیکره بندی تک کاناله و میزان فرکانس 3600 مگاهرتز با مقایسه با دو عدد حافظه رم با میزان فرکانس 2400 مگاهرتز، عملکرد بهتری خواهند داشت. البته این نکته را در نظر بگیرید که برای اکثر سیستم‌ها این مسئله تفاوت خاصی نمی‌کند، زیرا عملکرد اصلی آنها به سخت افزار قوی و نرم افزار در حال اجرا بستگی دارد. در هر صورت پیکره‌بندی دو کاناله در بهبود عملکرد سیستم تاثیر مستقیمی دارد.

مقایسه سرعت رم تک کاناله در مقایسه با دو کاناله

به این مثال توجه کنید. اگر یک ماژول رم DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز داشته باشید، پهنای باند آن حدودا 17 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود. حال اگر این تعداد رم به 2 عدد برسد پهنای باند به 34 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می کند. با این مثال می توان متوجه شد که سرعت حافظه های دو کاناله بیشتر از تک کاناله است.

منبع 1 منبع 2

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!