Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2023-12-04 12:39:39

تفاوت روتر (Router) و اکسس پوینت (AP)

 

از آنجایی که استفاده روزمره از اینترنت نیازمند تجهیزات خاص و منحصر به فردی نظیر مودم، روتر و اکسس پوینت است، حال شناخت کلی این محصولات برای تجهیز نمودن محیط کار و حتی منزل بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. اکسس پوینت ها نسبت به روتر ها متفاوت بوده که در این مقاله در خصوص تفاوت‌های کلی این دو محصول صبحت خواهیم نمود.

معرفی کلی روتر و کاربرد های آن

روتر یک دستگاه در سطح شبکه است که داده ها را به صورت باسیم و به کمک کابل شبکه یا حتی به صورت وایرلس منتقل می‌نماید. این دستگاه غالبا به عنوان دستگاهی هوشمند شناخته شده و قادر است ترافیک ورودی و خروجی را به شبکه شما به شکلی کارآمد هدایت نماید. روتر بی‌سیم دستگاهی است که با دستگاه‌های با عملکرد اتصال بیسیم و وای فای مانند لپ تاپ، تلفن هوشمند، تبلت و .. سازگار شده و اتصال به اینترنت پر سرعت را میسر می‌سازد.

معرفی کلی روتر و کاربرد های آن

معمولا این دستگاه‌ها دارای فایروال و قابلیت محافظت از پسورد بوده که برای محافظت از اطلاعات شما در برابر انواع تهدیدات استفاده می‌شود. برای روتر‌های سازمانی، از خدمات IPTV پشتیبانی می‌کند و می‌تواند برای تماس‌های VoIP نیز قابل استفاده قرار گیرد.

نکاتی که در خصوص اکسس پوینت نمی‌دانید!

اکسس‌پوینت‌های بیسیم که به عنوان AP یا WAP نیز شناخته می‌شوند، مخفف یک ابزار سخت افزار شبکه بوده که با پل زدن ترافیک از یک دستگاه بیسیم به شبکه LAN باسیم، قابلیت وای فای را به شبکه باسیم موجود اضافه می‌کند. اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم می‌تواند به عنوان یک دستگاه مستقل عمل کرده یا می‌تواند همانند یک روتر باشد.

نکاتی که در خصوص اکسس پوینت نمی‌دانید!

پس می‌توان نتیجه گرفت که اکسس پوینت بیسیم به دستگاه‌هایی که اتصال وای‌فای ندارند امکان اتصال به وای‌فای را به کمک کابل اترنت می‌دهد. به این معنا که سیگنال‌های ارسال شده از یک روتر به اکسس پوینت از حالت باسیم به بیسیم تبدیل می‌شود. علاوه بر این موارد، یک WAP می‌تواند برای گسترش پوشش بیسیم شبکه موجود در صورت افزایش نیاز های دسترسی در آینده استفاده گردد.

اکسس پوینت و روتر چه تفاوت هایی دارند؟!

در کنار نقاط مشترک این محصولات مانند پشتیبانی از اتصال وای فای، تفاوت‌هایی در این محصولات به چشم می‌خورد. اکثر روتر‌های وایرلس عملکرد یک اکسس پوینت بیسیم، روتر اترنت و یک فایروال اولیه و حتی یک سوییچ اترنت کوچک را در خود ترکیب می‌کنند. در حالی که یک اکسس‌پوینت بیسیم معمولا به عنوان یک قسمت داخلی دستگاه‌هایی مانند روتر یا اکسس‌پوینت های وای‌فای ارائه می‌شوند. در اصل همه اکسس‌پوینت‌ها نمی توانند قابلیت روتر‌ها را داشته باشند.

بدون ایجاد ابهام می‌توان گفت که روتر نقش یک هاب اترنت را ایفا خواهد کرد و با ایجاد مدیریت و پیوند دادن تمام دستگاه‌های متصل به شبکه، به ایجاد یک شبکه محلی کمک می‌کند. با این حال یک اکسس‌پوینت یک دستگاه نسبتا فرعی در شبکه لوکال است که فقط به شبکه ایجاد شده توسط روتر دسترسی خواهد داشت. لذا اگر در حال مدیریت یک شبکه هستید می‌توانید از یک روتر بی‌سیم برای تغییر تنظیمات شبکه استفاده نمایید، اما یک اکسس پوینت بی‌سیم به این قابلیت‌ها مجهز نخواهد بود.

اتصال و پوشش

روتر ها واکسس پوینت های بی‌سیم روش‌های اتصال نسبتا متفاوتی دارند. معمولا روتر بی‌سیم می‌تواند سیگنال وای‌فای را مستقیما به دستگاه‌ها ارائه دهد یا به یک سوییچ PoE متصل شود که می‌‌تواند اکسس پوینت های بی‌سیم را برای گسترش پوشش وای‌فای اضافه نماید. در مقایسه با روتر‌های بی‌سیم، برخی اکسس‌پوینت‌های خانگی بدون عملکرد مسیریابی نمی‌توانند به مودم یا گیت وی متصل گردند و در چنین شرایطی از روتر می توان به عنوان دستگاهی که عملکرد واسط را دارد استفاده نمود.

اتصال و پوشش در روتر (Router) و اکسس پوینت (AP)

همچنین اگر روتر بی‌سیم نتواند به منطقه تحت پوشش مورد انتظار خود دسترسی پیدا نماید، سیگنال های وای فای ضعیف خواهند شد. در طرف مقابل اکسس پوینت می تواند در مکان هایی که شرایط شبکه مناسب نیستند، اضافه شده و نقاط مرده را از بین ببرد و شبکه بیسیم را گسترش دهد. برای شبکه های SMB، اکسس پوینت باید به یک سوییچ PoE متصل می‌شود و بعد از آن به یک گیت وی متصل گردند تا پوشش سیگنال بی‌سیم را گسترش دهند.

انتخابی درست بین اکسس پوینت و روتر

انتخاب درست به هدف کاربری و نوع استفاده شما بستگی خواهد داشت. اگر به یک شبکه بی‌سیم در خانه متصل شوید، تقریبا یک روتر کار شما را به راحتی حل خواهد کرد. اما اگر به شبکه بی‌سیم قابل اعتماد نیاز دارید که طیف وسیع تری از کاربران را پوشش دهد، یک اکسس‌پوینت هم ابزاری خوب برای شما خواهد بود. می‌توان گفت وجود یک روتر در هر مجموعه‌ای ضروری و مهم است اما با ورود اکسس‌پوینت به صحنه، شرکت‌های بزرگ امروزی تمایل زیادی به پوشش‌دادن یک منطقه و فضای بزرگتر یا حتی پشتیبانی بیشتر از کاربران را در شبکه‌های لوکال داشته باشند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!